ОПИС ДОКУМЕНТУ
Підготував: | Департамент охорони здоров`я та медичних послуг |
---|---|
Галузь: | Галузева |
Статус: | Новий проєкт |
Дата: | 16.12.2020 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 56-9-рд
Про затвердження міської програми надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки
Проєкт рішення | ||||||||
№ 56-9-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
Про затвердження міської програми надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки | ||||||||
Відповідно до ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою збереження здоров’я населення незалежно від їх віку, статі, соціального статусу, характеру захворювання та подальшого удосконалення роботи в галузі охорони здоров’я, забезпечення розвитку закладів охорони здоров’я їх конкурентоспроможності у м. Черкаси, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА: 1. Затвердити міську програму надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки (додається). 2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань охорони здоров’я (Тронц Т.В.). |
||||||||
Міський голова | А.В. Бондаренко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Черкаської міської ради
від ___________№ ____________
Програма
надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки
1. Загальні положення
Програма надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки (далі – Програма) розроблена на підставі законів України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я», «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», «Про протидію захворюванню на туберкульоз», «Про захист населення від інфекційних хвороб», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про жертви нацистських переслідувань», «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 – 1991 років», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», «Про охорону дитинства», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», постанов Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювання», від 31.03.2015 № 160 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфані) захворювання лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання», від 03.12.2009 № 1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю технічними засобами та іншими засобами», від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя», від 08.12.2006 № 1686 «Про затвердження Державної типової програми реабілітації інвалідів», стандартів, клінічних настанов й протоколів, затверджених МОЗ України, та визначає перспективи розвитку галузі охорони здоров’я м. Черкаси.
Доступність, якісність, сучасність, функціональність, ефективність, ресурсна забезпеченість та своєчасність медичної допомоги є основою забезпечення високого рівня здоров’я та покращення якості життя населення.
У Програмі викладені правові, організаційні, лікувально-профілактичні, економічні та соціальні засади охорони здоров’я в м. Черкаси, метою яких є забезпечення високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров’я, упередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності.
Програма складається з двох складових:
- перша частина спрямована на забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- друга частина спрямована на забезпечення надання медичної допомоги населенню міста понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
2. Паспорт Програми
Паспорт визначає суму коштів, які необхідні для виконання Програми, законодавчої підстави її реалізації, мету, завдання, напрямки діяльності, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики Програми, на підставі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз бюджетної програми.
Паспорт Програми підлягає затвердженню в порядку, визначеному чинним законодавством.
3. Проблеми, на розв’язання яких спрямована Програма
Здоров’я людини є головною цінністю, має важливе значення в якості кожної людини, надає можливість досягнути індивідуального і суспільного добробуту та благополуччя, головна умова стійкого економічного розвитку.
Чисельність постійного населення міста Черкаси станом на 01.01.2019 становила 273885 особу, із них дітей – 45726, на 01.01.2020 –272287 осіб, із них дітей - 45774.
Потреби мешканців міста у наданні медичних послуг задовольняють 15 закладів охорони здоров’я, у тому числі: 5 ЦПМСД, 4 поліклініки, 6 стаціонарних установ.
На жаль, останні роки маємо тенденцію до погіршення показників демографічної ситуації у місті на 1000 населення: показник народжуваності становив у 2019 році 7,5, у 2018 році - 7,7, показник смертності – 12,9, проти 12,0 у 2018 році, природний приріст населення зменшився з -4,3 у 2018 році до -5,4 у 2019 році. Народжуваність компенсує смертність тільки на 62,5%.
У структурі загальної смертності вирішальний вплив у 2019 році мала смертність від хвороб системи кровообігу (66%), онкологічні захворювання (20%) та нещасні випадки (4,7%).
Стан здоров’я населення міста характеризується показниками загальної (поширеність хвороб) та первинної захворюваності. Протягом останніх років спостерігається зниження загальної захворюваності населення (2017 рік – 17580,5, 2018 рік – 14482,1, 2019 рік – 15168,1 на 10 тисяч населення). Коливання показників первинної захворюваності населення є незначними (2017 рік – 6333,3, 2018 рік – 5607,0, 2019 рік – 6783,0 на 10 тисяч населення).
Основною проблемою, на яку спрямовано Програму, є неможливість реалізації конституційних прав жителів міста Черкаси на якісну медичну допомогу і забезпечення медичних соціальних гарантій за рахунок коштів Державного бюджету України в рамках реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення на достатньому рівні.
3. На обліку у міських ЦПМСД перебуває 71 дитина першого й другого року життя із малозабезпечених сімей, які відповідно до постанови КМУ від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя» потребують безкоштовного забезпечення молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами дитячого харчування. На відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів, витрачено у 2018 році 869,2 тис. грн., у 2019 році - 728,2 тис. грн. та заплановано на 2020 рік – 921,6 тис. грн. На 2021-2023 роки щорічна потреба у видатках становить 1620,0 тис. грн. (без урахування інфляції) за умови забезпечення повного переліку продуктів харчування. Підтримка дітей з малозабезпечених сімей сприяє їх нормальному фізичному та психологічному розвитку.
4. Реалізація міської програми забезпечення лікувальним харчуванням тяжкохворих та дітей, хворих на фенілкенонурію віком від 3 до 18 років протягом останніх 5 років у КНП «ПЧМЛ», КНП «ДЧМЛВЛ», КНП «ТЧМЛШМД» слугувала покращенню якості надання медичної допомоги пацієнтам та зменшенню показників смертності з опіками, гострим панкреатитом, післяопераційними ускладненнями на шлунку з приводу виразкової хвороби, травм внутрішніх органів, черевної порожнини та тазу, кахексією різного генезу. Серед прооперованих хворих на шлунку з приводу ускладнень виразкової хвороби післяопераційна летальність зменшилася до 2,7% у 2019 році (2018р. – 5,0%) при показнику в Україні 5,27% (2018р. – 4,93%). Також показники лікарняної летальності зменшилася у хворих з гострим панкреатитом та політравми внутрішніх органів у порівнянні з минулим роком та становлять 3,1% (2018р. – 4,3%), 6,6% (2018р. – 9,5%). На закупівлю для тяжкохворих препаратів ентерального та параентерального харчування витрачено у 2018 році 4218,5 тис. грн., у 2019 році - 3956,5 тис. грн. та заплановано на 2020 рік – 328,4 тис. грн. З 01.04.2020 року забезпечення лікувальним харчуванням має здійснюватись за рахунок коштів, отриманих закладами за укладеними договорами з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Проте, як показала практика 2020 року, цих коштів не вистачає для придбання дороговартісного лікувального харчування. На 2021-2023 роки щорічна потреба у видатках становить 1651,3тис. грн. (без урахування інфляції).
5. Особлива увага приділяється ранній діагностиці туберкульозу методами флюорографічних досліджень, мікроскопічних досліджень харкотиння та туберкулінодіагностики (проба Манту з 2 ТО) як серед дорослого населення так і серед дитячого. У 2017 році захворіло на туберкульоз 115 осіб, із них 2 дітей, у 2018 році – 121 особа, із них 3 дітей, у 2019 році 111 осіб, із них 3 дітей. Показник первинної захворюваності всіма формами активного туберкульозу у 2019 році становив 4,04 на 10 тисяч населення, що нижче обласного показника – 4,51 та в Україні – 4,92.
