ОПИС ДОКУМЕНТУ

Автор:

Івашкова Надія Євгенівна

Рішення:

Прийнято

Сесія:

XLI

Скликання:

IX

Проголосовано:

В цілому

Дата прийняття:

18.05.2023

Статус:

Чинний

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    32
  • Не підтримали
    0
  • Утримались
    0
  • Не голосували
    2
  • Відсутні
    7

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ

РІШЕННЯ: № 41-55
Про звернення Черкаської міської ради до Президента України про винесення на розгляд Верховної Ради України законопроєкту щодо повноважень органів опіки та піклування при постановці та знятті з реєстрації місця проживання дітей

                          
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
Сорок перша сесія
 РІШЕННЯ
                 
Від 18.05.2023   №  41-55          
        м.Черкаси            
               
Про звернення Черкаської міської ради до Президента України про винесення на розгляд Верховної Ради України законопроєкту щодо повноважень органів опіки та піклування при постановці та знятті з реєстрації місця проживання дітей          
               
Відповідно до статті 25, статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
1. Направити звернення Черкаської міської ради до Президента України про винесення на розгляд Верховної Ради України законопроєкту щодо повноважень органів опіки та піклування при постановці та знятті з реєстрації місця проживання дітей (додається).
 
 
                 
Секретар міської ради     Юрій  ТРЕНКІН
 
 
 
Президенту України
Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ
 
Звернення
Черкаської міської ради про винесення на розгляд Верховної Ради України законопроєкту щодо повноважень органів опіки та піклування при постановці та знятті з реєстрації місця проживання дітей
 
Діти є найбільшим нашим надбанням, майбутнім нашої держави, а охорона прав дитини є одним із основних завдань державної політики.
Законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції УкраїниКонвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з  Закону Про охорону дитинства, Сімейного кодексу, а також інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері.
Завданням законодавства про охорону дитинства є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.
В органах місцевого самоврядування основні завдання з забезпечення найкращих інтересів дитини здійснюють органи опіки та піклування.
 Органами опіки та піклування є в тому числі  виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад, у тому числі об’єднаних територіальних громад (далі - органи опіки та піклування), які провадять діяльність із соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі забезпечення їх права на виховання у сім’ї, надання статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлення опіки та піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, із захисту особистих, майнових і житлових прав дітей, запобігання та протидії домашньому насильству стосовно дітей та за участю дітей.
Завдання та повноваження. органів опіки та піклування у сфері захисту прав дитини на житло, а також у питаннях  визначення місця проживання дітей, дотримання прав дитини при реєстрації місця проживання дитини та зняття з державної реєстрації місця дитини закріплені чинними законами України.
Зокрема, мова йде про частина 7 статті 177 Сімейного кодексу України, згідно якої батьки вирішують питання про управління майном дитини спільно, якщо інше не передбачено договором між ними. Спори, які виникають між батьками щодо управління майном дитини, можуть вирішуватися органом опіки та піклування або судом.
Згідно частина 1 статті 166 Сімейного кодексу України якщо мати та батько, які проживають окремо, не дійшли згоди щодо того, з ким із них буде проживати малолітня дитина, спір між ними може вирішуватися органом опіки та піклування або судом.
            Стаття 18 Закону України «Про охорону дитинства» встановлює, що органи опіки та піклування зобов’язані здійснювати контроль за додержанням батьками або особами, які їх замінюють, майнових та житлових прав дітей при відчуженні жилих приміщень та купівлі нового житла. 
            Стаття 12 Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей» відзначає:
 - держава охороняє і захищає права та інтереси дітей під час вчинення правочинів щодо нерухомого майна; 
 - неприпустиме  зменшення  або  обмеження  прав та інтересів дітей під час вчинення будь-яких правочинів щодо жилих приміщень; 
 - органи   опіки  та  піклування  здійснюють  контроль  за дотриманням батьками та особами, які їх замінюють, житлових прав і охоронюваних законом інтересів дітей відповідно до закону;
- для  вчинення будь-яких правочинів щодо нерухомого майна, право  власності  на  яке  або право користування яким мають діти, необхідний попередній  дозвіл  органів  опіки  та  піклування, що надається  відповідно  до закону.  Посадові особи органів опіки та піклування несуть персональну відповідальність за захист  прав  та інтересів  дітей  при  наданні дозволу на вчинення правочинів щодо нерухомого майна, яке належить дітям.
Нажаль нинішня редакція Закону України «Про надання публічних (електронних  публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05.11.2021 № 1871-IX та Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування),  затверджений постановою КМУ від 07.02.2022  № 265  «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад» не узгоджується з вищезазначеними нормами законодавства про захист прав дітей, не встановлює повноваження органів опіки та піклування у необхідних випадках, що призводить, особливо в умовах повномасштабної війни з російською федерацією до порушень прав дитини, в наступних питаннях:
  • неможливо зареєструвати  або змінити реєстрацію місця  проживання дитини без згоди одного із батьків, чию згоду неможливо отримати з об’єктивних причин (один із батьків знаходиться в полоні, або на окуповані території, зник без вісті тощо);
  • не потрібне погодження з органом опіки та піклування питання зняття за згодою обох батьків дитини з реєстрації місця проживання, що призводить до порушення житлових прав дитини при продажу нерухомості асоціальними батьками.
На підставі наведеного, просимо Президента України як суб’єкта законодавчої ініціативи невідкладно винести на розгляд Верховної Ради України законопроєкт про доповнення ст. 9, 18  Закону України «Про надання публічних (електронних  публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05.11.2021 № 1871-IX та п.32, п.51 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування),  затверджений постановою КМУ від 07.02.2022  № 265  «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад» нормами про повноваження органів опіки та піклування при постановці та знятті з реєстрації місця проживання дітей. Порівняльна таблиця існуючої редакції та запропонованих змін з їх законодавчим обґрунтуванням додається до звернення.
 
Додаток: порівняльна таблиця на 3 арк.
 
 
 
Від імені Черкаської міської ради
 
 
Секретар міської ради                                                            Юрій ТРЕНКІН