ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1508-8-рд
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Черкаської міської ради
від №
Структура виконавчих органів ради,
штат керівництва міської ради та її виконавчого комітету,
загальна чисельність керівництва та виконавчих органів ради
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Черкаської міської ради
від №
ПОЛОЖЕННЯ
про відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради
1.Загальні положення
1.1. Відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради (надалі – відділ) є виконавчим органом Черкаської міської ради, підконтрольним та підзвітним Черкаській міській раді, підпорядкований безпосередньо міському голові.
1.2. Відділ утворений для проведення перевірок бюджетних установ та комунальних підприємств, які є розпорядниками і одержувачами бюджетних коштів та належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
1.3. Відділ у своїй діяльності керується Конституцією України , Цивільним кодексом України, Бюджетним кодексом України, Кодексом законів про працю України, Законами України: «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про засади запобігання і протидії корупції», «Про доступ до публічної інформації» та іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, Порядком здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 №1001(в редакції Постанови від 12.12.2018 №1062)(далі - Порядок), Стандартами внутрішнього аудиту, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 № 1247(зі змінами) (далі - Стандарти),Кодексом етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2011 № 1217 (зі змінами)(далі – Кодекс етики), рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови та цим Положенням.
1.4. Відділ є організаційно та функціонально незалежний, що забезпечується шляхом:
1.4.1. Затвердження Черкаською міською радою цього Положення та затвердження міським головою планів діяльності із внутрішнього аудиту;
1.4.2. Інформування про стан виконання планів діяльності внутрішнього аудиту та інших завдань, а також про наявність обмежень в проведенні внутрішнього аудиту керівником відділу безпосередньо міському голові, а працівників відділу – начальнику відділу.
1.4.3. Недопущення виконання працівниками відділу функцій, не пов’язаних зі здійсненням внутрішнього аудиту;
1.4.4. Невтручання у діяльність з внутрішнього аудиту інших службових та/або посадових осіб, в тому числі у процеси: розробки методологічних документів з питань, що стосуються внутрішнього аудиту, планів діяльності з внутрішнього аудиту (змін до них), програми забезпечення і підвищення якості внутрішнього аудиту, планів заходів щодо врахування рекомендацій, наданих за результатами внутрішніх чи зовнішніх оцінок якості внутрішнього аудиту, а також у процеси підготовки до виконання аудиторських завдань, їх здійснення, складання звітів про результати виконання аудиторських завдань та звітності про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту, здійснення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту;
1.5. Міський голова забезпечує вжиття заходів щодо запобігання неправомірному втручанню третіх осіб у планування і проведення внутрішнього аудиту та підготовку звіту про його результати.
1.6. Відділ в установленому законодавством порядку та у межах повноважень взаємодіє з іншими виконавчими органами Черкаської міської ради, іншими державними органами, підприємствами, установами та організаціями з питань проведення внутрішнього аудиту.
1.7. З питань кадрового, фінансового та матеріально-технічного забезпечення відділ знаходиться на обслуговуванні в департаменті управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради.
1.8. Начальник відділу і працівники відділу отримують заробітну плату за рахунок міського бюджету та є посадовими особами місцевого самоврядування.
2.Завдання та функції відділу
2.1. Основними завданнями відділу є надання міському голові об’єктивних і незалежних висновків та рекомендацій щодо:
2.1.1. Функціонування системи внутрішнього контролю у Черкаській міській раді та її виконавчих органах;
2.1.2. Удосконалення системи управління у Черкаській міській раді та її виконавчих органах;
2.1.3.Запобігання фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів;
2.1.4. Запобігання виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності Черкаської міської ради та установах, що належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
2.2. Відділ відповідно до покладених на нього завдань:
2.2.1. Проводить оцінку щодо:
ефективності функціонування системи внутрішнього контролю у Черкаській міській раді;
ступеня виконання і досягнення цілей, визначених у стратегічних і річних планах діяльності, бюджетних програмах;
ефективності планування і виконання бюджетних програм та результатів їх виконання;
якості надання адміністративних послуг та виконання контрольно-наглядових функцій, завдань, визначених актами законодавства;
стану збереження активів та інформації;
стану управління державним майном;
правильності ведення бухгалтерського обліку та достовірності фінансової і бюджетної звітності;
ризиків, які негативно впливають на виконання завдань і функцій Черкаської міської ради та установ, що належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
2.2.2. Проводить розгляд та аналіз проєктів наказів та інших документів, пов'язаних з використанням бюджетних коштів, для забезпечення їх цільового та ефективного використання.
2.2.3. Планує, організовує та проводить внутрішні аудити, документує їх результати, готує аудиторські звіти, висновки та рекомендації за результатами проведених внутрішніх аудитів, здійснює моніторинг результатів впровадження аудиторських рекомендацій.
2.2.4. Подає аудиторські звіти і рекомендації для прийняття міським головою управлінських рішень.
2.2.5. Надає допомогу структурним підрозділам Черкаської міської ради у запровадженні внутрішнього контролю, шляхом методологічної підтримки у цьому напрямі, здійснення роз'яснювальної роботи з організації внутрішнього контролю, запровадженні принципів управлінської підзвітності та здійснення діяльності з управління ризиками (їх ідентифікації, оцінки, визначення способів реагування на ризики, формування заходів контролю з метою зменшення впливу ризиків на досягнення мети, цілей діяльності).
2.2.6. Звітує про результати діяльності відповідно до вимог Порядку та Стандартів.
2.2.7. Відділ виконує інші доручення міського голови відповідно до його компетенції.
3.Основні права та обов’язки відділу
3.1. Відділ відповідно до визначених основних завдань має право:
3.1.1. Розробляти та затверджувати документи з питань внутрішнього аудиту.