Відповідно до ст.8 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» поставки медичних імунобіологічних препаратів для проведення профілактичних щеплень, включених до календаря щеплень, здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, а для проведення щеплень за епідемічними показаннями – за рахунок коштів місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Зважаючи на відсутність закупівель туберкуліну за кошти державного бюджету та наявну епідемічну ситуацію у місті щодо захворюваності на туберкульоз, закупівля імунобіологічного препарату туберкуліну здійснюється за кошти міського бюджету. У зв’язку з вищезазначеним Черкаською міською радою було затверджено міську цільову програму забезпечення туберкулінодіагностикою дитячого населення міста Черкаси на 2018-2020 роки, у рамках дії якої здійснюється забезпечення туберкуліном для проведення масового організованого скринінгу дітей.
Своєчасна закупівля препарату у рамках дії цільової програми дає змогу вчасно діагностувати інфікування дітей туберкульозною інфекцією та відповідно попередити розвиток у них тяжких форм туберкульозу та інвалідності. Показник інфікування туберкульозом дітей 0-17 років на 100 тисяч відповідного населення у місті зменшився з 1169,8 у 2018 році до 418,5 у 2020 році (обласний показник 1356,5 та 723,3 відповідно). Завдяки ранній діагностиці випадків виявлення туберкульозу із деструкцією (змертвінням і розпадом ураженої тканини) по місту Черкаси серед дитячого населення не було.
На закупівлю туберкуліну витрачено у 2018 році 1146,6 тис. грн., у 2019 році - 1043,9 тис. грн. Протягом 2020 року використовувались залишки туберкуліну, закупленого у попередні роки, кошти на закупівлю туберкуліну не виділялись, враховуючи складну епідеміологічну ситуацію в країні, пов’язану з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19). На 2021 рік потреба у видатках становить 2018,3 тис. грн. (без урахування інфляції), на 2022 рік - 2055,9 тис. грн., на 2023 рік - 2086,1 тис. грн. У місті Черкаси потребують проведення туберкулінодіагностики у 2021 році - 35724 дитини, у 2022 – 36390 дітей, у 2023 – 36924 дитини.
6. У 2017 – 2019 роках за рахунок коштів міського бюджету для стаціонарних закладів міста придбано високовартісне ендоскопічне хірургічне, рентгенологічне обладнання та проведено капітальні ремонти операційних. Лікарями-хірургами, ендоскопістами освоєно методики протезування суглобів, мініінвазивних хірургічних втручань на шлунку, кишечнику тощо. Але витратні матеріали для проведення таких втручань мають високу ціну, що не може бути відшкодовано в повному обсязі НЗСУ.
У стаціонарних умовах протягом 2019 року проведено 13029 оперативних втручань, що на 83 оперативне втручання менше 2018 року. Післяопераційна летальність зменшилася з 1,5% у 2018 році до 1,4% у 2019 році. На 3% зріс показник хірургічної активності у стаціонарах проти 54,1% у 2018 році. Збільшилася кількість ендоскопічних операцій з 171 у 2017 році до 317 у 2019 році.
При проведенні ендоскопічних втручань зменшуються (мінімізовуються) крововтрата та внутрішня травмованість органів, як наслідок зменшується післяопераційний відновний період, кількість післяопераційних ускладнень, скорочуються терміни лікування та непрацездатності. Зазначені оперативні втручання потребують застосування сучасних хірургічних технологій та використання якісних медичних засобів та витратних матеріалів.
7. У структурі загальної захворюваності дорослого населення переважають хвороби системи кровообігу та у 2019 році становили 26,5%, а у структурі причин смертності – 66%. Має місце зниження показника загальної захворюваності на гіпертонічну хворобу від 3171,3 у 2017 році до 1986,0 у 2019 році на 10 тисяч населення та на ішемічну хворобу серця з 2208,6 у 2017 році до 1372,9 у 2019 році на 10 тисяч населення. Проте, кількість інфарктів міокарда - тяжких ускладнень ішемічної хвороби серця та гіпертонічної хвороби збільшилося від 495 випадків у 2017 році до 520 у 2019 році. Закупівля електрокардіографів для сімейних лікарів суттєво покращило діагностику інфаркта міокарда, як наслідок: показник первинної захворюваності на великовогнещевий інфаркт міокарда зменшився з 13,7 у 2018 році до 7,7 у 2019 році на 10 тисяч населення.
У КНП «Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги» (далі - КНП «ТЧМЛШМД») протягом 2019 року проліковано 261 (2018р. - 251) пацієнта з інфарктом міокарда, лікарняна летальність склала 22,6% (2018р. – 11,%) при середньоміському показнику в області 20,5% (2018р. – 12,8%).
Показник захворюваності на інсульти серед дорослого населення підвищився у 2019 році у порівнянні з попереднім роком на 7,8% та становить 48,5 на 10 тисяч населення, а серед осіб працездатного віку на 25,6% відповідно та становить 14,8 на 10 тисяч населення. Охоплено госпіталізацією 97% пацієнтів з інсультом. Показник лікарняної летальності від мозкового інсульту у 2019 році склав 20,6% (2018р. – 23,3%) при обласному показнику 21,5% ( 2018р. - 21,8%). Зменшенню показника смертності від мозкового інсульту 2019 році сприяло своєчасне обстеження пацієнтів на комп’ютерному томографі, придбаному у 2017 році, з наступним призначенням адекватного лікування із застосуванням у тяжких випадках параентерального та ентерального харчування. Придбання у 2020 році КНП «ТЧМЛШМД» ангіографа інтенсифікує значне розширення медичних послуг при кардіологічних та церебро-васкулярних захворюваннях.
Лікування зазначеної патології досить дороговартісне, тривале та часто в подальшому супроводжується зниженням якості життя. Впровадження сучасних методів малоінвазивної та реперфузійної кардіологічної допомоги позитивно вплине на показники смертності від інфаркту міокарда та підвищить якість життя пацієнтів в більш віддалених періодах. Підтримка цього напрямку за рахунок коштів міського бюджету є соціально важливою, оскільки забезпечить доступність високовартісних та надсучасних високотехнологічних методів лікування великій кількості населення міста.
8. Остеоартроз складає 55% усіх звернень за допомогою до лікаря-травматолога. Третина з них – люди з артрозом колінних суглобів. Середній вік хворих – 40-60 років. Час консервативного лікування до звернення за допомогою в середньому складає 16,5 місяці. 15% людей працездатного віку, хворих на гонартроз є інвалідами 2-3 груп. Поширеність – 500 осіб на 100 тис. населення. По зниженню якості життя гонартроз випереджає серцево-судинні та шлунково-кишкові захворювання.
Ефективність консервативного лікування відмічається лише при 1-2 стадіях хвороби. Потім лікування перетворюється на постійне вживання знеболювальних препаратів, періодичні інєкції в суглоб різних препаратів, пошук альтернативних методів лікування. Результатом цього тривалого процесу є деформація суглобів, малорухомий спосіб життя, втрата працездатності.
Сучасне та ефективне лікування артрозу колінних суглобів набуває величезного соціального та економічного значення. Найпоширенішим методом лікування гонартрозу 3-ї стадії є тотальне ендопротезування. Заміна суглобу – ефективний, а часто і єдиний метод відновлення функції ураженого суглобу.
Кількість жителів міста, що потребують заміни колінного суглобу складає близько 1500 осіб. З них 30% - інваліди 2 групи по даному захворюванню.
