ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1521-8-рд
Пояснювальна записка
до проекту рішення Черкаської міської ради
«Про затвердження Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки»
Відповідно статей 1-4, 10 Закону України «Про колективні договори та угоди» та листа Черкаської обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення від 16.10.2019 №01-38 (вх. № 22568-01-18), виконавчим комітетом Черкаської міської ради своїм рішенням від 26.11.2019 №1379 було утворено робочу комісію для проведення колективних переговорів та затвердження умов Територіальної галузевої угоди. Протоколом від 04.12.2019 утвореною робочою комісією було проведено засідання та попередньо погоджено умови галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки.
Укладання даної угоди надасть можливість комунальним підприємствам у галузі житлово-комунального господарства укласти нові колективні договори на підприємствах та підвищити заробітну плату своїм працівникам а також забезпечити основні гарантії працівників.
Тому на підставі наведеного вище, просимо підтримати проект рішення Черкаської міської ради «Про затвердження Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки».
Директор департаменту О.О. Яценко
Якимчук 361135
Додаток
до рішення Черкаської міської ради
від____________№________________
Територіальна галузева угода
між Черкаською міською радою
та
Черкаською обласною організацією профспілки
працівників житлово-комунального господарства,
місцевої промисловості,
побутового обслуговування населення
на 2020-2022 роки
Черкаси
2019 р.
Територіальна галузева угода
між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення
на 2020-2022 роки
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Територіальну галузеву угоду (далі Угода) укладено, згідно із Законами України “ Про соціальний діалог в Україні “ , “ Про колективні договори і угоди “, на двосторонній основі між Черкаською міською радою, що здійснює управління підприємствами житлово-комунального господарства, в межах визначених Господарським кодексом України і Законом України “ Про місцеве самоврядування в Україні “, та Черкаською обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, з другої сторони, яка є повноважним представником трудових колективів підприємств житлово-комунального господарства області (Свідоцтво на відповідність критеріям репрезентативності на територіальному рівні № 002-17/23-П від 10 березня 2017 року), і яка діє і захищає інтереси працівників, згідно КЗПП України, Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", Статуту Всеукраїнської галузевої Профспілки та інших правових актів (надалі - Сторони).
Сторони визнають Угоду як акт соціального діалогу, що укладений згідно з чинним законодавством, Генеральною, Галузевими угодами та визначає узгоджені позиції сторін соціального діалогу відносно основних принципів проведення соціально-економічної політики у сфері комплексного розвитку житлово-комунального господарства м. Черкаси Черкаської області, стабілізації фінансового стану підприємств галузі та спрямовується на забезпечення прав і гарантій трудящих галузі, насамперед права на гідну зарплату.
Прийняті Сторонами зобов’язання та домовленості є обов’язковими для виконання.
Положення Угоди діють безпосередньо і поширюються на всіх суб’єктів галузі, які перебувають у сфері дії Сторін, що підписали цю Угоду.
Норми і положення цієї Угоди є обов’язковими для застосування під час ведення колективних переговорів і укладання колективних договорів (угод) на підприємствах та в організаціях житлово-комунального господарства м. Черкаси Черкаської області, в т.ч. і КП "Черкасиелектротранс" ( надалі - галузі), як мінімальні гарантії. Угода не обмежує прав підприємства установлювати в колективних договорах за рахунок власних коштів додаткові та соціально-побутові гарантії і пільги.
Сторони сприяють роботодавцям, виборним профспілковим органам у проведенні переговорів, укладанні колективних договорів, внесенні до них змін.
Прийняті Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України нові нормативно-правові акти, що забезпечують більш високі гарантії та пільги, ніж передбачені Угодою, мають пріоритет перед відповідними положеннями Угоди.
Угода набирає чинності з дати підписання її Сторонами і діє до укладення нової або перегляду цієї Угоди.
Угода продовжує діяти у випадку зміни складу структури або найменування однієї із сторін.
РОЗДІЛ I
У сфері економіки
Сторони рекомендують :
1.Вирішувати питання стабілізації фінансово-економічного становища на підприємствах міста:
1.1. Домагатись формування реальних бюджетів із включенням в їх витратну частину у повному обсязі коштів на покриття субсидій, пільг населенню, витрат бюджетних організацій за комунальні послуги та на виконання інших робіт житлово-комунальними підприємствами.
Домагатись 100% захищеності цих статей бюджету.
1.2. Приймати участь у формуванні економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги, вносити пропозиції про збільшення частки витрат на оплату праці у валових витратах на виробництво, для забезпечення підвищення на підприємствах заробітної плати працівникам.
1.3. Систематично аналізувати роботу підприємств галузі, надавати їм практичну допомогу у вирішенні особливо важливих питань.
1.4. Сприяти запровадженню договірної системи взаємовідносин органів місцевого самоврядування з підприємствами - постачальниками житлово-комунальних послуг, що регламентують обсяги послуг, їх якість, надійність, обґрунтовані тарифи, а також обумовлюють механізм відключення від тепло -, та водовідведення споживачів послуг при порушені ними фінансових обов’язків.
1.5. Забезпечувати участь представників первинних профспілкових організацій у заходах щодо:
1.7. Вносити зміни до статутів та внутрішніх документів підприємств щодо повноважень профспілки представляти інтереси працівників в органах управління підприємством відповідно до законодавства.
1.8. Залучати представників первинних профспілкових організації:
1.10. Надавати підприємствам галузі постійну методичну, консультативну і правову допомогу.
РОЗДІЛ II
У сфері трудових відносин і гарантій щодо оплати праці
2.1. Сторони встановлюють такі мінімальні обов’язкові гарантії в оплаті та нормуванні праці у на комунальних підприємствах галузі у м. Черкаси:
2.1.1. Розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не нижче розміру мінімальної заробітної плати.
2.1.2. Мінімальну тарифну ставку (оклад) за просту некваліфіковану працю у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, а мінімальну тарифну ставку робітника І розряду в розмірі не менш 200 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У разі збільшення цього розміру в Галузевій угоді, укладеної відповідно до законів України “ Про колективні договори і угоди “, “ Про соціальний діалог в Україні “ між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Об’єднанням організацій роботодавців “ Всеукраїнська конфедерація роботодавців житлово-комунальної галузі України “ » та Центральним комітетом Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України, застосовувати цей розмір на підприємствах галузі в області;
2.1.3 Коефіцієнти співвідношення мінімальної тарифної ставки робітника I розряду (місячної тарифної ставки) за видами робіт та окремими професіями до встановленої Угодою мінімальної тарифної ставки робітника I розряду згідно з додатком 1 до цієї Угоди;
2.1.4. Єдину сітку міжрозрядних тарифних коефіцієнтів згідно з додатком 2 до цієї Угоди;
2.1.5. Коефіцієнти співвідношення розмірів мінімальних місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців до мінімальної тарифної ставки робітника I розряду основного виробництва (мінімального посадового окладу (ставки) працівника основної професії) згідно з додатком 3 до цієї Угоди;
2.2.1. Організація праці та її оплата здійснюються відповідно до Кодексу законів про працю України, Закону України “ Про оплату праці “ , нормативно-правових актів з питань оплати праці, Генеральної, Галузевої та цієї Угод.
