ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідачі:



Департамент житлово-комунального комплексу

Рішення:

Неприйнято

Сесія:

V

Скликання:

IX

Вид:

За основу

Номер:

79-9-рд

Дата реєстрації:

18.12.2020

Проголосовано:

06.04.2021 12:58:50

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    2
  • Не підтримали
    3
  • Утримались
    24
  • Не голосували
    13
  • Відсутні
    1

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ

ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 79-9-рд


 









































































































































































































































































              Проект рішення
            79-9-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
               
                 
Про затвердження Програми капітального ремонту, реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій  у місті Черкаси на 2021-2023 роки»

 
         
 
З метою  задоволення потреб власників житла щодо умов проживання та прискорення процесу і збільшення обсягів капітальних ремонтів будинків, згідно з пунктом 22 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 91 Бюджетного кодексу України, Черкаська міська рада

ВИРІШИЛА:

 

1. Затвердити Програму капітального ремонту, реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій  у місті Черкаси на 2021-2023 роки» (додається).

2. Визнати такими, що втратили чинність рішення Черкаської міської ради від 22.08.2019 №2-4732 «Про затвердження Програми капітального ремонту та реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій (крім ОСББ та ЖБК) у місті Черкаси на 2019 рік» та від 22.08.2019 №2-4724 «Про затвердження Програми підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ, асоціацій ОСББ) у м. Черкаси «Формування відповідального власника житла» на 2019-2020 роки у новій редакції».

3. Рішення набирає чинності з 01.01.2021.

4. Контроль за виконанням рішення покласти на департамент житлово-комунального комплексу (Яценко О.О.) та постійну комісію міської ради з питань житлово-комунального господарства, транспорту та екології (Батир Р.А.).
                 
                 
                 
Міський голова         А.В. Бондаренко
           
 

Затверджено

рішення міської ради

від_____________ №______

 

 

 

 

П Р О Г Р А М А

 

капітального ремонту, реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій у місті Черкаси на 2021-2023 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Програму розроблено на підcтаві Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Цивільного кодексу України, Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001р. № 2866-ІІІ, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017р. №2189-VIII, Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015р. № 417-VIII, Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду».

 

  1. Характеристика розвитку самоуправління


житловими будинками

 

Програма капітального ремонту  житлового фонду  м. Черкаси розроблена відповідно до   Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». На місцеві органи влади покладаються обов’язки здійснювати від  імені громади та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією та законами України.

Однією з найбільш гострих соціально-економічних проблем України на сьогоднішній день є житлова. Застаріли організаційні принципи роботи та управління житлово-експлуатаційних організацій, відсутність системних перетворень у житлово-комунальній сфері, систематичне недофінансування запланованих заходів щодо належного утримання та ремонту житлового фонду, його реконструкції і модернізації призвело до занедбаного стану житла в місті. З цієї причини провалена також державна програма реконструкції будинків забудови перших масових серій, ресурс безпечного використання яких майже повністю вичерпаний.

Приватизація житлового фонду призвела до появи власників житла з утриманським ставленням до свого майна. Впровадження заходів з реформування у житлово-комунальній сфері виявляє деякі проблеми, одна з яких - проведення приватизації державного та комунального житлового фонду без створення відповідної правової концепції управління приватизованим житлом, вироблення стратегії фінансування капітального ремонту житла, тощо. Як наслідок – власниками квартир здебільшого стали особи, не готові нести тягар утримання житла, що є обов’язковим атрибутом будь-якої власності. Безоплатно отримавши житло, вони перебувають  у стані очікування фінансової допомоги з боку держави або міської влади на його утримання, у тому числі, проведення капітального ремонту свого будинку.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» власники квартир у багатоквартирному будинку є співвласниками всіх допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов’язані брати участь у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки майна у будинку. Отже, потрібно подолати парадокс, що утворився у житловому господарстві: квартири приватизовані, допоміжні приміщення є власністю мешканців, а будинок, як цілісний комплекс, разом з прибудинковою територією  знаходиться у комунальній власності територіальної громади.

