ОПИС ДОКУМЕНТУ

Підготував:

Департамент житлово-комунального комплексу

Галузь:

Галузева

Статус:

Новий проєкт

Дата:

25.01.2019

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1196-8-рд
Про затвердження Концепції розвитку міського пасажирського транспорту у м. Черкаси до 2022 року»

  
 
         
 
    Проект рішення
            № 1196-8-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
               
                 
Про затвердження Концепції
розвитку міського пасажирського транспорту у м. Черкаси до
2022 року»
         
               
                 
Відповідно до п.15, п. 22 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою покращення пасажирських перевезень населення міста, виконавчий комітет Черкаської міської ради, Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Концепцію розвитку міського пасажирського транспорту у м. Черкаси до 2022 року.
2. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника директора департаменту житлово-комунального комплексу Панченка Ю.В., постійну комісію з питань житлово-комунального господарства, промисловості, транспорту, зв’язку, підприємництва, екології та охорони навколишнього середовища (Кіта І.М.).
 
 
                 
Міський голова         А.В. Бондаренко
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     

УКРАЇНА
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ
вул. Байди Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, тел.: (0472) 36-11-35, факс: (0472) 45-21-32
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-
 
 
 
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА · ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ · ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ·  ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ·  ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ·  ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ·  ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ·  ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ ·  ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА


Депутатам Черкаської
міської ради
 
Пояснювальна записка
до проекту рішення:
 
«Про затвердження Концепції розвитку міського пасажирського транспорту у м. Черкаси до 2022 року»
 
Концепція розвитку міського пасажирського транспорту (далі – Концепція) є стратегічним документом, який на основі аналізу сучасного стану пасажирських перевезень визначає основні засади, напрями та цілі їх подальшого розвитку в м. Черкаси  на період до 2022 року.
Концепція спрямована на вдосконалення місцевої транспортної політики, яка необхідна для доповнення і коригування дії ринкових механізмів з метою забезпечення ефективного формування ринку послуг пасажирських перевезень, що відповідає суспільним інтересам.
Прошу розглянути та підтримати проект рішення «Про затвердження Концепції розвитку міського пасажирського транспорту у м. Черкаси до 2022 року».
 
 
 
Заступник директора департаменту ЖКК         Ю.В.Панченко
           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Черкаської міської ради
від ______________ №________
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку міського пасажирського транспорту
у м. Черкаси до 2022 року
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Загальні положення
 
Станом на поточний момент організація роботи громадського транспорту в місті Черкаси має декілька ключових проблем, які тривалий час потребують вирішення:
1)  не забезпечено доступності транспортних послуг для всіх громадян;  переважна більшість маршрутів громадського транспорту для людей з особливими потребами та дитячими візочками лишається недоступними;
2)  приватними перевізниками не забезпечено належної  безпечності  перевезень пасажирів;
3)  якість надання транспортних послуг не відповідає потребам мешканців міста; система контролю якості транспортних послуг на рівні міста відсутня;
4)  відсутня система обліку пільгових категорій громадян, які скористались транспортними послугами, що унеможливлює прозоре і справедливе відшкодування вартості пільгових перевезень громадян;
5)  викиди автотранспорту є головним джерелом забруднення атмосферного повітря в місті (їх доля впродовж останніх десяти років їх доля коливається на рівні 65%).
Проблеми з роботою громадського транспорту у місті Черкаси потребують вирішення вже тривалий час, однак через відсутність стратегічного бачення і неефективного управління, спроби її вирішення зводилися до окремих кроків, впровадження яких без системного підходу не дало очікуваних результатів.
Концепція реформи пасажирських перевезень у місті Черкаси (далі – Концепція) є стратегічним документом, який на основі аналізу сучасного стану пасажирських перевезень визначає основні принципи і заходи, спрямовані на створення в місті зручної і ефективної системи пасажирських перевезень.
Засади Концепції реалізуються шляхом розроблення, затвердження та реалізації відповідних короткострокових та середньострокових програм, нормативних та регуляторних актів, інших документів.
 
1.1. Мета та цілі створення Концепції
 
Метою Концепції є визначення концептуальних засад формування та роботи системи міських пасажирських перевезень в місті Черкаси.
 
