ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1833-8-рд
Додаток
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Черкаської міської ради
від __________№ _________
Програма
соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки
Проєкт рішення | ||||||||
№ 1833-8-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
< | ||||||||
Про затвердження програми соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки | ||||||||
> | ||||||||
Відповідно до статті 51 Конституції України, статті 25, пункту 22 частини першої статті 26 та підпункту 1пункту «а» частини 1 статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», підпункту «а» пункту 3 частини 1 статті 91 Бюджетного кодексу України, рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 18.12.2007 №1722 «Про затвердження Положення про порядок розроблення міських програм, моніторингу та звітності про їх виконання та правила складання паспортів місцевих програм», розглянувши пропозиції департаменту соціальної політики Черкаської міської ради, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА: 1. Затвердити програму соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки (додається). 2. Контроль за виконанням рішення покласти на директора департаменту соціальної політики Черкаської міської ради Гудзенка О. І. та постійну комісію міської ради з питань охорони здоров’я, материнства, дитинства, сім’ї, соціального захисту, освіти, науки, культури, фізкультури та спорту (Цегвінцева А. В.). |
||||||||
Міський голова | А.В. Бондаренко |
Додаток
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Черкаської міської ради
від __________№ _________
Програма
соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки
- Паспорт програми
Паспорт визначає суму коштів, необхідну для виконання програми, законодавчі підстави її реалізації, мету, завдання, напрями діяльності, а також результативні показники, на підставі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз бюджетної програми. II. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована програма Сім’я завжди була і буде основою існування суспільства: як фундамент кожного суспільства, його первинний осередок вона забезпечує відтворення та продовження роду, є джерелом матеріального добробуту людей, у ній закладаються основи виховання та формування майбутньої особистості, через неї передаються нащадкам духовні цінності історичного й культурного досвіду, трудові навички, національні особливості, зрештою все те, що формує менталітет нації. Водночас, сім’я є джерелом потреб, прав і обов’язків, які визначають функції, права та обов’язки вищих рівнів суспільної побудови, – громади та держави. Тому відповідно до статті 51 Конституції України сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою. Одночасно Законами України «Про соціальні послуги», «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми, сім’ями та молоддю», низкою підзаконних актів, прийнятих Кабінетом Міністрів України з метою реалізації цих законів, на органи місцевого самоврядування покладено повноваження зі створення сприятливих умов для функціонування і зміцнення сім’ї, забезпечення реалізації державної політики у сфері соціальної підтримки населення, зокрема - сімей з дітьми, малозабезпечених та багатодітних сімей. Отже, завдання органів місцевого самоврядування полягає у створенні можливостей для всебічного розвитку сім’ї, найповнішої реалізації нею своїх функцій і поліпшення її життєвого рівня, підвищення ролі сім’ї як основи суспільства, підтримці сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Разом з тим, сьогодні сім’я як середовище життєзабезпечення дітей відчуває жорсткий тиск соціальних та економічних проблем, не зменшується кількість неблагополучних сімей і дітей, що залишаються сім'єю без опіки, догляду, нагляду. При цьому у сім’ях соціального неблагополуччя порушуються практично всі основні функції сім’ї: репродуктивна, економічна, виховна, господарсько-побутова, емоційна, рекреаційна, дозвіллєва, духовного спілкування, первинного соціального контролю та соціального захисту одними членами сім’ї інших. Також і підвищення рівня індивідуальної свободи та можливостей вибору тієї чи іншої моделі шлюбно-сімейної поведінки в наш час не завжди поєднується з усвідомленням сімейних обов’язків, відповідальним ставленням до шлюбних стосунків та виховання дітей, до свого здоров’я та здоров’я інших членів родини. Складна соціально-економічна ситуація в країні викликала відповідні проблеми і в територіальній громаді, що характеризуються низкою несприятливих показників. Так, на сьогодні у м. Черкаси 816 сімей перебуває у складних життєвих обставинах з причин малозабезпеченості, безробіття, психічних та поведінкових розладів, зокрема внаслідок