3.1.2. Застосовувати при плануванні проведення внутрішнього аудиту систему управління ризиками та власне судження про ризики в діяльності міської ради після консультацій, проведених з керівництвом та посадовими особами, які безпосередньо відповідають за функції, процеси, що охоплюються внутрішнім аудитом.
3.1.3. Ініціювати перед міським головою залучення до проведення внутрішнього аудиту експертів інших державних органів, підприємств, установ та організацій за письмовим погодженням з керівником органу, в якому працює цей експерт.
3.1.4. Під час здійснення діяльності з внутрішнього аудиту проводити анкетування, опитування працівників за їх згодою.
3.1.5. Готувати запити на отримання у встановленому порядку від структурних підрозділів Черкської міської ради, державних органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських об'єднань інформацію, документи та матеріали з питань внутрішнього аудиту.
3.1.6. Одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів, інших державних органів, підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали з питань внутрішнього аудиту.
3.1.7. У разі надходження звернень від органів державної влади та/або правоохоронних органів за дорученням міського голови надавати інформацію про результати внутрішнього аудиту, що надається з дотриманням вимог законодавства та внутрішніх документів з питань проведення внутрішнього аудиту, щодо розголошення інформації з обмеженим доступом та конфіденційної інформації. За дорученням міського голови, надавати службову інформацію та документи іншим структурним підрозділам Черкаської міської ради.
3.1.8. Використовувати всю інформацію загального користування, а в окремих випадках і службового користування, що необхідна для виконання завдань, покладених на Відділ, а також інформаційні бази, засобів зв'язку та комунікацій, інші технічні та інформаційні засоби.
3.1.9. За дорученням міського голови представляти інтереси відділу у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами, іншими державними органами, у тому числі правоохоронними, підприємствами, установами та організаціями, науковими та міжнародними організаціями.
3.2. Обов'язки відділу :
3.2.1. Постійно удосконалювати знання працівниками відділу, підвищувати свою кваліфікацію, у тому числі шляхом самоосвіти.
3.2.2. Формувати та вести базу даних, яка містить дані щодо об'єктів внутрішнього аудиту.
3.2.3. Визначати та подавати на затвердження міському голові періодичність та інші критерії відбору об'єктів для проведення планових внутрішніх аудитів.
3.2.4. Формувати плани діяльності з внутрішнього аудиту на підставі оцінки ризиків, а також з урахуванням резерву робочого часу на проведення позапланових внутрішніх аудитів.
3.2.5. Затверджувати у міського голови плани діяльності із внутрішнього аудиту. У разі необхідності вносити зміни до плану діяльності із внутрішнього аудиту в порядку його затвердження.
3.2.6. Оприлюднювати затверджені плани діяльності із внутрішнього аудиту (зміни до них) на офіційному веб-сайті Черкаської міської ради.
3.2.7. Проводити планові та позапланові внутрішні аудити на об'єктах внутрішнього аудиту за напрямами, визначеними Стандартами.
3.2.8. Проводити повторні внутрішні аудити для перевірки фактів, викладених у скаргах на дії працівників відділу (у разі їх надходження), якщо за результатами розгляду скарги встановлено невідповідності офіційної документації, складеної за результатами внутрішнього аудиту, дійсному стану справ та/або порушення працівником підрозділу внутрішнього аудиту законодавства, в тому числі Стандартів, що вплинуло на об'єктивність висновків, повторні внутрішні аудити проводяться працівниками , які не брали участі у попередніх внутрішніх аудитах, з тих саме питань.
3.2.9. Здійснювати моніторинг результатів впровадження аудиторських рекомендацій, а також заходів щодо усунення порушень та недоліків, установлених за результатами оцінки функціонування системи внутрішнього аудиту.
3.2.10. Звітувати про результати діяльності, відповідно до вимог Порядку та Стандартів.
4. Керівництво та склад відділу
4.1. Відділ очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади міським головою в установленому законодавством порядку, підпорядковується і звітує безпосередньо міському голові.
4.2. Завдання, обов'язки та повноваження начальника відділу:
4.2.1. Здійснює керівництво діяльністю відділу, розподіл обов'язків між працівниками Відділу, контролює їх роботу.
4.2.2. Визначає ступінь та межі відповідальності своїх працівників, розробляє внутрішні документи з питань внутрішнього аудиту та надає їх на затвердження міському голові.
4.2.3. У межах наданих повноважень визначає стратегію діяльності відділу.
4.2.4. Контролює виконання завдань, покладених на відділ, згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері внутрішнього аудиту та внутрішніх розпорядчих документів Черкаської міської ради.
4.2.5. Здійснює аналіз стану і тенденції розвитку внутрішнього аудиту та приймає відповідні рішення щодо усунення недоліків і закріплення позитивних тенденцій.
4.2.6. Організовує, регулює та контролює своєчасний та якісний розгляд працівниками Відділу звернень громадян, громадських об'єднань, державних і недержавних підприємств, установ та організацій, державних органів з питань, які стосуються діяльності відділу, а також готує за результатами їх аналізу відповідні пропозиції, які вносить на розгляд міському голові.
4.2.7. Планує, регулює та контролює ефективну взаємодію відділу з Мінфіном, іншими державними органами, підприємствами, установами та організаціями, громадськими об'єднаннями та науковими організаціями при розв'язанні питань, що стосуються діяльності відділу.
4.2.8. Подає відповідно до законодавства пропозиції про призначення на посади, звільнення з посад та переміщення працівників відділу, своєчасне заміщення вакансій, заохочення, накладання стягнень та вирішує інші питання службової діяльності.
4.2.9. Вживає необхідних заходів щодо навчання та підвищення кваліфікації працівників відділу з питань державного управління та аудиту.
4.2.10. Забезпечує захист державних таємниць у напрямах діяльності Відділу у відповідності з чинним законодавством.
