ОПИС ДОКУМЕНТУ
Автори:
Депутат міської ради |
|
Доповідач:
Шило М.В. - депутат міської ради |
|
Підготував: | Депутат міської ради |
---|---|
Галузь: | Галузева |
Статус: | Новий проєкт |
Дата: | 20.01.2020 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 1565-8-рд
Про звернення депутатів Черкаської міської ради до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо зменшення грошової застави на місцевих виборах
Проект рішення | ||||||||
№ 1565-8-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
< | ||||||||
Про звернення депутатів Черкаської міської ради до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо зменшення грошової застави на місцевих виборах | ||||||||
> | ||||||||
Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Черкаська міська рада ВИРІШИЛА:
|
||||||||
Міський голова | А.В. Бондаренко |
З В Е Р Н Е Н Н Я депутатів Черкаської міської ради до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо зменшення грошової застави на місцевих виборах У 2019 році Верховна Рада України ухвалила Виборчий кодекс України з зауваженнями Президента України, який набрав чинності 1 січня 2020 року. Конституція України гарантує право громадян України бути обраними до органів державної влади та місцевого самоврядування. Грошова застава на виборах є своєрідним підтвердженням серйозності намірів учасників виборчого процесу, обмеженням чи усуненням зловживання громадянином України виборчим правом, передусім за рахунок платників податків, та є превентивним механізмом, який має зменшити вплив на вибори технічних кандидатів, яких реєструють, щоб «відтягнути» голоси чи взяти участь у розподілі місць у виборчих комісіях. Розцінюємо, як цілком позитивну новацію, скасування грошової застави для кандидатів у місцеві ради та на посади сільських, селищних та міських голів (з кількістю виборців до 90 тисяч виборців). Проте неприйнятним є збільшення грошової застави для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад (обласних та міських з кількістю виборців більше 90 тисяч) майже у 40 разів порівняно з місцевою виборчою кампанією 2015 року. Це особливо обурливо, оскільки не відбулося суттєвих змін у розмірах грошових застав для кандидатів у Президенти України та виборчих списків партій до Верховної Ради України порівняно з розмірами, які були встановлені чинними до ухвалення Виборчого кодексу законами. Часткове збільшення грошової застави можна пояснити зростанням з 2015 року мінімальної заробітної плати, до розміру якої прив’язана формула розрахунку розміру грошової застави, але нічим необґрунтоване збільшення грошової застави у 10 разів (4 мінімальні заробітні плати на кожні 10 тисяч виборців порівняно з попередньою формулою 4 мінімальні заробітні плати на кожні 100 тисяч виборців) є надмірно високим, як наслідок, брати участь у виборах можуть тільки ті партії та громадяни, які володіють достатньо великими грошовими коштами. Так, розмір застави для кандидатів на посаду міського голови м. Києва становить 4005807 грн, що перевищує навіть розмір грошової застави для кандидатів на посаду Президента України та у 375 разів – середньомісячну заробітну плату. Відповідно до норм Виборчого кодексу України розмір грошової застави для реєстрації громадянина України кандидатом на посаду Президента України становить 3069950 грн, для реєстрації виборчого списку політичної партії – 4723000 грн. Розмір грошової застави для реєстрації партійного списку в обласні ради (млн. грн):
з кількістю виборців від 90 тисяч і більше (тис. грн):
Враховуючи вказаний механізм грошової застави витрати на одного виборця для виборів Президента України ставлять 0,09 грн, для виборів народних депутатів України – 0,13 грн, а для виборів Київського міського голови – 1,88 грн, Львівського міського голови – 1,89 грн. Неприйнятним є те, що для загальнонаціональних та місцевих виборів (з кількістю виборців більше 90 тисяч) застосовуються різні принципи для розрахунку розміру грошової застави. І ці принципи дискримінаційні щодо зазначених місцевих рад, в яких розмір грошової застави у розрахунку на одного виборця майже в п'ятнадцять разів більше, ніж на парламентських, і в понад 20 разів більше, ніж на президентських виборах. Так, сума застави є непомірною і перевищує в рази середній річний дохід в Україні, який становив у 2019 році близько 125 тисяч гривень. Конституційний суд України у своєму Рішення від 30 січня 2002 року № 2‑рп/2002 констатував, що розмір майнової застави встановлюється залежно від майнової спроможності більшості населення країни. Порушення цієї вимоги може суттєво обмежити кількість претендентів на представницькі мандати, особливо від фінансово малозабезпечених партій та кандидатів у депутати. Відповідно до міжнародних та європейських стандартів надмірно висока сума виборчої застави є проблемою. Усталеним принципом є те, що незаконна дискримінація включає дискримінацію особи на підставі її соціального або майнового статусу. Відповідно сума виборчої застави повинна визначатися дуже обережно, щоб не спричинити перепон для висунення кандидатури серйозного кандидата, який на даний момент знаходиться в несприятливому економічному становищі. Європейський суд з прав людини у справі «Суховецький проти України» відзначив необхідність «встановлення делікатного балансу між конфліктуючими інтересами: з одного боку, утримання від участі у виборах легковажних кандидатів; а з іншого – можливість реєстрації серйозних кандидатів, включаючи тих, хто може знаходитись у скрутному економічному становищі», тим самим привернувши увагу до неприпустимості дискримінації за майновим критерієм через встановлення надмірно високого розміру застави. Таким чином, механізм грошової застави, встановлений новим Виборчим кодексом України для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад (обласних та міських з кількістю виборців більше 90 тисяч), можна оцінювати як дискримінаційний, та такий, що може порушувати основоположні права громадян України – право бути кандидатом на виборах. З метою усунення дискримінації щодо обласних та міських рад з кількістю виборців більше 90 тисяч просимо внести зміни у Виборчий кодекс України, якими уніфікувати підхід до грошової застави, зменшивши її для зазначених місцевих рад з розрахунку 4 мінімальні заробітні плати за кожних 90 тисяч виборців. Від імені Черкаської міської ради Міський голова А. В. Бондаренко |
Пояснювальна записка
до проекту рішення Черкаської міської ради
«Про звернення депутатів Черкаської міської ради до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо зменшення грошової застави на місцевих виборах»
Проект рішення «Про звернення депутатів Черкаської міської ради до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо зменшення грошової застави на місцевих виборах» підготовлено у зв’язку із необхідністю внести зміни до Виборчого кодексу України.
Депутат Черкаської міської ради Шило М.В.