ОПИС ДОКУМЕНТУ

Автор:

Департамент соціальної політики

Доповідач:

Департамент соціальної політики

Підготував:

Департамент соціальної політики

Галузь:

Галузева

Статус:

Новий проєкт

Дата:

28.12.2021

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 521-9-рд
Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 22.08.2019 № 2-4753 «Про утворення центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя», внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 24.04.2017 № 2-1977 «Про перейменування територіального центру соціальної допомоги Соснівського району м. Черкаси та реорганізацію територіального центру соціальної допомоги Придніпровського району м. Черкаси»

              Проект рішення  
             № 521-9-рд  
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА      
                 
Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 22.08.2019 № 2-4753 «Про утворення центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя», внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 24.04.2017 № 2-1977 «Про перейменування територіального центру соціальної допомоги Соснівського району
м. Черкаси та реорганізацію територіального центру соціальної допомоги Придніпровського району
м. Черкаси»
           
                 
 
Відповідно до підпункту 2 пункту б частини 1 статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про соціальні послуги», статті 11 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 80 «Про затвердження Порядку надання окремим категоріям осіб послуг із комплексної реабілітації (абілітації)», наказів Міністерства соціальної політики України від 09.08.2016 № 855 «Деякі питання комплексної реабілітації осіб з інвалідністю», від 23.06.2020 № 429 «Про затвердження Класифікатора соціальних послуг», від 03.10.2017 № 1576 «Про затвердження Примірних штатних нормативів чисельності працівників центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю», враховуючи пропозиції департаменту соціальної політики Черкаської міської ради, Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
1. Внести зміни до рішення Черкаської міської ради від 22.08.2019               № 2-4753 «Про утворення центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя», внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 24.04.2017 № 2-1977 «Про перейменування територіального центру соціальної допомоги Соснівського району м. Черкаси та реорганізацію територіального центру соціальної допомоги Придніпровського району   м. Черкаси», а саме:
1.1. Визнати додаток 1 до рішення Положення про центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя» таким, що втратив чинність.
1.2. Затвердити додаток 1 до рішення Положення про центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя» у новій редакції (додається).   
1.3. Викласти пункт 3 рішення в новій редакції:
«Затвердити граничну чисельність працівників центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя» у кількості 37 штатних одиниць та визначити перелік його структурних підрозділів:
адміністративно-управлінський персонал;
відділення психолого-педагогічної та соціальної реабілітації;
відділення фізичної та трудової реабілітації/працетерапії (трудові майстерні);
відділення денного догляду;
відділення натуральної допомоги.».
2. Оприлюднити це рішення в засобах масової інформації
3. Контроль за виконанням рішення покласти на директора департаменту соціальної політики Черкаської міської ради Данченка Є. М. та постійну комісію міської ради з питань гуманітарної та соціальної політики (Холупняк К. О.).
 
 
Міський голова       Анатолій БОНДАРЕНКО

Пояснювальна записка
до проєкту рішення Черкаської міської ради
«Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 22.08.2019 № 2-4753 «Про утворення центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя», внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 24.04.2017 № 2-1977 «Про перейменування територіального центру соціальної допомоги Соснівського району м. Черкаси та реорганізацію територіального центру соціальної допомоги Придніпровського району м. Черкаси»
 
 
Обґрунтування необхідності прийняття рішення.
За статистичними даними у м. Черкаси проживає понад 17169 осіб з інвалідністю, з них 1056 дітей з інвалідністю, чиє право на соціальне обслуговування у реабілітаційних установах є складником права на соціальний захист. Так, згідно з вимогами статті 26 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, яку Україна ратифікувала у 2009 році, передбачено обов’язок держав-учасниць організовувати, зміцнювати та розширювати комплексні реабілітаційні програми таким чином, щоб ці послуги та програми починали реалізовуватися якомога раніше й ґрунтуватися на багатопрофільній оцінці потреб і сильних сторін індивіда.
Згідно зі статтею 17 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (далі-Закон) комплексну реабілітацію осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю здійснюють реабілітаційні установи шляхом реалізації, зокрема, медичних, фізичних, психологічних, педагогічних, інших заходів відновлювального характеру.
У м. Черкаси для надання комплексу реабілітаційних заходів для осіб з інвалідністю у 2019 році утворено бюджетну установу Центр комплексної реабілітації осіб з інвалідністю «Жага життя». Згідно з положенням призначенням установи є здійснення заходів, спрямованих на створення умов для всебічного розвитку осіб з інвалідністю, які досягли повноліття, дітей з інвалідністю, дітей віком від трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності; засвоєння ними знань, умінь, навичок, досягнення і збереження їхньої максимальної незалежності, фізичних, розумових, соціальних здібностей з метою максимальної реалізації особистого потенціалу.
Гранична чисельність працівників центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя» затверджена Черкаською міською радою у кількості 27,5 штатних одиниць, у складі установи структурні підрозділи:
відділення соціальної реабілітації дітей з інвалідністю;
відділення соціальної реабілітації осіб з інвалідністю.
На сьогодні близько 260 дітей та молоді з інвалідністю отримують в установі соціальні послуги соціальної, психологічної, фізичної, психолого-педагогічної, фізкультурно-спортивної реабілітації. Соціальні послуги у центрі особи з інвалідністю отримують у чотирьох групах денного догляду  або шляхом відвідування окремих спеціалістів, які працюють в реабілітаційному центрі: психолог, логопед, невролог, спеціалісти з фізичної реабілітації.
Однак, недостатнім ще є рівень фізичної реабілітації в установі, не забезпечено також умов для важливої складової реабілітаційного процесу осіб з інвалідністю – трудової реабілітації/працетерапії, що є методикою активної реабілітації вихованців  і спрямована на відновлення втрачених функцій шляхом застосування диференційованої праці; соціальну реінтеграцію та соціальну адаптацію; відновлення професійних і побутових навичок; забезпечення позитивного фізичного та психологічного впливу на організм. Як наслідок, установа, що відповідно до положення про неї має забезпечити комплексну реабілітацію осіб з інвалідністю, здебільшого  виконує функцію денного догляду з мінімальною кількістю окремих реабілітаційних послуг.
 
