ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 541-9-рд
Директор департаменту
архітектури та містобудування
Черкаської міської ради Артур САВІН
Проєкт рішення | ||||||||
№ 541-9-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
< | ||||||||
Про розгляд петиції №Че/1667-еп щодо зупинення забудови Замкового узвозу |
||||||||
> | ||||||||
Розглянувши електронну петицію, подану 09.12.2021 за № Че/1667-еп, щодо зупинення забудови Замкового узвозу та підніжжя Замкової гори (земельної ділянки за адресою м. Черкаси вул. Гагаріна, 60), відповідно до статей 25 та 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Черкаській міській раді, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 № 2-143, керуючись ст.231 Закону України «Про звернення громадян», Черкаська міська рада,
ВИРІШИЛА:
|
||||||||
Міський голова | Анатолій БОНДАРЕНКО |
Пояснювальна записка
до проекту рішення Черкаської міської ради «Про розгляд петиції №Че/1667-еп щодо зупинення забудови Замкового узвозу»
до проекту рішення Черкаської міської ради «Про розгляд петиції №Че/1667-еп щодо зупинення забудови Замкового узвозу»
Даним проектом рішення передбачається петицію №Че/1667-еп щодо зупинення забудови Замкового узвозу підтримати частково з огляду на наступне.
Щодо п. 1 петиції про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки
Управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради є, у відповідності до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (надалі – Закон), уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.
Під час надання містобудівних умов та обмежень уповноважений орган керується ст. 29 Закону. Згідно із ч. 3 ст. 29 Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).
ПП «Надія» звернулось до департаменту архітектури та містобудування із заявою про видачу (надання) містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:027:0024, що знаходиться по вул. Гагаріна, 60 у м. Черкаси, маючи намір будівництва комплексу багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом у цокольному поверсі.
Відповідно до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) на вказаній земельній ділянці передбачена територія багатоквартирної забудови.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи, що заявником надані усі передбачені Законом документи, а невідповідності містобудівній документації на місцевому рівні не встановлено, уповноважений орган зобов’язаний був надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.
Окрім того, ч. 8 ст. 29 Закону встановлено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:
Щодо п. 1 петиції про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки
Управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради є, у відповідності до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (надалі – Закон), уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.
Під час надання містобудівних умов та обмежень уповноважений орган керується ст. 29 Закону. Згідно із ч. 3 ст. 29 Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).
ПП «Надія» звернулось до департаменту архітектури та містобудування із заявою про видачу (надання) містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:027:0024, що знаходиться по вул. Гагаріна, 60 у м. Черкаси, маючи намір будівництва комплексу багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом у цокольному поверсі.
Відповідно до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) на вказаній земельній ділянці передбачена територія багатоквартирної забудови.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи, що заявником надані усі передбачені Законом документи, а невідповідності містобудівній документації на місцевому рівні не встановлено, уповноважений орган зобов’язаний був надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.
Окрім того, ч. 8 ст. 29 Закону встановлено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:
З огляду на наведене, законні підстави для скасування або ненадання (на дату розгляду заяви забудовника) вихідних даних відсутні, а пункт 1 петиції пропонується не підтримувати.
Щодо п. 2 петиції про проведення громадських слухань з питань освоєння території Замкового узвозу та публічного конкурсу на кращу проєктну ідею
Статтею 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також статтями 60-67 Статуту територіальної громади міста Черкаси (надалі – Статут) встановлено порядок проведення громадських слухань.
Оскільки, петиція зібрала 1059 підписів (більше ніж 250 голосів встановлених ст. 62 Статуту), її можна вважати ініціативою громадян для проведення громадських слухань з питань освоєння території Замкового узвозу.
Відповідно до Положення про управління інформаційної політики, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 22.08.2019, управління інформаційної політики № 2-4754 забезпечує організацію та проведення громадських слухань.
З огляду на надані Черкаською міською радою повноваження, проектом пропонується підтримати петицію в частині проведення громадських слухань та доручити їх проведення відділу підтримки громадянського суспільства управління інформаційної політики у співпраці з департаментом архітектури та містобудування.
Разом з тим, проведення архітектурних конкурсів або, як зазначено у петиції, публічного конкурсу на кращу проектну ідею, регулюється Порядком проведення архітектурних та містобудівних конкурсів, затвердженим постановою КМУ від 25.11.1999 № 2137 (зі змінами) (надалі – Порядок).