2.2.2. Умови формування фондів оплати праці на підприємствах визначаються у колективному договорі згідно з чинним законодавством.
2.2.3. Розрахунок планових економічно обґрунтованих витрат при формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги повинен складатись роботодавцями відповідно до норм та нормативів з організації праці, визначених відповідно до умов цієї Угоди, та включати витрати на оплату праці виходячи із затвердженого штатного розпису, встановлених на підприємстві тарифних ставок (окладів) (основна і додаткова заробітна плата, гарантійні та компенсаційні виплати) в розмірах не нижчих, ніж передбачені нормами та гарантіями, визначеними відповідно до цієї Угоди.
2.2.4. Індексація заробітної плати та її компенсація у зв'язку з порушенням термінів її виплати проводиться відповідно до чинного законодавства.
2.2.5. Виплата заробітної плати найманим працівникам проводиться регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
2.2.6. У разі наявності заборгованості із заробітної плати найманим працівникам надаються щомісяця витяги з розрахункової відомості (особового рахунка) із заробітної плати з даними про дату утворення і розміри заборгованості та розміри нарахованої компенсації за затримку виплати заробітної плати.
2.2.7. Норми колективного договору, що допускають оплату праці нижче від норм, визначених Угодою, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці, можуть застосовуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів підприємства терміном не більш як шість місяців на календарний рік.
2.2.8. Розроблення та запровадження галузевих норм і нормативів праці, а також змін до них є предметом колективних переговорів та здійснюється відповідно до законодавства та умов цієї Угоди.
2.3. Сторони рекомендують суб’єктам соціального діалогу укладати колективні договори та передбачати в них конкретні зобов’язання щодо:
2.3.1. Формування фондів оплати праці з урахуванням обсягів виробничої діяльності, чинних норм обслуговування і нормативів чисельності, продуктивності праці та індексу зростання цін і коригувати його за умови збільшення обсягів виробництва (послуг) або підвищення продуктивності праці, рівня якості робіт та послуг, а також законодавчого підвищення рівня мінімальної заробітної плати.
2.3.2. Встановлення форм і систем оплати праці, норм праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, Генеральною, Галузевою угодами і цією Угодою.
2.3.3. Встановлення конкретних розмірів основної заробітної плати (тарифні ставки, відрядні розцінки, посадові оклади) з урахуванням посади, що обіймається, кваліфікації працівника, складності та умов роботи за повністю виконану місячну, денну, годинну норму праці (обслуговування), відбувається з дотриманням норм і гарантій, визначених чинним законодавством і цією Угодою.
2.3.4. Розрахунку мінімальної годинної тарифної ставки виходячи із середньомісячної норми часу, визначеної відповідно до встановленої законодавством норми тривалості робочого часу.
2.3.5. Встановлення конкретних розмірів доплат, надбавок, премій, винагород, інших виплат, що стимулюють підвищення продуктивності праці, виконання роботи понад установлені норми праці, підвищення якості продукції (послуг), зниження виробничих затрат тощо залежно від результатів роботи працівника або його особистого вкладу в кінцеві результати роботи підрозділу чи суб’єкта господарювання загалом.
2.3.6. Визначення переліку категорій працівників, які підлягають атестації, та періодичності її проведення.
2.3.7. Присвоєння та підвищення кваліфікаційних категорій професіоналам і фахівцям за результатами атестації.
2.3.8. Проведення класифікації робіт за відповідними тарифними розрядами, віднесення робітників до певних кваліфікаційних розрядів, а керівників, професіоналів і фахівців - до кваліфікаційних категорій згідно з тарифно-кваліфікаційними довідниками з урахуванням консультацій з профспілками.
2.3.9. Збільшення частки витрат на оплату праці у валових витратах на виробництво та випереджаюче зростання тарифної ставки робітника I розряду щодо темпів зростання середньої заробітної плати для забезпечення підвищення на підприємствах і в організаціях заробітної плати працівникам, у яких вона нижча за прожитковий мінімум.
2.3.10. Встановлення частки основної заробітної плати у середньому на рівні, не менш ніж досягнутий на 1 січня поточного року.
2.3.11. Здійснення заходів, спрямованих на збільшення витрат з оплати праці в операційних витратах з реалізованої продукції, робіт і послуг.
2.3.12. Встановлення для працівників підприємств, виробництв, цехів та інших підрозділів, які виконують роботи (надають послуги), не властиві основній діяльності галузі чи підприємства, умов оплати праці з дотриманням гарантій, визначених для тих галузей, до яких вони належать за характером виробництва.
2.3.13. Впровадження технічно обґрунтованих норм і нормативів для всіх категорій працюючих.
2.3.14. Опрацювання за погодженням з представниками первинних організацій профспілок нормативів видів робіт у разі відсутності на них технічно обґрунтованих норм виробітку або якщо умови технології та організації цих робіт не відповідають умовам, закладеним у міжгалузевих і галузевих нормах і нормативах.
2.3.15. Проведення за погодженням з представниками первинних організацій профспілок перегляду норм виробітку (часу), нормативів чисельності, зміни умов праці за наявності економічного та технічного обґрунтування.
2.3.16. Встановлення у колективному договорі місячні оклади замість тарифних ставок висококваліфікованим робітникам, зайнятим на відповідальних роботах.
2.3.17. Розроблення та затвердження в установленому порядку Положення про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за безперервний стаж роботи у житлово-комунальній галузі області ( надалі-галузі) з метою залучення і закріплення кваліфікованих кадрів на підприємствах у галузі.
2.4.Сторони домовились:
2.4.1. Співпрацювати з органами, які уповноважені здійснювати встановлення і застосування цін (тарифів) та контроль за цінами (тарифами) на житлово-комунальні послуги, з питань організації контролю за дотриманням вимог норм та нормативів з організації праці та гарантій в оплаті праці при формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги.
2.4.2. Вживати дієвих заходів, спрямованих на дотримання законодавчих та нормативно-правових актів про оплату праці, колективних договорів, цієї угоди суб’єктами господарювання, що перебувають у сфері дії Галузевої угоди.
РОЗДIЛ IІІ
Охорона праці та здоров’я
Враховуючи необхідність забезпечення i реалізації прав i соціальних гарантій щодо охорони праці , сторони домовились:
3.1.Проводити єдину організаційно-технічну політику з питань створення здорових i безпечних умов праці та побуту на виробництві, запобігання аваріям, травматизму i профзахворюванням.
3.2.Контролювати стан безпеки праці i побутових умов на виробництві відповідно до Закону України “ Про охорону праці ” .
Аналізувати i надсилати на місця інформацію про стан виробничого травматизму в галуз i для проведення профілактичної роботи з охорони праці.