вживання психоактивних речовин, інвалідності, поведінкових розладів у дітей через розлучення батьків, ухилення батьками від виконання своїх обов’язків із виховання дитини, жорстокого поводження з дитиною, насильства за ознакою статі або домашнього насильства, тощо. Такі обставини різко обмежують інституційну спроможність сім’ї, потребують мобілізації її зусиль та зусиль суспільства для їх подолання. Натомість, існує тенденція до збільшення таких сімей: протягом першого півріччя 2020 року фахівцями із соціальної роботи виявлено 327 кризових сімей, що вже становить 73% від загальної кількості виявлених сімей протягом усього 2018 року та 63% – протягом 2019 року. А 165 міських сімей, у яких виховується 388 дітей, під час карантинних заходів щодо запобігання та протидії гострій коронавірусній інфекції виявилися неспроможними забезпечити навіть базові потреби дітей у продуктах харчування та речах першої необхідності, і гостро потребували грошової та натуральної допомоги. Одночасно в складні життєві обставини під час карантину, пов’язаного з інфекцією COVID-19, потрапили 11 сімей, в які діти повернулися з інтернатних закладів. Також більше 2 тисяч жителів міста в цей час втратили роботу, що так само негативно вплинуло на становище сімей у м. Черкаси. Залишаються вразливими і багатодітні сім’ї, облікова кількість яких у м. Черкаси на сьогодні складає 1159 сімей, у яких виховується 3738 дітей. Зокрема, 849 дітей виховуються у сім’ях, у яких 4-ро і більше дітей, 267 дітей виховуються одним з батьків; 118 сімей отримують державні соціальні виплати, пов’язані із скрутним матеріальним та соціальним становищем. Незважаючи на те, що держава забезпечує такі сім’ї низкою пільг, серед яких – пільги на оплату житлово-комунальних послуг, пільги на проїзд, пільги на утримання дітей у дошкільних закладах та загальноосвітніх закладах тощо, частка багатодітних сімей, які входять до сімей групи ризику або проблемних сімей, є високою. Високою є і частка сімей, у яких триває конфлікт, пов’язаний з розлученням, визначенням способу участі у вихованні дитини, визначення місця її проживання тощо – 705 сімей. У 15 сім’ях з причин неблагополуччя на сьогодні існує ризик соціального сирітства. За 6 місяців поточного року 58 осіб постраждали від жорсткого поводження та насильства, тоді як річний показник 2019 року був вищий лише на 44%. Залишається гострою проблема погіршення стану здоров’я дітей, зумовлена негативними факторами соціально-економічного, екологічного та психоемоційного характеру: вплив постійно діючих факторів ризику, в тому числі стресові перевантаження, зокрема у шкільному віці, призводять до порушення механізму саморегуляції фізіологічних функцій і сприяє розвитку у дітей хронічних захворювань. Така ситуація вимагає формування ефективної комплексної системи соціальної підтримки сім’ї, що включає діагностичні, профілактичні, та найголовніше – соціально-реабілітаційні заходи; організації роботи з кризовими сім’ями, профілактики сімейного неблагополуччя, створення оптимального середовища для життєдіяльності сім’ї та дітей, що опинилися у складних життєвих обставинах. Тому розроблена програма визначає загальну стратегію і пріоритетні напрями соціальної політики міської влади щодо сім’ї, передбачає здійснення низки заходів, спрямованих на підтримку сімей м. Черкаси. ІІІ. Мета програми Метою програми є підвищення ролі сім’ї як основи суспільства, формування благополучної української сім’ї та створення умов для її всебічного розвитку сім’ї, найповнішої реалізації сім’єю своїх функцій, надання соціальної допомоги у подоланні або мінімізації негативних наслідків складних життєвих обставин сім’ям з дітьми, профілактика їх виникнення. ІV. Перелік завдань програми Основними завданнями програми є: підвищення в суспільстві важливості сім’ї як соціального інституту, утвердження пріоритетності сімейних цінностей, підвищення ролі батьків у вихованні дитини сприяння поширенню форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, профілактика соціального сирітства; соціально-економічна підтримка сімей з дітьми – жителів м. Черкаси; сприяння поширенню форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей; позбавлених батьківського піклування, профілактика соціального сирітства; надання соціальної допомоги і підтримки сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, профілактика сімейного неблагополуччя; соціальна підтримка сімей, в яких виховуються діти з інвалідністю, рання соціальна реабілітація дітей з інвалідністю; попередження насильства в сім’ї та насильства за ознакою статі, недопущення жорстокого поводження з дітьми; створення умов для паритетної рівноваги та партнерства між жінками і чоловіками в сім’ї; протидія торгівлі людьми. V. Шляхи досягнення мети Поставленої мети планується досягти шляхом реалізації завдань та заходів програми матеріального та нематеріального характеру, спрямованих на надання соціальної допомоги і соціальної підтримки сім’ям, зокрема – сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах та не мають можливості самостійно їх подолати. VІ. Строк виконання програми Строк виконання завдань Програми – 2021-2025 роки. Виконання програми планується здійснити шляхом реалізації заходів програми. VІІ. Перелік заходів Програми