Цілі Концепції:
1. Забезпечення гарантованого та ефективного задоволення потреб населення у безпечних і якісних послугах пасажирських перевезень, а саме:
1.1.   забезпечення рівного доступу всіх категорій населення (включаючи людей з особливими потребами) до транспортних послуг;
1.2.   забезпечення належної безпеки перевезення пасажирів;
1.3.   створення системи он-лайн моніторингу, інформування, контролю якості щодо надання транспортних послуг;
1.4.   створення системи обліку пільгових категорій громадян, які скористались транспортними послугами, що дозволить  прозоре і справедливе відшкодування вартості пільгових перевезень громадян;
1.5.   зменшення рівня забруднення атмосферного повітря міста.
2. Прискорення модернізації виробничо-технічної бази транспортного комплексу, вихід його на сучасний техніко-технологічний рівень.
3. Забезпечення поетапної реалізації перетворень у транспортному секторі.
 
1.2. Характеристика міста
 
Черкаси – обласний центр в Україні, регіональний центр Центральної України. Загальна площа міста 7759 га (77,59 кв. км). У Черкасах проживають 278 тис. жителів.
Основу промисловості формують підприємства хімічної, деревообробної, харчової галузей та машинобудування. В місті ведуть діяльність понад 200 промислових підприємств. Структура промислового комплексу м. Черкаси переважно орієнтовна на внутрішній ринок. У реалізації промислової продукції переважає виробництво хімічних речовин та хімічної продукції, частка якої в структурі промислового виробництва у 2017 р. становила 21%.
Станом на 01.01.2018 р. у місті Черкаси здійснюють діяльність  15305  підприємців – фізичних осіб та функціонують 3476  малих підприємств – юридичних осіб, на яких зайняті 18091 працівників.
Кількість найманих працівників підприємств  установ та організацій становить 76,5 тис. осіб, що складає більше третини зайнятих в економіці області.
Сучасні Черкаси це великий логістичний центр: місто розташоване в центрі України, на перетині головних транспортних магістралей держави: водних, автомобільних, залізничних  та повітряних. Через місто пролягають автошляхи загальнодержавного значення. Черкаси знаходяться на відстані 200 кілометрів від столиці України – Києва. Містом проходить залізниця, що зв'язує дві швидкісні магістралі – Київ-Харків та Київ-Дніпро. Залізниця проходить дамбою та мостом через Кременчуцьке водосховище. Черкаси мають річковий вокзал та потужний вантажний річковий порт, що обробляє контейнерні та сипучі вантажі. На західній околиці міста розташований аеропорт «Черкаси».
Така широка соціально-економічна структура міста зумовила достатньо розвинену транспортну систему.
 
1.3. Роль пасажирських перевезень
 
Пасажирські перевезення впливають на соціальну, виробничу та екологічну сфери міста, а також на створення умов справедливої конкуренції між перевізниками різних форм власності. Серед широкого кола проблем, що обумовлені розвитком та функціонуванням сучасного міста, особливого значення набуває складна система взаємодії різних видів пасажирського транспорту.
Історично у місті Черкаси застосовується наземний транспорт – автомобільний та електричний (тролейбус). Автомобільний транспорт представлений приватними перевізниками, дає можливість пасажиру дістатись до необхідного пункту.
Електричний транспорт (тролейбус) представлений комунальним підприємством «Черкасиелектротранс», охоплює більшість районів міста та
перевозить значну частину пільгових категорій населення, внаслідок відсутності кадрів і значного зносу техніки перевезення здійснюються з неналежною регулярністю.
Таким чином, забезпечення належного рівня безпеки та якості транспортного обслуговування пасажирів є першочерговою потребою громади міста та задачею міської влади.
 