3.3.Органiзувати навчання та перевірку знань з питань охорони праці згідно з вимогами “ Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці “ , затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.02.2005 № 231/10511 .
3.4.Рекомендувати адміністраціям підприємств та профспілковим організаціям житлово-комунального господарства відповідно до Закону України “ Про охорону праці ”:
3.4.1 – створювати в кожному структурному підрозділі і на робочих місцях умови праці, які б відповідали вимогам Закону, а також забезпечувати надання працівникам прав, гарантованих чинним законодавством;
3.4.2. – розробляти, за погодженням з профспілковою стороною, і забезпечувати виконання комплексних заходів щодо досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці, усунення шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійним захворюванням і аваріям;
3.4.3.- організовувати проведення попереднього (під час прийому на роботу) та періодичного (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах з шкідливими чи небезпечними умовами праці, та осіб віком до 21 року;
3.4.4.- створювати на підприємствах служби охорони праці і передбачити у положеннях та статутах повноваження цих служб;
3.4.5.- забезпечувати перегляд посадових інструкцій працівників у всіх ланках управління та виробництва з урахуванням конкретних обов‘язків, прав та відповідальності за виконання покладених на них функцій з питань охорони праці;
3.4.6.- забезпечувати працівників необхідним спецодягом, взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту відповідно до нормативів та колективного договору, та забезпечувати за рахунок коштів підприємства прання, хімчистку, обезжирення, відновлення і ремонт спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту, утримання побутових приміщень відповідно до санітарних норм і правил; до врегулювання законодавством України забезпечення милом і знешкоджуючими засобами здійснювати у порядку та за нормами, що діяли до 01.01.2017 р.;
3.4.7.- забезпечувати безплатно працівників, які працюють на роботах із шкідливими умовами праці, молоком або іншими рівноцінними харчовими продуктами до врегулювання законодавством України у порядку і розмірах, що діяли до 01.01.2017 р., а також питною водою;
3.4.8.- вивільнювати жінок з важких і шкідливих для здоров‘я робіт;
3.4.9.- забезпечити протягом цього періоду стійкий температурний режим у виробничих приміщеннях згідно з встановленими нормами;
3.4.10.- забезпечувати підготовку спеціалістів для проведення аварійних робіт та створення відповідних тренажерних центрів по відпрацюванню практичних навичок безпечного їх виконання;
3.4.11.- надавати всіляку допомогу і підтримку непрацюючим інвалідам, які стали інвалідами внаслідок травм на виробництві і профзахворювань.
3.5. Здійснювати облік випадків виробничого травматизму, профзахворювань, регулярно аналізувати їх причини, розробляти рекомендації та заходи щодо їх усунення.
3.6. Відшкодовувати працівникам збитки, завдані внаслiдок каліцтва або іншого ушкодження, пов’язаного з виконанням трудових обов’язків, згідно з чинним законодавством.
3.7. Встановлювати доплату працівникам за несприятливі умови праці в розмірах, визначених за результатами атестації робочих місць та колективним договором, але не нижчих за передбачені у додатку до цієї Угоди.
3.8. Сприяти проведенню атестації робочих місць із шкідливими умовами праці для визначення пільгового пенсійного забезпечення та надання інших пільг та компенсацій працюючим на підприємствах галузі у терміни передбачені чинним законодавством та визначені колективним договором.
3.9. Контролювати завершення всіх робіт з підготовки підприємств до роботи у осінньо-зимовий період року .
3.10. Організувати проведення поточного контролю за станом охорони праці на пiдвiдомчих підприємствах .
3.11. Збільшувати витрати на охорону праці одного працюючого залежно від економічного стану підприємства в порядку, передбаченому колективним договором.
3.12. Забезпечити систематичне підвищення рівня обізнаності працівників з проблемами, пов’язаними з ВІЛ/СНІДОМ, його впливом на здоров’я.
3.13. Звільняти від основної роботи зі збереженням середнього заробітку представників профспілок з питань охорони праці для виконання громадського контролю.
РОЗДIЛ ІV
Режим праці i відпочинку
Сторони домовились про наступне:
4.1. Підприємство забезпечує дотримання встановлених законодавством норм тривалості робочого часу для всіх категорій працівників. Порядок встановлення вихідних днів визначається колективним договором відповідно до чинного законодавства.
4.2. Підприємства можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу на умовах, визначених колективним договором за рахунок прибутку .
4.3. Час початку і закінчення роботи, багатозмінний режим роботи, поділ робочого дня на частини у випадках, передбачених законодавством, застосування підсумкового обліку робочого часу погоджується з профспілковим комітетом і обумовлюється у колективному договорі.
4.4. При багатозмінному режимі роботи адміністрація підприємства за узгодженням з профспілкою може визначати для працівників вихідні дні у різні дні тижня, по черзі кожній групі працівників, відповідно до затвердженого графіка змінності.
4.5. Надати право керівникам підприємств за погодженням з профкомом в напружені періоди робіт встановлювати тривалість робочої зміни за нормальних умов праці до 12 годин та вести підсумований облік робочого часу з оплатою за відпрацьований час згідно з чинним законодавством.
4.6. Залучення працівників до надурочних робіт може здійснюватися лише з дозволу профспілкового комітету у випадках, передбачених чинним законодавством.
4.7. Основні відпустки надаються згідно з Законом України «Про відпустки». Додаткові та соціально оплачувані відпустки більшої, порівняно з чинним законодавством тривалості, можуть надаватися за рахунок власних коштів підприємств.
4.8. Надавати щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці у відповідності до Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1290 (додатки 1 і 2 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2003 № 679).
Конкретна тривалість щорічних додаткових відпусток встановлюється колективним або трудовим договором: за роботу із шкідливими і важкими праці залежно від результатів атестації робочих місць та часу зайнятості працівника в цих умовах (стаття 7 Закону України “ Про відпустки “ ), а відпусток за особливий характер праці – залежно від часу зайнятості працівника в цих умовах (стаття 8 Закону України “ Про відпустки “).
4.10. Надавати працівникам щорічну оплачувану відпустку тривалістю не менше, ніж встановлена чинним законодавством України.
РОЗДIЛ V
У сферi зайнятості
Сторони рекомендують :
5.1.Керівникам підприємств узгоджувати з профспілковими комітетами рішення про скорочення чисельності або штату працюючих у зв’язку iз змінами в структурі, обсягах, організації виробництва i не пізніше ніж 3-х місяців до намічених дій знайомити профспілковий комітет з економічним обґрунтуванням та заходами щодо забезпечення зайнятості вивільнених працівників .
5.2.Працівникам, попередженим про звільнення за пунктом 1 статті 40 КЗпП України, надається не менше 8 годин на тиждень протягом останнього місяця для пошуку роботи у робочий час зі збереженням тарифної ставки.
5.3.Забезпечувати додержання встановленої законодавством тривалості робочого часу (40-годинний робочий тиждень) .