Переважна частина житлового фонду міста була власністю територіальної громади міста, функції з експлуатації та утримання цього житла здійснювала міська рада через комунальні  підприємства.  Кількість і якість комунальних послуг, які надають комунальні підприємства, не завжди відповідають вимогам. Тим часом, витрати на утримання житлового фонду  періодично зростають, будучи постійним каталізатором неспокою для громадян міста.  Реновація будівель не проводилась десятиліттями, як наслідок - стан житлових будинків без капітальних ремонтів погіршується. Величезних фінансових ресурсів, які необхідні для такої реновації, немає ні у державному, ні у місцевому бюджетах.

 

Для кращого задоволення потреб власників житла щодо умов проживання та прискорення процесу і збільшення обсягів капітальних ремонтів будинків пропонується створити механізм проведення капітальних ремонтів будинків у нашому місті на умовах співфінансування.

Залучення коштів власників житла  не тільки підвищить фінансові можливості щодо проведення ремонтних робіт, але й стимулюватиме господарське ставлення мешканців до спільного майна, його утримання і збереження.

Економічна доцільність стає головною при прийнятті рішення щодо порядку утримання  житлового будинку, його реконструкції, капітального ремонту чи зносу або будівництва нового житла на звільненій земельній ділянці.

Аналізуючи досвід і результати виконаних проектів капітального ремонту та реконструкції житлових будинків в Україні, визначено основні види робіт, виконання яких забезпечує уникнення фізичного та морального зносу будинку:

  • капітальний ремонт та реконструкція покрівель;

  • утеплення та облицювання зовнішніх стін;

  • капітальний ремонт та модернізація ліфтів;

  • будівництво пандусів або спеціальних шляхів для інвалідів;

  • забезпечення протипожежних заходів;

  • капітальний ремонт та заміна внутрішньобудинкових систем;

  • заміна інженерного обладнання та автоматизація обліку і регулювання витрат енергоресурсів;

  • капітальний ремонт прибудинкових територій (тротуарів, під’їзних шляхів, огорож, дитячих та спортивних майданчиків тощо).


Варто зазначити, що станом на 01.01.2020р. у м. Черкаси  зареєстровано 370 ОСББ, що об’єднують співвласників 386 багатоквартирних будинків, 846 житлових будинків, які передано в управління, 76 будинків ЖБК.

З 2008 року у місті Черкаси впроваджувались заходи програм підтримки ОСББ «Формування відповідального власника житла». За період дії програм утворено 327 нових об’єднань. Для виконання заходів цих програм з міського бюджету здійснено видатки на загальну суму понад 54 млн. грн. Можливістю отримати фінансову допомогу з міського бюджету для виконання робіт з поліпшення та капітального ремонту багатоквартирних будинків скористалось 206 ОСББ.

Залучення коштів міського бюджету для проведення поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків ОСББ дало змогу співвласникам  забезпечити надійну та безперебійну роботу ліфтів, підтримати, відновити або поліпшити експлуатаційні показники багатоквартирних житлових будинків, прибудинкових територій. Внаслідок впровадження енергозберігаючих заходів -  утеплення будинків, заміни вікон та дверей, модернізації систем теплопостачання і електропостачання, встановлення систем енергоощадного освітлення, лічильників обліку теплової енергії з регуляторами температури, міні-ІТП, - у будинках ОСББ енергоресурси споживаються економніше.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 15.05.2019 №550 «Про призначення управителя багатоквартирних будинків» виконавцем послуг з управління багатоквартирними будинками, які перебували на балансі (обслуговуванні) КП «Придніпровська СУБ» та КП «Соснівська СУБ» передано в управління.

Проблематика модернізації житлового фонду міста є актуальною з двох основних причин:

-    необхідно постійно підтримувати, відновлювати та поліпшувати експлуатаційні показники багатоквартирних житлових будинків. В той же час, змінами до Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» вилучено статтю 24, що передбачала обов’язок колишнього балансоутримувача здійснити капітальний ремонт будинку перед переданням будинку на баланс ОСББ. Таким чином, тягар витрат на капремонт та поліпшення будинку, незалежно від його стану, покладається на мешканців;

-    абсолютна більшість  житлового фонду була введена в експлуатацію понад 20 років тому, у часи, коли ніхто не переймався вартістю енергоносіїв. Тому помешкання українців було зведено з тонкими панельними стінами, холодними дахами та вікнами з сантиметровими щілинами. На сьогодні, коли вартість енергоносіїв зросла в рази, існує єдиний шлях розв’язання проблеми, це – термомодернізація.

