ОПИС ДОКУМЕНТУ
Доповідач:
Департамент житлово-комунального комплексу |
|
Підготував: | Департамент житлово-комунального комплексу |
---|---|
Галузь: | Галузева |
Статус: | Новий проєкт |
Дата: | 06.10.2020 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 1796-8-рд
Про затвердження Програми «Екологія 2021-2026»
|
Проект рішення | |||||||||||||
№ 1796-8-рд | ||||||||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||||||||
< | ||||||||||||||
Про затвердження Програми «Екологія 2021-2026» |
||||||||||||||
> | ||||||||||||||
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», з метою поліпшення стану довкілля, збереження унікальних природних особливостей міста, стабілізації екологічної ситуації та зменшення техногенних забруднень, формування в жителів міста екологічної культури, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА:
|
Додаток 1
ЗАТВЕРДЖЕНО рішення міської ради від _________№ ______ Програма «Екологія 2021-2026»
Охорона навколишнього природного середовища і раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки суспільства і збереження природного середовища життєдіяльності населення є головними умовами стійкого економічного та соціального розвитку. З цією метою здійснюється екологічна політика, спрямована на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захист життя і здоров’я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів. Аналіз наслідків ігнорування екологічних проблем свідчить, що природні екологічні ресурси не безмежні та не спроможні самостійно компенсувати наслідки безвідповідальної виробничої та побутової діяльності людини. Вищевказане дає змогу зробити висновок, що проведення у м. Черкаси заходів, передбачених програмою, є життєво необхідним, оскільки забезпечує для мешканців та гостей міста комфортні умови проживання. 2. Паспорт Програми Паспорт визначає суму коштів, необхідних для виконання Програми, законодавчі підстави її реалізації, мету, завдання, напрямки діяльності, а також результативні показники, на підставі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз бюджетної програми. Головний розпорядник коштів, відповідно до п. 1.3 Правил складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 26.08.2014 №836, розробляє проект паспорту бюджетної програми і подає на погодження фінансовому органу протягом 30 днів після набрання чинності рішення про міський бюджет. 3. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма Охорона атмосферного повітря Атмосферне повітря — один з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища, який є необхідною фізичною і біологічною умовою існування людини та джерелом життя. Основними антропогенними джерелами забруднення атмосферного повітря в місті є підприємства паливно-енергетичного комплексу, хімічні підприємства та транспорт. Вклад викидів забруднюючих речовин від автотранспорту знаходиться на рівні, а то і перевищує обсяги викидів підприємств. Черкаси мають низький потенціал до розсіювання шкідливих домішок в атмосфері. Це переважання слабовітряної погоди, часті тумани в осінній та весняний період року та мала кількість опадів влітку в поєднанні з безвітряною погодою. Державний моніторинг у галузі охорони атмосферного повітря в місті здійснюється лабораторією спостережень за забрудненням атмосферного повітря Черкаського обласного центру з гідрометеорології на трьох стаціонарних постах: № 2 – центр ( вул. Святотроїцька, 68), № 3 – мікрорайон“ Дніпровський” (вул. Гетьмана Сагайдачного, 146), № 4 – мікрорайон «Перемога» (вул. Олени Теліги, 4). На цей час у повітрі міста контролюються 4 основних та 13 специфічних забруднюючих речовин, включаючи 8 важких металів та бенз/а/пірен. Відбір проб повітря проводиться чотири рази на добу в 01, 07, 13, 19 годин за місцевим часом. Проведення вимірів специфічних забруднюючих речовин фінансується з міського бюджету. Інформація про стан атмосферного повітря в місті щомісячно розміщується на веб-сайті міської ради та використовується підприємствами для розроблення природоохоронних заходів по скороченню викидів. Основними забруднювачами атмосферного повітря міста у 2018 році були: – ПрАТ „Черкаське хімволокно” з валовим викидом – 19,98 тис.т, що на 3,8 тис.т більше, ніж в 2017 році. Зростання викидів відбулось за рахунок використання більшої кількості кам'яного вугілля на 21 тис.т в порівнянні з 2017 роком; – ПрАТ „Азот” з валовим викидом – 3,4 тис.т, що на 0,4 тис.т більше ніж в 2017 році, за рахунок збільшення випуску продукції. Для скорочення викидів та забезпечення нормативного стану атмосферного повітря підприємствами міста розробляються та впроваджуються заходи із скорочення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Тенденція зміни середнього рівня забруднення атмосферного повітря за останні 5 років характеризувалася зниженням за вмістом діоксиду сірки, сірководню та аміаку, збільшенням за вмістом діоксиду та оксиду азоту і формальдегіду. Рівень забруднення з інших домішок не змінився. Щодо важких металів, то зменшення спостерігалося майже з усіх домішок, крім цинку та нікелю. На виконання п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 827 «Деякі питання здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря» рішенням Черкаської міської ради від 24.03.2020 № 2-5717 виконання функцій органу управління якістю атмосферного повітря на території міста Черкаси покладено на департамент житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради. Департаментом створено комісію з питань здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря та управління якістю атмосферного повітря агломерації Черкаси. Комісія проводить розгляд поточних питань, пов'язаних із проведенням моніторингу атмосферного повітря та управлінням якістю атмосферного повітря. Стан поводження з відходами, охорона та раціональне використання водних ресурсів і земель Серед низки екологічних проблем міста, особливо гостро стоїть проблема поводження з відходами, які є одним з найбільших забруднювачів навколишнього середовища та негативно впливають на всі його компоненти. З 1 січня 2018 року Україна має сортувати все сміття ще на етапі збору. Це випливає зі статті 32 Закону України “Про відходи”: забороняється з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів». Наразі у місті Черкаси частково впроваджене роздільне збирання твердих побутових відходів. На контейнерних майданчиках приватними структурами встановлені контейнери для збору ПЕТ- пляшок та скла. Всього по місту встановлено 250 контейнерів (сіток) для пластику та 60 металевих контейнерів місткістю 0,75 м³ для скла, Крім того, в лісопарковій зоні по вул. Дахнівській (ландшафтне насадження сосни та дуба) встановлено 6 контейнерів для роздільного збору відходів (3 - склобій, 3 – поліетилен, пластик), по 2 контейнери (1 – склобій, 1 – поліетилен, пластик) встановлено в парках «Соснівський», «Хіміків», «Сосновий бір», «Перемога», Долині Троянд та на пляжі «Казбетський». Відповідно до Схеми санітарного очищення м. Черкаси на сьогодні ця кількість контейнерів є недостатньою та складає близько 27 % від необхідної кількості (близько 925 шт). Тому, програмою передбачено придбання контейнерів для роздільного збору відходів. Встановлення таких контейнерів на території міста дозволить покращити санітарний стан та недопустити виникнення несанкціонованих сміттєзвалищ, зменшити витрати міського бюджету на прибирання випадкового сміття, зменшити обсяги розміщення побутових відходів на полігоні. У Черкасах продовжується збір небезпечних відходів від населення. Збір здійснюється пересувним пунктом прийому відповідно до графіку та трьома стаціонарними пунктами. Щорічно збирається близько 50 куб.м. небезпечних відходів, таких як відпрацьовані люмінесцентні та енергозберігаючі лампи, ртутні термометри та прилади, що містять ртуть, відпрацьовані батарейки та акумулятори тощо. Заплановано розширити мережу стаціонарних пунктів приймання небезпечних відходів, придбавши близько 12 шт. нових контейнерів. Враховуючи, що на сьогодні проблема виявлення та ліквідації стихійних сміттєзвалищ є досить актуальною, накопичення побутового сміття в лісопаркових зонах - є одним із потенційних джерел забруднення довкілля і являє собою велику загрозу навколишньому природному середовищу та підлягає утилізації. Зростанню кількості ТПВ сприяють товари одноразового використання та товари народного споживання з короткочасним терміном служби людині. Тому, одним із пріоритетних питань захисту навколишнього природного середовища на території міста є ліквідація стихійних сміттєзвалищ на території лісопаркових зон, лісів міста та інших рекреаційних зонах. Охорона та збереження природно-заповідного фонду, зелених насаджень міста та інформування громадськості Площа, яку займають зелені насадження, становить близько 2106,00 га. Природні комплекси, що перебувають під охороною в межах територій природно-заповідного фонду, є найбільш захищеними від негативного впливу господарської діяльності. Тому, у місті Черкаси ведеться активна робота зі створення нових, розширенню меж та облаштування існуючих територій та об’єктів природно-заповідного фонду задля збереження, відтворення типових та унікальних природних комплексів біотичного та ландшафтного різноманіття. Наразі налічується 34 об’єкти площею 214,2783 га, які мають статус об’єкта природно-заповідного фонду. За останні декілька років сворено три об`єкта природно-заповідного фонду та один парк. Не вирішеною та найбільш складною проблемою у сфері заповідання природних територій на сьогодні залишається проблема встановлення меж в натурі (на місцевості) територій та об’єктів природно-заповідного фонду міста. З метою захисту від незаконного заволодіння, збереження цілісності об’єктів природно заповідного фонду у місті продовжиться комплекс робіт щодо встановлення їх меж у натурі (на місцевості). Наразі винесено межі лише на 11 об`єктах природно-заповідного фонду. Продовжується озеленення міста, зокрема посадка дерев, кущів, облаштування квітників та газонів. Щорічно висаджується близько 1200 дерев, 4800 шт кущів, 3 га газонів та 0,7 га квітників. Стан зеленої зони міста такий, що значна частина зелених насаджень досягла вікової межі і потребує негайної заміни в зв’язку із тим, що більшість із них фаутні, напівсухі і знаходяться в аварійному стані; загрожують безпеці людей, будівель та автотранспоту. Наразі на території міста близько 4 тис. аварійних дерев та близько 5 тис. дерев потребують обрізки. Стан навколишнього середовища в місті помітно впливає на стан зелених насаджень. Дія численних негативних факторів: забруднення атмосферного повітря, дефіцит вологи, обмежений обсяг живлення рослин, недостатня аерація ґрунту внаслідок зниження його фізичних властивостей, погіршення умов діяльності ґрунтових