2. Аналіз стану пасажирських перевезень у м. Черкаси
 
2.1. Особливості маршрутної системи міста, кількість маршрутів, обсяги пасажирських перевезень
 
Громадський транспорт міста має хаотичну маршрутну сітку, яка сформувалася в 1990-х рр.  під впливом відсутності регуляції зі сторони міста і отримання максимальних прибутків при мінімальних вкладеннях.
Основними видами пасажирського транспорту міста є автобусний і тролейбусний. Пасажирський автомобільний транспорт – найвагоміша складова транспортної системи м. Черкаси. Його частка у перевезенні пасажирів становить близько 80 %
 
2.2. Визначення проблем, на розв’язання яких направлена концепція
 
Аналіз стану міських пасажирських перевезень  показав, що дана сфера міської інфраструктури потребує прийняття та втілення управлінських рішень, необхідних для її розвитку та вдосконалення.
Основними проблемами системи міських пасажирських перевезень є:
- відсутність єдиної системи управління громадським транспортом;
- маршрутна схема, побудована за принципом максимізації прибутку окремих перевізників;
- дублювання маршрутів електротранспорту і автобусних маршрутів;
- відсутність можливості для людей, які мають право на пільговий проїзд використовувати його в автомобільному транспорті;
- не оптимальні умови для нарощування рухомого складу приватних перевізників автобусами великої місткості;
- недостатнє оновлення рухомого складу електротранспорту та незадовільна якість проведення планового технічного обслуговування;
- відсутність сучасних засобів контролю за роботою міського пасажирського транспорту;
- відсутність чітких графіків руху транспорту;
- відсутність сполучення районів міста в межах однієї оплати проїзду;
- відсутність точних і достовірних даних про кількість перевезених пасажирів, особливо пільгових категорій;
- низька адаптація транспорту для людей з обмеженою мобільністю;
- відсутність транспорту в нічний час;
- низька якість транспортної інфраструктури: невідповідність зупинок стандартам, відсутність системи інформування пасажирів про зміни в русі транспорту, відсутність мережі продажу проїзних квитків.
 
 
 
 
3. Основні напрями та пріоритети розвитку пасажирських перевезень
в м. Черкаси до 2022 р.
 
Зважаючи на окреслене коло проблем, необхідно здійснити ряд заходів, спрямованих на створення транспортної системи міста і налагодження механізмів управління інфраструктурою.
 
Для забезпечення ефективного управління потрібно провести наступні заходи:
- Створити єдиний орган для організації пасажирських перевезень по місту – міську транспортну компанію (комунальне підприємство) (надалі по тексту – Транспортна компанія).
- Забезпечити транспортну компанію системою GPS-моніторингу.
- Забезпечити перевізників GPS-трекерами з підключенням до системи моніторингу транспортної компанії.
- Організувати он-лайн моніторинг дотримання графіків руху і систему зворотного зв’язку для відгуків мешканців міста щодо якості транспортних послуг.
 
Для забезпечення прозорого регулювання тарифів потрібно провести наступні заходи:
- Транспортній компанії надати систему збору оплати за проїзд.
- Надати перевізникам в користування пристрої для збору оплати проїзду.
- Розвинути мережу реалізації квитків.
- Публікувати інформацію про виручку, отриману від реалізації квитків, на сайті транспортної компанії.
- Заключити з перевізниками договори з оплатою за здійснену транспортну роботу.
- Розробити тарифну сітку квитків тривалого користування з регресивним зменшенням вартості відповідно до збільшення терміну дії квитка.
- Транспортній компанії набрати штат контролерів громадського  транспорту, провести їх навчання, забезпечити відповідними посвідченнями, звернутися до національної поліції з проханням сприяти перевірці оплати проїзду.
 
Для забезпечення доступності громадського транспорту:
- Передбачити проведення дослідження міської мобільності.
- На основі проведеного дослідження розробити комп’ютерну транспортну модель міста (дозволить аналізувати, прогнозувати та здійснювати оперативне управління рухом потоків громадського транспорту).
- Провести навчання відповідного персоналу транспортної компанії роботі з транспортною моделлю.
- Розробити і ввести в дію нову схему маршрутів громадського транспорту.
 
Для забезпечення якості транспортної інфраструктури:
- Передати на баланс транспортної компанії зупинки.
- Переглянути стандарт зупинок, адаптував його для людей з обмеженою мобільністю та усунув виявлені недоліки (так, частина із затверджених зразків зупинок не захищають від сонця та опадів, незручні для очікування тощо).
- Розмістити на зупинках інформацію про розклад руху, маршрутну схему.
- Розглянути можливість розміщення на «пересадочних» зупинках туалетних кімнат і обладнання їх пеленальними столиками.
 