Середньорічна потреба складає 50 протезів. Кількість проведених операцій по заміні колінного суглобу в КНП «ТЧМЛШМД» прогресивно збільшується – 19 за 2019 рік, 33 за 9 місяців 2020 року, але не покриває потреби населення. Пов’язано це з високою вартістю ендопротеза.
Артроз кульшових суглобів - займає друге місце в загальній структурі суглобової патології після гонартрозу по частоті захворюваності та перше по термінам тимчасової та стійкої втрати працездатності. Частка інвалідів по причині коксартрозів різного генезу складає в числі непрацездатних 20-30%. В Україні поширеність коксартрозу складає 2200 осіб на 100 тис. населення. В місті Черкаси кількість хворих складає близько 6 тисяч осіб. Віковий поріг коксартрозу продовжує знижуватись, що призводить до інвалідизації людей працездатного віку. В структурі причин інвалідності коксартроз займає 4 місце серед жінок та 8 серед чоловіків.
Єдиний метод ефективного лікування коксартрозу 2-3 стадії є тотальне ендопротезування кульшових суглобів. Щорічна потреба в ендопротезуванні в Україні складає 25-40 тис. хворих. На даний час виконується в 10 раз менше операцій. Забезпечення операцій лягає на плечі хворих та часто є непосильним для людей. Найдорожчим є купівля самого ендопротезу. Його вартість залежить від обраного типу ендопротезу - цементний чи безцементний, фірма виробник, матеріали,з яких виготовлені компоненти ендопротезу.
Кількість ендопротезувань в КНП «ТЧМЛШМД» постійно зростає. Так, в 2019 році виконано 120 операцій. Рівень підготовки лікарів та технічне забезпечення дозволяє виконувати первинне та ревізійне ендопротезування, включаючи складні випадки (дисплазії, посттравматичні артрози).
Особливу когорту складають хворі з переломом шийки стегнової кістки. Серед них 80% - люди віком старші 60 років. Умовою виживання та відновлення активності у таких пацієнтів є виконання операції в першу добу після травми та рання активізація. Без оперативного лікування 100% хворих лишаються інвалідами, прикутими до ліжка, а 80% з них помирають протягом першого року.
Оперативне лікування переломів потребує використання сучасних металоконструкцій (пластини, гвинти, стержні) та ортопедичних імплантатів (ендопротези). Але витратні матеріали для проведення таких втручань мають високу ціну, що не може бути відшкодовано в повному обсязі НЗСУ.
Підтримка цього напрямку за рахунок коштів міського бюджету є соціально важливою, оскільки забезпечить доступність дороговартісних та надсучасних методів ортопедичного лікування великій кількості населення міста, підвищить ефективність лікування людей похилого віку при переломах стегнової кістки та зменшить потребу в соціальному супроводі цих хворих людьми працездатного віку у випадку обмеження життєдіяльності. Крім того, дозволить скоротити терміни перебування хворого в стаціонарі до 2-3 діб, зменшити кількість ускладнень, що виникають при відстроченні операції (нагноєння, незрощення, компартмент синдром, тромбоемболія виникають в 4 рази частіше при виконанні операції вже на другу добу після травми в порівнянні з випадками, коли операцію виконали в першу добу).
Згідно із ст. 7 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» держава гарантує усім громадянам їх права у сфері охорони здоров’я шляхом фінансування гарантованого обсягу медичних послуг та лікарських засобів. Однак, на сьогодні видатки на медичне обслуговування за програмою медичних гарантій не дають можливість забезпечити потребу мешканців міста Черкаси у медичних послугах в достатньому обсязі та достатньої якості, а також не враховують видатки на гарантовані державою пільги окремих категорій громадян.
Відповідно до підпунктів д) пункту 3 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів міст обласного значення належать видатки на місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, які належать відповідним територіальним громадам, і місцеві програми надання населенню медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
4. Мета Програми
Метою Програми є забезпечення досягнення максимально можливого рівня здоров'я для всіх жителів міста Черкаси незалежно від їх віку, статі, соціального статусу, зміцнення і охорони здоров'я жителів міста протягом усього їх життя, зниження розповсюдженості і зменшення страждань, викликаних основними хворобами, травмами та інвалідизацією, надання медичних послуг та медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
5. Шляхи та способи вирішення проблеми, строки та етапи
виконання Програми
Вирішення проблеми планується наступними шляхами:
1) відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, технічних засобів, продуктів дитячого харчування, відпущених окремим категорія жителів міста Черкаси, за договорами з суб’єктами господарювання;
2) надання КНП фінансової підтримки на безповоротній основі у формі поточних трансфертів комунальним некомерційним підприємствам (установам, організаціям) із застосуванням програмно-цільового методу на покриття (відшкодування) поточних витрат КНП, які виникають в процесі надання медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Строк виконання програми 2021 – 2023 роки.
6. Завдання Програми та заходи для її виконання, обсяги та джерела фінансування
Основні завдання Програми:
- забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення міста понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- забезпечення надання медичної допомоги жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Головний розпорядник бюджетних коштів і відповідальний виконавець – департамент охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради. Виконавці: комунальні некомерційні підприємства – заклади охорони здоров’я, засновником яких є Черкаська міська рада.
Для виконання завдань Програми необхідно здійснення наступних заходів:
Напрямки використання бюджетних коштів:
7. Контроль за виконанням Програми
Контроль за виконанням Програми здійснюють міська рада, виконавчий комітет міської ради та департамент охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради.
Інформація про виконання Програми в грошовому виразі надається департаментом охорони здоров’я та медичних послуг щоквартально до 20 числа місяця, наступного за звітним періодом в департамент фінансової політики.
Головний розпорядник коштів складає заключний звіт про результати виконання програми на розгляд міської ради з узагальненими висновками про кінцеві результати виконання програми не пізніше ніж у тримісячний строк після закінчення встановленого строку виконання програми.
8. Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми дасть можливість забезпечити:
- реалізацію конституційних прав кожного жителя міста Черкаси, як громадянина України, на охорону здоров'я та якісні медичні послуги;
- надання медичної допомоги жителям міста Черкаси та медичних соціальних гарантій для окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- підтримку незахищених та малозабезпечених верств населення та створення місцевих механізмів забезпечення доступності медикаментів, виробів медичного призначення, зокрема дороговартісних, технічних засобів реабілітації;
- доступність сучасних методів вторинної медичної допомоги, зокрема проведення мініінвазійних хірургічних втручань та діагностичних досліджень, інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії, використання сучасних металоконструкцій при оперативному лікуванні переломів;
- прозорість бюджетного процесу у галузі охорони здоров'я міста Черкаси.
Результативні показники:
Фінансове забезпечення здійснюється у межах видатків, затверджених рішенням міської ради про міський бюджет на відповідний рік. Обсяги фінансування та інші показники Програми можуть уточнюватись в межах бюджетного періоду у процесі виконання із відповідним відображенням у паспорті Програми без внесення змін до даної Програми.
рішення Черкаської міської ради
від ___________№ ____________
Програма
надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки
1. Загальні положення
Програма надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки (далі – Програма) розроблена на підставі законів України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я», «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», «Про протидію захворюванню на туберкульоз», «Про захист населення від інфекційних хвороб», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про жертви нацистських переслідувань», «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 – 1991 років», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», «Про охорону дитинства», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», постанов Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювання», від 31.03.2015 № 160 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфані) захворювання лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання», від 03.12.2009 № 1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю технічними засобами та іншими засобами», від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя», від 08.12.2006 № 1686 «Про затвердження Державної типової програми реабілітації інвалідів», стандартів, клінічних настанов й протоколів, затверджених МОЗ України, та визначає перспективи розвитку галузі охорони здоров’я м. Черкаси.