мікроорганізмів, поширення збудників хвороб і шкідників призводить до надзвичайно складних умов зростання зелених насаджень. Небезпечне для рослин зайве нагромадження у ґрунті іонів натрію і хлору внаслідок застосування хлористих солей у зимовий період. Під впливом зазначених факторів у деревних рослин порушуються фенологічні ритми росту і розвитку, знижується довговічність. Велика частина дерев відмирає задовго до настання вікової межі. Крім того, міське середовище визначає особливості поширення і розвитку інфекційних хвороб дерев і чагарників, а відсутність у повному обсязі агротехнічних заходів в тому числі обробка проти шкідників та хвороб призводить до масового їх поширення серед міських зелених насаджень. В міських насадженнях розповсюджено багато, в тому числі і небезпечних хвороб хвойних і листяних порід. В міських зелених насадженнях відмічено більше 20 видів шкідників, з них ведуть відкритий спосіб життя 17 видів. Більшість видів шкідників складають попелиці, павутинні та войлочні кліщі, істотну шкоду наносять листоблішки, щитівки, цикади та клопи. Відмічено, що шкідники в міських насадженнях розповсюджуються широко і за шкодою, яку вони наносять, являються одним з головних ланцюгів, які впливають на довговічність зелених насаджень. У пошкоджених дерев і кущів порушуються нормальні процеси росту та розвитку, а також різко знижується зимостійкість, що призводе до їх загибелі. Найнебезпечнішими представниками шкідників виявились щитівки, мінуюча міль, пильщики, кліщі та гусениці. Програмою передбачено належне утримання зелених насаджень та поступова заміна дерев, що досягли вікової межі, аварійних, фаутних та пошкоджених на дерева стійкі до загазованості, задимленості, пилу, з поліпшеними декоративними та естетичними властивостями, а також цінних порід на територіях парків та скверів міста. Посадку зелених насаджень необхідно проводити відповідно до вимог Правил утримання зелених насаджень та стандарту надання послуг з посадки зелених насаджень на території міста, зокрема мульчування квітників, декоративних композицій, пристовбурових лунок, захист від хвороб та шкідників в тому числі захист кореневої системи та захист стовбуру від механічних пошкоджень з забезпеченням догляду протягом як мінімум трьох років. Згідно з діючим законодавством кількість висаджених дерев повинна перевищувати кількість знесених. Щорічно в місті видаляється біля 1000 дерев, висаджується близько 1200 дерев, 5000 кущів. Водночас значні території потребують додаткових насаджень, особливо вздовж вулиць з інтенсивним рухом автотранспорту, на вулицях, де проведено та планується провести будівництво, капітальний ремонт доріг, тротуарів, велодоріжок, на територіях ЗОШ, ДНЗ, медичних установ тощо. Провести сучасне та повноцінне озеленення, визначити балансоутримувачів на безгосподарських територій міста новостворених парків, скверів та об’єктів благоустрою, вздовж водозахисної смуги на території пляжів, на схилах Дніпра та навколо міста (відновлення та створення вітрозахисних та санітарних посадок) відповідно до вимог чинного законодавства та намірів вступу до ЄС є однією з основних задач Програми. На території лісопаркових зон та об’єктах ПЗФ останнім часом масово гинуть дерева (сосни). За попередніми оцінками дерева пошкоджуються шкідниками. Тому, заплановано проведення заходів з виявлення та ліквідації причин, охорони та відтворення природних рослинних ресурсів з одночасним збільшенням територій об’єктів ПЗФ, територій під зеленими насадженнями та влаштування громадського простору. Згідно зі статтею 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 № 2807-IV визначено, що зелені насадження є елементами благоустрою. Зелені насадження потребують постійного догляду, косіння. Косіння газонів здійснюється відповідно до Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, від 10.04.2006 № 105. Утримання газонів включає в себе: підсів, полив, боротьбу з бур’янами, косіння, удобрення, захист від шкідників та хвороб, аерацію дернини, землювання. Утримання в належному стані потребує близько 10 га газонів, косіння близько 200 га зелених зон по місту в межах червоних ліній. Продовжується проведення заходів щодо запобігання інтродукції та поширення чужорідних видів рослин, які загрожують природним екосистемам, зокрема омели білої на зелених насадженнях. Проведення відповідних заходів останніми роками значно покращило стан зелених насаджень. Особливо погіршують ситуацію дерева, вражені омелою, на території підприємств, установ, організацій, які несвоєчасно вживають заходи по боротьбі з омелою на власних та прилеглих територіях. Карантинні рослини – це особливо шкідливі адвентивні види, яких немає на території країни або вони наявні обмежено і чисельність яких регулюється спеціальними заходами. Карантинні види, як амброзія полинолиста, череда волосиста, соняшник каліфорнійський, соняшник війчастий, стриги, паслін каролінський, паслін лінійнолистий, іпомея ямчаста та інші види. Найбільш поширені на території міста – амброзія полинолиста, яка, крім шкідливого впливу на культурні рослини та ґрунтовий покрив, негативно впливає на здоров’я людини. Пилок рослин з роду амброзія є сильним алергеном і викликає алергічні захворювання (бронхіальна астма, алергічний риніт, атопічний дерматит, контактні дерматити). У фазі цвітіння амброзія виділяє велику кількість сапоніну, що викликає