3.1.1 Створення транспортної компанії
 
Як показують сучасні реалії, поточна схема управління транспортом у вигляді управління транспорту не здатна забезпечити належну якість управління. В той же час комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» має значний кадровий потенціал фахівців у сфері фінансів, планування, бухгалтерського обліку, який можна спрямувати для вирішення поставлених задач.
Для ефективності управління транспортною системою пропонується реорганізувати КП «Черкасиелектротранс» в КП «Черкаська транспортна компанія» шляхом відокремлення функції безпосереднього випуску і обслуговування тролейбусів від адміністративних і планово-економічних функцій. Для ефективності управління функцію випуску і обслуговування тролейбусів потрібно виділити в окремий підрозділ транспортної компанії, на керівника підрозділу покласти обов’язки «керівника тролейбусного депо» або «заступника директора з експлуатації електротранспорту». Решту персоналу доукомплектувати відповідно до нових функцій і завдань, провести навчання у вигляді тренінгів/ семінарів.
 
3.1.2 Забезпечення транспортної компанії системою GPS-моніторингу та он-лайн контролю якості надання транспортних послуг
 
Для ефективного управління, збору і обробки інформації щодо перебування транспорту на маршруті потрібно надати транспортній компанії можливість бачити транспорт в режимі реального часу. Здійснити це можна за допомогою системи GPS- моніторингу.
 Система GPS- моніторингу надасть можливість здійснювати:
- автоматизований контроль за рухом пасажирського транспорту за допомогою системи геонавігації;
 - контроль за роботою екіпажів рухомого складу;
- управління резервним рухомим складом;
- систематичний збір статистичної інформації і, відповідно, здійснення аналітичного аналізу роботи міського пасажирського транспорту та прийняття управлінських рішень;
- оперативне інформування пасажирів;
- формування групи ризику водіїв.
Інформування та он-лайн контроль якості забезпечуються через розробку та поширення безоплатного мобільного додатку для смартфонів і планшетів. Функціонал цього додатку має забезпечити інформування мешканців міста про час очікування до прибуття потрібного автобусу чи тролейбусу, а також мати форму з можливістю повідомити в режимі он-лайн про факти надання послуг неналежної якості.
 
 
3.1.3  Забезпечення перевізників GPS-трекерами з підключенням до системи моніторингу транспортної компанії
 
Потрібно розуміти, що з метою стандартизації та заощадження коштів обладнання для моніторингу має надаватися перевізникам транспортною компанією на час здійснення нею роботи відповідно до укладеного договору. Також для перевізників потрібно забезпечити доступ до особистого кабінету, в якому має бути можливість вносити зміни стосовно одиниць транспорту що виходять на маршрут, слідкувати за місцем знаходження транспортного засобу, параметрами його роботи (час роботи на лінії, швидкість руху, простій транспорту та ін.).
 
3.2.1 Транспортній компанії надати систему збору оплати за проїзд
 
Для здійснення збору виручки за проїзд у мінімізації отримання неправомірних коштів, як показує практика інших міст, потрібно вводити систему електронного квитка. Для функціонування такого квитка необхідна система, яка забезпечить збір виручки, продаж і реєстрацію (валідацію) електронних квитків. З досвіду міст Тернопіль та Житомир стає зрозуміло, що наявність лише електронного квитка є незручною для пасажирів, тому система збору оплати також повинна передбачати можливість придбання і реєстрації в системі паперових квитків.
Водночас ця система має також забезпечити прозорий облік пільгових категорій громадян, які скористались транспортними послугами, що дозволить  прозоре і справедливе відшкодування вартості пільгових перевезень громадян.
 
3.2.2 Надання перевізникам пристроїв для збору оплати проїзду
 
Для правильного управління системою, важливо розуміти, що перевізники повинні відповідати безпосередньо за перевезення і рухомий склад, а транспортна компанія, яка займається тарифною політикою і реалізацією квитків, також повинна гарантувати умови для забезпечення оплати проїзду.
Належне виконання транспортною компанією функції збору виручки, має припинити потоки тіньової готівки та забезпечити прозорість грошових потоків. Для неможливості шахрайства зі сторони перевізників і коректної системи збору інформації пристрої для збору і оплати повинні надаватися в користування на час виконання договору транспортною компанією і встановлюватися працівниками або уповноваженими особами компанії.
 