Підприємства, організації можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу працівників з оплатою, за рахунок прибутку, який залишається у розпорядженні підприємства за умови включення цієї норми до колективного договору, а також застосовувати найбільш поширені гнучкі форми зайнятості та нестандартний режим робочого часу: неповний робочий час, скорочена робоча неділя, які не впливають на скорочення ефективності виробництва .
5.4. Рішення щодо запровадження неповного робочого дня (тижня) приймаються роботодавцем після попередніх переговорів з профспілковою стороною, з додержанням вимог, передбачених статтею 32 КЗпП України. Результат переговорів оформляється протоколом і є підставою для прийняття рішення на обумовлених умовах та порядку.
5.5. У разі банкрутства або ліквідації підприємства керівник спільно з профспілковим комітетом створюють наглядові комісії з питань дотримання законодавства та соціального захисту працівників, які підлягають звільненню .
5.6. Сторони домовились спільними діями домагатись розширення можливостей для повної та продуктивної зайнятості, запобігання масовим вивільненням, організувати підготовку та перепідготовку працівників та загальних витрат коштів на цю мету відповідно до потреб виробництва та вимог законодавства, здійснювати підвищення їх кваліфікації не рідше одного разу в 5 років.
5.7. Сприяти створенню комісії по трудових спорах на підприємствах з кількістю працюючих 15 осіб і більше та сприяти підвищенню ефективності розгляду ними трудових спорів.
5.8. Організувати наставництво для молодих робітників.
РОЗДIЛ VI
Рекомендації підприємствам
6.1. Обумовлювати в колективних договорах такі додаткові соціальні гарантії та пільги за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні підприємства:
6.1.1.- збереження пільг за сім’ями працівників, які померли внаслідок травм чи професійних захворювань, пов’язаних з виконанням ними трудових обов’язків;
6.1.2.- відпустки за сімейними обставинами / одруження, народження дитини, смерть рідних та інші випадки/;
6.1.3.- одноденні відпустки батькам школярів /1 вересня/;
6.1.4.- скорочення робочого часу для жінок, починаючи з п’ятого місяця вагітності , із збереженням середньої заробітної плати;
6.1.5.- виплата одноразової допомоги працівникам у разі виходу на пенсію;
6.1.6.- здешевлення вартості харчування;
6.1.7.- укладення договорів на додаткове медично-оздоровче обслуговування;
6.1.8.- надання пільг на житлово-побутове обслуговування, виділення за пільговими цінами палива, будівельних матеріалів для індивідуального будівництва та iн.;
6.1.9.- надання додаткової, непередбаченої законодавством, матеріальної та фінансової допомоги робітникам після їх звільнення з поважних причин та членам їх сімей;
6.1.10. – закріплення висококваліфікованих та сумлінно працюючих працівників на підприємстві шляхом придбання для них соціального пакету недержавного пенсійного забезпечення;
6.1.11.- додатковий фінансовий захист робітників, робота яких пов’язана з підвищеною небезпекою, придбанням для них корпоративних страхових економічних програм недержавного пенсійного забезпечення;
6.1.12. – заохочення працівників і ветеранів підприємства у зв’язку із святами, ювілейними датами;
6.1.13.- надання одноразової допомоги молодим сім’ям та працівникам, які повернулися на підприємство після демобілізації з армії;
6.1.14.- запровадження тривалості робочого часу для осіб, які мають дітей віком до 14 років, або дитину-інваліда, на одну годину на тиждень менше встановленої тривалості із збереженням розміру заробітної плати.
6.2. Створити на підприємстві комісію з гендерних питань чи обрати уповноваженого з гендерного права.
6.3. Сформувати пропозиції до розділу “ Праця та соціальний захист жінок “ колективного договору, з метою впровадження гендерної рівності на виробництві, покращення соціального стану жінок.
РОЗДIЛ VII
Гарантії діяльності профспілки
7.1. Права профспілки визначаються Законом України “ Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності “, іншими законами України та нормативними актами, Генеральною, Галузевими, Територіальними угодами, Статутом галузевої Профспілки, колективними договорами підприємств та цією Угодою.
7.2. Підприємство надає профспілковому комітету безкоштовно , у разі необхідності, для його діяльності приміщення, як для роботи, так i для проведення зборів, засоби зв’язку та транспорту.
7.3. Підприємство своєчасно, але не пізніше як у 5-ти денний термін після виплати працівникам заробітної плати, перераховує на розрахунковий рахунок профспілкового комітету, утримані на пiдставi особистих письмових заяв членів профспілки, членські внески.
7.4. Підприємство перераховує кошти профспілковим комітетам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці, з віднесенням цих сум на валові витрати.
7.5. Підприємство поширює пільги i гарантії, що передбачені колективним договором, положенням про преміювання, в тому числі за результати господарської діяльності за рік, виплату винагород та інших матеріальних заохочень, а також право на майновий пай (акції ) у разі проведення приватизації основних засобів виробництва на виборних i штатних профспілкових працівників.
7.6. Підприємство забезпечує виборним профспілковим працівникам після закінчення терміну повноважень за виборною посадою попередню роботу (посаду), а в разі вiдсутностi такої - іншу рiвноцiнну роботу (посаду) крім випадків повної ліквідації підприємства або вчинення працівником винних дій.
7.7. Підприємство сприяє у навчанні профспілкових працівників з питань соціально-економічного захисту працюючих, охорони праці за рахунок власних коштів.
7.8. Згідно ст.251 КЗпП України,ст.28 Закону України “ Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності “, адміністрація на запит профкому в тижневий строк надає йому безоплатно інформацію щодо умов та оплати праці працівників, соціально-економічного розвитку підприємства та виконання колективного договору.
7.9. Підприємство забезпечує участь представників профспілкового комітету у нарадах, засіданнях з питань, що стосуються трудових i соціально-економічних інтересів працівників.
7.10.З метою вирішення питань у сфері соціальних, економічних та трудових відносин сторони визнають соціальний діалог як загальновизнану форму співпраці на засадах законності та обов’язковості дотримання досягнутих домовленостей.
7.11. Рішення, які обмежують права та повноваження профспілки згідно з її Статутом та цією Угодою, вважаються недійсними .
РОЗДIЛ VIII
Соціальне партнерство
8.1.Сторони зобов’язуються:
- сприяти підприємствам в проведенні заходів з реформування галузі, забезпечити додержання прав та інтересів трудящих, підвищенні їх життєвого рівня.
Конфліктні ситуації, спірні питання, що виникають на галузевому рівні, вирішувати шляхом переговорів, прийняттям компромісних рішень. У разі відмови роботодавців усунути порушення трудового законодавства ініціювати розгляд цих питань відповідними органами виконавчої влади, місцевого самоврядування з метою вжиття ними відповідних заходів реагування або звернення до суду.