 
Мета і шляхи її досягнення
Проаналізовано досвід роботи центрів реабілітації інших міст України: Вінниці, Луцьку, Хмельницького, Львова, Миколаєва, с. Лютіж Київської області (Всеукраїнський реабілітаційний центр), Одеси, Полтави, Золотоноші, Дніпровського району міста Києва. Проведений аналіз свідчить про те, що територіальні громади долучаються до реалізації державної політики комплексної реабілітації осіб з інвалідністю. З’ясовано, що як і в місті Черкаси, реабілітаційними установами забезпечується надання особам з інвалідністю послуг із соціальної реабілітації та денного догляду. Разом з цим, реабілітаційними центрами інших міст забезпечується надання розширеного переліку послуг з фізичної та трудової реабілітації, впровадження яких в Черкаській територіальній громаді за результатами оцінювання потреб є нагальним питанням.
Задовольнити потребу у фізичній реабілітації планується шляхом розширення переліку реабілітаційного обладнання, створення кімнати сенсо-інтеграційної терапії (для проведення вправ з розвитку органів відчуття), збільшення кількості фізіотерапевтичних процедур (спортивно-оздоровча діяльність: спортивні секції з фітнесу, тенісу, футболу). Одночасно планується додатково впровадити такі види соціальної реабілітації як технічна і художня діяльність, працетерапія.
Також зважаючи на обмежені можливості реабілітаційного центру щодо надання соціальної послуги денного догляду з огляду на недостатність площ, планується запровадити надання послуги «тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю». Надання такої послуги може здійснюватися за місцем знаходження реабілітаційної установи та місцем проживання/перебування отримувача соціальних послуг (вдома) та полягає у забезпеченні тимчасового догляду  за особами з інвалідністю на період відсутності осіб, що здійснюють догляд за ними.
 
 
 
Структура та штатний розпис
Для впровадження запропонованих змін згідно з проектом рішення планується змінити структуру центру реабілітації та у його складі пропонується утворити:
відділення психолого-педагогічної та соціальної реабілітації;
відділення фізичної та трудової реабілітації/працетерапії (трудові майстерні);
відділення натуральної допомоги; 
відділення денного догляду.
У відділенні денного догляду буде забезпечено надання у групах денного перебування послуги денного догляду як дітям з інвалідністю, так і особам з інвалідністю віком від 18 до 35 років.
Для покращення якості соціальних послуг та забезпечення їх комплексного надання граничну чисельність працівників центру реабілітації пропонується збільшити з 27,5 до 37 штатних одиниць.
Загалом з метою приведення штатного розпису установи до вимог Примірних штатних нормативів чисельності працівників центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю, затверджених наказом Мінсоцполітики від 03.10.2017 № 1576 (далі-Примірні штатні нормативи), планується введення 9,5 штатних одиниць:
фахівець з фізичної реабілітації дитячий (1);
вчитель-дефектолог дитячий (0,5);
фізичний терапевт (0,5);
педагог соціальний (1);
інструктор з трудової терапії (1);
вчитель з образотворчого мистецтва (1);
вихователь (1);
завідувач відділення натуральної допомоги (1);
юрисконсульт (1);
інспектор з кадрів (1);
інженер з охорони праці (0,5).
Одночасно на існуючі в штатному розписі посади лікаря-невролога (0,5), керівника музичного (0,5) та практичного психолога (0,5) збільшується навантаження по 0,5 ставки. 
При цьому 2 з 9,5 необхідних штатних одиниць пропонується винайти шляхом виведення зі штатного розпису центру посад заступника директора-завідувача відділення реабілітації дітей з інвалідністю (1 штатна одиниця) та заступника завідувача відділення реабілітації дітей з інвалідністю (1 штатна одиниця). Зменшення кількості адміністративних посад з урахуванням кількості працівників установи очікувано не погіршить якість роботи, а натомість дасть можливість збільшити кількість соціальних послуг та розширити їх перелік.
У соціальних службах посада спеціаліста із залучення додаткових ресурсів не передбачена. Однак, можливість утворення відділення натуральної допомоги та введення до штатного розпису цього структурного підрозділу посади завідувача відділення натуральної допомоги (1 штатна одиниця) за погодженням із засновником установи передбачена пунктом 1 Примітки до Примірних штатних нормативів. Таке відділення доцільне в установі з огляду на необхідність залучення додаткових для виконання місії організації. Для оптимального функціонування реабілітаційного центру потрібно постійно поновлювати ресурси, використання яких допомагає оптимізувати роботу соціальної служби, якісно надавати соціальні послуги, впроваджувати нові послуги, необхідні для потенційних отримувачів. Для залучення додаткових ресурсів для центру необхідно постійно працювати з такими джерелами, як публікації в ЗМІ, інтернет ресурсами (сайти організацій і спеціалізовані сайти з інформацією про конкурси проектів тощо); бізнес, статистична інформація про суб’єктів господарювання на території міста, отримувачі соціальних послуг. А у разі коли такі обов’язки покладаються на працівників відділень, пошук ресурсів для яких є додатковим навантаженням, знижується якість їх основної роботи з надання соціальних послуг. Тому пропонується утворити у складі установи відділення натуральної допомоги.
 