4.2.11. Забезпечує дотримання працівниками відділу законодавства з питань державної служби та запобігання і протидії корупції.
4.3. Начальник відділу забезпечує:
4.3.1. Планування, організацію та проведення внутрішнього аудиту у відповідності до вимог Порядку № 1001, Стандартів та Кодексу етики.
4.3.2. Готувати та надавати пропозиції з обґрунтованими розрахунками потреби в ресурсах (для забезпечення виконання відділом планів роботи) під час розроблення бюджетних запитів та затвердження кошторисів.
4.3.2. Подання плану діяльності з внутрішнього аудиту на розгляд і затвердження міському голові не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного планового періоду, у тому числі про істотні зміни в планах, які мали місце впродовж планового періоду.
4.3.3. Визначення складу аудиторської групи, який повинен відповідати характеру й ступеню складності кожного внутрішнього аудиту, а також обмеженням в термінах і трудових ресурсах.
4.3.4. Підписання програми внутрішнього аудиту та подання її на затвердження міському голові до початку її виконання.
4.3.5. Проведення планових та позапланових внутрішніх аудитів на об’єктах внутрішнього аудиту за напрямами, що визначені у Стандартах, та у відповідності до порядку, визначеного внутрішніми документами з питань проведення внутрішнього аудиту.
4.3.6. Подання міському голові аудиторських звітів.
4.3.7. Організацію здійснення моніторингу результатів впровадження рекомендацій за наслідками проведених внутрішніх аудитів (встановлення вимог у внутрішніх документах з питань проведення внутрішнього аудиту) для того, щоб впевнитися в тому, що відповідальні за діяльність розпочали ефективні дії, спрямовані на їх виконання, або невиконання таких рекомендацій.
4.3.8. Підготовку звіту про результати діяльності відділу за формою, затвердженою Мінфіном, своєчасне його подання у визначені терміни.
4.3.9. Здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень і недоліків, установлених за результатами зовнішньої оцінки якості внутрішнього аудиту.
4.3.10. Збереження, передачу до архіву і знищення справ внутрішніх аудитів. Передачу справ за актом іншій посадовій особі відділу або комісії, призначеній міським головою, у разі звільнення керівника відділу.
Розробку та затвердження розпорядчим документом порядку формування справ внутрішнього аудиту, їх зберігання, використання, знищення та передачі у разі звільнення начальника відділу з урахуванням вимог законодавства.
4.3.11. Розробку у внутрішніх документах з питань проведення внутрішнього аудиту вимог щодо надання інформації про результати внутрішнього аудиту за зверненням від органів державної влади з дотриманням норм Порядку № 1001 та Стандартів.
4.3.12. У разі виявлення під час проведення внутрішнього аудиту фактів нецільового використання бюджетних коштів, марнотратства, зловживання службовим становищем, порушень фінансово-бюджетної дисципліни, які призвели до втрат чи збитків та/або які мають ознаки злочину, письмове інформування міського голови про необхідність інформування правоохоронних органів про такі факти або передачі їм матеріалів внутрішнього аудиту.
За рішенням міського голови інформування та/або передачу матеріалів такого аудиту до правоохоронних органів відповідно до законодавства.
4.3.13. У разі надходження звернення від Мінфіну підготовку інформації про результати внутрішнього аудиту та інших відомостей, що стосуються його проведення, для подання та направлення Мінфіну протягом встановленого терміну з дня надходження такого звернення.
4.3.14. Здійснення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту, моніторингу діяльності з внутрішнього аудиту та інформування міського голови про її результати.
4.3.15. Щорічне складання програми забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту, її підписання та затвердження міським головою, забезпечення її виконання.
4.4. Начальник відділу повинен:
4.4.1. Знати Конституцію України; закони України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та «Про запобігання корупції», інші акти законодавства, що стосуються діяльності відділу; накази Президента України, постанови Верховної Ради України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, інші підзаконні нормативно-правові акти, що регулюють діяльність у сфері внутрішнього аудиту.
4.4.2. Знати порядок підготовки та внесення проектів нормативно-правових актів; основи державного управління, економіки, фінансів; форми та методи роботи із засобами масової інформації; правила ділового етикету; ділову мову; правила та норми охорони праці та протипожежного захисту; основні принципи роботи на комп'ютері; володіти державною мовою.
4.4.3. Дотримуватися основних принципів професійної діяльності та правил поведінки, визначених Кодексом етики, а також вимагати їх дотримання від підлеглих працівників.
4.4.4. Принципово реагувати на факти неналежної поведінки підлеглих працівників, у тому числі за повідомленнями посадових осіб Черкаської міської ради, державних органів, у тому числі правоохоронних, підприємств, установ та організацій, на яких проводяться внутрішні аудити.
4.4.5. Запобігати виникненню конфлікту інтересів у діяльності підлеглих працівників, а у разі виникнення – сприяти його оперативному розв'язанню.
4.5. Начальник віділу має право:
4.5.1. На повний та безперешкодний доступ до документів, інформацій та баз даних, які стосуються аудиторських завдань, включаючи інформацію з обмеженим доступом, що надається в установленому законодавством порядку.
4.5.2. Під час здійснення діяльності з внутрішнього аудиту проводити анкетування, опитування працівників за їх згодою, готувати запити до юридичних осіб з метою отримання необхідної інформації для проведення внутрішнього аудиту.
4.5.3. Ініціювати перед міським головою залучення до проведення внутрішнього аудиту експертів інших державних органів, підприємств, установ та організацій за письмовим погодженням з керівником органу, в якому працює цей експерт.
4.5.4. Визначати цілі, обсяг та методи аудиту, які необхідні для виконання кожного аудиторського завдання.
4.5.5. Проводити планові та позапланові внутрішні аудити на об'єктах внутрішнього аудиту за напрямами, визначеними Стандартами.