- суворо дотримуватись встановленого законодавством порядку розгляду колективних трудових спорів (конфліктів) і здійснювати заходи, які сприятимуть зниженню соціальної напруги в трудових колективах;
- здійснювати заходи щодо поліпшення умов праці, побуту і оздоровлення трудящих;
- відстоювати інтереси трудових колективів під час проведення приватизації майна підприємств, об’єктів соцкультпобуту, житла.
8.2. Безкоштовно надавати консультації, розглядати скарги та заяви трудящих, надавати методичну і практичну допомогу з питань даної Угоди, укладення колективних договорів.
IХ. Заключні положення
Проект рішення | ||||||||
№ 1521-8-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
< | ||||||||
Про затвердження Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки |
||||||||
> | ||||||||
Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 1-4, 13 Закону України «Про колективні договори та угоди», рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 26.11.2019 №1379 «Про утворення робочої комісії для проведення колективних переговорів та затвердження умов Територіальної галузевої угоди», протоколу засідання робочої комісії для проведення колективних переговорів та затвердження умов від 04.12.2019, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА: 1. Затвердити текст Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки згідно з додатком. 2. Уповноважити міського голову, Бондаренка А.В., укласти від імені Черкаської міської ради Територіальну галузеву угоду між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки. 3. Контроль за виконанням рішення покласти на міського голову Бондаренка А.В. та постійну комісію міської ради з питань житлово-комунального господарства, промисловості, транспорту, зв’язку, підприємництва, екології та охорони навколишнього середовища (Кіта І.М.). Міський голова А.В. Бондаренко |
Пояснювальна записка
до проекту рішення Черкаської міської ради
«Про затвердження Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки»
Відповідно статей 1-4, 10 Закону України «Про колективні договори та угоди» та листа Черкаської обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення від 16.10.2019 №01-38 (вх. № 22568-01-18), виконавчим комітетом Черкаської міської ради своїм рішенням від 26.11.2019 №1379 було утворено робочу комісію для проведення колективних переговорів та затвердження умов Територіальної галузевої угоди. Протоколом від 04.12.2019 утвореною робочою комісією було проведено засідання та попередньо погоджено умови галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки.
Укладання даної угоди надасть можливість комунальним підприємствам у галузі житлово-комунального господарства укласти нові колективні договори на підприємствах та підвищити заробітну плату своїм працівникам а також забезпечити основні гарантії працівників.
Тому на підставі наведеного вище, просимо підтримати проект рішення Черкаської міської ради «Про затвердження Територіальної галузевої угоди між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення на 2020-2022 роки».
Директор департаменту О.О. Яценко
Якимчук 361135
Додаток
до рішення Черкаської міської ради
від____________№________________
Територіальна галузева угода
між Черкаською міською радою
та
Черкаською обласною організацією профспілки
працівників житлово-комунального господарства,
місцевої промисловості,
побутового обслуговування населення
на 2020-2022 роки
Черкаси
2019 р.
Територіальна галузева угода
між Черкаською міською радою та Черкаською обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення
на 2020-2022 роки
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Територіальну галузеву угоду (далі Угода) укладено, згідно із Законами України “ Про соціальний діалог в Україні “ , “ Про колективні договори і угоди “, на двосторонній основі між Черкаською міською радою, що здійснює управління підприємствами житлово-комунального господарства, в межах визначених Господарським кодексом України і Законом України “ Про місцеве самоврядування в Україні “, та Черкаською обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, з другої сторони, яка є повноважним представником трудових колективів підприємств житлово-комунального господарства області (Свідоцтво на відповідність критеріям репрезентативності на територіальному рівні № 002-17/23-П від 10 березня 2017 року), і яка діє і захищає інтереси працівників, згідно КЗПП України, Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", Статуту Всеукраїнської галузевої Профспілки та інших правових актів (надалі - Сторони).
Сторони визнають Угоду як акт соціального діалогу, що укладений згідно з чинним законодавством, Генеральною, Галузевими угодами та визначає узгоджені позиції сторін соціального діалогу відносно основних принципів проведення соціально-економічної політики у сфері комплексного розвитку житлово-комунального господарства м. Черкаси Черкаської області, стабілізації фінансового стану підприємств галузі та спрямовується на забезпечення прав і гарантій трудящих галузі, насамперед права на гідну зарплату.
Прийняті Сторонами зобов’язання та домовленості є обов’язковими для виконання.
Положення Угоди діють безпосередньо і поширюються на всіх суб’єктів галузі, які перебувають у сфері дії Сторін, що підписали цю Угоду.
Норми і положення цієї Угоди є обов’язковими для застосування під час ведення колективних переговорів і укладання колективних договорів (угод) на підприємствах та в організаціях житлово-комунального господарства м. Черкаси Черкаської області, в т.ч. і КП "Черкасиелектротранс" ( надалі - галузі), як мінімальні гарантії. Угода не обмежує прав підприємства установлювати в колективних договорах за рахунок власних коштів додаткові та соціально-побутові гарантії і пільги.
Сторони сприяють роботодавцям, виборним профспілковим органам у проведенні переговорів, укладанні колективних договорів, внесенні до них змін.
Прийняті Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України нові нормативно-правові акти, що забезпечують більш високі гарантії та пільги, ніж передбачені Угодою, мають пріоритет перед відповідними положеннями Угоди.
Угода набирає чинності з дати підписання її Сторонами і діє до укладення нової або перегляду цієї Угоди.
Угода продовжує діяти у випадку зміни складу структури або найменування однієї із сторін.
РОЗДІЛ I
У сфері економіки
Сторони рекомендують :
1.Вирішувати питання стабілізації фінансово-економічного становища на підприємствах міста:
1.1. Домагатись формування реальних бюджетів із включенням в їх витратну частину у повному обсязі коштів на покриття субсидій, пільг населенню, витрат бюджетних організацій за комунальні послуги та на виконання інших робіт житлово-комунальними підприємствами.
Домагатись 100% захищеності цих статей бюджету.
1.2. Приймати участь у формуванні економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги, вносити пропозиції про збільшення частки витрат на оплату праці у валових витратах на виробництво, для забезпечення підвищення на підприємствах заробітної плати працівникам.
1.3. Систематично аналізувати роботу підприємств галузі, надавати їм практичну допомогу у вирішенні особливо важливих питань.
1.4. Сприяти запровадженню договірної системи взаємовідносин органів місцевого самоврядування з підприємствами - постачальниками житлово-комунальних послуг, що регламентують обсяги послуг, їх якість, надійність, обґрунтовані тарифи, а також обумовлюють механізм відключення від тепло -, та водовідведення споживачів послуг при порушені ними фінансових обов’язків.
1.5. Забезпечувати участь представників первинних профспілкових організацій у заходах щодо:
- внесення змін та доповнень до статутів у частині захисту соціально-економічних та трудових прав працівників;
- розроблення внутрішніх документів підприємства (правила трудового розпорядку, програми розвитку персоналу тощо), а також внесення до них змін відповідно до законодавства.
1.7. Вносити зміни до статутів та внутрішніх документів підприємств щодо повноважень профспілки представляти інтереси працівників в органах управління підприємством відповідно до законодавства.