алергію у багатьох людей. У пилку містяться особливі білки - антигени Є і К, які проникають через слизову оболонку верхніх дихальних шляхів людини. При попаданні пилкового зерна на слизову оболонку, білки надходять у кров і лімфу. В результаті розвивається нежить, сльозотеча, задишка, відчувається головний біль, підвищується температура, проявляються напади бронхіальної астми і втрачається працездатність. Амброзія виділяє ефірні масла (камфора, борнеол, пенен, гераніол, терпін та ін.), що викликають головний біль. Алергени містяться також в насінні і листі амброзії. Вони можуть викликати у людей дерматити. Враховуючи біологічні особливості амброзії та умови населеного пункту, для ефективної боротьби застосовуються декілька методів боротьби: карантинний, фітоценотичний, агротехнічний, хімічний та біологічний. Механічний метод – систематичне (3-4 рази) скошування рослин амброзії з початку вегетації (квітень-травень) до цвітіння (кінець липня – початок серпня) або виривання з корінням, виполювання поблизу своїх садиб, офісів та прилеглих територій. Хімічний метод – застосування для обприскування рослин гербіцидів відповідно до Переліку пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, з подальшим скошуванням. Біологічний метод – застосування для обприскування рослин препаратів біологічного походження з подальшим скошуванням. Фітоценотичний метод – знищення рослин шляхом поверхневої обробки ґрунту з подрібненням рослинних решток та наступним висівом на цих ділянках багаторічних травосумішей або газонних трав. Програмою передбачені заходи щодо боротьби з карантинними рослинами. Заходи, проведені за попередні роки, дали позитивні результати, але, на жаль, не в повному обсязі. Основними причинами наявності карантинних бур’янів на території міста залишаються несвоєчасне проведення заходів по боротьбі з бур’янами на власних та прилеглих територіях підприємствами, установами та організаціями міста, вздовж приватних домоволодінь, залізнодорожніх колій, на територіях полігону, тощо. Крім того, при порушенні об’єкту благоустрою (проведення земельних робіт, будівництві та реконструкції) лише незначна частина виконавців відновлює зелені зони шляхом посіву газонної трави, що також є однією з основних причин розповсюдження карантинних бур’янів. У зв’язку з недостатнім фінансуванням загально-освітніх шкіл, дошкільних навчальних закладів та медичних комунальних закладів на заходи з утримання зелених насаджень, програмою передбачено збільшити надання цих послуг на території медичних та освітніх закладів. З метою недопущення засмічення відходами деревини, побутовими відходами, водоростями, очеретом тощо пляжів та забезпечення на них належного відпочинку жителів та гостей міста Черкаси, території міських пляжів та прилеглі території потребують щорічної розчистки, тому Програмою передбачено проведення цих заходів. Значна увага приділяється інформуванню громадськості щодо стану навколишнього природного середовища та підвищенню екологічної свідомості жителів міста. Щорічно в ЗМІ транслюються соціальні ролики: «Не сміти», «Не пали», «Сортуй сміття», «Небезпечні відходи». Програмою передбачено висвітлення екологічної інформації в ЗМІ, проведення науково-технічних конференцій та семінарів щодо охорони навколишнього природного середовища, видання поліграфічної продукції тощо. На виконання звернення Національного олімпійського комітету України від 21.05.2020 № 320-НК заплановано реалізувати напрямок «Олімпійський екомодуль» проекту #Olympiclab, головна мета якого стимулювати активну діяльність підростаючого покоління, спрямовану на збереження балансу в природі та навколишньому середовищі. 4. Мета програми Програма спрямована на запобігання забруднення довкілля і зменшення його шкідливого впливу на навколишнє середовище, раціональне використання природних ресурсів, розширення, відтворення та збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду, підвищення рівня екологічної свідомості громадян міста. Мета програми містить у собі ряд стратегічних цілей: захист повітряного басейну від забруднення, поліпшення екологічного стану водойм, збереження та розвиток об’єктів природно-заповідного фонду міста, забезпечення належного утримання зелених насаджень та захист від хвороб та шкідників, відновлення зелених насаджень міста та створення нових зелених зон, зменшення впливу небезпечних відходів на довкілля, підвищення рівня екологічної свідомості та знань у сфері охорони наколишнього природного середовища жителів міста. Збереження і відновлення безпечного, сприятливого для існування людини довкілля потребує чималих зусиль і ресурсів. Збалансований розвиток вимагає значних капіталовкладень в охорону навколишнього природного середовища для компенсації негативних наслідків господарської діяльності. Найважливіша складова в цьому процесі – фінансування. Основою Програми є поліпшення довкілля та використання природних ресурсів у місті шляхом здійснення комплексу заходів (додаток до Програми). 5. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми У Програмі передбачається здійснити ряд завдань та заходів, які направлені на розв`язання екологічних проблем, шляхом: - проведення моніторингу атмосферного повітря та впровадження природоохоронних заходів щодо зменшення викидів; - продовження впровадження роздільного збору побутових відходів; - збереження природно-заповідного фонду; - збільшення кількості зелених зон та квітників у місті; - виконання робіт, пов’язаних з поліпшенням технічного стану та благоустрою водойм; - проведення заходів щодо боротьби з шкідниками та хворобами на зелених насадженнях задля покращення їх стану; - проведення заходів щодо запобігання передчасного знесення зелених насаджень (обрізка сухого гілля, омели, омолоджувальна обрізка тощо); - збирання небезпечних відходів від населення міста для уникнення потрапляння небезпечних речовин до навколишнього середовища; - підвищення рівня екологічної свідомості мешканців міста шляхом поширення інформації з охорони навколишнього середовища через засоби масової інформації, проведення семінарів та фестивалів. 6. Строки виконання Програми Виконання Програми передбачається здійснити упродовж 2021 - 2026 років. 7. Обсяги та джерела фінансування Програми Джерелом фінансування заходів, передбачених цією Програмою, можуть бути надходження загального та спеціального фондів (в тому числі бюджету розвитку та міських цільових фондів) міського бюджету, кошти Державного бюджету України, інших місцевих бюджетів у вигляді цільових та інших трансфертів (субвенцій, дотацій, тощо), власні кошти підприємств, а також інші джерела, що не заборонені діючим законодавством. Фінансування Програми проводиться в межах бюджетних призначень, встановлених рішенням про міський бюджет на відповідний рік, по загальному та спеціальному фондах в межах діючого бюджетного законодавства по кодах програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів. Головним розпорядником коштів з виконання заходів Програми визначити департамент житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради та інші виконавчі органи Черкаської міської ради, визначені рішенням міської ради про міський бюджет на відповідний рік. 8. Перелік завдань та заходів щодо виконання Програми Завдання та заходи щодо виконання Програми «Екологія 2021-2026» наведені у Додатку до Програми. Реалізація Програми забезпечить збалансованість процесів використання і відтворення природних ресурсів, збереження біологічного та ландшафтного різноманіття, зменшення шкідливого впливу забруднюючих речовин та відходів на навколишнє природне середовище і здоров’я людей. 9. Контроль за ходом виконання Програми Координація діяльності та систематичний контроль за виконанням передбачених Програмою заходів покладається на департамент житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради. Відповідальні виконавці Програми в процесі виконання Програми забезпечують контроль за реалізацією завдань і заходів, цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідної Програми у межах визначених бюджетних призначень. Оцінка ефективності Програми здійснюється на підставі аналізу результативних показників, а також інформації, що міститься у бюджетних запитах, кошторисах та звітах про виконання паспортів бюджетних Програм. Результати оцінки ефективності програми, у тому числі висновки органів виконавчої влади, уповноважених на здійснення фінансового контролю за дотриманням бюджетного законодавства, є підставою для прийняття рішень про внесення в установленому порядку змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду, відповідних пропозицій до проекту бюджету на плановий бюджетний період та до прогнозу бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди, включаючи зупинення реалізації заходів Програми. Узагальнену інформацію про хід виконання заходів Програми за попередній рік департамент житлово - комунального комплексу надає департаменту фінансової політики Черкаської міської ради. 10. Очікуваний кінцевий результат Очікувані результати:
Результативні показники, що характеризують виконання програми:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Додаток до Програми
Заходи щодо виконання Програми «Екологія 2021-2026»
Заходи щодо виконання Програми «Екологія 2021-2026»
№ п/п | Завдання програми | Назва заходу | Період вико- нання |
Відповідальний за виконання | Джерела фінансу-вання | Орієнтовна вартість заходу по роках, тис.грн. | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Охорона атмосферного повітря | |||||||||||
Всього по розділу, тис.грн. | 9650,00 | 1090,00 | 27600,00 | 31929,37 | 620,00 | 630,00 | |||||
1 | Організація державної системи моніторингу навколишнього природного середовища | Проведення аналітичного контролю за станом забруднення атмосферного повітря | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 150,00 | 190,00 | 200,00 | 210,00 | 220,00 | 230,00 |
2 | Запровадження та обслуговування функціонування державної системи моніторингу навколишнього природного середовища (забезпечення роботи комісії з питань здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря та управління якістю атмосферного повітря агломерації Черкаси) |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | - | 200,00 | 200,00 | 200,00 | 200,00 | 200,00 | |
3 | Організація проведення оцінки впливу на довкілля |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | - | 200,00 | 200,00 | 200,00 | 200,00 | 200,00 | |
4 | Захист повітряного басейну від забруднення (зменшення викидів забруднюючих речовин (оксидів азоту та сірки, твердих речовин) в атмосферне повітря від стаціонарних джерел |
Встановити підігрівач паливного газу в конвекційнійзоні печі поз. Н-101-2 в цеху А-3 (КР) | 2021 рік | ПрАТ «Азот» | кошти підприємства | 7000,00 | - | - | - | - | - |