Доступність, якісність, сучасність, функціональність, ефективність, ресурсна забезпеченість та своєчасність медичної допомоги є основою забезпечення високого рівня здоров’я та покращення якості життя населення.
У Програмі викладені правові, організаційні, лікувально-профілактичні, економічні та соціальні засади охорони здоров’я в м. Черкаси, метою яких є забезпечення високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров’я, упередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності.
Програма складається з двох складових:
- перша частина спрямована на забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- друга частина спрямована на забезпечення надання медичної допомоги населенню міста понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
2. Паспорт Програми
Паспорт визначає суму коштів, які необхідні для виконання Програми, законодавчої підстави її реалізації, мету, завдання, напрямки діяльності, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики Програми, на підставі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз бюджетної програми.
Паспорт Програми підлягає затвердженню в порядку, визначеному чинним законодавством.
3. Проблеми, на розв’язання яких спрямована Програма
Здоров’я людини є головною цінністю, має важливе значення в якості кожної людини, надає можливість досягнути індивідуального і суспільного добробуту та благополуччя, головна умова стійкого економічного розвитку.
Чисельність постійного населення міста Черкаси станом на 01.01.2019 становила 273885 особу, із них дітей – 45726, на 01.01.2020 –272287 осіб, із них дітей - 45774.
Потреби мешканців міста у наданні медичних послуг задовольняють 15 закладів охорони здоров’я, у тому числі: 5 ЦПМСД, 4 поліклініки, 6 стаціонарних установ.
На жаль, останні роки маємо тенденцію до погіршення показників демографічної ситуації у місті на 1000 населення: показник народжуваності становив у 2019 році 7,5, у 2018 році - 7,7, показник смертності – 12,9, проти 12,0 у 2018 році, природний приріст населення зменшився з -4,3 у 2018 році до -5,4 у 2019 році. Народжуваність компенсує смертність тільки на 62,5%.
У структурі загальної смертності вирішальний вплив у 2019 році мала смертність від хвороб системи кровообігу (66%), онкологічні захворювання (20%) та нещасні випадки (4,7%).
Стан здоров’я населення міста характеризується показниками загальної (поширеність хвороб) та первинної захворюваності. Протягом останніх років спостерігається зниження загальної захворюваності населення (2017 рік – 17580,5, 2018 рік – 14482,1, 2019 рік – 15168,1 на 10 тисяч населення). Коливання показників первинної захворюваності населення є незначними (2017 рік – 6333,3, 2018 рік – 5607,0, 2019 рік – 6783,0 на 10 тисяч населення).
Основною проблемою, на яку спрямовано Програму, є неможливість реалізації конституційних прав жителів міста Черкаси на якісну медичну допомогу і забезпечення медичних соціальних гарантій за рахунок коштів Державного бюджету України в рамках реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення на достатньому рівні.
- На 1520 стаціонарних ліжках, що розгорнуто у 6 стаціонарних лікувально-профілактичних закладах, проліковано у 2019 році 50064 осіб проти 52696 у 2018 році. Зменшення пролікованих у стаціонарних умовах пацієнтів відбулося у зв’язку із забезпеченням відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювання», від 31.03.2015 № 160 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфані) захворювання лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання», на амбулаторному етапі за міськими цільовими програмами лікарськими засобами, спеціальним та лікувальним харчуванням певних категорій населення та хронічних хворих, у тому числі: хворих на рідкісні (орфанні) захворювання. У 2019 році на відшкодування вартості лікарських засобів, відпущених пацієнтам за пільговими рецептами лікарів, касові видатки склали 3884,9 тис. грн. (без урахування видатків на забезпечення препаратами інсуліну хворих на цукровий діабет), із них за рахунок коштів міських цільових програм для пацієнтів, хворих на муковісцидоз і фенілкетонурію, – 1506,0 тис. грн. У 2020 році передбачено – 6846,8 тис. грн., із них за рахунок коштів міських цільових програм для пацієнтів, хворих на муковісцидоз і фенілкетонурію, - 2905,8 тис. грн. На 2021-2023 роки щорічна потреба у видатках становить 6667,4 тис. грн. (без урахування інфляції).
3. На обліку у міських ЦПМСД перебуває 71 дитина першого й другого року життя із малозабезпечених сімей, які відповідно до постанови КМУ від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя» потребують безкоштовного забезпечення молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами дитячого харчування. На відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів, витрачено у 2018 році 869,2 тис. грн., у 2019 році - 728,2 тис. грн. та заплановано на 2020 рік – 921,6 тис. грн. На 2021-2023 роки щорічна потреба у видатках становить 1620,0 тис. грн. (без урахування інфляції) за умови забезпечення повного переліку продуктів харчування. Підтримка дітей з малозабезпечених сімей сприяє їх нормальному фізичному та психологічному розвитку.
4. Реалізація міської програми забезпечення лікувальним харчуванням тяжкохворих та дітей, хворих на фенілкенонурію віком від 3 до 18 років протягом останніх 5 років у КНП «ПЧМЛ», КНП «ДЧМЛВЛ», КНП «ТЧМЛШМД» слугувала покращенню якості надання медичної допомоги пацієнтам та зменшенню показників смертності з опіками, гострим панкреатитом, післяопераційними ускладненнями на шлунку з приводу виразкової хвороби, травм внутрішніх органів, черевної порожнини та тазу, кахексією різного генезу. Серед прооперованих хворих на шлунку з приводу ускладнень виразкової хвороби післяопераційна летальність зменшилася до 2,7% у 2019 році (2018р. – 5,0%) при показнику в Україні 5,27% (2018р. – 4,93%). Також показники лікарняної летальності зменшилася у хворих з гострим панкреатитом та політравми внутрішніх органів у порівнянні з минулим роком та становлять 3,1% (2018р. – 4,3%), 6,6% (2018р. – 9,5%). На закупівлю для тяжкохворих препаратів ентерального та параентерального харчування витрачено у 2018 році 4218,5 тис. грн., у 2019 році - 3956,5 тис. грн. та заплановано на 2020 рік – 328,4 тис. грн. З 01.04.2020 року забезпечення лікувальним харчуванням має здійснюватись за рахунок коштів, отриманих закладами за укладеними договорами з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Проте, як показала практика 2020 року, цих коштів не вистачає для придбання дороговартісного лікувального харчування. На 2021-2023 роки щорічна потреба у видатках становить 1651,3тис. грн. (без урахування інфляції).
5. Особлива увага приділяється ранній діагностиці туберкульозу методами флюорографічних досліджень, мікроскопічних досліджень харкотиння та туберкулінодіагностики (проба Манту з 2 ТО) як серед дорослого населення так і серед дитячого. У 2017 році захворіло на туберкульоз 115 осіб, із них 2 дітей, у 2018 році – 121 особа, із них 3 дітей, у 2019 році 111 осіб, із них 3 дітей. Показник первинної захворюваності всіма формами активного туберкульозу у 2019 році становив 4,04 на 10 тисяч населення, що нижче обласного показника – 4,51 та в Україні – 4,92.