1.8. Залучати представників первинних профспілкових організації:
- до розроблення фінансових планів у частині соціально-економічного розвитку підприємств;
- до підготовки пропозицій стосовно розподілу прибутку, що залишається у розпорядженні підприємств, на соціально-економічний розвиток у порядку, визначеному законодавством та колективним договором.
1.10. Надавати підприємствам галузі постійну методичну, консультативну і правову допомогу.
РОЗДІЛ II
У сфері трудових відносин і гарантій щодо оплати праці
2.1. Сторони встановлюють такі мінімальні обов’язкові гарантії в оплаті та нормуванні праці у на комунальних підприємствах галузі у м. Черкаси:
2.1.1. Розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не нижче розміру мінімальної заробітної плати.
2.1.2. Мінімальну тарифну ставку (оклад) за просту некваліфіковану працю у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, а мінімальну тарифну ставку робітника І розряду в розмірі не менш 200 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У разі збільшення цього розміру в Галузевій угоді, укладеної відповідно до законів України “ Про колективні договори і угоди “, “ Про соціальний діалог в Україні “ між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Об’єднанням організацій роботодавців “ Всеукраїнська конфедерація роботодавців житлово-комунальної галузі України “ » та Центральним комітетом Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України, застосовувати цей розмір на підприємствах галузі в області;
2.1.3 Коефіцієнти співвідношення мінімальної тарифної ставки робітника I розряду (місячної тарифної ставки) за видами робіт та окремими професіями до встановленої Угодою мінімальної тарифної ставки робітника I розряду згідно з додатком 1 до цієї Угоди;
2.1.4. Єдину сітку міжрозрядних тарифних коефіцієнтів згідно з додатком 2 до цієї Угоди;
2.1.5. Коефіцієнти співвідношення розмірів мінімальних місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців до мінімальної тарифної ставки робітника I розряду основного виробництва (мінімального посадового окладу (ставки) працівника основної професії) згідно з додатком 3 до цієї Угоди;
- Коефіцієнти співвідношень розмірів мінімальних місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців і технічних службовців до мінімального посадового окладу техніка, встановленого у колективному договорі суб’єктів господарювання, які здійснюють технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна, згідно з додатком 4 до цієї Угоди;
- Перелік та розмір доплат і надбавок до тарифних ставок і посадових окладів згідно з додатком 5 до цієї Угоди;
- Надбавки за безперервний стаж роботи на підприємствах галузі згідно Порядку встановлення і умови виплати щомісячної надбавки до тарифної ставки чи посадового окладу працівникам основних професій за безперервний стаж роботи на підприємствах галузі згідно з додатком 6 до цієї Угоди.
2.2.1. Організація праці та її оплата здійснюються відповідно до Кодексу законів про працю України, Закону України “ Про оплату праці “ , нормативно-правових актів з питань оплати праці, Генеральної, Галузевої та цієї Угод.
2.2.2. Умови формування фондів оплати праці на підприємствах визначаються у колективному договорі згідно з чинним законодавством.
2.2.3. Розрахунок планових економічно обґрунтованих витрат при формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги повинен складатись роботодавцями відповідно до норм та нормативів з організації праці, визначених відповідно до умов цієї Угоди, та включати витрати на оплату праці виходячи із затвердженого штатного розпису, встановлених на підприємстві тарифних ставок (окладів) (основна і додаткова заробітна плата, гарантійні та компенсаційні виплати) в розмірах не нижчих, ніж передбачені нормами та гарантіями, визначеними відповідно до цієї Угоди.
2.2.4. Індексація заробітної плати та її компенсація у зв'язку з порушенням термінів її виплати проводиться відповідно до чинного законодавства.
2.2.5. Виплата заробітної плати найманим працівникам проводиться регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
2.2.6. У разі наявності заборгованості із заробітної плати найманим працівникам надаються щомісяця витяги з розрахункової відомості (особового рахунка) із заробітної плати з даними про дату утворення і розміри заборгованості та розміри нарахованої компенсації за затримку виплати заробітної плати.
2.2.7. Норми колективного договору, що допускають оплату праці нижче від норм, визначених Угодою, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці, можуть застосовуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів підприємства терміном не більш як шість місяців на календарний рік.
2.2.8. Розроблення та запровадження галузевих норм і нормативів праці, а також змін до них є предметом колективних переговорів та здійснюється відповідно до законодавства та умов цієї Угоди.
2.3. Сторони рекомендують суб’єктам соціального діалогу укладати колективні договори та передбачати в них конкретні зобов’язання щодо:
2.3.1. Формування фондів оплати праці з урахуванням обсягів виробничої діяльності, чинних норм обслуговування і нормативів чисельності, продуктивності праці та індексу зростання цін і коригувати його за умови збільшення обсягів виробництва (послуг) або підвищення продуктивності праці, рівня якості робіт та послуг, а також законодавчого підвищення рівня мінімальної заробітної плати.
2.3.2. Встановлення форм і систем оплати праці, норм праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, Генеральною, Галузевою угодами і цією Угодою.
2.3.3. Встановлення конкретних розмірів основної заробітної плати (тарифні ставки, відрядні розцінки, посадові оклади) з урахуванням посади, що обіймається, кваліфікації працівника, складності та умов роботи за повністю виконану місячну, денну, годинну норму праці (обслуговування), відбувається з дотриманням норм і гарантій, визначених чинним законодавством і цією Угодою.
2.3.4. Розрахунку мінімальної годинної тарифної ставки виходячи із середньомісячної норми часу, визначеної відповідно до встановленої законодавством норми тривалості робочого часу.
2.3.5. Встановлення конкретних розмірів доплат, надбавок, премій, винагород, інших виплат, що стимулюють підвищення продуктивності праці, виконання роботи понад установлені норми праці, підвищення якості продукції (послуг), зниження виробничих затрат тощо залежно від результатів роботи працівника або його особистого вкладу в кінцеві результати роботи підрозділу чи суб’єкта господарювання загалом.
2.3.6. Визначення переліку категорій працівників, які підлягають атестації, та періодичності її проведення.
2.3.7. Присвоєння та підвищення кваліфікаційних категорій професіоналам і фахівцям за результатами атестації.
2.3.8. Проведення класифікації робіт за відповідними тарифними розрядами, віднесення робітників до певних кваліфікаційних розрядів, а керівників, професіоналів і фахівців - до кваліфікаційних категорій згідно з тарифно-кваліфікаційними довідниками з урахуванням консультацій з профспілками.
2.3.9. Збільшення частки витрат на оплату праці у валових витратах на виробництво та випереджаюче зростання тарифної ставки робітника I розряду щодо темпів зростання середньої заробітної плати для забезпечення підвищення на підприємствах і в організаціях заробітної плати працівникам, у яких вона нижча за прожитковий мінімум.
2.3.10. Встановлення частки основної заробітної плати у середньому на рівні, не менш ніж досягнутий на 1 січня поточного року.