4.5.6. Готувати запити на отримання у встановленому порядку від структурних підрозділів Черкаської міської рвди, державних органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських об'єднань інформацію, документи та матеріали з питань внутрішнього аудиту. 4.5.7. Одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів Черкаської міської ради, інших державних органів, підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали з питань внутрішнього аудиту.
4.5.8. За дорученням міського голови, надавати службову інформацію та документи іншим структурним підрозділам Черкаської міської ради, іншим державним органам, у тому числі правоохоронним, підприємствам, установам та організаціям відповідно до законодавства.
4.5.9. Використовувати всю інформацію загального користування, а в окремих випадках і службового користування, яка є в розпорядженні Черкаської міської ради, що необхідна для виконання завдань, покладених на відділ.
4.5.10. Вносити на розгляд міського голови пропозиції щодо удосконалення роботи відділу.
4.5.11. За дорученням міського голови представляти Черкаську міську раду в інших органах державної влади з питань, що належать до компетенції відділу.
4.5.12. Користуватись в установленому порядку інформаційними базами органів державної влади, системами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.
4.5.13. У процесі виконання покладених на відділ завдань, у межах наданих повноважень, забезпечувати ділове листування з органами державної влади, підприємствами, установами та організаціями з питань, що стосуються діяльності відділу.
4.5.14. Брати участь у колегіях, нарадах, семінарах, конференціях, круглих столах та інших заходах, у тому числі міжнародних, з питань, що належать до повноважень відділу.
4.5.15. Здійснювати інші заходи, в межах повноважень відділу.
4.6. Відділ в процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє зі структурними підрозділами міської ради, а також підприємствами, установами, організаціями різних форм власності.
4.7. Працівники відділу мають права та обов’язки згідно з правилами внутрішнього трудового розпорядку та посадовими інструкціями і за неналежне виконання своїх службових обов’язків несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
4.8.У разі відсутності начальника віділу його обов’язки виконує та несе відповідальність за їх виконання один із визначених працівників.
5. Заключні положення
5.1. Положення про відділ затверджує Черкаська міська рада;
5.2. Граничну чисельність відділу затверджує Черкаська міська рада;
5.3. Штатний розпис відділу затверджує міський голова міста Черкаси.
5.4.Оплата праці працівників відділу проводиться в порядку, визначеному законодавством.
5.5. Ліквідація та реорганізація відділу проводиться Черкаською міською радою у порядку, визначеному чинним законодавством України.
5.6. Зміни та доповнення до цього Положення вносяться рішеннями Черкаської міської ради.
Проект рішення | ||||||||
№ 1508-8-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
< | ||||||||
Про утворення відділу внутрішнього аудиту Черкаської міської ради та внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 23.05.2013 № 3-1682 | ||||||||
> | ||||||||
На підставі пунктів 5 і 6 частини 1 статті 26, пункту 6 частини 4 статті 42 та частини 4 статті 54 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись Цивільним кодексом України, пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА: 1. Утворити відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради (без статусу юридичної особи, з умовами оплати праці на рівні самостійного відділу). Затвердити чисельність відділу внутрішнього аудиту Черкаської міської ради 3 штатні одиниці. 2. Внести зміни до рішення Черкаської міської ради від 23.05.2013 № 3-1682 "Про структуру, загальну чисельність апарату Черкаської міської ради та її виконавчих органів", а саме: Пункт 6 викласти у такій редакції: " 6. Затвердити структуру виконавчих органів Черкаської міської ради, штат керівництва міської ради та її виконавчого комітету, загальну чисельність керівництва та виконавчих органів ради (додається)». 3. Затвердити Положення про відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради (додається). 4. Міському голові Бондаренку А.В.: 4.1. Затвердити штатний розпис відділу внутрішнього аудиту Черкаської міської ради. 4.2. Здійснювати інші заходи, пов’язані з прийняттям цього рішення, відповідно до чинного законодавства України. 5. Контроль за виконанням рішення покласти на міського голову Бондаренка А.В. |
||||||||
Міський голова | А.В. Бондаренко |
Пояснювальна записка до проекту рішення Черкаської міської ради «Про утворення відділу внутрішнього аудиту Черкаської міської ради та внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 23.05.2013 № 3-1682» Проект рішення підготовлено з метою дотримання вимог законодавства у сфері внутрішнього аудиту. Дана норма врегульована ч.3 ст. 26 Бюджетного кодексу України, постановою КМУ від 28.09.2011 № 1001 «Деякі питання здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту», визначено періодичність та строки подання до Мінфіну звітів про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту. Міністерством фінансів України розроблено проект форми звітності про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту, пояснювальної записки до нього та інструкції про їх складання. Департаментом фінансів Черкаської ОДА надіслано контрольний документ з листом Міністерства фінансів України від 01.07.2019 р. №4137/01/01-24 щодо звітування про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту до 01.02.2020. Також, доведено лист Міністерства фінансів від 20.11.2019 № 33020-07-6 про необхідність дотримання вимог законодавства у сфері внутрішнього аудиту. Відсутність підрозділу внутрішнього аудиту в структурі виконавчих органів Черкаської міської ради ускладнює подання звіту №1-ДВА «Звіт про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту» за 2019 рік у зазначені строки. Також, з кожним роком поглиблюється проблема організації проведення перевірок бюджетних установ та комунальних підприємств, які є розпорядниками і одержувачами бюджетних коштів та належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради. Cпостерігається тенденція щодо збільшення обсягів надання фінансової підтримки з міського бюджету комунальним підприємствам міста, що призводить до створення робочих груп для здійснення перевірок цих підприємств. В зв’язку з введенням програмно-цільового методу паспорти бюджетних програм та звіти про їх виконання, впровадженні з 01.01.17 р., повинні містити висновки про виконання результативних показників. Структурний підрозділ внутрішнього аудиту, як