Подальше сприяння здійсненню поліпшення, капітального  ремонту житлових будинків, прибудинкових територій сприятиме покращенню стану  багатоквартирних будинків міста, прибудинкових територій, подальшому зменшенню використання енергоресурсів у будинках.

 

  1. Мета та стратегічні завдання


              Мета, структура завдань та цілей

 

Метою Програми є покращення стану та підтримання, відновлення або поліпшення експлуатаційних показників багатоквартирних житлових будинків, прибудинкових територій, модернізація житлового фонду, підвищення енергоефективності багатоквартирних будинків. Виконання заходів Програми передбачає максимальне залучення коштів співвласників житлових будинків до утримання власного майна у поєднанні з механізмами співфінансування вартісних робіт коштом міського бюджету через:


  • співфінансування поліпшень, капітальних ремонтів житлового фонду, прибудинкових територій;

  • відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення енергозберігаючих заходів;

  • організацію співпраці між міською владою, громадськими організаціями та об’єднаннями співвласників багатоквартирних будинків


для того, щоб:


  • покращити технічний стан житлових будинків, прибудинкових територій;

  • призвичаїти співвласників до управління своїми будинками;

  • впровадити енергозберігаючі заходи у житловому фонді.


Для досягнення мети програми були визначені стратегічну ціль та сформовано операційні цілі  для її досягнення.

Стратегічна та операційні цілі реалізації

 







 

Стратегічна ціль










А.  Сприяння проведенню поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій 






















Подпись: Стратегічна ціль<br />
Подпись: А.  Сприяння проведенню поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій

  

 

 



                                      

             

 







 

Операційні цілі











А.1. Співфінансування проведення поліпшення, виконання капітального ремонту  будинків та прибудинкових територій


     

 

 

 







А.2.Відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення енергозберігаючих заходів та термомодернізації житлових будинків










А.3 Фінансування заміни або модернізації пасажирських ліфтів, які не експлуатувались п’ять і більше років в будинках 










А.4 Фінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників для осіб з інвалідністю,  що мешкають в будинках

 















  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



< >Реалізація Стратегічної цілі «А. Сприяння проведенню поліпшення, виконанню капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій »Операційна ціль «А.1. Співфінансування проведення поліпшення, виконання робіт з капітального ремонту будинків, прибудинкових територій»для співвласників, які звернулися вперше: для решти звернень:Виділення коштів з міського бюджету на заміну або модернізацію пасажирських ліфтів у будинках, де вони не експлуатувались п’ять і більше років, проводиться на умовах співфінансування, а саме: 70% від загальної вартості проекту – це кошти міського бюджету, решта 30% - власні кошти співвласників, і визначається рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради на кожний окремий будинок, на підставі кошторисного розрахунку вартості робіт. Вартість здійснення технічного нагляду, позачергового технічного огляду, експертного обстеження, технічного діагностування ліфтів входить до загальної вартості робіт та підлягає співфінасуванню.

Механізм впровадження операційної цілі А.3. визначається Порядком співфінансування заміни або модернізації пасажирських ліфтів у будинках, де вони не експлуатувались п’ять і більше років, затвердженим рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради.

 

2.2.4.Операційна ціль «А.4. Фінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників для осіб з інвалідністю, що мешкають в будинках»

 

Реалізація операційної цілі А.4. полягає у забезпеченні на умовах співфінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках,   з метою утворення для маломобільних груп населення доступного середовища, усунення комунікаційних та будівельних перешкод.

Здійснення облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках, за умови звернення співвласників,  та подання ними необхідних документів, передбачає дольову участь співвласників, міського бюджету та можливість залучення інших джерел фінансування, в тому числі кредитів банків, участі у державних, обласних та міжнародних програмах соціального спрямування.

