ОПИС ДОКУМЕНТУ

Підготував:

Депутатські фракції

Галузь:

Галузева

Статус:

Новий проєкт

Дата:

14.01.2021

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 114-9-рд
Про звернення до Президента України, Верховної ради України та Кабінету Міністрів України щодо необґрунтованого збільшення вартості енергоносіїв та введення мораторію терміном на один рік на підвищення тарифів на енергоносії

              Проект рішення  
            № 114-9-рд  
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА      
                 
                   
Про звернення до Президента України, Верховної ради України та Кабінету Міністрів України щодо необґрунтованого збільшення вартості енергоносіїв та введення мораторію терміном на один рік на підвищення тарифів на енергоносії          
                   
Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою недопущення підвищення тарифів на газ та його доставку, електроенергію, опалення та гарячу воду та підвищення рівня соціальної захищеності населення, Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
1.  Направити звернення Черкаської міської ради до Президента України, Верховної ради України та Кабінету Міністрів України щодо необґрунтованого збільшення вартості енергоносіїв та введення мораторію терміном на один рік на підвищення тарифів на енергоносії (додається).
 
 
                   
Міський голова         Анатолій БОНДАРЕНКО  
             
 
 
 
 
Президент України
 
Верховна рада України
 
Кабінет Міністрів України
 
 
 
ЗВЕРНЕННЯ
 
Черкаської міської ради до Президента України, Верховної ради України та Кабінету Міністрів України щодо необґрунтованого збільшення вартості енергоносіїв та введення мораторію терміном на один рік на підвищення тарифів на енергоносії
 
На сьогоднішній день жителі України, як і всього світу боряться з пандемією коронавірусу COVID-19 та змушені долати наслідки запровадження карантинних заходів, які значною мірою обмежили права та свободи більшості жителів країни та погіршили їхній матеріальний стан.
Відповідно до статті 1 Конституції України, Україна є соціальною, правовою державою, що виражається у соціальній спрямованості економіки, праві громадян на соціальний захист та достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, який включає достатнє харчування, одяг, житло.
Конституцією визначено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Керівництво держави зобов’язане діяти виключно в інтересах громадян країни та приймати рішення для захисту та реалізації прав, свобод та соціальних гарантій.
Однак, Кабінетом Міністрів України та Національною комісією, котра здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) було прийнято ряд постанов, які з 1 січня 2021 року, підвищили тарифи на газ та його доставку, електроенергію та як наслідок наступні підвищення тарифів на опалення та гарячу воду. Прийняті постанови про скасування пільг та підняття тарифів за послуги ЖКГ призведе до збідніння громадян, погіршення їх життєвого рівня та унеможливить реалізацію основних потреб.
Прикро констатувати факт, що в супереч офіційних обіцянок керівництва держави зменшити вдвічі тарифи на тепло, уряд та підзвітні йому органи виконавчої влади піднімають вартість тарифів енергоносіїв для споживачів від 5% до майже 50% відсотків.
Так, до прикладу у місті Черкаси вартість водопостачання та водовідведення для мешканців приватного сектору за рік збільшилась на 50,4% з 16,908 грн за 1 м 3 до 25,428  грн за 1 м 3. Така динаміка збільшення спостерігається у вартості всіх житлово-комунальних послуг.
Органи державної влади зобов’язані реалізовувати гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги та вживати заходів для випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги. В такий важкий для громадян час, держава повинна забезпечити збереження соціальних гарантій та приймати рішення для збільшення розміру надання допомог, пільг та субсидій для людей, котрі знаходяться за межею виживання. Однак, субсидія як соціальна гарантія для самих незахищених верств населення, не зможе в повній мірі покрити різницю в нових тарифах та можливістю простих українців їх оплатити, оскільки, при плануванні витрат Державного бюджету України на 2021 рік, Кабінет Міністрів України скоротив видатки на виплату пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій форм. Порівняно з 2018 роком обсяг субсидій зменшився майже удвічі, з 71-го млрд грн до 36 з половиною млрд грн.
Такі дії органів державної влади викликають зростання рівня напруги та соціального збурення громадян країни, які розпочали масові акції протесту по всій Україні.
Видатки на субсидії можуть зменшуватись лише у двох випадках: при порівнюваному зниженні цін на енергоносії, або ж при відповідному зростанні доходів громадян. Водночас, в Україні сталося все з точністю до навпаки – здорожчання комунальних послуг відбувається не завдяки економічним досягненням, а на тлі глибокої економічної кризи, в якій опинилися більшість громадян України.
Окрім цього, європейський підхід до подолання негативних наслідків пандемії COVID-19 полягає у серйозній підтримці бізнесу і громадян у випадку, якщо центральний уряд чи місцева влада впроваджують карантин або локдаун. У нас цього, на жаль, не сталося: майже за рік пандемії уряд не спромігся налагодити дієві механізми та знайти резерви такої підтримки у монетизованій формі. Натомість, влада ввела кілька локдаунів, максимально заморозивши ділову активність, знищивши тисячі дрібних та середніх бізнесів, а інші поставивши на межу виживання.
Фактично, влада навіть не думала про пошук реальних механізмів підтримки громадян, адже у вказаних умовах зупинення зростання тарифів було б очевидним базовим заходом сприяння та допомоги людям. Подорожчання вартості комунальних послуг, в умовах економічної і політичної кризи, в яких опинилося наше суспільство, є злочином проти народу України.
Ми, депутати Черкаської міської ради, виступаємо проти збільшення тарифів на комунальні послуги для населення без забезпечення належного рівня соціальних гарантій для незахищених верст населення.
Також вважаємо, що керівництво держави зобов’язане вжити всіх необхідних заходів для здійснення перевірки необґрунтованого збільшення вартості енергоносіїв та зупинити дії постанов Кабінетом Міністрів України та НКРЕКП, які підвищили вартість енергоносіїв для населення на період дії карантину, для можливості забезпечення достатнього життєвого рівня громадян.
Враховуючи думку та потреби громадян, з метою досягнення балансу інтересів споживачів комунальних послуг, суб’єктів господарювання та держави вимагаємо:
1. Запровадити мораторій терміном на один рік на дію всіх постанов Кабінету Міністрів України та Національної комісії, котра здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, якими з 1 січня 2021 року було підвищено тарифи на газ та його доставку, електроенергію, опалення та гарячу воду.
2. Підготовити та ухвалити відповідні зміни до Державного бюджету на 2021 рік, якими передбачити виділення достатнього розміру коштів для покриття потреби у пільгах та субсидіях соціально незахищених верств населення.
3. Здійснити перевірку законності та обґрунтованості збільшення вартості енергоносіїв прийнятих відповідно до постанов Кабінету Міністрів України та Національної комісії, котра здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
 
Від імені Черкаської міської ради          
 
Міський голова         Анатолій БОНДАРЕНКО