орган, уповноважений на здійснення контролю та проведення перевірок надаватиме незалежні висновки та рекомендації за результатами перевірок. Це дасть змогу запобігти фактам незаконного, неефективного використання коштів місцевого бюджету та запобігти виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності структурних підрозділів Черкаської міської ради, бюджетних установ та комунальних підприємств що належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради. Забезпечити роботу новоствореного відділу внутрішнього аудиту зможуть 3 працівники (начальник відділу та два головні спеціалісти). Моніторинг функціонування відділів внутрішнього аудиту в інших обласних центрах показав, що такі відділи створені в структурі виконавчих органів, наприклад: Миколаївська МР (департамент внутрішнього фінансового контролю – 25 од.), Львівська МР (управління фінансового контролю – 14 од.), Дніпровська МР (управління аудиту та контролю – 19 од.), Кропивницька МР (контрольна служба підпорядкована міському голові – 3 од.), Чернівецька МР (відділ контрольно–перевірочної роботи – 3 од.), Хмельницька МР (відділ внутрішнього контролю - 3 од.), Чернігівська МР (сектор аудиту та запобігання корупції – 2 од.). Враховуючи вищевикладене, з метою дотримання вимог діючого законодавства, відповідно до п.6 ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зі змінами), відповідно до ч.3 ст. 26 Бюджетного кодексу України, постанови КМУ від 28.09.2011 № 1001(зі змінами), пропонується внести зміни до структури Черкаської міської ради, створивши відділ внутрішнього аудиту, який буде підпорядкований міському голові, без статусу юридичної особи на обслуговуванні в департаменті управління справами та юридичного забезпечення, чисельністю 3 штатні одиниці. Директор департаменту фінансової політики Т.І.Харенко |
Рішення Черкаської міської ради
від №
Структура виконавчих органів ради,
штат керівництва міської ради та її виконавчого комітету,
загальна чисельність керівництва та виконавчих органів ради
№ з/п |
Найменування посад та виконавчих органів ради | Кількість штатних одиниць | ||
1. | Керівництво міської ради та її виконавчого комітету: | 7 | ||
1.1 | міський голова | 1 | ||
1.2 | секретар міської ради | 1 | ||
1.3 | заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради |
5 | ||
2. | Відділ з питань роботи ради Черкаської міської ради | 6 | ||
3. | Відділ "Оперативна служба" Черкаської міської ради | 7 | ||
4. | Департамент муніципальної інфраструктури Черкаської міської ради |
23 | ||
5. | Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради | 15 | ||
6. | Департамент фінансової політики Черкаської міської ради | 34 | ||
7. | Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради | 78 | ||
8. | Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради |
36 | ||
9. | Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради |
48 | ||
10. | Департамент житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради |
23 | ||
11 | Департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради | 43 | ||
12. | Департамент охорони здоров'я та медичних послуг Черкаської міської ради |
17 | ||
13. | Департамент соціальної політики Черкаської міської ради | 170 | ||
14. | Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради |
33 | ||
15. | Адміністративний відділ Черкаської міської ради | 3 | ||
16. | Служба у справах дітей Черкаської міської ради | 18,5 | ||
17. | Управління інспектування Черкаської міської ради | 20 | ||
18. | Управління інформаційної політики Черкаської міської ради | 14 | ||
19. | Відділ "Патронатна служба" Черкаської міської ради | 5 | ||
20. | Відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради | 3 | ||
Загальна чисельність: | 603,5 | |||
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Черкаської міської ради
від №
ПОЛОЖЕННЯ
про відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради
1.Загальні положення
1.1. Відділ внутрішнього аудиту Черкаської міської ради (надалі – відділ) є виконавчим органом Черкаської міської ради, підконтрольним та підзвітним Черкаській міській раді, підпорядкований безпосередньо міському голові.
1.2. Відділ утворений для проведення перевірок бюджетних установ та комунальних підприємств, які є розпорядниками і одержувачами бюджетних коштів та належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
1.3. Відділ у своїй діяльності керується Конституцією України , Цивільним кодексом України, Бюджетним кодексом України, Кодексом законів про працю України, Законами України: «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про засади запобігання і протидії корупції», «Про доступ до публічної інформації» та іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, Порядком здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 №1001(в редакції Постанови від 12.12.2018 №1062)(далі - Порядок), Стандартами внутрішнього аудиту, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 № 1247(зі змінами) (далі - Стандарти),Кодексом етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2011 № 1217 (зі змінами)(далі – Кодекс етики), рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови та цим Положенням.
1.4. Відділ є організаційно та функціонально незалежний, що забезпечується шляхом:
1.4.1. Затвердження Черкаською міською радою цього Положення та затвердження міським головою планів діяльності із внутрішнього аудиту;
1.4.2. Інформування про стан виконання планів діяльності внутрішнього аудиту та інших завдань, а також про наявність обмежень в проведенні внутрішнього аудиту керівником відділу безпосередньо міському голові, а працівників відділу – начальнику відділу.
1.4.3. Недопущення виконання працівниками відділу функцій, не пов’язаних зі здійсненням внутрішнього аудиту;
1.4.4. Невтручання у діяльність з внутрішнього аудиту інших службових та/або посадових осіб, в тому числі у процеси: розробки методологічних документів з питань, що стосуються внутрішнього аудиту, планів діяльності з внутрішнього аудиту (змін до них), програми забезпечення і підвищення якості внутрішнього аудиту, планів заходів щодо врахування рекомендацій, наданих за результатами внутрішніх чи зовнішніх оцінок якості внутрішнього аудиту, а також у процеси підготовки до виконання аудиторських завдань, їх здійснення, складання звітів про результати виконання аудиторських завдань та звітності про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту, здійснення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту;
1.5. Міський голова забезпечує вжиття заходів щодо запобігання неправомірному втручанню третіх осіб у планування і проведення внутрішнього аудиту та підготовку звіту про його результати.