Виділення коштів з міського бюджету на облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках проводиться на умовах співфінансування, а саме:

- вартість виготовлення проектно-кошторисної документації, вартість здійснення експертизи кошторисної частини, вартість здійснення технічного нагляду, вартість здійснення авторського нагляду  - кошти співвласників, інші залучені кошти;

- вартість робіт з облаштування пандусів чи встановлення підйомників, відповідно до договору підряду на проведення таких робіт – кошти міського бюджету.

Для отримання фінансової підтримки з міського бюджету для облаштування пандусів чи встановлення підйомників у житлових будинках, співвласникам (уповноваженій особі) необхідно:

< >Отримати у особи з інвалідністю висновки МСЕК, дані про занесення особи до бази даних обліку осіб з інвалідністю в органах соціального захисту населення.Підготувати та подати пропозиції щодо потреби забезпечення житла засобами доступності і черговості вжиття заходів, здійснити із залученням  уповноважених органів містобудування, комітетів доступності  (громадських організацій осіб з інвалідністю), уповноважених осіб  обстеження на місцевості, оцінку умов проживання, підготовку пропозицій щодо забезпечення житлового будинку умовами доступності.Отримати дозволи на виконання будівельних робіт, а після їх виконання - висновки про готовність до  експлуатації (за потреби).Джерела фінансування, розпорядники коштів програми та загальна потреба у видатках Участь ОСББ,   у міжнародних, державних, обласних програмах

 

< >Механізм реалізації ПрограмиОсобливості фінансування окремих видів робіт по ПрограміОчікувані результати дії:покращення стану багатоквартирних будинків у м. Черкаси;підтримання, відновлення та поліпшення експлуатаційних показників багатоквартирних житлових будинків;підвищення ефективності управління спільною власністю в будинках;зменшення витрат на утримання будинку за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій;залучення у 2020 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних установ на суму не менше 20 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2020 році робіт з капітального ремонту багатоквартирних будинків на суму не менше 40 000,0 тис. грн.;залучення у 2021 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних установ на суму не менше 30 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2021  році капремонтів багатоквартирних будинків  на суму понад 60 000,0 тис. грн.залучення у 2022 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних установ на суму не менше 40 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2022  році капремонтів багатоквартирних будинків  на суму понад 80 000,0 тис. грн.
Показники Од.

виміру
2021 рік

(план)
2022 рік

(прогноз)
2023 рік

(прогноз)
Співфінансування поліпшення, капітального ремонту

 житлових будинків, прибудинкових територій
Затрат        
Обсяг видатків на  співфінансування поліпшення, капітальних ремонтів житлового фонду, прибудинкових територій    

 

тис. грн.
 

 

40 000,00
 

 

50 000,00
 

 

60 000,00
Кількість багатоквартирних будинків, які беруть участь у Програмі та потребують поліпшення,  капітального ремонту  

од.
1170  

 

1170
 

 

1170
Продукту        
Кількість, які звернуться щодо співфінансування од. 350 425 500
Ефективності        
Відсоток виконання поліпшення, капітальних ремонтів житлового фонду до запланованого обсягу  

%
100  

100
 

100
Якості        
Питома вага, що планують отримати кошти співфінансування до загальної кількості  

%
29,9  

36,3

 
 

42,7
Відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими на здійснення поліпшення, капітального ремонту житлових будинків, прибудинкових територій
Затрат        
Обсяг коштів на відшкодування суми відсотків користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення поліпшення, капітального ремонту житлових будинків, прибудинкових територій  

 

 

 

тис. грн.
 

 

6 000,0
 

 

 

8 000,0
 

 

 

10 000,0
Продукту        
Кількість ОСББ, яким планується відшкодувавати суму відсотків од. 70 80 90
Ефективності        
Середні витрати на відшкодування відсотків за одним договором тис. грн. 85,7 100,0 111,1
Обсяг додатково залучених кредитних коштів на здійснення енергозберігаючих заходів та термомодернізації житлових будинків  

тис. грн.
70 042,0  

93 389,4
 

116 736,7
Якості        
Темп зростання кількості ОСББ,  яким здійснюється відшкодування відсотків, порівняно з 2019 роком (довідково: в 2019 році відшкодування відсотків здійснене 52 ОСББ)  

 

раз
1,32  

 

1,51

 
 

 

1,70
Темп зростання обсягу залучених кредитів, порівняно з попереднім роком (довідково: в 2019 році ОСББ залучено 28 203,8 тис. грн.)  