 
Необхідність додаткового фінансування з міського бюджету
У разі прийняття відповідного рішення за попередньо проведеними розрахунками, додаткова потреба в коштах на утримання центру реабілітації в 2022 році становитиме 1983953 грн., що будуть використані на оплату праці (з нарахуваннями) 9,5 нововведених штатних одиниць.
Зміна структури та збільшення штатного розпису центру реабілітації до інших додаткових навантажень на міський бюджет не призведе з огляду на відсутність потреби у придбанні додаткових предметів, обладнання, інвентарю, миючих та дезінфікуючих засобів, необхідних для функціонування новостворених відділень.
 
Очікувані результати, що будуть досягнуті в результаті реорганізації установи, введення додаткових посад
Прийняття рішення дасть можливість:
підвищити рівень охопленості соціальними послугами осіб з інвалідністю, які потребують їх отримання;
підвищити якість надання соціальної послуги соціальної реабілітації особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, покращити якість їхнього життя;
забезпечити потребу осіб з інвалідністю в отриманні послуг із трудової реабілітації;
розмежувати  надання особам з інвалідністю послуг із соціальної реабілітації та денного догляду, що сприятиме покращенню якості їх надання;
розширити перелік заходів, спрямованих на відновлення емоційного і фізичного здоров'я осіб з інвалідністю, їх працездатності;
забезпечити комплексний підхід до надання комунальною установою реабілітаційних послуг.
 
Директор департаменту
соціальної політики                                                           Євгеній ДАНЧЕНКО
Додаток 1
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Черкаської міської ради
від _________ № _________
 
 
ПОЛОЖЕННЯ
 про центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю
«Жага життя»
 
  1. Загальні положення
1.1. Центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя» (далі – реабілітаційний центр) – реабілітаційна установа, цільовим призначенням якої є здійснення комплексу реабілітаційних заходів, спрямованих на створення умов для всебічного розвитку осіб з інвалідністю, які досягли повноліття, дітей з інвалідністю, дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності (далі – Особи); засвоєння ними знань, умінь, навичок, досягнення і збереження їхньої максимальної незалежності, фізичних, розумових, соціальних, професійних здібностей з метою максимальної реалізації особистого потенціалу.
1.2. Засновником реабілітаційного центру є Черкаська міська рада (далі-засновник).
1.3. Реабілітаційний центр є бюджетною установою, рішення щодо утворення, ліквідації або реорганізації якої приймається засновником.
1.4. Організаційно-правова форма – комунальна установа.
1.5. Найменування та місцезнаходження реабілітаційного центру: повна назва українською мовою - Центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя».
Юридична адреса реабілітаційного центру: м. Черкаси,
вул. Гвардійська, 7/5.
1.6. Уповноваженим органом управління та головним розпорядником бюджетних коштів є департамент соціальної політики Черкаської міської ради (далі-департамент).
1.7. Реабілітаційний центр у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, нормативними актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, наказами і роз’ясненнями, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, іншими підзаконними нормативно-правовими актами органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, наказами директора департаменту, положенням про департамент, а також цим положенням.
1.8. Це положення розроблено відповідно до Типового положення про центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 09.08.2016 № 855 «Деякі питання комплексної реабілітації осіб з інвалідністю».
1.9. Реабілітаційний центр провадить свою діяльність на принципах адресності та індивідуального підходу, доступності та відкритості, добровільного вибору отримання чи відмови від надання соціальних послуг, гуманності, комплексності, максимальної ефективності використання бюджетних коштів, законності, соціальної справедливості, забезпечення конфіденційності, дотримання державних стандартів соціальних послуг, етичних норм і правил.
1.10. Реабілітаційний центр має необхідну матеріально-технічну базу, яка відповідає будівельним, технічним, санітарно-гігієнічним нормам, вимогам пожежної безпеки та іншим нормам законодавства України.
1.11. Положення про реабілітаційний центр, його структура та гранична чисельність працівників затверджуються засновником відповідно до  пропозицій уповноваженого органу управління.
1.12. В залежності від потреби Осіб в наданні соціальних послуг, за рішенням засновника, структура та гранична чисельність працівників реабілітаційного центру може змінюватися понад нормативи, затверджені Мінсоцполітики.
1.13. Положення про структурні підрозділи реабілітаційного центру затверджуються його директором.
1.14. Порядок надання соціальних послуг структурними підрозділами реабілітаційного центру визначається положеннями про них.
1.15. Для забезпечення надання соціальних послуг реабілітаційний центр взаємодіє з органами виконавчої влади, виконавчими органами Черкаської міської ради, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, громадськими об’єднаннями, благодійними фондами та іншими інституціями.
1.16. Для підвищення ефективності реабілітаційних послуг реабілітаційний центр здійснює співпрацю з вітчизняними та закордонними реабілітаційними, освітніми, медичними, науковими підприємствами, установами та організаціями з питань реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю.
1.17. Реабілітаційний центр здійснює некомерційну господарську діяльність (без мети отримання прибутку).
1.18. Види діяльності, що потребують ліцензування, здійснюються реабілітаційним центром у відповідності до вимог законодавства України.
 