2.3.11. Здійснення заходів, спрямованих на збільшення витрат з оплати праці в операційних витратах з реалізованої продукції, робіт і послуг.
2.3.12. Встановлення для працівників підприємств, виробництв, цехів та інших підрозділів, які виконують роботи (надають послуги), не властиві основній діяльності галузі чи підприємства, умов оплати праці з дотриманням гарантій, визначених для тих галузей, до яких вони належать за характером виробництва.
2.3.13. Впровадження технічно обґрунтованих норм і нормативів для всіх категорій працюючих.
2.3.14. Опрацювання за погодженням з представниками первинних організацій профспілок нормативів видів робіт у разі відсутності на них технічно обґрунтованих норм виробітку або якщо умови технології та організації цих робіт не відповідають умовам, закладеним у міжгалузевих і галузевих нормах і нормативах.
2.3.15. Проведення за погодженням з представниками первинних організацій профспілок перегляду норм виробітку (часу), нормативів чисельності, зміни умов праці за наявності економічного та технічного обґрунтування.
2.3.16. Встановлення у колективному договорі місячні оклади замість тарифних ставок висококваліфікованим робітникам, зайнятим на відповідальних роботах.
2.3.17. Розроблення та затвердження в установленому порядку Положення про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за безперервний стаж роботи у житлово-комунальній галузі області ( надалі-галузі) з метою залучення і закріплення кваліфікованих кадрів на підприємствах у галузі.
2.4.Сторони домовились:
2.4.1. Співпрацювати з органами, які уповноважені здійснювати встановлення і застосування цін (тарифів) та контроль за цінами (тарифами) на житлово-комунальні послуги, з питань організації контролю за дотриманням вимог норм та нормативів з організації праці та гарантій в оплаті праці при формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги.
2.4.2. Вживати дієвих заходів, спрямованих на дотримання законодавчих та нормативно-правових актів про оплату праці, колективних договорів, цієї угоди суб’єктами господарювання, що перебувають у сфері дії Галузевої угоди.
РОЗДIЛ IІІ
Охорона праці та здоров’я
Враховуючи необхідність забезпечення i реалізації прав i соціальних гарантій щодо охорони праці , сторони домовились:
3.1.Проводити єдину організаційно-технічну політику з питань створення здорових i безпечних умов праці та побуту на виробництві, запобігання аваріям, травматизму i профзахворюванням.
3.2.Контролювати стан безпеки праці i побутових умов на виробництві відповідно до Закону України “ Про охорону праці ” .
Аналізувати i надсилати на місця інформацію про стан виробничого травматизму в галуз i для проведення профілактичної роботи з охорони праці.
3.3.Органiзувати навчання та перевірку знань з питань охорони праці згідно з вимогами “ Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці “ , затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.02.2005 № 231/10511 .
3.4.Рекомендувати адміністраціям підприємств та профспілковим організаціям житлово-комунального господарства відповідно до Закону України “ Про охорону праці ”:
3.4.1 – створювати в кожному структурному підрозділі і на робочих місцях умови праці, які б відповідали вимогам Закону, а також забезпечувати надання працівникам прав, гарантованих чинним законодавством;
3.4.2. – розробляти, за погодженням з профспілковою стороною, і забезпечувати виконання комплексних заходів щодо досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці, усунення шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійним захворюванням і аваріям;
3.4.3.- організовувати проведення попереднього (під час прийому на роботу) та періодичного (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах з шкідливими чи небезпечними умовами праці, та осіб віком до 21 року;
3.4.4.- створювати на підприємствах служби охорони праці і передбачити у положеннях та статутах повноваження цих служб;
3.4.5.- забезпечувати перегляд посадових інструкцій працівників у всіх ланках управління та виробництва з урахуванням конкретних обов‘язків, прав та відповідальності за виконання покладених на них функцій з питань охорони праці;
3.4.6.- забезпечувати працівників необхідним спецодягом, взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту відповідно до нормативів та колективного договору, та забезпечувати за рахунок коштів підприємства прання, хімчистку, обезжирення, відновлення і ремонт спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту, утримання побутових приміщень відповідно до санітарних норм і правил; до врегулювання законодавством України забезпечення милом і знешкоджуючими засобами здійснювати у порядку та за нормами, що діяли до 01.01.2017 р.;
3.4.7.- забезпечувати безплатно працівників, які працюють на роботах із шкідливими умовами праці, молоком або іншими рівноцінними харчовими продуктами до врегулювання законодавством України у порядку і розмірах, що діяли до 01.01.2017 р., а також питною водою;
3.4.8.- вивільнювати жінок з важких і шкідливих для здоров‘я робіт;
3.4.9.- забезпечити протягом цього періоду стійкий температурний режим у виробничих приміщеннях згідно з встановленими нормами;
3.4.10.- забезпечувати підготовку спеціалістів для проведення аварійних робіт та створення відповідних тренажерних центрів по відпрацюванню практичних навичок безпечного їх виконання;
3.4.11.- надавати всіляку допомогу і підтримку непрацюючим інвалідам, які стали інвалідами внаслідок травм на виробництві і профзахворювань.
3.5. Здійснювати облік випадків виробничого травматизму, профзахворювань, регулярно аналізувати їх причини, розробляти рекомендації та заходи щодо їх усунення.
3.6. Відшкодовувати працівникам збитки, завдані внаслiдок каліцтва або іншого ушкодження, пов’язаного з виконанням трудових обов’язків, згідно з чинним законодавством.
3.7. Встановлювати доплату працівникам за несприятливі умови праці в розмірах, визначених за результатами атестації робочих місць та колективним договором, але не нижчих за передбачені у додатку до цієї Угоди.
3.8. Сприяти проведенню атестації робочих місць із шкідливими умовами праці для визначення пільгового пенсійного забезпечення та надання інших пільг та компенсацій працюючим на підприємствах галузі у терміни передбачені чинним законодавством та визначені колективним договором.
3.9. Контролювати завершення всіх робіт з підготовки підприємств до роботи у осінньо-зимовий період року .
3.10. Організувати проведення поточного контролю за станом охорони праці на пiдвiдомчих підприємствах .
3.11. Збільшувати витрати на охорону праці одного працюючого залежно від економічного стану підприємства в порядку, передбаченому колективним договором.
3.12. Забезпечити систематичне підвищення рівня обізнаності працівників з проблемами, пов’язаними з ВІЛ/СНІДОМ, його впливом на здоров’я.
3.13. Звільняти від основної роботи зі збереженням середнього заробітку представників профспілок з питань охорони праці для виконання громадського контролю.
РОЗДIЛ ІV
Режим праці i відпочинку
Сторони домовились про наступне:
4.1. Підприємство забезпечує дотримання встановлених законодавством норм тривалості робочого часу для всіх категорій працівників. Порядок встановлення вихідних днів визначається колективним договором відповідно до чинного законодавства.