 

раз
 

2,66
 

 

3,55
 

 

4,44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































УКРАЇНА

ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА

ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ

18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького,36. тел. 36-11-35; 36-11-37

 

Від _____________ № ________

Депутатам Черкаської

міської ради

 

Пояснення до проекту рішення міської ради

«Про  затвердження Програми капітального ремонту та реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій у місті Черкаси на 2020-2022 роки»

 

З метою  задоволення потреб власників житла щодо умов проживання та прискорення процесу і збільшення обсягів капітальних ремонтів будинків виникла необхідність затвердження Програми співфінансування.

Залучення коштів власників житла  не тільки підвищить фінансові можливості щодо проведення ремонтних робіт, але й стимулюватиме господарське ставлення мешканців до спільного майна, його утримання і збереження.

Для ефективного виконання робіт та заходів передбачених Програмою прошу розглянути та підтримати зазначений проект змін.

 

 

Директор департаменту                                                       О.О. Яценко

 


































































































 

Доопрацьована редакція відповідно до Пропозицій пост. комісії з питань бюджету та економічного розвитку від 11.02.2021

 

Затверджено

рішення міської ради

від_____________ №______

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П Р О Г Р А М А

 

капітального ремонту, реконструкції багатоквартирних житлових будинків та їх прибудинкових територій у місті Черкаси на 2021-2023 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Програму розроблено на підcтаві Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Цивільного кодексу України, Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001р. № 2866-ІІІ, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017р. №2189-VIII, Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015р. № 417-VIII, Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. №922- VIII.

 

  1. Характеристика розвитку самоуправління


житловими будинками

 

Програма капітального ремонту  житлового фонду  м. Черкаси розроблена відповідно до   Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». На місцеві органи влади покладаються обов’язки здійснювати від  імені громади та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією та законами України.

Однією з найбільш гострих соціально-економічних проблем України на сьогоднішній день є житлова. Застаріли організаційні принципи роботи та управління житлово-експлуатаційних організацій, відсутність системних перетворень у житлово-комунальній сфері, систематичне недофінансування запланованих заходів щодо належного утримання та ремонту житлового фонду, його реконструкції і модернізації призвело до занедбаного стану житла в місті. З цієї причини провалена також державна програма реконструкції будинків забудови перших масових серій, ресурс безпечного використання яких майже повністю вичерпаний.

Приватизація житлового фонду призвела до появи власників житла з утриманським ставленням до свого майна. Впровадження заходів з реформування у житлово-комунальній сфері виявляє деякі проблеми, одна з яких - проведення приватизації державного та комунального житлового фонду без створення відповідної правової концепції управління приватизованим житлом, вироблення стратегії фінансування капітального ремонту житла, тощо. Як наслідок – власниками квартир здебільшого стали особи, не готові нести тягар утримання житла, що є обов’язковим атрибутом будь-якої власності. Безоплатно отримавши житло, вони перебувають  у стані очікування фінансової допомоги з боку держави або міської влади на його утримання, у тому числі, проведення капітального ремонту свого будинку.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» власники квартир у багатоквартирному будинку є співвласниками всіх допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов’язані брати участь у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки майна у будинку. Отже, потрібно подолати парадокс, що утворився у житловому господарстві: квартири приватизовані, допоміжні приміщення є власністю мешканців, а будинок, як цілісний комплекс, разом з прибудинковою територією  знаходиться у комунальній власності територіальної громади.

