ОПИС ДОКУМЕНТУ

Підготував:

Департамент економіки та розвитку

Галузь:

Галузева

Статус:

Новий проєкт

Дата:

20.08.2019

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1396-8-рд
Про звернення до Президента України щодо фінансової ситуації, що склалася на комунальному підприємстві «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради

              Проект рішення
            №1396-8-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
                 
                 
Від ____________     _______
м.Черкаси
 
Про звернення до Президента України щодо фінансової ситуації, що склалася на комунальному підприємстві «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради
         
       
 
         
                 
Враховуючи фінансову ситуацію, що склалася в комунальному підприємстві  «Черкасиводоканал» внаслідок несвоєчасного встановлення економічно обґрунтованих тарифів Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, приймаючи до уваги звернення КП «Черкасиводоканал» та керуючись статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
  1. Звернутись до Президента України з проханням ініціювати внесення змін до постанови  Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22.03.2017 №307 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності водопостачання та водовідведення»  щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування в частині встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для підприємств, які надають вказані послуги мешканцям населених пунктів з сукупною чисельністю до 300 тис.осіб (текст звернення додається).
  2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань економічного розвитку, інвестиційної політики, дерегуляції, бюджету, фінансів, тарифів та регуляторної політики (Тренкін Ю.В.) та департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради (Удод І.І.).
 
 
 
 
Міський голова                                                                     А.В. Бондаренко
 
 
 
 
                                                            
 
            
       З В Е Р Н Е Н Н Я
 
Депутатів Черкаської міської ради до Президента України
 
Шановний Володимире Олександровичу!
                                             
           Повідомляємо Вам про складну фінансову  ситуацію, що склалась на даний час в комунальному підприємстві «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради.
           Причина погіршення фінансового стану підприємства, яке є ліцензіатом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, полягає в несвоєчасному встановленні економічно обґрунтованих тарифів, оскільки процедура встановлення тарифів для підприємств-ліцензіатів Нацкомісії є недосконалою, складною і довготривалою.
           Як наслідок, підприємству вже кілька років поспіль затверджуються тарифи, які на момент їх встановлення не відповідають фактичним витратам, що призвело до недоотримання підприємством за 2016-2018 роки коштів у сумі 45 млн.грн.
            Тарифи, затверджені на 2019 рік, також не відповідають рівню фактичних витрат, а результатів розгляду заяви про зміну тарифів на 2019 рік, яку підприємство подало до Нацкомісії у квітні 2019 року,  на даний час не отримано.
           Дефіцит коштів для придбання матеріально-технічних ресурсів призводить  до прогресуючого зростання кредиторської заборгованості, в тому числі неспроможності підприємства виконувати в повному обсязі боргові зобов’язання по сплаті субкредиту, отриманого для реалізації спільного з МБРР інвестиційного проекту «Розвиток міської інфраструктури», джерелом  сплати якого є прибуток підприємства. Це  змушує Черкаську міську раду, як гаранта, сплачувати тіло кредиту за рахунок міського бюджету.
           Заборгованість підприємства, що утворювалась із-за несвоєчасного затвердження тарифів, компенсувалась Державою шляхом виділенням субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах, але лише до 2016 року, причому несвоєчасно та не в повному обсязі.
           У 2017 році, незважаючи на підписані договори про організацію взаєморозрахунків,  субвенція не виділялась.
           Таким чином, якщо на даний час терміново не вжити необхідні заходи, це може призвести до  припинення водопостачання обласного центру.
  Враховуючи вищевикладене, з метою своєчасного перегляду та встановлення тарифів,   просимо Вас ініціювати внесення змін до постанови  НКРЕКП від 22.03.2017 №307 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності водопостачання та водовідведення» щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування в частині встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для підприємств, які надають вказані послуги мешканцям населених пунктів з сукупною чисельністю до  300 тис.осіб.
 