5 | Замінити пальники печі поз Н-101 на більш економічні в цеху А-3 (КР) | 2023 рік | ПрАТ «Азот» | кошти підприємства | - | - | 24500,00 | - | - | - | |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
6 | Провести модернізацію вихрових абсорберів поз. С-601 А-Д в цеху М-6 (КР) | 2022 рік | ПрАТ «Азот» | кошти підприємства | - | 500,00 | - | - | - | - | |
7 | Виконати реконструкцію промивного скрубера поз. 6/1 в цеху М-9 (КР) | 2021 рік | ПрАТ «Азот» | кошти підприємства | 2500,00 | - | - | - | - | - | |
8 | Виконати реконструкцію промивного скрубера поз. 6/2 в цеху М-9 (КР) | 2023 рік | ПрАТ «Азот» | кошти підприємства | - | - | 2500,00 | - | - | ||
9 | Заміна золовловлювачів (батарейних циклонів) на електрофільтри та встановлення напівсухих газоочисних установок з загальною ефективністю очистки газоповітряної суміші від речовин у вигляді суспензованих твердих частинок, недиференційованих за складом не менше 99,9 % | 2024 рік | ПрАТ «Черкаське Хімволокно» | кошти підприємства | - | - | - | 7794,07 | - | - | |
10 | Використання для котлів БКЗ-220-700Гц кам`яного вугілля газової групи з вмістом сірки S 1,5 % та встановлення напівсухих газоочисних установок з ефективністю десульфуризації димових газів не менше 93 % | 2024 рік | ПрАТ «Черкаське Хімволокно» | кошти підприємства | - | - | - | 23525,30 | - | - | |
Охорона і раціональне використання водних ресурсів | |||||||||||
Всього по розділу, тис.грн. | 2150,00 | 2150,00 | 2150,00 | 2150,00 | 2150,00 | 2150,00 | |||||
11 | Поліпшення екологічного стану водойм та запобігання забрудненню р. Дніпро | Будівництво та реконструкція систем роздільної каналізації на території парків, скверів та пляжів | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
12 | Роботи, повязані з поліпшенням технічного стану та благоустрою водойм | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 800,00 | 800,00 | 800,00 | 800,00 | 800,00 | 800,00 | |
13 | Заходи щодо відновлення та підтримання сприятливого санітарного стану річки (в т.ч. очищення пляжів від водоростей) | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 850,00 | 850,00 | 850,00 | 850,00 | 850,00 | 850,00 | |
Охорона і раціональне використання зелених насаджень, збереження природно-заповідного фонду | |||||||||||
Всього по розділу, тис.грн. | 49300,00 | 51065,00 | 54553,00 | 55938,00 | 58520,00 | 60565,00 | |||||
14 | Збереження та розвиток об’єктів природно-заповідного фонду міста | Розроблення проектів створення територій і об'єктів природно-заповідного фонду та організації їх територій | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 500,00 | 400,00 | 500,00 | 300,00 | 300,00 | 300,00 |
15 | Заходи по збереженню природно-заповідного фонду |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комуналь ного комплексу |
Міський бюджет | 3000,00 | 3000,00 | 3500,00 | 3500,00 | 4000,00 | 4000,00 | |
16 | Забезпечення належного утримання зелених насаджень |
Утримання лісопаркових зон, парків, скверів та лісів міста, безгосподарських зелених зон | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 1700,00 | 1700,00 | 1900,00 | 1900,00 | 2100,00 | 2100,00 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
17 | Утримання (догляд) зелених насаджень, в т.ч. газонів на вулицях міста | 2021-2026 роки |
Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 5000,00 | 5200,00 | 5400,00 | 5600,00 | 5800,00 | 6000,00 | |
18 | Комплексне косіння зелених зон | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 8000,00 | 8420,00 | 8863,00 | 9335,00 | 9780,00 | 10295,00 | |
19 | Забезпечення належного утримання зелених насаджень та захист від хвороб та шкідників |
Проведення заходів по боротьбі з шкідниками та хворобами на зелених насадженнях | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 1200,00 | 1200,00 | 1500,00 | 1500,00 | 1700,00 | 1700,00 |
20 | Забезпечення належного утримання зелених насаджень та захист від хвороб та шкідників |
Знесення аварійних дерев, сухостійних, фаутних та тих, що досягли вікової межі | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 5000,00 | 5000,00 | 5500,00 | 5750,00 | 6083,00 | 7000,00 |
21 | Формувальна, омолоджувальна та санітарна обрізка зелених насаджень, видалення самосійних дерев, пагонів та порослі, видалення пеньків |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 5000,00 | 5000,00 | 5500,00 | 5500,00 | 5500,00 | 5700,00 | |
22 | Заходи щодо запобігання інтродукції та поширення чужорідних видів рослин |
Проведення заходів по боротьбі з об’єктами рослинного карантину на території міста | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 800,00 | 800,00 | 800,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 |
23 | Проведення заходів по боротьбі з омелою | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 | |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
24 | Облік та контроль за якісним станом зелених насаджень | Проведення інвентаризації зелених насаджень | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 900,00 | 945,00 | 990,0 | 1053,00 | 1107,00 | 1170,00 |
25 | Відновлення зелених насаджень міста та створення нових зелених зон | Заміна аварійних, сухостійних, фаутних дерев та тих, що досягли вікової межі | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 1300,00 | 1400,00 | 1500,00 | 1600,00 | 1700,00 | 1800,00 |