Переважна частина житлового фонду міста була власністю територіальної громади міста, функції з експлуатації та утримання цього житла здійснювала міська рада через комунальні  підприємства.  Кількість і якість комунальних послуг, які надають комунальні підприємства, не завжди відповідають вимогам. Тим часом, витрати на утримання житлового фонду  періодично зростають, будучи постійним каталізатором неспокою для громадян міста.  Реновація будівель не проводилась десятиліттями, як наслідок - стан житлових будинків без капітальних ремонтів погіршується. Величезних фінансових ресурсів, які необхідні для такої реновації, немає ні у державному, ні у місцевому бюджетах.

  Для кращого задоволення потреб власників житла щодо умов проживання та прискорення процесу і збільшення обсягів капітальних ремонтів будинків пропонується створити механізм проведення капітальних ремонтів будинків у нашому місті на умовах співфінансування.

Залучення коштів власників житла  не тільки підвищить фінансові можливості щодо проведення ремонтних робіт, але й стимулюватиме господарське ставлення мешканців до спільного майна, його утримання і збереження.

Економічна доцільність стає головною при прийнятті рішення щодо порядку утримання  житлового будинку, його реконструкції, капітального ремонту чи зносу або будівництва нового житла на звільненій земельній ділянці.

Аналізуючи досвід і результати виконаних проектів капітального ремонту та реконструкції житлових будинків в Україні, визначено основні види робіт, виконання яких забезпечує уникнення фізичного та морального зносу будинку:

  • капітальний ремонт та реконструкція покрівель;

  • утеплення та облицювання зовнішніх стін;

  • капітальний ремонт та модернізація ліфтів;

  • будівництво пандусів або спеціальних шляхів для інвалідів;

  • забезпечення протипожежних заходів;

  • капітальний ремонт та заміна внутрішньобудинкових систем;

  • заміна інженерного обладнання та автоматизація обліку і регулювання витрат енергоресурсів;

  • капітальний ремонт прибудинкових територій (тротуарів, під’їзних шляхів, огорож, дитячих та спортивних майданчиків тощо).


Варто зазначити, що станом на 01.01.2020р. у м. Черкаси  зареєстровано 370 ОСББ, що об’єднують співвласників 386 багатоквартирних будинків, 846 житлових будинків, які передано в управління, 76 будинків ЖБК.

З 2008 року у місті Черкаси впроваджувались заходи програм підтримки ОСББ «Формування відповідального власника житла». За період дії програм утворено 338 нових об’єднань, станом на 01.01.2021р. зареєстровано 398 ОСББ. Для виконання заходів цих програм з міського бюджету здійснено видатки на загальну суму понад 67 млн. грн. Можливістю отримати фінансову допомогу з міського бюджету для виконання робіт з поліпшення та капітального ремонту багатоквартирних будинків скористалось 321 ОСББ.

Залучення коштів міського бюджету для проведення поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків ОСББ дало змогу співвласникам  забезпечити надійну та безперебійну роботу ліфтів, підтримати, відновити або поліпшити експлуатаційні показники багатоквартирних житлових будинків, прибудинкових територій. Внаслідок впровадження енергозберігаючих заходів -  утеплення будинків, заміни вікон та дверей, модернізації систем теплопостачання і електропостачання, встановлення систем енергоощадного освітлення, лічильників обліку теплової енергії з регуляторами температури, міні-ІТП, - у будинках ОСББ енергоресурси споживаються економніше.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 15.05.2019 №550 «Про призначення управителя багатоквартирних будинків» виконавцем послуг з управління багатоквартирними будинками, які перебували на балансі (обслуговуванні) КП «Придніпровська СУБ» та КП «Соснівська СУБ» передано в управління.

Проблематика модернізації житлового фонду міста є актуальною з двох основних причин:

-    необхідно постійно підтримувати, відновлювати та поліпшувати експлуатаційні показники багатоквартирних житлових будинків. В той же час, змінами до Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» вилучено статтю 24, що передбачала обов’язок колишнього балансоутримувача здійснити капітальний ремонт будинку перед переданням будинку на баланс ОСББ. Таким чином, тягар витрат на капремонт та поліпшення будинку, незалежно від його стану, покладається на мешканців;

-    абсолютна більшість  житлового фонду була введена в експлуатацію понад 20 років тому, у часи, коли ніхто не переймався вартістю енергоносіїв. Тому помешкання українців було зведено з тонкими панельними стінами, холодними дахами та вікнами з сантиметровими щілинами. На сьогодні, коли вартість енергоносіїв зросла в рази, існує єдиний шлях розв’язання проблеми, це – термомодернізація.