2. Завдання реабілітаційного центру
2.1. Реабілітаційні послуги у реабілітаційному центрі Особам надаються виключно на підставі індивідуальних планів реабілітації, складених, зокрема, з метою реалізації індивідуальних програм реабілітації, із залученням до участі в цьому процесі осіб з інвалідністю, а за  потреби - їхніх батьків (законних представників); дітям віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності – на підставі висновків лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу з рекомендаціями щодо проходження комплексної реабілітації в установі.
2.2. Реабілітаційний центр забезпечує:
створення умов для зменшення та подолання фізичних, психічних, інтелектуальних і сенсорних порушень, запобігання таким порушенням, коригування порушень розвитку, формування та розвиток основних соціальних і побутових навичок;
надання комплексу послуг з ранньої, соціальної, психологічної, фізичної, психолого-педагогічної, фізкультурно-спортивної та трудової реабілітації відповідно до потреб Осіб;
розвиток навичок автономного проживання Осіб в суспільстві, формування стереотипів безпечної поведінки, опанування навичок захисту власних прав, інтересів і позитивного сприйняття себе та оточуючих;
підготовку батьків або законних представників Осіб до продовження (в разі потреби) реабілітаційних заходів поза межами центру;
опанування особами з інвалідністю трудових навичок, визначення їхніх можливостей для навчання та/або майбутньої трудової діяльності;
оперативне коригування (за  потреби) індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю у частині зміни обсягів, строків і черговості проведення реабілітаційних заходів.
2.3. Реабілітаційний процес спрямовується на:
формування та розвиток в Особи основних соціальних навичок (особиста гігієна, самообслуговування, пересування, спілкування тощо), пристосування побутових умов до їхніх потреб, соціально-побутове влаштування та обслуговування, педагогічну корекцію з метою вироблення та підтримання навичок самостійного (автономного) проживання, стереотипів безпечної поведінки;
опанування особою з інвалідністю навичок захисту своїх прав та інтересів, самоаналізу і позитивного сприйняття себе та оточуючих, навичок спілкування, самостійного проживання у суспільстві з необхідною підтримкою;
забезпечення Осіб послугами денного догляду, соціальної реабілітації, соціально-трудової адаптації;
надання Особі своєчасної та ефективної корекційної, соціальної, психолого-педагогічної допомоги та організацію реабілітаційного процесу відповідно до особливостей її психофізичного розвитку.
 
3. Перелік соціальних послуг, що надаються
структурними підрозділами реабілітаційного центру, організація реабілітаційного процесу
3.1. Соціальні послуги, що надаються реабілітаційним центром, спрямовані на соціальне обслуговування – мінімізації для особи/сім’ї негативних наслідків складних життєвих обставин, підтримку їх життєдіяльності, соціального статусу та включення у громаду.
3.2. Реабілітаційний центр надає такі соціальні послуги:
3.2.1. соціальна реабілітація - навчання, формування, розвиток та підтримка соціально-побутових навичок (комунікації, позитивної поведінки тощо), організація спортивно-оздоровчої, технічної та художньої діяльності, працетерапії; арт-терапія;
3.2.2. соціальна адаптація - допомога в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення, складання плану виходу із складної життєвої ситуації; залучення отримувача послуги до вирішення власної складної життєвої ситуації; надання інформації з питань соціального захисту населення; навчання, формування та розвиток соціальних навичок, умінь, соціальної компетенції; представництво інтересів; корекція психологічного стану та поведінки в повсякденному житті; надання психологічної підтримки; допомога у зміцненні/відновленні родинних та суспільно корисних зв'язків; організація клубів за інтересами, допомога в організації денної зайнятості та дозвілля;
3.2.3. денний догляд - забезпечення умов для денного перебування; забезпечення харчуванням; допомога у самообслуговуванні, спостереження за станом здоров'я, надання реабілітаційних послуг, формування та підтримка навичок самообслуговування, психологічна підтримка, організація денної зайнятості та дозвілля;
3.2.4. соціально-трудова адаптація - навчання, формування та розвиток соціальних, комунікативних, фізичних, когнітивних, трудових навичок, умінь, у тому числі самообслуговування, соціальної компетенції; організація денної зайнятості, консультування, визначення готовності до працевлаштування;
3.2.5. консультування - допомога в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення, складання плану виходу із складної життєвої ситуації; психологічне консультування; сприяння в отриманні правової допомоги;
3.2.6. натуральна допомога  - в межах можливостей реабілітаційного центру  надається у вигляді: продуктів харчування, предметів і засобів особистої гігієни, санітарно-гігієнічних засобів та засобів догляду, одягу, взуття та інших предметів першої необхідності; технічних засобів реабілітації.
3.2.7. тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю - забезпечення тимчасового догляду та виховання дитини з інвалідністю за місцем її проживання або перебування в сім'ї патронатного вихователя, в закладі на період відсутності батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю.
3.3. Соціальні послуги Особам, визначеним у підрозділі 1.2. цього положення, надаються у реабілітаційному центрі на безоплатній основі.
 