VІІІ. Обсяги і джерела фінансування програми Заходи Програми реалізовуються за рахунок коштів міського бюджету, інших джерел, не заборонених законодавством. Головним розпорядником коштів є департамент соціальної політики Черкаської міської ради. Відповідальними виконавцями програми є департамент соціальної політики Черкаської міської ради, Черкаський міський центр соціальних служб, центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Жага життя». Обсяг фінансових ресурсів, спрямованих на реалізацію програми з міського бюджету, визначається, виходячи з фінансових можливостей міського бюджету на відповідні роки, з урахуванням пропозицій департаменту соціальної політики Черкаської міської ради, що надає бюджетний запит до проекту міського бюджету. ІХ. Організація контролю за ходом виконання Програми Контроль за ходом виконання Програми покладається на департамент соціальної політики Черкаської міської ради та постійну комісію міської ради з питань охорони здоров’я, материнства, дитинства, сім’ї, соціального захисту, освіти, науки, культури, фізкультури та спорту. Моніторинг виконання Програми здійснюється департаментом соціальної політики Черкаської міської ради, який здійснює аналіз стану виконання Програми та інформує з цього питання департамент фінансової політики Черкаської міської ради щорічно до 20 числа місяця, наступного за звітним. X. Очікувані результати виконання програми Реалізація заходів запланованих програмою дасть змогу: підвищити в громаді міста престиж сім’ї та роль батьків у вихованні дитини, утвердити пріоритетність сімейних цінностей; створити умови для підвищення рівня розвитку сім’ї: від рівних прав до рівних можливостей, від рівних можливостей – до рівної відповідальності, зокрема – батьківської; забезпечити надання соціальної підтримки сім’ям, які опинились в складних життєвих обставинах; запобігати інституалізації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечити їх виховання у сімейному оточенні; створити умови для всебічного розвитку дітей з інвалідністю, дітей віком до трьох років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності, засвоєння ними знань, умінь, навичок, досягнення і збереження їхньої максимальної незалежності, фізичних, розумових, соціальних здібностей; мінімізувати асоціальні прояви у життєдіяльності сімей, передусім - насильства; захистити жителів міста від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, надати підтримку тим, хто його зазнав; запобігти та протидіяти торгівлі людьми.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Пояснювальна записка до проекту рішення Черкаської міської ради «Про затвердження програми соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки» Проєкт рішення вноситься на розгляд Черкаською міською радою у зв’язку із розмежуванням повноважень в частині підтримки сімей та молоді міста між департаментами освіти та гуманітарної політики, соціальної політики. Департаментом соціальної політики розроблено проект окремої Програми соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки, заходами якої передбачено забезпечення реалізації державної політики у сфері соціальної підтримки сімей, зокрема сімей з дітьми, які її потребують. На виконання делегованих державою функцій завдяки реалізації заходів програми планується підвищити роль сім’ї як основи суспільства, сприяти поширенню форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, підвищити рівень обізнаності громади міста щодо проблем насильства та торгівлі людьми, надавати постійну підтримку сім’ям, які мають дітей з інвалідністю, з метою недопущення розлучення дитини з батьками через особливості її розвитку, забезпечувати осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, реабілітаційними послугами тощо. Одночасно у зв’язку з частковою передачею повноважень з оздоровлення та відпочинку дітей з департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради на департамент соціальної політики Черкаської міської ради (далі-департамент) прийнято рішення про включення низки заходів Програми оздоровлення та відпочинку дітей міста Черкаси, відповідальним за виконання яких є департамент, до Програми соціальної підтримки сімей м. Черкаси на 2021-2025 роки.
|