3.2.3 Розвинути мережу продажу квитків
 
Продаж паперових квитків може здійснюється у стаціонарних пунктах продажу, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Черкаської міської ради (Черкаської міської державної адміністрації), у салонах автобусів, тролейбусів. Продаж паперових квитків у стаціонарних пунктах продажу може здійснюватися як за допомогою автоматичних пристроїв з продажу паперових квитків, так і фізичними особами, які наділені повноваженнями на здійснення
 
 
 
продажу паперових квитків для оплати проїзду, а у салонах автобусів, тролейбусів – за допомогою автоматичних пристроїв з продажу паперових квитків.  Продаж паперових квитків для оплати проїзду може здійснюватися у тому числі й у закладах торгівлі будь-якої форми власності за договором, укладеним між транспортною компанією та суб’єктом господарювання. Інформацію про укладення такого договору має відображати на офіційному веб-сайті транспортної компанії (черкаської міської ради) . У пунктах продажу паперових квитків для оплати проїзду (стаціонарних, у салонах автобусів, тролейбусів) має бути передбачена можливість купівлі паперових квитків як за готівкові кошти, так і за допомогою банківського терміналу.
Продаж електронних квитків здійснюється за допомогою програми-додатку, що використовується на мобільних пристроях з наявною операційною системою. Програма-додаток розповсюджується безоплатно. Реєстрація електронного квитка здійснюється у вказаній програмі-додатку. Необхідною умовою реєстрації електронного квитка пасажиром є наявність на мобільному пристрої пасажира підключення до мережі Інтернет.
 
3.2.4  Публікація інформації про виручку отриману від реалізації квитків
 
Для дотримання принципу прозорості транспортна компанія повинна публікувати інформацію про отриману виручку, бюджетні надходження, виплати перевізникам відповідно до договорів на своєму веб-сайті, сайті черкаської міської ради.
 
3.2.5  Договори з перевізниками на обслуговування маршрутів з оплатою за виконану транспортну роботу
 
Нинішня система оплати за проїзд, коли перевізник отримує дохід в залежності від кількості перевезених пасажирів, показала свою неефективність. Це проявляється у вигляді засилля маршрутів транспорту на найбільш економічно привабливих ділянках і відсутності його там, де не можна отримувати максимальний прибуток, а також незабезпеченням потреби мешканців міста у вечірні години. Перегони між автобусами і тролейбусами в такій системі є наслідком боротьби за пасажира.
З метою уникнення негативних наслідків, та надання перевізникам умов для розвитку концепцією пропонується укладання договору на обслуговування маршрутів з чітко визначеною вартістю оплати транспортної роботи, умовами її оплати, штрафними санкціями.
 
3.2.6 Розробити тарифну сітку квитків тривалого користування
 
Введення електронного квитка і оплати перевізникам за транспортну роботу є невід’ємною частиною тарифної політики.
Електронні квитки повинні надавати можливість пасажиру оплачувати не факт проїзду в конкретному виді транспорту, а надавати можливість дістатися від однієї точки до іншої, використовуючи зручний для себе вид міського транспорту в межах однієї оплати. Тобто, в межах дії квитка пасажир повинен
 
 
мати можливість користуватися зручним для себе видом громадського транспорту, робити безкоштовні пересадки.
Також, для стимулювання користування послугами громадського транспорту і залучення коштів на розвиток транспортної системи, ціноутворення має повинне відбуватися за регресивною шкалою: чим довший термін дії квитка, тим менша оплата за одиницю часу користування транспортною системою.
 
3.2.7   Контроль за оплатою проїзду
 
Для забезпечення контролю оплати проїзду транспортній компанії набрати штат контролерів громадського  транспорту, а також встановити в салонах громадського транспорту електронні компостери, які зазначають на квитках номер маршруту, дату і час  компостування. Відповідно штат кондукторів буде замінено на штат контролерів. Тим самим унеможливити водієві та кондуктору приховати реальний обсяг коштів зібраних на маршруті.
Вирішити це питання можна шляхом проведення навчання людей, які зараз працюють на посаді контролера-касира. Для належного виконання ними своїх посадових обов’язків забезпечити їх відповідними посвідченнями, звернутися до національної поліції з проханням сприяти перевірці оплати проїзду.
 