Відповідно до ст.8 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» поставки медичних імунобіологічних препаратів для проведення профілактичних щеплень, включених до календаря щеплень, здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, а для проведення щеплень за епідемічними показаннями – за рахунок коштів місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Зважаючи на відсутність закупівель туберкуліну за кошти державного бюджету та наявну епідемічну ситуацію у місті щодо захворюваності на туберкульоз, закупівля імунобіологічного препарату туберкуліну здійснюється за кошти міського бюджету. У зв’язку з вищезазначеним Черкаською міською радою було затверджено міську цільову програму забезпечення туберкулінодіагностикою дитячого населення міста Черкаси на 2018-2020 роки, у рамках дії якої здійснюється забезпечення туберкуліном для проведення масового організованого скринінгу дітей.
Своєчасна закупівля препарату у рамках дії цільової програми дає змогу вчасно діагностувати інфікування дітей туберкульозною інфекцією та відповідно попередити розвиток у них тяжких форм туберкульозу та інвалідності. Показник інфікування туберкульозом дітей 0-17 років на 100 тисяч відповідного населення у місті зменшився з 1169,8 у 2018 році до 418,5 у 2020 році (обласний показник 1356,5 та 723,3 відповідно). Завдяки ранній діагностиці випадків виявлення туберкульозу із деструкцією (змертвінням і розпадом ураженої тканини) по місту Черкаси серед дитячого населення не було.
На закупівлю туберкуліну витрачено у 2018 році 1146,6 тис. грн., у 2019 році - 1043,9 тис. грн. Протягом 2020 року використовувались залишки туберкуліну, закупленого у попередні роки, кошти на закупівлю туберкуліну не виділялись, враховуючи складну епідеміологічну ситуацію в країні, пов’язану з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19). На 2021 рік потреба у видатках становить 2018,3 тис. грн. (без урахування інфляції), на 2022 рік - 2055,9 тис. грн., на 2023 рік - 2086,1 тис. грн. У місті Черкаси потребують проведення туберкулінодіагностики у 2021 році - 35724 дитини, у 2022 – 36390 дітей, у 2023 – 36924 дитини.
6. У 2017 – 2019 роках за рахунок коштів міського бюджету для стаціонарних закладів міста придбано високовартісне ендоскопічне хірургічне, рентгенологічне обладнання та проведено капітальні ремонти операційних. Лікарями-хірургами, ендоскопістами освоєно методики протезування суглобів, мініінвазивних хірургічних втручань на шлунку, кишечнику тощо. Але витратні матеріали для проведення таких втручань мають високу ціну, що не може бути відшкодовано в повному обсязі НЗСУ.
У стаціонарних умовах протягом 2019 року проведено 13029 оперативних втручань, що на 83 оперативне втручання менше 2018 року. Післяопераційна летальність зменшилася з 1,5% у 2018 році до 1,4% у 2019 році. На 3% зріс показник хірургічної активності у стаціонарах проти 54,1% у 2018 році. Збільшилася кількість ендоскопічних операцій з 171 у 2017 році до 317 у 2019 році.
При проведенні ендоскопічних втручань зменшуються (мінімізовуються) крововтрата та внутрішня травмованість органів, як наслідок зменшується післяопераційний відновний період, кількість післяопераційних ускладнень, скорочуються терміни лікування та непрацездатності. Зазначені оперативні втручання потребують застосування сучасних хірургічних технологій та використання якісних медичних засобів та витратних матеріалів.
7. У структурі загальної захворюваності дорослого населення переважають хвороби системи кровообігу та у 2019 році становили 26,5%, а у структурі причин смертності – 66%. Має місце зниження показника загальної захворюваності на гіпертонічну хворобу від 3171,3 у 2017 році до 1986,0 у 2019 році на 10 тисяч населення та на ішемічну хворобу серця з 2208,6 у 2017 році до 1372,9 у 2019 році на 10 тисяч населення. Проте, кількість інфарктів міокарда - тяжких ускладнень ішемічної хвороби серця та гіпертонічної хвороби збільшилося від 495 випадків у 2017 році до 520 у 2019 році. Закупівля електрокардіографів для сімейних лікарів суттєво покращило діагностику інфаркта міокарда, як наслідок: показник первинної захворюваності на великовогнещевий інфаркт міокарда зменшився з 13,7 у 2018 році до 7,7 у 2019 році на 10 тисяч населення.
У КНП «Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги» (далі - КНП «ТЧМЛШМД») протягом 2019 року проліковано 261 (2018р. - 251) пацієнта з інфарктом міокарда, лікарняна летальність склала 22,6% (2018р. – 11,%) при середньоміському показнику в області 20,5% (2018р. – 12,8%).
Показник захворюваності на інсульти серед дорослого населення підвищився у 2019 році у порівнянні з попереднім роком на 7,8% та становить 48,5 на 10 тисяч населення, а серед осіб працездатного віку на 25,6% відповідно та становить 14,8 на 10 тисяч населення. Охоплено госпіталізацією 97% пацієнтів з інсультом. Показник лікарняної летальності від мозкового інсульту у 2019 році склав 20,6% (2018р. – 23,3%) при обласному показнику 21,5% ( 2018р. - 21,8%). Зменшенню показника смертності від мозкового інсульту 2019 році сприяло своєчасне обстеження пацієнтів на комп’ютерному томографі, придбаному у 2017 році, з наступним призначенням адекватного лікування із застосуванням у тяжких випадках параентерального та ентерального харчування. Придбання у 2020 році КНП «ТЧМЛШМД» ангіографа інтенсифікує значне розширення медичних послуг при кардіологічних та церебро-васкулярних захворюваннях.
Лікування зазначеної патології досить дороговартісне, тривале та часто в подальшому супроводжується зниженням якості життя. Впровадження сучасних методів малоінвазивної та реперфузійної кардіологічної допомоги позитивно вплине на показники смертності від інфаркту міокарда та підвищить якість життя пацієнтів в більш віддалених періодах. Підтримка цього напрямку за рахунок коштів міського бюджету є соціально важливою, оскільки забезпечить доступність високовартісних та надсучасних високотехнологічних методів лікування великій кількості населення міста.
8. Остеоартроз складає 55% усіх звернень за допомогою до лікаря-травматолога. Третина з них – люди з артрозом колінних суглобів. Середній вік хворих – 40-60 років. Час консервативного лікування до звернення за допомогою в середньому складає 16,5 місяці. 15% людей працездатного віку, хворих на гонартроз є інвалідами 2-3 груп. Поширеність – 500 осіб на 100 тис. населення. По зниженню якості життя гонартроз випереджає серцево-судинні та шлунково-кишкові захворювання.
Ефективність консервативного лікування відмічається лише при 1-2 стадіях хвороби. Потім лікування перетворюється на постійне вживання знеболювальних препаратів, періодичні інєкції в суглоб різних препаратів, пошук альтернативних методів лікування. Результатом цього тривалого процесу є деформація суглобів, малорухомий спосіб життя, втрата працездатності.
Сучасне та ефективне лікування артрозу колінних суглобів набуває величезного соціального та економічного значення. Найпоширенішим методом лікування гонартрозу 3-ї стадії є тотальне ендопротезування. Заміна суглобу – ефективний, а часто і єдиний метод відновлення функції ураженого суглобу.
Кількість жителів міста, що потребують заміни колінного суглобу складає близько 1500 осіб. З них 30% - інваліди 2 групи по даному захворюванню.