1.6. Відділ в установленому законодавством порядку та у межах повноважень взаємодіє з іншими виконавчими органами Черкаської міської ради, іншими державними органами, підприємствами, установами та організаціями з питань проведення внутрішнього аудиту.
1.7. З питань кадрового, фінансового та матеріально-технічного забезпечення відділ знаходиться на обслуговуванні в департаменті управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради.
1.8. Начальник відділу і працівники відділу отримують заробітну плату за рахунок міського бюджету та є посадовими особами місцевого самоврядування.
2.Завдання та функції відділу
2.1. Основними завданнями відділу є надання міському голові об’єктивних і незалежних висновків та рекомендацій щодо:
2.1.1. Функціонування системи внутрішнього контролю у Черкаській міській раді та її виконавчих органах;
2.1.2. Удосконалення системи управління у Черкаській міській раді та її виконавчих органах;
2.1.3.Запобігання фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів;
2.1.4. Запобігання виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності Черкаської міської ради та установах, що належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
2.2. Відділ відповідно до покладених на нього завдань:
2.2.1. Проводить оцінку щодо:
ефективності функціонування системи внутрішнього контролю у Черкаській міській раді;
ступеня виконання і досягнення цілей, визначених у стратегічних і річних планах діяльності, бюджетних програмах;
ефективності планування і виконання бюджетних програм та результатів їх виконання;
якості надання адміністративних послуг та виконання контрольно-наглядових функцій, завдань, визначених актами законодавства;
стану збереження активів та інформації;
стану управління державним майном;
правильності ведення бухгалтерського обліку та достовірності фінансової і бюджетної звітності;
ризиків, які негативно впливають на виконання завдань і функцій Черкаської міської ради та установ, що належать до сфери управління виконавчих органів Черкаської міської ради.
2.2.2. Проводить розгляд та аналіз проєктів наказів та інших документів, пов'язаних з використанням бюджетних коштів, для забезпечення їх цільового та ефективного використання.
2.2.3. Планує, організовує та проводить внутрішні аудити, документує їх результати, готує аудиторські звіти, висновки та рекомендації за результатами проведених внутрішніх аудитів, здійснює моніторинг результатів впровадження аудиторських рекомендацій.
2.2.4. Подає аудиторські звіти і рекомендації для прийняття міським головою управлінських рішень.
2.2.5. Надає допомогу структурним підрозділам Черкаської міської ради у запровадженні внутрішнього контролю, шляхом методологічної підтримки у цьому напрямі, здійснення роз'яснювальної роботи з організації внутрішнього контролю, запровадженні принципів управлінської підзвітності та здійснення діяльності з управління ризиками (їх ідентифікації, оцінки, визначення способів реагування на ризики, формування заходів контролю з метою зменшення впливу ризиків на досягнення мети, цілей діяльності).
2.2.6. Звітує про результати діяльності відповідно до вимог Порядку та Стандартів.
2.2.7. Відділ виконує інші доручення міського голови відповідно до його компетенції.
3.Основні права та обов’язки відділу
3.1. Відділ відповідно до визначених основних завдань має право:
3.1.1. Розробляти та затверджувати документи з питань внутрішнього аудиту.
3.1.2. Застосовувати при плануванні проведення внутрішнього аудиту систему управління ризиками та власне судження про ризики в діяльності міської ради після консультацій, проведених з керівництвом та посадовими особами, які безпосередньо відповідають за функції, процеси, що охоплюються внутрішнім аудитом.
3.1.3. Ініціювати перед міським головою залучення до проведення внутрішнього аудиту експертів інших державних органів, підприємств, установ та організацій за письмовим погодженням з керівником органу, в якому працює цей експерт.
3.1.4. Під час здійснення діяльності з внутрішнього аудиту проводити анкетування, опитування працівників за їх згодою.
3.1.5. Готувати запити на отримання у встановленому порядку від структурних підрозділів Черкської міської ради, державних органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських об'єднань інформацію, документи та матеріали з питань внутрішнього аудиту.
3.1.6. Одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів, інших державних органів, підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали з питань внутрішнього аудиту.
3.1.7. У разі надходження звернень від органів державної влади та/або правоохоронних органів за дорученням міського голови надавати інформацію про результати внутрішнього аудиту, що надається з дотриманням вимог законодавства та внутрішніх документів з питань проведення внутрішнього аудиту, щодо розголошення інформації з обмеженим доступом та конфіденційної інформації. За дорученням міського голови, надавати службову інформацію та документи іншим структурним підрозділам Черкаської міської ради.
3.1.8. Використовувати всю інформацію загального користування, а в окремих випадках і службового користування, що необхідна для виконання завдань, покладених на Відділ, а також інформаційні бази, засобів зв'язку та комунікацій, інші технічні та інформаційні засоби.
3.1.9. За дорученням міського голови представляти інтереси відділу у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами, іншими державними органами, у тому числі правоохоронними, підприємствами, установами та організаціями, науковими та міжнародними організаціями.
3.2. Обов'язки відділу :
3.2.1. Постійно удосконалювати знання працівниками відділу, підвищувати свою кваліфікацію, у тому числі шляхом самоосвіти.
3.2.2. Формувати та вести базу даних, яка містить дані щодо об'єктів внутрішнього аудиту.
3.2.3. Визначати та подавати на затвердження міському голові періодичність та інші критерії відбору об'єктів для проведення планових внутрішніх аудитів.
3.2.4. Формувати плани діяльності з внутрішнього аудиту на підставі оцінки ризиків, а також з урахуванням резерву робочого часу на проведення позапланових внутрішніх аудитів.
3.2.5. Затверджувати у міського голови плани діяльності із внутрішнього аудиту. У разі необхідності вносити зміни до плану діяльності із внутрішнього аудиту в порядку його затвердження.