3.3.1 Дослідження міської мобільності
 
Зважаючи на формування нинішньої маршрутної схеми під дією фактору максимізації отримання доходу і необхідності зменшення дублювання маршрутів, переходів, схему руху з можливістю використання безкоштовних пересадок, потрібно провести дослідження міської мобільності
Дослідження міської мобільності, на відміну від дослідження пасажиропотоку, передбачає збір інформації про запит на транспорту послугу і надає можливість розробити маршрутну схему з урахуванням потреб мешканців.
 
3.3.2 Розробка комп’ютерної транспортної моделі міста, навчання роботі з нею
 
Для управління транспортною системою та прийняття оптимальних рішень в галузі транспортного планування необхідні конкретні системні знання про існуючу транспортну ситуацію і можливі сценарії її розвитку.
Транспортні моделі, побудовані на сучасних інформаційних технологіях, представляють собою потужні обчислювальні програмні комплекси, які на основі функціонально-просторових характеристик міста в сукупності з усіма наявними даними про транспортний попит і пропозицію розраховують найоптимальніший розподіл транспортних і пасажирських потоків по вулично-дорожній мережі. Ці розрахунки потім лягають в основу прогнозів розвитку міста та є необхідною аналітичною базою для прийняття рішень з розвитку транспортної інфраструктури міста.
 
 
 
Для аналізу відповідних даних, внесення рішення, розгляду пропозицій необхідний персонал, що буде компетентний у роботі з моделлю. Для цього потрібно проведення професійного навчання.
 
3.3.3 Розробка і введення в дію нової схеми маршрутів громадського транспорту
 
За для максимально ефективної і зручної схеми руху потрібно розробити нову маршрутну схему за такими принципами, як врахування міської мобільності, використання електротранспорту на ділянках з великим пасажиропотоком, багатоповерховою житловою забудовою, мінімізації дублювання маршрутів один одним. Нову схему слід розробляти таким чином, щоб маршрути забезпечували мінімальний час руху транспорту на рейсі, дозволяли дістатися між різними районами міста максимум з однією пересадкою. Для розробки нової транспортної схеми, можливо залучати відповідні спеціалізовані інститути та організації.
 
3.4.1 Передача зупинок на баланс транспортної компанії
 
Зупинки є невід’ємною частиною транспортної інфраструктури, їх належний вигляд, розміщення елементів на них має забезпечувати транспортна компанія.
Передача зупинок транспортній компанії дасть можливість оперативно розміщувати інформацію про рух транспорту, слідкувати за їх належним станом.
Також розміщення закладів торгівлі чи надання послуг на зупинках дасть можливість транспортній компанії реалізовувати квитки, отримувати доходи від непрофільної діяльності (оренда місця) і спрямовувати їх для розвитку транспортної системи міста, надання пільг населенню.
 
3.4.2 Розробка стандарту зупинок, адаптація для людей з обмеженою мобільністю
 
Для комфортного очікування транспорту, зупинки мають бути обладнані згідно стандарту.
При коригуванні затверджених стандартів зупинок потрібно враховувати норми безпеки, пасажиропотік і тип зупинки. В залежності від типу зупинок вони повинні, крім павільйону, обладнуватися наступним обладнанням:
кінцеві – місцем для відстою транспорту, туалетом, павільйоном  схемою руху, розкладом руху транспорту;
проміжні – в залежності від пасажиропотоку - павільйоном, розкладом руху транспорту, схемою руху;
пересадочні – громадським туалетом, павільйоном, схемою руху транспорту, електронним табло з відображенням часу який залишився до прибуття найближчого транспорту, розкладом руху транспорту.
Всі зупинки повинні бути адаптовані для людей з обмеженою мобільністю: забезпечене безбар’єрне середовище, можливість під’їзду транспорту до зупинки на відстань, яка не перевищує 0,05-0,10 метра від краю бордюру,
 
 
 
висота бордюру повинна відповідати висоті першої сходинки одиниці транспорту +/- 40 мм.
 
3.4.3 Розміщення на зупинках інформацію про розклад руху, маршрутної схеми
 
Кожна зупинка повинна бути обладнана актуальною схемою і розкладом руху. Схеми і розклад розробляються транспортною компанією, є стандартизованими та розміщуються на рівні, зручному для користування пасажирами.