26 | Проведення робіт з озеленення на території міста, в т.ч. компенсаційні висадки, облаштування клумб, квітників, декоративних композицій, газонів тощо | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 10000,00 | 11000,00 | 11500,00 | 12000,00 | 12500,00 | 12500,00 | |
27 | Облаштування нових зелених зон, парків, скверів, об`єктів ПЗФ, збільшення територій під зеленими насадженнями та влаштування громадського простору | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 5000,00 | 5000,00 | 5000,00 | 5000,00 | 5000,00 | 5000,00 | |
28 | Заходи, пов’язані з відтворенням лісів, створенням нових та реконструкцією існуючих полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 500,00 | 600,00 | 700,00 | 800,00 | 850,00 | 900,00 | |
29 | Своєчасна ліквідація пошкоджених або повалених зелених насаджень внаслідок несприятливих погодніх умов | Ліквідація наслідків буреломів, сніговалів, вітровалів, негативних наслідків техногенного впливу на лісові насадження | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 | 700,00 |
Раціональне використання та зберігання відходів |
|||||||||||
Всього по розділу, тис.грн. | 3800,00 | 4400,00 | 4520,00 | 4750,00 | 3980,00 | 5100,00 | |||||
30 | Придбання контейнерів для роздільного збирання твердих побутових відходів, в т.ч. для небезпечних відходів | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 2500,00 | 3000,00 | 3100,00 | 3300,00 | 3500,00 | 3600,00 | |
Зменшення впливу небезпечних відходів на довкілля | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
31 | Збирання небезпечних відходів | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 200,00 | 300,00 | 320,00 | 350,00 | 380,00 | 400,00 | |
32 | Захист земельних ресурсів від забруднення та попередження утворення стихійних сміттєзвалищ | Збирання безхазяйних відходів, в т.ч.небезпечних (ліквідація стихійних сміттєзвалищ) на території об`єктів природно-заповідного фонду, безгосподарських парків, скверів та зон відпочинку |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 600,00 | 600,00 | 600,00 | 600,00 | 600,00 | 600,00 |
33 | Захист і збереження земельних ресурсів від забруднення відходами та попередження утворення стихійних сміттєзвалищ | Забезпечення екологічно безпечного збирання, перевезення, зберігання та утилізації відходів | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Екологічна освіта та інформування громадськості | |||||||||||
Всього по розділу, тис.грн. | 320,00 | 320,00 | 320,00 | 350,00 | 360,00 | 360,00 | |||||
34 | Підвищення рівня екологічної свідомості та знань у сфері охорони наколишнього природного середовища громадян міста | Видання поліграфічної продукції з екологічної тематики | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 60,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 | 70,00 | 70,00 |
35 | Проведення науково-технічних конференцій і семінарів, організація виставок та інших заходів щодо охорони навколишнього середовища | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 40,00 | 40,00 | 40,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 | |
36 | Заходи щодо пропаганди охорони навколишнього природного середовища (висвітлення екологічної інформації в засобах масової інформації) |
2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 120,00 | 120,00 | 120,00 | 140,00,00 | 140,00,00 | 140,00,00 | |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
37 | Реалізація напрямку «Олімпійський екомодуль» проекту #Olympiclab | 2021-2026 роки | Департамент житлово-комунального комплексу | Міський бюджет | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Додаток 2 ЗАТВЕРДЖЕНО рішення міської ради від _________№ ______ ЗВІТ ПРО ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ «ЕКОЛОГІЯ 2015-2020», затвердженої рішенням Черкаської міської ради від 22.01.2015 № 2-686 Протягом строку дії Програми здійснювався аналітичний контроль за станом атмосферного повітря на 3-ох стаціонарних постах Черкаським обласним центром з гідрометеорології. Проведення моніторингу специфічних шкідливих речовин фінансувалось з міського цільового фонду охорони навколишнього природного середовища. За цей період відібрано 36534 проб атмосферного повітря на суму 361,903 тис.грн. Спеціалістами відділу екології проводилась систематизація, аналіз даних спостережень та інформація направлялась до ЗМІ та розміщувалась на веб-сайті міської ради для інформування громадськості. Виконання заходу «Реконструкція промивних скруберів в цеху з виробництва аміачної селітри М-9» ПрАТ «Азот» перенесено на 2021 та 2023 роки. Довгостроковими заходами з охорони навколишнього природного середовища ПрАТ «АЗОТ» на 2021-2025 роки» заплановано виконати: - реконструкцію промивного скруберу поз.6/1 у 2021 році; - реконструкцію промивного скруберу поз.6/2 у 2023 році, так як на виконання цих заходів потрібні значні кошти. З метою утримання зелених насаджень в належному стані протягом 2015 року - 1 півріччя 2020 року проводились наступні заходи:
