ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1772-8-рд

Проєкт рішення
№1772-8-рд
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
Про розгляд електронної петиції № Че/1204-еп щодо збереження Замкового узвозу
Розглянувши електронну петицію, подану 07.08.2020 за № Че/1204-еп, щодо збереження Замкового узвозу, відповідно до статей 25 та 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Черкаській міській раді, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 № 2-143, керуючись Законом України «Про звернення громадян», враховуючи норми Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02.06.2011 № 64, Черкаська міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
  1. Електронну петицію, подану 07.08.2020 за № Че/1204-еп, щодо збереження Замкового узвозу, підтримати частково.
  2. Надати доручення департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради до 01.10.2020 здійснити передбачені законодавством заходи для розробки історико-архітектурного опорного плану міста та внесення відповідних змін до генерального плану міста.
  3. Контроль за виконанням рішення покласти на департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради (Савін А.О.) та постійну комісію Черкаської міської ради з питань земельних відносин, архітектури, містобудування, реклами та комунальної власності (Савенко О.С.).
 
 
 
 
Міський голова
 
 
 
А.В. Бондаренко
 
 
 
 
 
 
 
 
 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Lesser_Coat_of_Arms_of_Ukraine_%28bw%29.svg/330px-Lesser_Coat_of_Arms_of_Ukraine_%28bw%29.svg.png
ДЕПАРТАМЕНТ УПРАВЛІННЯ СПРАВАМИ
ТА ЮРИДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

ЧЕРКАСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Україна, 18000, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, тел. 36-01-93,
 
Пояснювальна записка до проєкту рішення
«Про розгляд електронної петиції Че/1204-еп від 07.08.2020 щодо збереження Замкового узвозу»
 
  1. Щодо знесення будівель за адресами м. Черкаси, Замковий узвіз, 1 та Замковий узвіз, 9.
 
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» замовник - фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку, подала у встановленому законодавством порядку заяву (клопотання) щодо її забудови для здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об’єкта містобудування. Тобто, знесення як зміна об’єкта містобудування розглядається як один із напрямків забудови. У ст. 4 цього Закону встановлено, що зміна об’єкта містобудування шляхом знесення є етапом комплексу робіт по створенню об’єкта архітектури як стадія, що передує власне будівництву нового об’єкта. Таким чином, самостійний статус робіт із знесення об’єктів будівництва законодавчо не визначений.
Водночас, статтею 319 Цивільного кодексу України закріплено наступні основні права власників майна:
  • власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд;
  • власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону;
  • усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав;
  • держава не втручається у здійснення власником права власності;
  • діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Оскільки будівлі, що знаходиться за адресами: м. Черкаси, Заковий узвіз, 1 та Замковий узвіз, 9 належить до приватної, а не комунальної форми власності, органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями забороняти знесення цієї будівлі. Таке рішення має право приймати лише власник майна. У разі ухвалення такого рішення воно буде суперечити статті 319 Цивільного кодексу України та статті 41 Конституції України.
Окрім цього, за адресою м. Черкаси, вул. Замковий узвіз, 1 зареєстровано ОСББ «ЗАМКОВИЙ УЗВІЗ 1» (код ЄДРПОУ - 43000721). Згідно зі ст. 42 Земельного кодексу України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками. Право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками. У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.
Рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 № 2-5491 «Про надання ОСББ «ЗАМКОВИЙ УЗВІЗ 1» дозволу на розроблення документації із землеустрою по узв. Замковому, 1» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2026 га в постійне користування по узв. Замковому, 1 під багатоквартирний житловий будинок та прибудинкову територію. Станом на момент підготовки проєкту рішення про розгляд електронної петиції земельна ділянка не передана в користування. Але після ухвалення міською радою такого рішення ОСББ «ЗАМКОВИЙ УЗВІЗ 1» матиме право звернутися за отриманням містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, оскільки стаття 16 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» надає право ОСББ виступати замовником робіт з капітального ремонту, реконструкції багатоквартирного будинку.
 
  1.  Щодо внесення змін до Генерального плану міста Черкаси.
 
Місто Черкаси занесено до Списку історичних населених місць України, а отже відповідно до частини 3 статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у складі генерального плану міста мають бути визначені режими регулювання забудови та розроблено історико-архітектурний опорний план, в якому зазначається інформація про об’єкти культурної спадщини. Згідно з порядком розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02.06.2011 № 64, дані історико-архітектурного опорного плану використовуються при складанні містобудівних умов та обмежень, підготовці завдань на проектування, розробленні і погодженні відповідних видів проектної документації, передбаченої законами України. Інформація історико-архітектурного опорного плану використовується для ведення містобудівного моніторингу на відповідних територіях.
Оскільки виконавчими органами Черкаської міської ради неодноразово розглядалися питання щодо статусу тих чи інших будівель на предмет їх віднесення до об’єктів культурної спадщини та змісту містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок, на яких вони розташовані, враховуючи, що діючий Генеральний план міста не містить у своєму складі історико-архітектурний опорний план та беручи до уваги, що проєкт рішення Черкаської міської ради за № 3200-8 «Про затвердження містобудівної документації «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)» не ухвалюється Черкаською міською радою з 2018 року, наявні законодавчі підстави для ухвалення міською радою рішення про внесення змін до генерального плану міста шляхом розробки історико-архітектурного опорного плану.
 
  1. Щодо заборони департаменту архітектури та містобудування надавати містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, на яких розташовані будівлі за адресами м. Черкаси Замковий узвіз, 1 та Замковий узвіз, 9.
 
Порядок надання містобудівних умов та обмежень визначений в статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної документації». Вони надаються у разі подачі визначеного Законом пакету документів, який є вичерпним. Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання. Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.
Таким чином, у разі подачі належною особою повного пакету документів, необхідного для отримання нею містобудівних умов та обмежень, та за відсутності підстав, передбачених частиною 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної документації», департамент архітектури та містобудування зобов’язаний видати містобудівні умови та обмеження. В іншому випадку, ненадання такої адміністративної послуги призведе до порушень низки законів, навіть при наявності заборони Черкаської міської ради. Більше того, особа, яка підписує наказ про видачу містобудівних умов та обмежень, має право з посиланням на норми статті 44 Закону України «Про запобігання корупції» не виконувати рішення ради про невидачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
У зв’язку із зазначеним вище за результатами розгляду електронної петиції Че/1204-еп від 07.08.2020 щодо збереження Замкового узвозу підготовлено проєкт рішення Черкаської міської ради про її часткову підтримку.
Проєктом рішення також передбачається надання доручення департаменту архітектури та містобудування здійснити передбачені законодавством заходи для розробкиісторико-архітектурного опорного плану та внесення відповідних змін до генерального плану міста.
 
 
Директор департаменту управління
справами та юридичного забезпечення Ю.Г. Гончар