Середньорічна потреба складає 50 протезів. Кількість проведених операцій по заміні колінного суглобу в КНП «ТЧМЛШМД» прогресивно збільшується – 19 за 2019 рік, 33 за 9 місяців 2020 року, але не покриває потреби населення. Пов’язано це з високою вартістю ендопротеза.
Артроз кульшових суглобів - займає друге місце в загальній структурі суглобової патології після гонартрозу по частоті захворюваності та перше по термінам тимчасової та стійкої втрати працездатності. Частка інвалідів по причині коксартрозів різного генезу складає в числі непрацездатних 20-30%. В Україні поширеність коксартрозу складає 2200 осіб на 100 тис. населення. В місті Черкаси кількість хворих складає близько 6 тисяч осіб. Віковий поріг коксартрозу продовжує знижуватись, що призводить до інвалідизації людей працездатного віку. В структурі причин інвалідності коксартроз займає 4 місце серед жінок та 8 серед чоловіків.
Єдиний метод ефективного лікування коксартрозу 2-3 стадії є тотальне ендопротезування кульшових суглобів. Щорічна потреба в ендопротезуванні в Україні складає 25-40 тис. хворих. На даний час виконується в 10 раз менше операцій. Забезпечення операцій лягає на плечі хворих та часто є непосильним для людей. Найдорожчим є купівля самого ендопротезу. Його вартість залежить від обраного типу ендопротезу - цементний чи безцементний, фірма виробник, матеріали,з яких виготовлені компоненти ендопротезу.
Кількість ендопротезувань в КНП «ТЧМЛШМД» постійно зростає. Так, в 2019 році виконано 120 операцій. Рівень підготовки лікарів та технічне забезпечення дозволяє виконувати первинне та ревізійне ендопротезування, включаючи складні випадки (дисплазії, посттравматичні артрози).
Особливу когорту складають хворі з переломом шийки стегнової кістки. Серед них 80% - люди віком старші 60 років. Умовою виживання та відновлення активності у таких пацієнтів є виконання операції в першу добу після травми та рання активізація. Без оперативного лікування 100% хворих лишаються інвалідами, прикутими до ліжка, а 80% з них помирають протягом першого року.
Оперативне лікування переломів потребує використання сучасних металоконструкцій (пластини, гвинти, стержні) та ортопедичних імплантатів (ендопротези). Але витратні матеріали для проведення таких втручань мають високу ціну, що не може бути відшкодовано в повному обсязі НЗСУ.
Підтримка цього напрямку за рахунок коштів міського бюджету є соціально важливою, оскільки забезпечить доступність дороговартісних та надсучасних методів ортопедичного лікування великій кількості населення міста, підвищить ефективність лікування людей похилого віку при переломах стегнової кістки та зменшить потребу в соціальному супроводі цих хворих людьми працездатного віку у випадку обмеження життєдіяльності. Крім того, дозволить скоротити терміни перебування хворого в стаціонарі до 2-3 діб, зменшити кількість ускладнень, що виникають при відстроченні операції (нагноєння, незрощення, компартмент синдром, тромбоемболія виникають в 4 рази частіше при виконанні операції вже на другу добу після травми в порівнянні з випадками, коли операцію виконали в першу добу).
Згідно із ст. 7 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» держава гарантує усім громадянам їх права у сфері охорони здоров’я шляхом фінансування гарантованого обсягу медичних послуг та лікарських засобів. Однак, на сьогодні видатки на медичне обслуговування за програмою медичних гарантій не дають можливість забезпечити потребу мешканців міста Черкаси у медичних послугах в достатньому обсязі та достатньої якості, а також не враховують видатки на гарантовані державою пільги окремих категорій громадян.
Відповідно до підпунктів д) пункту 3 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів міст обласного значення належать видатки на місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, які належать відповідним територіальним громадам, і місцеві програми надання населенню медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
4. Мета Програми
Метою Програми є забезпечення досягнення максимально можливого рівня здоров'я для всіх жителів міста Черкаси незалежно від їх віку, статі, соціального статусу, зміцнення і охорони здоров'я жителів міста протягом усього їх життя, зниження розповсюдженості і зменшення страждань, викликаних основними хворобами, травмами та інвалідизацією, надання медичних послуг та медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
5. Шляхи та способи вирішення проблеми, строки та етапи
виконання Програми
Вирішення проблеми планується наступними шляхами:
1) відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, технічних засобів, продуктів дитячого харчування, відпущених окремим категорія жителів міста Черкаси, за договорами з суб’єктами господарювання;
2) надання КНП фінансової підтримки на безповоротній основі у формі поточних трансфертів комунальним некомерційним підприємствам (установам, організаціям) із застосуванням програмно-цільового методу на покриття (відшкодування) поточних витрат КНП, які виникають в процесі надання медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Строк виконання програми 2021 – 2023 роки.
6. Завдання Програми та заходи для її виконання, обсяги та джерела фінансування
Основні завдання Програми:
- забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення міста понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- забезпечення надання медичної допомоги жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Головний розпорядник бюджетних коштів і відповідальний виконавець – департамент охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради. Виконавці: комунальні некомерційні підприємства – заклади охорони здоров’я, засновником яких є Черкаська міська рада.
Для виконання завдань Програми необхідно здійснення наступних заходів:
№ з/п | Перелік заходів Програми | |
Завдання 1. Забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення | ||
1.1. | Забезпечення лікарськими засобами та спеціальними лікувальними харчовими сумішами пацієнтів при амбулаторному лікуванні безкоштовно або 50% вартості відповідно до постанови КМУ 17.08.1998 № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювання» (із змінами), інших нормативних актів, протоколів, клінічних настанов лікування й діагностики, затверджених МОЗ України | |
1.2. | Забезпечення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю технічними засобами (сечоприймачі, калоприймачі, високопоглинаючі прокладки, з мовним виводом глюкометри, термометри і тонометри) для щоденного використання у амбулаторних та побутових умовах відповідно до постанови КМУ від 03.12.2009 № 1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами» | |
1.3. | Забезпечення молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами дітей першого і другого року життя відповідно до постанови КМУ від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя» | |
Завдання 2. Забезпечення надання медичної допомоги жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення | ||
2.1. | Проведення терапії лікувальним харчуванням тяжкохворим за медичними показаннями згідно з вимогами стандартів та клінічних протоколів, затверджених МОЗ України | |
2.2. | Забезпечення щорічного належного охоплення туберкулінодіагностикою дітей м. Черкаси | |
2.3. | Впровадження новітніх високовартісних технологічних процесів при мініінвазійних хірургічних втручаннях та проведенні діагностичних досліджень (гістологічна та бактеріальна верифікація) при лікуванні мешканців м. Черкаси у визначеному законодавством порядку. | |
2.4. | Впровадження інтервенційної кардіології та реперфуційної терапії при лікуванні мешканців м. Черкаси у визначеному законодавством порядку. | |
2.5. | Надання сучасної допомоги мешканцям, місце проживання яких зареєстровано у м. Черкаси, що потребують оперативного лікування із застосуванням ортопедичних імплантатів та металоконструкцій |
Напрямки використання бюджетних коштів:
№ | Напрямки використання | Орієнтовні обсяги витрат по роках (проєкт), тис.грн. | |||
2021 | 2022 | 2023 | разом | ||
1 | Відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, відпущених пацієнтам за пільговими рецептами, виписаних лікарями комунальних закладів охорони здоров’я | 6 667,442 | 6 667,442 | 6 667,442 | 20 002,326 |
2 | Відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я | 8 948,021 | 8 897,962 | 8 850,925 | 26 696,908 |
3 | Відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів дітям з малозабезпечених сімей та за медичними показаннями | 1 619,965 | 1 619,965 | 1 619,965 | 4 859,895 |
4 | Надання фінансової підтримки комунальним закладам охорони здоров’я на закупівлю для тяжкохворих препаратів ентерального та параентерального харчування, які не включено до Національного переліку лікарських засобів | 1 651,333 | 1 651,333 | 1 651,333 | 4 953,999 |
5 | Надання фінансової підтримки комунальним закладам охорони здоров’я на закупівлю туберкуліну для проведення туберкулінодіагностики у дітей | 2 018,287 | 2 055,914 | 2 086,083 | 6 160,284 |
6 | Надання фінансової підтримки КНП «ПЧМЛ» на закупівлю високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення мініінвазійних хірургічних втручань та проведення діагностичних досліджень | 9 291,050 | 9 473,420 | 9 645,790 | 28 410,260 |
7 | Надання фінансової підтримки КНП «ТЧМЛШМД» на закупівлю витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії | 11 485,000 | 11 485,000 | 11 485,000 | 34 455,000 |
8 | Надання фінансової підтримки КНП «ТЧМЛШМД» на закупівлю ортопедичних імплантатів та металоконструкцій | 8 935,600 | 8 935,600 | 8 935,600 | 26 806,800 |
Разом | 50 616,698 | 50 786,636 | 50 942,138 | 152 345,472 |
7. Контроль за виконанням Програми
Контроль за виконанням Програми здійснюють міська рада, виконавчий комітет міської ради та департамент охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради.