4. Умови прийняття на обслуговування реабілітаційним центром
4.1. З метою своєчасного та ефективного проведення комплексу реабілітаційних заходів для Осіб в реабілітаційному центрі утворюються приймальна та реабілітаційна комісії, склад яких і положення про які затверджуються директором реабілітаційного центру.
4.2. Для отримання соціальних послуг в реабілітаційному центрі Особа (її законний представник) подає до департаменту такі документи:
заяву про надання послуг;
копію довідки медико-соціальної експертної комісії, лікувально-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу (для дітей з інвалідністю) про встановлення інвалідності; висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу з рекомендаціями щодо проходження комплексної реабілітації в установі (для дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності);
документ, що посвідчує особу, або свідоцтво про народження для осіб, які не досягли 16-річного віку; документ, що засвідчує реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків;
копію індивідуальної програми реабілітації (за наявності);
копію пенсійного посвідчення або посвідчення отримувача державної соціальної допомоги;
копію рішення органів опіки та піклування про встановлення опіки (піклування) над недієздатною особою, які цього потребують (за наявності);
копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб.
4.3. Департамент перевіряє наявність поданих документів та  протягом 5 робочих днів після їх надходження приймає рішення про надання або про відмову в наданні соціальних  послуг, та надсилає його із заявою та документами до реабілітаційного центру.
4.4. Після отримання від департаменту документів реабілітаційний центр протягом п’яти робочих днів повідомляє Особі або її законному представникові про рішення щодо можливості зарахування до центру для надання послуг із комплексної реабілітації та визначає дату початку курсу реабілітації.
4.5. На підставі індивідуальної програми реабілітації, виданої медико-соціальною експертною комісією, лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу (для дітей з інвалідністю), реабілітаційний центр визначає індивідуальні потреби отримувача соціальної послуги, визначає зміст соціальних послуг та їх обсяг, складає індивідуальний план комплексної реабілітації.
4.6. Строк реабілітаційного процесу, розклад, черговість і тривалість індивідуальних і групових занять визначається реабілітаційною комісією реабілітаційного центру після проведення відповідного обстеження Особи.
4.7. Мережа груп, їх наповнюваність визначаються відповідно до завдань, умов та особливостей діяльності реабілітаційного центру, з урахуванням стану здоров’я, фізичних та психічних вад розвитку Осіб, а також побажань батьків (законних представників).
4.8. На підставі прийнятого рішення директор реабілітаційного центру укладає з Особою (її законним представником) договір про надання соціальних послуг та видає відповідний наказ про прийняття на обслуговування.
4.9. Після закінчення курсу комплексної реабілітації установа видає отримувачу (його законному представникові) довідку про надані реабілітаційні послуги та результати комплексної реабілітації, копію якої надсилає департаменту.
4.10. До реабілітаційного центру не зараховуються Особи, стан здоров’я яких унеможливлює проведення реабілітаційних заходів, а саме з такими медичними протипоказаннями:
гострі інфекційні захворювання до закінчення строку ізоляції;
усі захворювання в гострій стадії та заразній формі;
часті судомні напади та їх еквіваленти;
захворювання, що супроводжуються тяжкими порушеннями поведінки, небезпечними для людини та її оточення (за умови несупроводження Особи її батьками або законними представниками).
У разі виявлення у отримувачів реабілітаційних послуг центру зазначених протипоказань працівники центру зобов'язані надати інформацію про можливі шляхи отримання необхідної медичної допомоги та призупинити надання соціальних послуг.
4.11. Для поновлення отримання соціальних послуг Особи (їх законні представники) повинні надати медичний висновок про відсутність медичних протипоказань для перебування в колективі та отримання соціальних послуг в центрі.
 
5. Ведення обліку отримувачів соціальних послуг
5.1. На кожну Особу, яку обслуговує реабілітаційний центр, ведеться особова справа, що містить її письмову заяву (для дітей з інвалідністю та дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності - письмова заява батьків або законних представників), та рішення департаменту щодо можливості її прийняття на обслуговування. Окрім цього у справі містяться:
документи, передбачені підрозділом 4.2 цього положення;
один примірник договору, укладеного між одним з батьків або законним представником і центром, про надання соціальних послуг (для дітей з інвалідністю та дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності);
один примірник договору, укладеного між громадянином і центром, про надання соціальних послуг (для осіб з інвалідністю);
копія наказу реабілітаційного центру про прийняття на обслуговування.
 