3.2.6. Оприлюднювати затверджені плани діяльності із внутрішнього аудиту (зміни до них) на офіційному веб-сайті Черкаської міської ради.
3.2.7. Проводити планові та позапланові внутрішні аудити на об'єктах внутрішнього аудиту за напрямами, визначеними Стандартами.
3.2.8. Проводити повторні внутрішні аудити для перевірки фактів, викладених у скаргах на дії працівників відділу (у разі їх надходження), якщо за результатами розгляду скарги встановлено невідповідності офіційної документації, складеної за результатами внутрішнього аудиту, дійсному стану справ та/або порушення працівником підрозділу внутрішнього аудиту законодавства, в тому числі Стандартів, що вплинуло на об'єктивність висновків, повторні внутрішні аудити проводяться працівниками , які не брали участі у попередніх внутрішніх аудитах, з тих саме питань.
3.2.9. Здійснювати моніторинг результатів впровадження аудиторських рекомендацій, а також заходів щодо усунення порушень та недоліків, установлених за результатами оцінки функціонування системи внутрішнього аудиту.
3.2.10. Звітувати про результати діяльності, відповідно до вимог Порядку та Стандартів.
4. Керівництво та склад відділу
4.1. Відділ очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади міським головою в установленому законодавством порядку, підпорядковується і звітує безпосередньо міському голові.
4.2. Завдання, обов'язки та повноваження начальника відділу:
4.2.1. Здійснює керівництво діяльністю відділу, розподіл обов'язків між працівниками Відділу, контролює їх роботу.
4.2.2. Визначає ступінь та межі відповідальності своїх працівників, розробляє внутрішні документи з питань внутрішнього аудиту та надає їх на затвердження міському голові.
4.2.3. У межах наданих повноважень визначає стратегію діяльності відділу.
4.2.4. Контролює виконання завдань, покладених на відділ, згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері внутрішнього аудиту та внутрішніх розпорядчих документів Черкаської міської ради.
4.2.5. Здійснює аналіз стану і тенденції розвитку внутрішнього аудиту та приймає відповідні рішення щодо усунення недоліків і закріплення позитивних тенденцій.
4.2.6. Організовує, регулює та контролює своєчасний та якісний розгляд працівниками Відділу звернень громадян, громадських об'єднань, державних і недержавних підприємств, установ та організацій, державних органів з питань, які стосуються діяльності відділу, а також готує за результатами їх аналізу відповідні пропозиції, які вносить на розгляд міському голові.
4.2.7. Планує, регулює та контролює ефективну взаємодію відділу з Мінфіном, іншими державними органами, підприємствами, установами та організаціями, громадськими об'єднаннями та науковими організаціями при розв'язанні питань, що стосуються діяльності відділу.
4.2.8. Подає відповідно до законодавства пропозиції про призначення на посади, звільнення з посад та переміщення працівників відділу, своєчасне заміщення вакансій, заохочення, накладання стягнень та вирішує інші питання службової діяльності.
4.2.9. Вживає необхідних заходів щодо навчання та підвищення кваліфікації працівників відділу з питань державного управління та аудиту.
4.2.10. Забезпечує захист державних таємниць у напрямах діяльності Відділу у відповідності з чинним законодавством.
4.2.11. Забезпечує дотримання працівниками відділу законодавства з питань державної служби та запобігання і протидії корупції.
4.3. Начальник відділу забезпечує:
4.3.1. Планування, організацію та проведення внутрішнього аудиту у відповідності до вимог Порядку № 1001, Стандартів та Кодексу етики.
4.3.2. Готувати та надавати пропозиції з обґрунтованими розрахунками потреби в ресурсах (для забезпечення виконання відділом планів роботи) під час розроблення бюджетних запитів та затвердження кошторисів.
4.3.2. Подання плану діяльності з внутрішнього аудиту на розгляд і затвердження міському голові не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного планового періоду, у тому числі про істотні зміни в планах, які мали місце впродовж планового періоду.
4.3.3. Визначення складу аудиторської групи, який повинен відповідати характеру й ступеню складності кожного внутрішнього аудиту, а також обмеженням в термінах і трудових ресурсах.
4.3.4. Підписання програми внутрішнього аудиту та подання її на затвердження міському голові до початку її виконання.
4.3.5. Проведення планових та позапланових внутрішніх аудитів на об’єктах внутрішнього аудиту за напрямами, що визначені у Стандартах, та у відповідності до порядку, визначеного внутрішніми документами з питань проведення внутрішнього аудиту.
4.3.6. Подання міському голові аудиторських звітів.
4.3.7. Організацію здійснення моніторингу результатів впровадження рекомендацій за наслідками проведених внутрішніх аудитів (встановлення вимог у внутрішніх документах з питань проведення внутрішнього аудиту) для того, щоб впевнитися в тому, що відповідальні за діяльність розпочали ефективні дії, спрямовані на їх виконання, або невиконання таких рекомендацій.
4.3.8. Підготовку звіту про результати діяльності відділу за формою, затвердженою Мінфіном, своєчасне його подання у визначені терміни.
4.3.9. Здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень і недоліків, установлених за результатами зовнішньої оцінки якості внутрішнього аудиту.
4.3.10. Збереження, передачу до архіву і знищення справ внутрішніх аудитів. Передачу справ за актом іншій посадовій особі відділу або комісії, призначеній міським головою, у разі звільнення керівника відділу.
Розробку та затвердження розпорядчим документом порядку формування справ внутрішнього аудиту, їх зберігання, використання, знищення та передачі у разі звільнення начальника відділу з урахуванням вимог законодавства.
4.3.11. Розробку у внутрішніх документах з питань проведення внутрішнього аудиту вимог щодо надання інформації про результати внутрішнього аудиту за зверненням від органів державної влади з дотриманням норм Порядку № 1001 та Стандартів.