Інформація про виконання Програми в грошовому виразі надається департаментом охорони здоров’я та медичних послуг щоквартально до 20 числа місяця, наступного за звітним періодом в департамент фінансової політики.
Головний розпорядник коштів складає заключний звіт про результати виконання програми на розгляд міської ради з узагальненими висновками про кінцеві результати виконання програми не пізніше ніж у тримісячний строк після закінчення встановленого строку виконання програми.
8. Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми дасть можливість забезпечити:
- реалізацію конституційних прав кожного жителя міста Черкаси, як громадянина України, на охорону здоров'я та якісні медичні послуги;
- надання медичної допомоги жителям міста Черкаси та медичних соціальних гарантій для окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
- підтримку незахищених та малозабезпечених верств населення та створення місцевих механізмів забезпечення доступності медикаментів, виробів медичного призначення, зокрема дороговартісних, технічних засобів реабілітації;
- доступність сучасних методів вторинної медичної допомоги, зокрема проведення мініінвазійних хірургічних втручань та діагностичних досліджень, інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії, використання сучасних металоконструкцій при оперативному лікуванні переломів;
- прозорість бюджетного процесу у галузі охорони здоров'я міста Черкаси.
Результативні показники:
№ з/п | Показники | Один. виміру | Джерело інформації | Показники по роках | |||
2021 | 2022 | 2023 | |||||
Відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, відпущених пацієнтам за пільговими рецептами, виписаних лікарями комунальних закладів охорони здоров’я | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, відпущених пацієнтам за пільговими рецептами, виписаних лікарями комунальних закладів охорони здоров’я | грн. | міський бюджет | 6 667 442 | 6 667 442 | 6 667 442 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість осіб, що потребують забезпечення лікарськими засобами та спеціальними лікувальними харчовими сумішами на пільгових умовах | осіб | стат. звітність | 4487 | 4487 | 4487 | |
2.2. | Кількість осіб, що забезпечені лікарськими засобами та спеціальними лікувальними харчовими сумішами на пільгових умовах | осіб | стат. звітність | 4487 | 4487 | 4487 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на забезпечення лікарськими засобами та спеціальними лікувальними харчовими сумішами на пільгових умовах одного пацієнта в рік | грн. | розрахунок | 1485,95 | 1485,95 | 1485,95 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Показник забезпеченості лікарськими засобами та спеціальними лікувальними харчовими сумішами на пільгових умовах | % | розрахунок | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
Відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я | грн. | міський бюджет | 8 948 021 | 8 897 962 | 8 850 925 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що потребують забезпечення технічними засобами за програмою | осіб | стат. звітність | 678 | 668 | 668 | |
2.2. | Кількість осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що забезпечені забезпечення технічними засобами за програмою | осіб | стат. звітність | 678 | 668 | 668 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на забезпечення технічними засобами однієї особи/дитини з інвалідністю в рік | грн. | розрахунок | 13197,67 | 13320,30 | 13249,89 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Показник забезпеченості технічними засобами дітей з інвалідністю | % | розрахунок | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
Відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів дітям з малозабезпечених сімей та за медичними показаннями | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів дітям з малозабезпечених сімей та за медичними показаннями | грн. | міський бюджет | 1 619 965 | 1 619 965 | 1 619 965 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість дітей, що потребують забезпечення молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами | осіб | стат. звітність | 71 | 71 | 71 | |
2.2. | Кількість дітей, що забезпечені молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами | осіб | стат. звітність | 71 | 71 | 71 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на забезпечення молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами однієї дитини в рік | грн. | розрахунок | 22816,41 | 22816,41 | 22816,41 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Показник забезпеченості молочними, сухими, консервованими та іншими спеціальними продуктами дітей з малозабезпечених сімей та за медичними показаннями | % | розрахунок | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
Надання фінансової підтримки комунальним закладам охорони здоров’я на закупівлю для тяжкохворих препаратів ентерального та параентерального харчування, які не включено до Національного переліку лікарських засобів | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на закупівлю препаратів ентерального та параентерального харчування для тяжкохворих пацієнтів | грн. | міський бюджет | 1 651 333 | 1 651 333 | 1 651 333 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість тяжкохворих пацієнтів, яким необхідне за показаннями забезпечення лікувальним харчуванням | осіб | стат. звітність | 681 | 681 | 681 | |
2.2. | Кількість тяжкохворих пацієнтів, які забезпечені лікувальним харчуванням | осіб | стат. звітність | 681 | 681 | 681 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на проведення терапії лікувальним харчуванням одного тяжкохворого пацієнта | грн. | розрахунок | 2424,86 | 2424,86 | 2424,86 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Показник забезпеченості лікувальним харчуванням тяжкохворих пацієнтів за показаннями | % | розрахунок | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
4.2. | Середнє перебування у стаціонарі при гострому некротичному панкреатиті | днів | стат. звітність | 14,5 | 14,5 | 14,5 | |
4.4. | Середнє перебування у стаціонарі при інсультах | днів | стат. звітність | 14,2 | 14,2 | 14,2 | |
Надання фінансової підтримки комунальним закладам охорони здоров’я на закупівлю туберкуліну для проведення туберкулінодіагностики у дітей | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на закупівлю туберкуліну | грн. | міський бюджет | 2 018 287 | 2 055 914 | 2 086 083 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість дітей, що підлягають обстеженню методом туберкулінодіагностики | осіб | стат. звітність | 35724 | 36390 | 36924 | |
2.2. | Кількість дітей, обстежених методом туберкулінодіагностики | осіб | стат. звітність | 35724 | 36390 | 36924 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на проведення обстеження методом туберкулінодіагностики однієї дитини | грн. | розрахунок | 56,50 | 56,50 | 56,50 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Показник забезпечення обстеження дітей методом туберкулінодіагностики до чисельності дитячого населення, що підлягає обстеженню | % | розрахунок | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
4.2. | Відсоток виявлених у дітей випадків туберкульозу з деструкцією | % | стат. звітність | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Надання фінансової підтримки КНП «ПЧМЛ» на закупівлю високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення мініінвазійних хірургічних втручань та діагностичних досліджень | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на закупівлю високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення мініінвазійних хірургічних втручань та діагностичних досліджень | грн. | міський бюджет | 9 291 050 | 9 473 420 | 9 645 790 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість проведених мініінвазійних хірургічних втручань з використанням високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення | один. | стат. звітність | 900 | 950 | 1000 | |