У відповідності до п. п. 2, 3, 6, 41 Порядку архітектурні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій щодо об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації будинків і споруд, забудови окремих земельних ділянок, архітектурних ансамблів площ, вулиць, кварталів, об'єктів благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об'єктів, об'єктів монументального і монументально-декоративного мистецтва.
Рішення про проведення конкурсу приймається його замовником.
Замовник конкурсу - центральний, місцевий орган виконавчої влади, виконавчий орган місцевої ради, уповноважений орган містобудування та архітектури, юридична особа, громадянин який організовує і проводить конкурс та здійснює його фінансування. Фінансування конкурсного проектування здійснюється за рахунок коштів замовника.
При цьому, результати громадських слухань, як і конкурсний проект є лише рекомендованими до врахування, отже ніяким чином забудовник не зобов’язаний фінансувати з власних коштів подальшу реалізацію такого проекту.
Таким чином, орган місцевого самоврядування може витратити великий обсяг коштів на приведення конкурсу, видачу премій переможцям, а сам конкурсний проект лишиться нереалізованим.
Також, зобов’язання замовника будівництва щодо реалізації проекту буде втручанням у здійснення ним господарської діяльності, що суперечитиме нормам ст. 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», та порушенням його прав встановлених ст. 95 Земельного кодексу України відповідно.
Тому проект рішення, що пропонується для внесення на розгляд сесії міської ради, передбачає не підтримати петицію у частині проведення архітектурного конкурсу.
Щодо внесення змін до Генерального плану міста Черкаси
13.05.2021 Черкаська міська рада затвердила містобудівну документацію «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)».
Перед розробкою вказаної документації, з метою врахування усіх як приватних так і суспільних інтересів, від громадян та юридичних осіб більше двох років приймалися пропозиції та заяви щодо внесення змін до Генерального плану міста. Також, щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації на місцевому рівні проводилися громадські слухання. Пропозицій щодо Замкового узвозу не надходило.
По попереднім розрахункам, з урахуванням змін до чинного законодавства, розробка нової документації (або змін) потребує фінансування у розмірі близько 8,5 млн. грн.
Станом на 16.12.2021 (дату розробки цього проекту) бюджет на 2022 рік, базуючись на принципах обґрунтованості та збалансованості, сформований і поданий на розгляд відповідних комісій.
Враховуючи викладені у цій пояснювальній записці доводи щодо громадських слухань та проведення архітектурного конкурсу, затвердження у 2021 році Черкаською міською радою змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізації), а також дефіцит міського бюджету, даним проектом пропонується не підтримувати пункти 3 і 4 петиції.
Щодо виконання обов’язків передбачених ст. 18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»
Стаття 18 згаданого закону передбачає обов’язок підприємств, установ та організацій:
1) утримувати в належному стані об’єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об’єктів територію;
2) утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об'єкти благоустрою (їх частини);
3) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) за власний рахунок та в установлені строки пошкодження інженерних мереж або наслідки аварій, що сталися з їх вини;
4) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру в установленому порядку;
5) проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства;
6) у процесі утримання об'єктів благоустрою (їх частин) дотримуватися відповідних технологій щодо їх експлуатації та ремонту, регулярно здійснювати заходи щодо запобігання передчасному зносу об'єктів, забезпечення умов функціонування та утримання їх у чистоті й належному стані;
7) відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України;
8) допускати на об’єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Тому 5 пунктом проекту рішення пропонується дати доручення управлінню інспектування Черкаської міської ради здійснити в межах повноважень перевірку дотримання на земельній ділянці по вул. Гагаріна, 60 у м.Черкаси (Замковий узвіз) зазначених вище положень закону, оскільки лише після встановлення факту порушень, їх системності та розміру збитків можна розглядати підстави для розірвання договору, рішення про ініціювання якого має, у свою чергу, також прийняти Черкаська міська рада.
Щодо п. 2 петиції про проведення громадських слухань з питань освоєння території Замкового узвозу та публічного конкурсу на кращу проєктну ідею
Статтею 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також статтями 60-67 Статуту територіальної громади міста Черкаси (надалі – Статут) встановлено порядок проведення громадських слухань.
Оскільки, петиція зібрала 1059 підписів (більше ніж 250 голосів встановлених ст. 62 Статуту), її можна вважати ініціативою громадян для проведення громадських слухань з питань освоєння території Замкового узвозу.
Відповідно до Положення про управління інформаційної політики, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 22.08.2019, управління інформаційної політики № 2-4754 забезпечує організацію та проведення громадських слухань.