4.3.12. У разі виявлення під час проведення внутрішнього аудиту фактів нецільового використання бюджетних коштів, марнотратства, зловживання службовим становищем, порушень фінансово-бюджетної дисципліни, які призвели до втрат чи збитків та/або які мають ознаки злочину, письмове інформування міського голови про необхідність інформування правоохоронних органів про такі факти або передачі їм матеріалів внутрішнього аудиту.
За рішенням міського голови інформування та/або передачу матеріалів такого аудиту до правоохоронних органів відповідно до законодавства.
4.3.13. У разі надходження звернення від Мінфіну підготовку інформації про результати внутрішнього аудиту та інших відомостей, що стосуються його проведення, для подання та направлення Мінфіну протягом встановленого терміну з дня надходження такого звернення.
4.3.14. Здійснення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту, моніторингу діяльності з внутрішнього аудиту та інформування міського голови про її результати.
4.3.15. Щорічне складання програми забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту, її підписання та затвердження міським головою, забезпечення її виконання.
4.4. Начальник відділу повинен:
4.4.1. Знати Конституцію України; закони України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та «Про запобігання корупції», інші акти законодавства, що стосуються діяльності відділу; накази Президента України, постанови Верховної Ради України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, інші підзаконні нормативно-правові акти, що регулюють діяльність у сфері внутрішнього аудиту.
4.4.2. Знати порядок підготовки та внесення проектів нормативно-правових актів; основи державного управління, економіки, фінансів; форми та методи роботи із засобами масової інформації; правила ділового етикету; ділову мову; правила та норми охорони праці та протипожежного захисту; основні принципи роботи на комп'ютері; володіти державною мовою.
4.4.3. Дотримуватися основних принципів професійної діяльності та правил поведінки, визначених Кодексом етики, а також вимагати їх дотримання від підлеглих працівників.
4.4.4. Принципово реагувати на факти неналежної поведінки підлеглих працівників, у тому числі за повідомленнями посадових осіб Черкаської міської ради, державних органів, у тому числі правоохоронних, підприємств, установ та організацій, на яких проводяться внутрішні аудити.
4.4.5. Запобігати виникненню конфлікту інтересів у діяльності підлеглих працівників, а у разі виникнення – сприяти його оперативному розв'язанню.
4.5. Начальник віділу має право:
4.5.1. На повний та безперешкодний доступ до документів, інформацій та баз даних, які стосуються аудиторських завдань, включаючи інформацію з обмеженим доступом, що надається в установленому законодавством порядку.
4.5.2. Під час здійснення діяльності з внутрішнього аудиту проводити анкетування, опитування працівників за їх згодою, готувати запити до юридичних осіб з метою отримання необхідної інформації для проведення внутрішнього аудиту.
4.5.3. Ініціювати перед міським головою залучення до проведення внутрішнього аудиту експертів інших державних органів, підприємств, установ та організацій за письмовим погодженням з керівником органу, в якому працює цей експерт.
4.5.4. Визначати цілі, обсяг та методи аудиту, які необхідні для виконання кожного аудиторського завдання.
4.5.5. Проводити планові та позапланові внутрішні аудити на об'єктах внутрішнього аудиту за напрямами, визначеними Стандартами.
4.5.6. Готувати запити на отримання у встановленому порядку від структурних підрозділів Черкаської міської рвди, державних органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських об'єднань інформацію, документи та матеріали з питань внутрішнього аудиту. 4.5.7. Одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів Черкаської міської ради, інших державних органів, підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали з питань внутрішнього аудиту.
4.5.8. За дорученням міського голови, надавати службову інформацію та документи іншим структурним підрозділам Черкаської міської ради, іншим державним органам, у тому числі правоохоронним, підприємствам, установам та організаціям відповідно до законодавства.
4.5.9. Використовувати всю інформацію загального користування, а в окремих випадках і службового користування, яка є в розпорядженні Черкаської міської ради, що необхідна для виконання завдань, покладених на відділ.
4.5.10. Вносити на розгляд міського голови пропозиції щодо удосконалення роботи відділу.
4.5.11. За дорученням міського голови представляти Черкаську міську раду в інших органах державної влади з питань, що належать до компетенції відділу.
4.5.12. Користуватись в установленому порядку інформаційними базами органів державної влади, системами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.
4.5.13. У процесі виконання покладених на відділ завдань, у межах наданих повноважень, забезпечувати ділове листування з органами державної влади, підприємствами, установами та організаціями з питань, що стосуються діяльності відділу.
4.5.14. Брати участь у колегіях, нарадах, семінарах, конференціях, круглих столах та інших заходах, у тому числі міжнародних, з питань, що належать до повноважень відділу.
4.5.15. Здійснювати інші заходи, в межах повноважень відділу.
4.6. Відділ в процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє зі структурними підрозділами міської ради, а також підприємствами, установами, організаціями різних форм власності.
4.7. Працівники відділу мають права та обов’язки згідно з правилами внутрішнього трудового розпорядку та посадовими інструкціями і за неналежне виконання своїх службових обов’язків несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
4.8.У разі відсутності начальника віділу його обов’язки виконує та несе відповідальність за їх виконання один із визначених працівників.
5. Заключні положення
5.1. Положення про відділ затверджує Черкаська міська рада;
5.2. Граничну чисельність відділу затверджує Черкаська міська рада;
5.3. Штатний розпис відділу затверджує міський голова міста Черкаси.
5.4.Оплата праці працівників відділу проводиться в порядку, визначеному законодавством.
5.5. Ліквідація та реорганізація відділу проводиться Черкаською міською радою у порядку, визначеному чинним законодавством України.
5.6. Зміни та доповнення до цього Положення вносяться рішеннями Черкаської міської ради.