2.2. | Кількість проведених діагностичних досліджень з використанням високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення | один. | стат. звітність | 2650 | 2750 | 2900 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на проведення одиниці мініінвазійних хірургічних втручань з використанням високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення | грн. | розрахунок | 3337,83 | 3288,86 | 3244,79 | |
3.2. | Середній обсяг витрат на проведення одиниці діагностичних досліджень з використанням високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення | грн. | розрахунок | 2372,45 | 2308,73 | 2207,24 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Відсоток післяопераційних ускладнень при проведені мініінвазійних хірургічних втручань | % | стат. звітність | 0,5 | 0,4 | 0,3 | |
4.2. | Раннє виявлення онкопатології та передонкологічних станів | од. | стат. звітність | 510 | 585 | 650 | |
Надання фінансової підтримки КНП «ТЧМЛШМД» на закупівлю високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на закупівлю витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії | грн. | міський бюджет | 11485000 | 11485000 | 11 485 000 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість пацієнтів, яким буде проведено інтервенційні кардіологічні втручання й реперфузійна терапія | осіб | стат. звітність | 910 | 910 | 910 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат на проведення інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії одного пацієнта | грн. | розрахунок | 12620,88 | 12620,88 | 12620,88 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Зменшення летальності при гострому інфаркті міокарда | % | стат. звітність | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
4.2. | Зменшення середнього перебування хворого з інфарктом міокарда у стаціонарі | % | стат. звітність | 56,5 | 56,5 | 56,5 | |
Надання фінансової підтримки КНП «ТЧМЛШМД» на закупівлю необхідних високовартісних ортопедичних імплантатів та металоконструкцій | |||||||
1 | затрат: | ||||||
1.1. | Обсяг видатків на закупівлю необхідних високовартісних ортопедичних імплантатів та металоконструкцій | грн. | міський бюджет | 8 935 600 | 8 935 600 | 8 935 600 | |
2 | продукту: | ||||||
2.1. | Кількість пацієнтів, яким буде проведено ортопедична імплантація | осіб | стат. звітність | 1000 | 1000 | 1000 | |
3 | ефективності: | ||||||
3.1. | Середній обсяг витрат проведення операції по імплантації | грн. | розрахунок | 8935,60 | 8935,60 | 8935,60 | |
4 | якості: | ||||||
4.1. | Зменшення середнього перебування хворого з імплантатами у стаціонарі | % | стат. звітність | 76,9 | 76,9 | 76,9 | |
УКРАЇНА Черкаська міська радаДепартамент охорони здоров’я та медичних послугвул.Б.Вишневецького,36, м.Черкаси, 18000, тел: (0472) 37-24-56, fax:(0472) 33-79-47 E-mail: dozmpchmr@gmail.com, код ЄДРПОУ 02013260 Пояснювальна записка до проєкту рішення Черкаської міської ради «Про затвердження Програми надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки» На підставі законів України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я», «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», «Про протидію захворюванню на туберкульоз», «Про захист населення від інфекційних хвороб», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про жертви нацистських переслідувань», «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 – 1991 років», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», «Про охорону дитинства», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», постанов Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювання», від 31.03.2015 № 160 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфані) захворювання лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання», від 03.12.2009 № 1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю технічними засобами та іншими засобами», від 08.02.1994 № 66 «Про додаткові соціальні гарантії для малозабезпечених сімей з хворими дітьми та з дітьми першого і другого року життя», від 04.06.2015 № 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї», від 31.01.2007 № 80 «Про затвердження Порядку надання інвалідам та дітям-інвалідам і дітям до двох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності, реабілітаційних послуг», від 08.12.2006 № 1686 «Про затвердження Державної типової програми реабілітації інвалідів», стандартів, клінічних настанов й протоколів, затверджених МОЗ України розроблено проєкт Програми надання медичних послуг жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, на 2021-2023 роки (далі – Програма). Метою Програми є забезпечення досягнення максимально можливого рівня здоров'я для всіх жителів міста Черкаси незалежно від їх віку, статі, соціального статусу, зміцнення і охорони здоров'я жителів міста протягом усього їх життя, зниження розповсюдженості і зменшення страждань, викликаних основними хворобами, травмами та інвалідизацією, надання медичних послуг та медичних соціальних гарантій окремих категорій населення понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення. Основні завдання Програми: - забезпечення медичних соціальних гарантій окремих категорій населення міста понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення; - забезпечення надання медичної допомоги жителям міста Черкаси понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення. Для виконання завдань Програми необхідно здійснення наступних заходів:
Проект рішення підготовлений департаментом охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради. Фінансове забезпечення здійснюється у межах видатків, затверджених рішенням міської ради про міський бюджет на відповідний рік. Обсяги фінансування та інші показники Програми можуть уточнюватись в межах бюджетного періоду у процесі виконання із відповідним відображенням у паспорті Програми без внесення змін до даної Програми. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Директор департаменту | В.Е.Кульчиковський | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
вик. Гетьман Н.А. 33-79-29 |
Додаток 1 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на відшкодування вартості лікарських засобів та спеціальних лікувальних харчових сумішей, відпущених пацієнтам за пільговими рецептами, виписаних лікарями комунальних закладів охорони здоров’я на рік
|
Додаток 2 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я у 2021 році
Розрахунок обсягів видатків на відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я у 2022 році
Розрахунок обсягів видатків на відшкодування вартості технічних засобів, відпущених особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю за рецептами лікарів комунальних закладів охорони здоров’я у 2023 році
|
Додаток 3 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на відшкодування вартості продуктів дитячого харчування, відпущених торговельною установою за рецептами лікарів дітям з малозабезпечених сімей та за медичними показаннями на рік
|
Додаток 4 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на закупівлю препаратів ентерального та параентерального харчування для тяжкохворих пацієнтів на рік
|
Додаток 5 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на закупівлю туберкуліну на 2021-2023 роки
|
Додаток 6 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на закупівлю високовартісних витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення мініінвазійних хірургічних втручань та діагностичних досліджень в КНП "Перша Черкаська міська лікарня"
|
Додаток 7 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на закупівлю витратних матеріалів, виробів медичного призначення для проведення інтервенційних кардіологічних втручань й реперфузійної терапії КНП "Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги" на рік
|
Додаток 8 до пояснювальної записки Розрахунок обсягів видатків на закупівлю необхідних високовартісних ортопедичних імплантатів та металоконструкцій в КНП "Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги" на рік
|
ДОДАТКИ
1 | 56-9-рд 16.12.20 зауваження.pdf | Переглянути |
---|