Від імені Черкаської міської ради
 
Міський голова                                                                        А.В. Бондаренко
           
Пояснювальна записка до проекту рішення
 
«Про звернення до Президента України щодо фінансової ситуації, що склалася на комунальному підприємстві «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради»
 
Причина погіршення фінансового стану підприємства, яке є ліцензіатом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, полягає в несвоєчасному встановленні економічно обґрунтованих тарифів, оскільки процедура встановлення тарифів для підприємств-ліцензіатів Нацкомісії є недосконалою, складною і довготривалою.
Як наслідок, підприємству вже кілька років поспіль затверджуються тарифи, які на момент встановлення, внаслідок інфляційних процесів, не відповідають фактичним витратам.
Так, тарифи на 2016 рік введені в дію з 1 жовтня 2016 року,  на 2017 рік - з 1 липня 2017 року, на 2018 рік - з 1 квітня 2018 року,  на 2019 рік - з             1 квітня 2019 року. Як наслідок, підприємством недоотримано коштів за 2016  - 2018 роки в сумі 45 млн.грн.
Затверджені на 2019 рік тарифи, як і в попередні періоди, не відповідають рівню витрат (не враховано  зміни  на оплату праці,   вартість матеріальних ресурсів,  в т.ч. вартість паливно-мастильних матеріалів, опалення, тощо). У квітні 2019 року підприємством   подано заяву  в НКРЕКП  про зміну тарифів на 2019 рік,  однак на даний час результатів розгляду поданої заяви не отримано.
Дефіцит коштів для придбання матеріально-технічних ресурсів призводить до прогресуючого зростання кредиторської заборгованості, в тому числі неспроможності підприємства виконувати в повному обсязі боргові зобов’язання по сплаті  субкредиту, отриманого для реалізації спільного з МБРР інвестиційного проекту «Розвиток міської інфраструктури», джерелом  сплати якого є прибуток підприємства. Це змушує Черкаську міську раду, як гаранта, сплачувати тіло кредиту за рахунок міського бюджету.
Так, станом на 01.07.2019 заборгованість підприємства по виплаті субкредиту: перед міським бюджетом - за виконання гарантійних зобов'язань складає -15 157 093,88 грн., пеня, нарахована за попередні періоди -                  4 717 470,74 грн.
Заборгованість підприємства, що утворилась із-за несвоєчасного затвердження тарифів, компенсувалась Державою шляхом виділення субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах, але тільки до 2016 року, причому несвоєчасно та не в повному обсязі, внаслідок чого КП «Черкасиводоканал» станом на 01.01.2018 має непогашену заборгованість з різниці в тарифах в сумі 51,9 млн.грн., підтверджену територіальною комісією.
 
У 2016 році Порядок надання субвенції з державного бюджету на погашення різниці в тарифах не приймався, а у 2017 році, незважаючи на підписані договори про організацію взаєморозрахунків (погашення податкового боргу з податку на додану вартість на суму 8 929 704,00 грн. та погашення боргу за спожиту електроенергію на суму 6 173 586,00 грн.), субвенція не виділялась .
Така дія ускладнила і без того кризову ситуацію, збільшивши фінансове навантаження нарахуванням штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату ПДВ і реєстрацію податкових накладних.           
Таким чином, якщо на даний час терміново не вжити необхідні заходи, це може призвести до припинення водопостачання в місті.
Враховуючи вищевикладене, для можливості своєчасного перегляду тарифів та їх встановлення, необхідно клопотати перед Президентом України про внесення змін до постанови  Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22.03.2017 №307 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності водопостачання та водовідведення»  щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування в частині встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення для підприємств, які надають вказані послуги мешканцям населених пунктів з сукупною чисельністю до 300 тис.осіб  (на сьогодні - для міст, сукупна чисельність населення не більше, ніж 100 тис.осіб).
 
 
 
Директор департаменту
економіки та розвитку                                                                    І.І.Удод