6. Умови припинення надання реабілітаційних послуг
6.1. Надання структурними підрозділами реабілітаційного центру Особам, зазначеним у підрозділі 1.2. цього положення, припиняється за письмовим повідомленням у разі:
закінчення строку реабілітаційного процесу, визначеного реабілітаційною комісією;
поліпшення стану здоров'я, в результаті чого Особа не має потреби в наданні реабілітаційних послуг;
зміни місця проживання/перебування (за межами адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження центру);
грубого, принизливого ставлення до працівників реабілітаційного центру;
виявлення медичних протипоказань для перебування Особи у реабілітаційному центрі;
припинення діяльності реабілітаційного  центру.
6.2. Про припинення надання Особі соціальних послуг видається наказ, на підставі якого вноситься інформація до електронної бази даних отримувачів послуг реабілітаційного центру і робиться позначка в журналі обліку та в особовій справі із зазначенням дати за підписом завідувача відділення, що обслуговувало громадянина.
 
7. Відділення психолого-педагогічної та соціальної реабілітації
7.1. Відділення психолого-педагогічної та соціальної реабілітації
(далі-відділення) утворюється для здійснення комплексу реабілітаційних заходів для Осіб, зменшення або подолання фізичних, психічних розладів, коригування порушень розвитку: рухових, мовних, інтелектуальних, поведінкових розладів, порушень спілкування; підключення компенсаторних можливостей; отримання навичок самообслуговування та комунікації; створення умов для всебічного розвитку Осіб, засвоєння ними знань, умінь, навичок, досягнення і збереження їхньої максимальної незалежності, фізичних, розумових, соціальних здібностей з метою максимальної реалізації особистого потенціалу.
7.2. Відділення забезпечує:
проведення психологічної діагностики Осіб з метою визначення та використання форм, методів, засобів та процедур психологічної корекції, консультування, просвіти;
проведення психолого-педагогічної корекції та корекційно-розвиваючої роботи з урахуванням індивідуальних потреб кожної Особи;
проведення психопрофілактичної та психокорекційної роботи з сім’ями Осіб;
створення умов для всебічного розвитку Осіб, засвоєння ними знань, умінь і навичок з метою підготовки їх до здобуття освіти та отримання професії;
сприяння формуванню у Осіб власної життєвої позиції для подолання звичок асоціальної поведінки, зниження наявної соціальної недостатності.
7.3. Реабілітаційний процес у відділенні спрямований на:
надання своєчасної та ефективної педагогічно-корекційної, соціально- психологічної допомоги Особі  відповідно до особливостей її психофізичного розвитку;
формування та підтримку навичок самообслуговування (дотримання особистої гігієни, пересування тощо);
навчання Осіб прийомам та методам саморегуляції, самовиховання, самонавчання, формування позитивної мотивації щодо соціальних настанов на життя;
формування правильної організації життєдіяльності;
вироблення та підтримання навичок самостійного проживання;
розвиток пізнавальних здібностей та інтелекту;
формування навичок спілкування і корекцію поведінки;
опанування навичок захисту власних прав та інтересів, самоаналізу та отримання навичок позитивного сприйняття себе та оточуючих.
 
8. Відділення фізичної та трудової реабілітації/працетерапії
(трудові майстерні) 
8.1. Відділення фізичної та трудової реабілітації/працетерапії (трудові майстерні) (далі – відділення) утворюється для здійснення комплексу заходів, спрямованих на відновлення повноцінної функціональності організму осіб з інвалідністю та пристосування його до повноцінного виконання всіх необхідних функцій шляхом застосування різноманітних фізичних занять.
8.2. Відділення забезпечує:
комплексний підхід, спрямований на відновлення та розширення рухової сфери Осіб, зокрема амплітуди, сили, точності, витривалості рухів, координації постави і переміщень;
самостійне або з підтримкою виконання різноманітних видів робіт і дій;
засвоєння звичок рухової активності і відпочинку, спорту, ведення здорового способу життя;
розуміння і контроль фізіологічних та інших потреб організму;
зайнятість Осіб та застосування трудової реабілітації як базового елемента адаптації у громаді;
розвиток здібностей Осіб та їх соціальної незалежності.
8.3. Реабілітаційний процес у відділенні спрямований на:
залучення Осіб до діяльності з самореалізації, ініціювання їх соціальної активності без порушення прав людини;
навчання ремеслу для орієнтації Осіб на працю, вироблення стереотипів поведінки працюючої людини, набуття найпростіших трудових навичок для виконання некваліфікованої роботи, застосування трудової реабілітації як базового елемента адаптації у громаді;
відновлення емоційного і фізичного здоров'я Осіб;
пристосування Осіб до повсякденного життя і праці;
здійснення трудової адаптації Осіб з урахуванням їх інтересів, схильностей, фізичних, розумових і психічних можливостей.
 