Подальше сприяння здійсненню поліпшення, капітального  ремонту житлових будинків, прибудинкових територій сприятиме покращенню стану  багатоквартирних будинків міста, прибудинкових територій, подальшому зменшенню використання енергоресурсів у будинках.

 

  1. Мета та стратегічні завдання


              Мета, структура завдань та цілей

 

Метою Програми є покращення стану та підтримання, відновлення або поліпшення експлуатаційних показників багатоквартирних житлових будинків, прибудинкових територій, модернізація житлового фонду, підвищення енергоефективності багатоквартирних будинків. Виконання заходів Програми передбачає максимальне залучення коштів співвласників житлових будинків до утримання власного майна у поєднанні з механізмами співфінансування вартісних робіт коштом міського бюджету через:


  • співфінансування поліпшень, капітальних ремонтів житлового фонду, прибудинкових територій;

  • відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення енергозберігаючих заходів;

  • організацію співпраці між міською владою, громадськими організаціями та об’єднаннями співвласників багатоквартирних будинків


для того, щоб:


  • покращити технічний стан житлових будинків, прибудинкових територій;

  • призвичаїти співвласників до управління своїми будинками;

  • впровадити енергозберігаючі заходи у житловому фонді.


Для досягнення мети програми були визначені стратегічну ціль та сформовано операційні цілі  для її досягнення.

Стратегічна та операційні цілі реалізації

 







 

Стратегічна ціль










А.  Сприяння проведенню поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій 






















Подпись: Стратегічна ціль<br />
Подпись: А.  Сприяння проведенню поліпшення, виконання капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій

  

 

 



                                      

             

 







 

Операційні цілі


Подпись: Операційні цілі<br />







А.1. Співфінансування проведення поліпшення, виконання капітального ремонту  будинків та прибудинкових територій


Подпись: А.1. Співфінансування проведення поліпшення, виконання капітального ремонту  будинків та прибудинкових територій      

 

 

 







А.2.Відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення енергозберігаючих заходів та термомодернізації житлових будинків










А.3 Фінансування заміни або модернізації пасажирських ліфтів, які не експлуатувались п’ять і більше років в будинках 










А.4 Фінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників для осіб з інвалідністю,  що мешкають в будинках

 















  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



< >Реалізація Стратегічної цілі «А. Сприяння проведенню поліпшення, виконанню капітальних ремонтів житлових будинків та прибудинкових територій »Операційна ціль «А.1. Співфінансування проведення поліпшення, виконання робіт з капітального ремонту будинків, прибудинкових територій»для співвласників, які звернулися вперше: для решти звернень:Виділення коштів з міського бюджету на заміну або модернізацію пасажирських ліфтів у будинках, де вони не експлуатувались п’ять і більше років, проводиться на умовах співфінансування, а саме: 70% від загальної вартості проекту – це кошти міського бюджету, решта 30% - власні кошти співвласників, і визначається рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради на кожний окремий будинок, на підставі кошторисного розрахунку вартості робіт. Вартість здійснення технічного нагляду, позачергового технічного огляду, експертного обстеження, технічного діагностування ліфтів входить до загальної вартості робіт та підлягає співфінасуванню.

Механізм впровадження операційної цілі А.3. визначається Порядком співфінансування заміни або модернізації пасажирських ліфтів у будинках, де вони не експлуатувались п’ять і більше років, затвердженим рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради.

 

2.2.4.Операційна ціль «А.4. Фінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників для осіб з інвалідністю, що мешкають в будинках»

 

Реалізація операційної цілі А.4. полягає у забезпеченні на умовах співфінансування облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках,   з метою утворення для маломобільних груп населення доступного середовища, усунення комунікаційних та будівельних перешкод.