З огляду на надані Черкаською міською радою повноваження, проектом пропонується підтримати петицію в частині проведення громадських слухань та доручити їх проведення відділу підтримки громадянського суспільства управління інформаційної політики у співпраці з департаментом архітектури та містобудування.
Разом з тим, проведення архітектурних конкурсів або, як зазначено у петиції, публічного конкурсу на кращу проектну ідею, регулюється Порядком проведення архітектурних та містобудівних конкурсів, затвердженим постановою КМУ від 25.11.1999 № 2137 (зі змінами) (надалі – Порядок).
У відповідності до п. п. 2, 3, 6, 41 Порядку архітектурні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій щодо об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації будинків і споруд, забудови окремих земельних ділянок, архітектурних ансамблів площ, вулиць, кварталів, об'єктів благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об'єктів, об'єктів монументального і монументально-декоративного мистецтва.
Рішення про проведення конкурсу приймається його замовником.
Замовник конкурсу - центральний, місцевий орган виконавчої влади, виконавчий орган місцевої ради, уповноважений орган містобудування та архітектури, юридична особа, громадянин який організовує і проводить конкурс та здійснює його фінансування. Фінансування конкурсного проектування здійснюється за рахунок коштів замовника.
При цьому, результати громадських слухань, як і конкурсний проект є лише рекомендованими до врахування, отже ніяким чином забудовник не зобов’язаний фінансувати з власних коштів подальшу реалізацію такого проекту.
Таким чином, орган місцевого самоврядування може витратити великий обсяг коштів на приведення конкурсу, видачу премій переможцям, а сам конкурсний проект лишиться нереалізованим.
Також, зобов’язання замовника будівництва щодо реалізації проекту буде втручанням у здійснення ним господарської діяльності, що суперечитиме нормам ст. 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», та порушенням його прав встановлених ст. 95 Земельного кодексу України відповідно.
Тому проект рішення, що пропонується для внесення на розгляд сесії міської ради, передбачає не підтримати петицію у частині проведення архітектурного конкурсу.
Щодо внесення змін до Генерального плану міста Черкаси
13.05.2021 Черкаська міська рада затвердила містобудівну документацію «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)».
Перед розробкою вказаної документації, з метою врахування усіх як приватних так і суспільних інтересів, від громадян та юридичних осіб більше двох років приймалися пропозиції та заяви щодо внесення змін до Генерального плану міста. Також, щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації на місцевому рівні проводилися громадські слухання. Пропозицій щодо Замкового узвозу не надходило.
По попереднім розрахункам, з урахуванням змін до чинного законодавства, розробка нової документації (або змін) потребує фінансування у розмірі близько 8,5 млн. грн.
Станом на 16.12.2021 (дату розробки цього проекту) бюджет на 2022 рік, базуючись на принципах обґрунтованості та збалансованості, сформований і поданий на розгляд відповідних комісій.
Враховуючи викладені у цій пояснювальній записці доводи щодо громадських слухань та проведення архітектурного конкурсу, затвердження у 2021 році Черкаською міською радою змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізації), а також дефіцит міського бюджету, даним проектом пропонується не підтримувати пункти 3 і 4 петиції.
Щодо виконання обов’язків передбачених ст. 18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»
Стаття 18 згаданого закону передбачає обов’язок підприємств, установ та організацій:
1) утримувати в належному стані об’єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об’єктів територію;
2) утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об'єкти благоустрою (їх частини);
3) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) за власний рахунок та в установлені строки пошкодження інженерних мереж або наслідки аварій, що сталися з їх вини;
4) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру в установленому порядку;
5) проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства;
6) у процесі утримання об'єктів благоустрою (їх частин) дотримуватися відповідних технологій щодо їх експлуатації та ремонту, регулярно здійснювати заходи щодо запобігання передчасному зносу об'єктів, забезпечення умов функціонування та утримання їх у чистоті й належному стані;
7) відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України;
8) допускати на об’єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Тому 5 пунктом проекту рішення пропонується дати доручення управлінню інспектування Черкаської міської ради здійснити в межах повноважень перевірку дотримання на земельній ділянці по вул. Гагаріна, 60 у м.Черкаси (Замковий узвіз) зазначених вище положень закону, оскільки лише після встановлення факту порушень, їх системності та розміру збитків можна розглядати підстави для розірвання договору, рішення про ініціювання якого має, у свою чергу, також прийняти Черкаська міська рада.
Директор департаменту
архітектури та містобудування
Черкаської міської ради Артур САВІН