9. Відділення денного догляду
9.1. Відділення денного догляду (далі - відділення) утворюється з метою підвищення рівня адаптації та соціалізації осіб з інвалідністю, у тому числі дітей з інвалідністю через надання соціальної послуги денного догляду в групах денного догляду.
9.2. Відділення забезпечує:
безпечні та належні умови для денного перебування Осіб та надання соціальної послуги денного догляду;
спостереження за станом здоров'я;
харчування Осіб;
здійснення допомоги у самообслуговуванні (дотримання особистої гігієни, рухового режиму, приймання ліків, годування тощо);
формування та підтримку навичок самообслуговування;
організація денної зайнятості, дозвілля;
проведення культурно-масових заходів.
9.3. Забезпечення заходів соціальної послуги денного догляду Осіб здійснюється згідно з індивідуальним планом надання соціальної послуги.
9.4. Групи у відділенні комплектуються за віковими (одновіковими, різновіковими) ознаками та з урахуванням стану здоров’я.
Комплектування групи за віком передбачає перебування в ній Осіб однакового віку або з різницею у віці:
від 3 до 6 років;
від 6 до 9 років;
від 9 до 14 років;
від 14 до 18 років;
від 18 до 35 років.
 10. Відділення натуральної допомоги
10.1. Відділення натуральної допомоги (далі - відділення) утворюється для надання послуг Особам, які відповідно до результатів оцінювання індивідуальних потреб потребують натуральної допомоги.
10.2. Відділення виходячи з можливостей, наявної фінансової та матеріально-технічної бази  безоплатно забезпечує Осіб одягом, взуттям, іншими предметами першої потреби; предметами медичного призначення; предметами побутової гігієни; продовольчими та промисловими товарами; гарячими обідами тощо. 
10.3. Для задоволення потреб Осіб у натуральній допомозі відділення здійснює пошук фізичних та юридичних осіб – благодійників, бере участь у реалізації вітчизняних та міжнародних проектів на залучення такої допомоги.
 