Однією з основних задач Програми є відновлення зелених насаджень міста та створення нових зелених зон. За період дії Програми виконано заходів на суму 30498,41 тис.грн., зокрема висаджено 5602 дерев, 1531 саджанців дерев, 30250 чагарників, 31320 багаторічних квітів та рослин, 32730 однорічних квітів, облаштовано 14,8977 га газонів та 93 композиції. Крім того, здійснювалось утримання лісопаркових зон та лісів міста площею 55,4 га, безгосподарських парків, скверів та об`єктів благоустрою, здійснювалось утримання квітів у термочашах та кашпо (149 шт). Значна увага приділялась розвитку природно-заповідного фонду міста. За останні декілька років сворено три об`єкта природно-заповідного фонду та один парк. З метою захисту від незаконного заволодіння, збереження цілісності об’єктів природно заповідного фонду у місті проводиться комплекс робіт щодо встановлення їх меж у натурі (на місцевості), за пять років винесено межі на 13 об`єктах природно-заповідного фонду на суму 362,42 тис.грн. Протягом дії Програми проведено наступні заходи по збереженню природно-заповідного фонду: 2015 рік:
Протягом шести років забезпечувася безкоштовний збір небезпечних відходів (відпрацьовані лампи та прилади, що містять ртуть, відпрацьовані батарейки та акумулятори) від жителів міста. Зібрано 304,328 куб.м. небезпечних відходів на суму 716,7 тис.грн. Графіки збирання небезпечних відходів розміщувались на веб-сайті міської ради та надавались в ЗМІ. Крім того, здійснювався збір небезпечних відходів (відпрацьовані батарейки та енергозберігаючі лампочки) у стаціонарні контейнери: -вул. Байди Вишневецького, 36 (біля будівлі міської ради); - бульв. Шевченка, 307; - бульв. Шевченка, 117. За кошти міського бюджету додатково придбано 3 контейнери для збирання небезпечних відходів на суму 40,00 тис.грн. Для покращення санітарного стану лісопаркових зон та лісів міста щорічно здійснювалась ліквідація стихійних сміттєзвалищ на цій території, ліквідовано 27824 куб.м. твердих побутових відходів та 8971 скл.м. відходів деревини на суму 2924,075 тис.грн. У 2015-2016 роках придбано 892 урни на суму 298,036 тис.грн. 2015 року проведено реконструкцію полігону ТПВ в с. Руська Поляна на суму 1327,65423 тис.грн. 2019 року придбано машину для збирання та транспортування відходів на суму 1746,00 тис.грн. Задля охорони і раціонального використання водних ресурсів проведено наступні заходи: 2015 рік:
З метою підвищення культури та екологічної свідомості жителів міста, створено соціальні ролики: «Не сміти», «Не пали», «Сортуй сміття», «Небезпечні відходи». Щорічно ролики транслювались в ЗМІ. 2016 року виготовлено поліграфічну продукцію: брошури «Вода – джерело життя» у кількості 2000 шт. Передано КП «Черкасиводоканал» та КП «Дирекція парків» для подальшого розповсюдження серед населення міста. Протягом 2017-2019 років виготовлено 20000 брошур «Збір небезпечних відходів від населення міста», які були розповсюджені серед населення міста. 2015 року проведено 4 семінари для студентів та екологів підприємств, організацій міста: 1. Поводження з відходами: законодавство, економіка, технології; 2. Підвищення екологічної культури населення; 3. Енергоефективне освітлення – важливий фактор збереження довкілля. 4. Нормативно-правова база охорони атмосферного повітря. 2016 р. проведено 4 семінари та конференції: на території парку Сосновий бір в рамках проведення екологічного фестивалю «ГрінФест»: 1. Життя в стилі Еко. 2. Підвищення екологічної культури населення, для дітей шкільного віку: Екологічні іграшки в повсякденному житті; вода та її метаморфози. Виконання програми дозволило:
|
||
УКРАЇНА ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ вул. Байди Вишневецького, 36, м.Черкаси, 18000, тел.: (0472) 36-11-35, факс: (0472) 32-52-46 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту рішення міської ради «Про затвердження Програми «Екологія 2021-2026». Термін дії Програми «Екологія 2015-2020», що затверджена рішенням міської ради від 22.01.2015 № 2-686, закінчується. Для проведення та фінансування природоохоронних заходів у місті Черкаси спеціалістами департаменту житлово-комунального комплексу розроблена нова програма у сфері охорони навколишнього природного середовища. У Програмі передбачається здійснити ряд завдань та заходів, які направлені на розв`язання екологічних проблем шляхом проведення моніторингу атмосферного повітря та впровадження природоохоронних заходів щодо зменшення викидів, продовження впровадження роздільного збору побутових відходів, здійснення заходів, направлених на збереження природно-заповідного фонду, збільшення кількості зелених зон та квітників у місті, виконання робіт, пов’язаних з поліпшенням технічного стану та благоустрою водойм, проведення заходів щодо боротьби з шкідниками та хворобами на зелених насадженнях задля покращення їх стану, проведення заходів щодо запобігання передчасного знесення зелених насаджень (обрізка сухого гілля, омели, омолоджувальна обрізка тощо), видалення аварійних та сухостійних зелених насаджень, ліквідація наслідків буреломів, сніговалів, вітровалів, утримання лісопаркових зон, збирання небезпечних відходів від населення міста для уникнення потрапляння небезпечних речовин до навколишнього середовища, підвищення рівня екологічної свідомості мешканців міста шляхом поширення інформації з охорони навколишнього середовища через засоби масової інформації, проведення семінарів тощо. Зважаючи на вищевикладене, з метою забезпечення екологічної безпеки суспільства і збереження природного середовища життєдіяльності населення, пропонуємо підтримати проект рішення міської ради «Про затвердження Програми «Екологія 2021-2026». Директор департаменту О.О. Яценко Гусаченко В.В. 540009 |
|
|
ДОДАТКИ
1 | 1796-8-рд 06.10.20 Зауваження.pdf | Переглянути |
---|