Здійснення облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках, за умови звернення співвласників,  та подання ними необхідних документів, передбачає дольову участь співвласників, міського бюджету та можливість залучення інших джерел фінансування, в тому числі кредитів банків, участі у державних, обласних та міжнародних програмах соціального спрямування.

Виділення коштів з міського бюджету на облаштування пандусів, встановлення підйомників у житлових будинках проводиться на умовах співфінансування, а саме:

- вартість виготовлення проектно-кошторисної документації, вартість здійснення експертизи кошторисної частини, вартість здійснення технічного нагляду, вартість здійснення авторського нагляду  - кошти співвласників, інші залучені кошти;

- вартість робіт з облаштування пандусів чи встановлення підйомників, відповідно до договору підряду на проведення таких робіт – кошти міського бюджету.

Для отримання фінансової підтримки з міського бюджету для облаштування пандусів чи встановлення підйомників у житлових будинках, співвласникам (уповноваженій особі) необхідно:

< >Отримати у особи з інвалідністю висновки МСЕК, дані про занесення особи до бази даних обліку осіб з інвалідністю в органах соціального захисту населення.Підготувати та подати пропозиції щодо потреби забезпечення житла засобами доступності і черговості вжиття заходів, здійснити із залученням  уповноважених органів містобудування, комітетів доступності  (громадських організацій осіб з інвалідністю), уповноважених осіб  обстеження на місцевості, оцінку умов проживання, підготовку пропозицій щодо забезпечення житлового будинку умовами доступності.Отримати дозволи на виконання будівельних робіт, а після їх виконання - висновки про готовність до  експлуатації (за потреби).Джерела фінансування, розпорядники коштів програми та загальна потреба у видатках Участь ОСББ у міжнародних, державних, обласних програмах, які фінансуються по програмі «Енергодім».

 

< >Механізм реалізації ПрограмиОсобливості фінансування окремих видів робіт по ПрограміОчікувані результати дії:покращення стану багатоквартирних будинків у м. Черкаси;підтримання, відновлення та поліпшення експлуатаційних показників багатоквартирних житлових будинків;підвищення ефективності управління спільною власністю в будинках;зменшення витрат на утримання будинку за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій;залучення у 2020 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних  установ на суму не менше 20 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2020 році робіт з капітального ремонту багатоквартирних будинків на суму не менше 40 000,0 тис. грн.;залучення у 2021 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних установ на суму не менше 30 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2021  році капремонтів багатоквартирних будинків  на суму понад 60 000,0 тис. грн.залучення у 2022 році коштів співвласників, державного бюджету та кредитних установ на суму не менше 40 000,0 тис. грн. для реалізації заходів Програми;виконання у 2022  році капремонтів багатоквартирних будинків  на суму понад 80 000,0 тис. грн.
Показники Од.

виміру
2021 рік

(план)
2022 рік

(прогноз)
2023 рік

(прогноз)
Співфінансування поліпшення, капітального ремонту

 житлових будинків, прибудинкових територій
Затрат        
Обсяг видатків на  співфінансування поліпшення, капітальних ремонтів житлового фонду, прибудинкових територій    

 

тис. грн.
 

 

40 000,00
 

 

50 000,00
 

 

60 000,00
Кількість багатоквартирних будинків, які беруть участь у Програмі та потребують поліпшення,  капітального ремонту  

од.
1170  

 

1170
 

 

1170
Продукту        
Кількість, які звернуться щодо співфінансування од. 350 425 500
Ефективності        
Відсоток виконання поліпшення, капітальних ремонтів житлового фонду до запланованого обсягу  

%
100  

100
 

100
Якості        
Питома вага, що планують отримати кошти співфінансування до загальної кількості  

%
29,9  

36,3

 
 

42,7
Відшкодування суми відсотків за користування кредитними коштами, залученими на здійснення поліпшення, капітального ремонту житлових будинків, прибудинкових територій
Затрат        
Обсяг коштів на відшкодування суми відсотків користування кредитними коштами, залученими ОСББ на здійснення поліпшення, капітального ремонту житлових будинків, прибудинкових територій  

 

 

 

тис. грн.
 

 

6 000,0
 

 

 

8 000,0
 

 

 

10 000,0