11. Управління реабілітаційним центром
  1. Управління центром здійснюється відповідно до цього положення та законодавства України.
11.2.Засновник:
11.2.1.Приймає рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію реабілітаційного центру.
11.2.2.Забезпечує створення матеріально-технічних умов, необхідних для функціонування реабілітаційного центру та організації надання реабілітаційних послуг.
11.3. Уповноважений орган управління:
11.3.1 Затверджує кошториси, штатний розпис реабілітаційного центру.
11.3.2. Координує діяльність реабілітаційного центру з надання соціальних послуг відповідно до вимог законодавства України.
11.4. Реабілітаційний центр очолює директор, який призначається на посаду міським головою на конкурсній основі за контрактом за поданням уповноваженого органу управління.
11.5. Посаду директора реабілітаційного центру може займати особа, яка має вищу освіту другого рівня за ступенем магістра, спеціаліста за спеціальністю відповідної галузі знань; стаж роботи у відповідній сфері діяльності на керівних посадах нижчого рівня - не менше ніж 5 років, вільно володіє державною мовою, знаннями та практикою застосування нормативно-правових актів України, що регламентують діяльність реабілітаційного центру, основними навичками роботи на комп’ютері та з програмними засобами.
11.6. Директор реабілітаційного центру:
11.6.1. Планує та організовує роботу реабілітаційного центру.
11.6.2. Представляє реабілітаційний центр в організаціях, установах, на підприємствах незалежно від форми власності.
11.6.3. Розпоряджається в установленому порядку майном реабілітаційного центру та його коштами в межах затвердженого кошторису та відповідно до їх цільового призначення, укладає договори та угоди, відкриває рахунки в органах Державної казначейської служби.
11.6.4. Вирішує питання організації фінансово-господарської діяльності реабілітаційного центру, створення та розвитку матеріально-технічної бази для проведення заходів комплексної реабілітації Осіб.
11.6.5. Відповідає за ведення бухгалтерського та статистичного обліку, складання звітності та подання її в установлені строки відповідним органам.
11.6.6.Видає у межах своєї компетенції накази, зокрема - щодо здійснення (припинення) обслуговування Осіб, контролює хід їх виконання.
11.6.7.Затверджує правила внутрішнього та трудового розпорядку.
11.6.8. Призначає в установленому порядку на посаду і звільняє з посади працівників центру; затверджує посадові інструкції, застосовує заходи заохочення та накладає дисциплінарні стягнення.
11.6.9. Організовує атестацію працівників і створює умови для підвищення їх фахового і кваліфікаційного рівня, впровадження сучасних методик роботи.
11.6.10. Встановлює працівникам розміри премій, винагород, надбавок і доплат, передбачених законодавством України.
11.6.11. Подає на затвердження уповноваженому органу управління штатний розпис та кошторис витрат центру;
11.6.12. Затверджує положення про структурні підрозділи реабілітаційного центру.
11.6.13. Організовує надання реабілітаційних послуг.
11.6.14. Вживає заходів із запобігання та недопущення дискримінації стосовно дотримання прав та законних інтересів Осіб.
11.6.15. Здійснює заходи щодо поліпшення умов праці, дотримання правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних умов і пожежної безпеки.
11.6.16. Здійснює заходи щодо налагодження та підтримки взаємозв'язку з аналогічними установами (центрами), вивчає ефективні вітчизняні та міжнародні форми й методи роботи з психолого-педагогічної, фізичної, трудової та соціальної реабілітації Осіб;
11.6.17. Подає на погодження уповноваженому органу управління пропозиції щодо внесення змін до положення.
11.6.18. Здійснює інші повноваження та вирішує інші питання діяльності реабілітаційного центру у відповідності із законодавством України.
11.6.19. Права, обов’язки і відповідальність директора, умови його матеріального забезпечення, визначаються трудовим законодавством України, контрактом та цим положенням.
11.7. Працівники реабілітаційного центру, які надають соціальні послуги, повинні мати відповідний фаховий рівень, що підтверджується документом про освіту державного зразка.
11.8. У своїй діяльності працівники реабілітаційного центру керуються нормами та вимогами Етичного кодексу спеціалістів із соціальної роботи України. Основними принципами здійснення діяльності працівників центру є:
повага до гідності кожної людини, врахування того, що кожна людина є неповторною та унікальною, має право на самореалізацію, яка не призводить до порушення подібних прав інших людей; тому щодо неї не можуть застосовуватися прямий чи опосередкований примус до будь-яких дій, навіть на її користь або користь її близького соціального оточення;
пріоритетність інтересів отримувачів соціальних послуг, спрямування усіх своїх зусиль, знань та навичок на допомогу окремим громадянам, сім'ям, групам;
толерантність до різних емоційних проявів отримувачів соціальних послуг, їх проблем й обставин, рівновага, терпимість незалежно від їхнього способу життя, поведінки, соціального і національного походження, статі тощо;
довіра та взаємодія у вирішенні проблем отримувача соціальних послуг, сприяння максимальній самостійності отримувачів соціальних послуг у розв'язанні їхніх соціальних проблем та в діях у відповідних соціальних ситуаціях, створення доброзичливої атмосфери спілкування з отримувачем соціальних послуг;
доступність послуг для кожного, хто звертається за захистом, підтримкою, консультацією або порадою, без будь-якої дискримінації щодо статі, віку, фізичних або розумових обмежень, соціальної чи расової приналежності, віросповідання, мови, політичних поглядів, сексуальної орієнтації;
конфіденційність, що виключає можливість розголошення будь-яких відомостей про отримувачів соціальних послуг за винятком тих випадків, коли це робиться з їхньої згоди чи в установленому законом порядку;
дотримання норм професійної етики, що включає сприяння формуванню та реалізації заходів соціальної політики, забезпеченню благополуччя людини, спільноти, громади, та відповідальність за розвиток та дотримання професійних норм у розв'язанні практичних завдань соціальної роботи.
 12. Фінансово-господарська діяльність реабілітаційного центру
12.1. Реабілітаційний центр є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби, печатку зі своїм найменуванням, штампи та бланки і діє відповідно до цього положення.
12.2. Реабілітаційний центр утримується за рахунок коштів, що відповідно до Бюджетного кодексу України виділяються з міського бюджету на соціальний захист населення та соціальне забезпечення, а також благодійних коштів громадян, підприємств, установ та організацій. Доходи реабілітаційного центру використовуються виключно для фінансування видатків на його утримання, реалізації мети, завдань та напрямів діяльності, визначених цим положенням.
12.3. Фінансово-господарська діяльність реабілітаційного центру здійснюється відповідно до кошторису та штатного розпису, затверджених у встановленому законодавством України порядку.
12.4. Керівництво реабілітаційного центру несе відповідальність перед засновником, уповноваженим органом управління та перед іншими органами за достовірність та своєчасність подання фінансової, статистичної та іншої звітності.
12.5.  Реабілітаційний центр має право:
фінансувати за рахунок коштів місцевого бюджету заходи, що сприяють поліпшенню реабілітаційних послуг, соціально-побутових умов для дітей та осіб з інвалідністю;
укладати договори про співробітництво;
залучати для потреб реабілітаційного центру у порядку, встановленому законодавством України, кошти підприємств, установ, організацій, інших суб’єктів господарювання та громадян;
в установленому законодавством України порядку отримувати гуманітарну та благодійну допомогу, в тому числі із-за кордону, яка використовується для надання допомоги Особам, зазначеним у пункті 1.1. цього положення, та поліпшення матеріально-технічної бази реабілітаційного центру.
12.6. У разі ліквідації реабілітаційного центру (злиття, поділу, приєднання або перетворення) всі його активи передаються одній або кільком організаціям відповідного виду або зараховуються до доходу бюджету.
12.7. Для надання соціальних послуг реабілітаційний центр має право залучати на договірних засадах юридичних та фізичних осіб, волонтерів та волонтерські організації.
12.8. Перевірка роботи реабілітаційного центру та контроль за організацією його діяльності, пов’язаної із наданням соціальних послуг, здійснюється відповідно до законодавства України.
12.9. Реабілітаційний центр є неприбутковою установою, що внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій, та не має на меті отримання доходів (прибутків) або їх частини для розподілу серед працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску).
 13. Контроль за діяльністю реабілітаційного центру
13.1. Контроль за якістю надання особам реабілітаційних послуг у реабілітаційному центрі здійснюють засновник та уповноважений орган управління.
 
14. Припинення діяльності реабілітаційного центру
14.1. Рішення про припинення діяльності реабілітаційного центру приймається засновником.
14.2. У разі реорганізації або ліквідації реабілітаційного центру працівникам, які звільняються, гарантується додержання їх прав та інтересів відповідно до законодавства України.
14.3. Реабілітаційний центр вважається реорганізованим або ліквідованим з дня внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних  осіб – підприємців.
 
15. Внесення змін та доповнень до положення
15.1. Зміни та доповнення до положення вносяться засновником та реєструються в установленому законодавством України порядку.

ДОДАТКИ

1 521-9-рд 28.12.21 Експертний висновок (заперечення).pdf Переглянути
2 521-9-рд 28.12.21 порівняльна таблиця.pdf Переглянути