4.2. Підприємства можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу на умовах, визначених колективним договором за рахунок прибутку .
4.3. Час початку і закінчення роботи, багатозмінний режим роботи, поділ робочого дня на частини у випадках, передбачених законодавством, застосування підсумкового обліку робочого часу погоджується з профспілковим комітетом і обумовлюється у колективному договорі.
4.4. При багатозмінному режимі роботи адміністрація підприємства за узгодженням з профспілкою може визначати для працівників вихідні дні у різні дні тижня, по черзі кожній групі працівників, відповідно до затвердженого графіка змінності.
4.5. Надати право керівникам підприємств за погодженням з профкомом в напружені періоди робіт встановлювати тривалість робочої зміни за нормальних умов праці до 12 годин та вести підсумований облік робочого часу з оплатою за відпрацьований час згідно з чинним законодавством.
4.6. Залучення працівників до надурочних робіт може здійснюватися лише з дозволу профспілкового комітету у випадках, передбачених чинним законодавством.
4.7. Основні відпустки надаються згідно з Законом України «Про відпустки». Додаткові та соціально оплачувані відпустки більшої, порівняно з чинним законодавством тривалості, можуть надаватися за рахунок власних коштів підприємств.
4.8. Надавати щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці у відповідності до Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1290 (додатки 1 і 2 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2003 № 679).
Конкретна тривалість щорічних додаткових відпусток встановлюється колективним або трудовим договором: за роботу із шкідливими і важкими праці залежно від результатів атестації робочих місць та часу зайнятості працівника в цих умовах (стаття 7 Закону України “ Про відпустки “ ), а відпусток за особливий характер праці – залежно від часу зайнятості працівника в цих умовах (стаття 8 Закону України “ Про відпустки “).
4.10. Надавати працівникам щорічну оплачувану відпустку тривалістю не менше, ніж встановлена чинним законодавством України.
РОЗДIЛ V
У сферi зайнятості
Сторони рекомендують :
5.1.Керівникам підприємств узгоджувати з профспілковими комітетами рішення про скорочення чисельності або штату працюючих у зв’язку iз змінами в структурі, обсягах, організації виробництва i не пізніше ніж 3-х місяців до намічених дій знайомити профспілковий комітет з економічним обґрунтуванням та заходами щодо забезпечення зайнятості вивільнених працівників .
5.2.Працівникам, попередженим про звільнення за пунктом 1 статті 40 КЗпП України, надається не менше 8 годин на тиждень протягом останнього місяця для пошуку роботи у робочий час зі збереженням тарифної ставки.
5.3.Забезпечувати додержання встановленої законодавством тривалості робочого часу (40-годинний робочий тиждень) .
Підприємства, організації можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу працівників з оплатою, за рахунок прибутку, який залишається у розпорядженні підприємства за умови включення цієї норми до колективного договору, а також застосовувати найбільш поширені гнучкі форми зайнятості та нестандартний режим робочого часу: неповний робочий час, скорочена робоча неділя, які не впливають на скорочення ефективності виробництва .
5.4. Рішення щодо запровадження неповного робочого дня (тижня) приймаються роботодавцем після попередніх переговорів з профспілковою стороною, з додержанням вимог, передбачених статтею 32 КЗпП України. Результат переговорів оформляється протоколом і є підставою для прийняття рішення на обумовлених умовах та порядку.
5.5. У разі банкрутства або ліквідації підприємства керівник спільно з профспілковим комітетом створюють наглядові комісії з питань дотримання законодавства та соціального захисту працівників, які підлягають звільненню .
5.6. Сторони домовились спільними діями домагатись розширення можливостей для повної та продуктивної зайнятості, запобігання масовим вивільненням, організувати підготовку та перепідготовку працівників та загальних витрат коштів на цю мету відповідно до потреб виробництва та вимог законодавства, здійснювати підвищення їх кваліфікації не рідше одного разу в 5 років.
5.7. Сприяти створенню комісії по трудових спорах на підприємствах з кількістю працюючих 15 осіб і більше та сприяти підвищенню ефективності розгляду ними трудових спорів.
5.8. Організувати наставництво для молодих робітників.
РОЗДIЛ VI
Рекомендації підприємствам
6.1. Обумовлювати в колективних договорах такі додаткові соціальні гарантії та пільги за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні підприємства:
6.1.1.- збереження пільг за сім’ями працівників, які померли внаслідок травм чи професійних захворювань, пов’язаних з виконанням ними трудових обов’язків;
6.1.2.- відпустки за сімейними обставинами / одруження, народження дитини, смерть рідних та інші випадки/;
6.1.3.- одноденні відпустки батькам школярів /1 вересня/;
6.1.4.- скорочення робочого часу для жінок, починаючи з п’ятого місяця вагітності , із збереженням середньої заробітної плати;
6.1.5.- виплата одноразової допомоги працівникам у разі виходу на пенсію;
6.1.6.- здешевлення вартості харчування;
6.1.7.- укладення договорів на додаткове медично-оздоровче обслуговування;
6.1.8.- надання пільг на житлово-побутове обслуговування, виділення за пільговими цінами палива, будівельних матеріалів для індивідуального будівництва та iн.;
6.1.9.- надання додаткової, непередбаченої законодавством, матеріальної та фінансової допомоги робітникам після їх звільнення з поважних причин та членам їх сімей;
6.1.10. – закріплення висококваліфікованих та сумлінно працюючих працівників на підприємстві шляхом придбання для них соціального пакету недержавного пенсійного забезпечення;
6.1.11.- додатковий фінансовий захист робітників, робота яких пов’язана з підвищеною небезпекою, придбанням для них корпоративних страхових економічних програм недержавного пенсійного забезпечення;
6.1.12. – заохочення працівників і ветеранів підприємства у зв’язку із святами, ювілейними датами;
6.1.13.- надання одноразової допомоги молодим сім’ям та працівникам, які повернулися на підприємство після демобілізації з армії;
6.1.14.- запровадження тривалості робочого часу для осіб, які мають дітей віком до 14 років, або дитину-інваліда, на одну годину на тиждень менше встановленої тривалості із збереженням розміру заробітної плати.
6.2. Створити на підприємстві комісію з гендерних питань чи обрати уповноваженого з гендерного права.
6.3. Сформувати пропозиції до розділу “ Праця та соціальний захист жінок “ колективного договору, з метою впровадження гендерної рівності на виробництві, покращення соціального стану жінок.
РОЗДIЛ VII
Гарантії діяльності профспілки
7.1. Права профспілки визначаються Законом України “ Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності “, іншими законами України та нормативними актами, Генеральною, Галузевими, Територіальними угодами, Статутом галузевої Профспілки, колективними договорами підприємств та цією Угодою.
7.2. Підприємство надає профспілковому комітету безкоштовно , у разі необхідності, для його діяльності приміщення, як для роботи, так i для проведення зборів, засоби зв’язку та транспорту.
7.3. Підприємство своєчасно, але не пізніше як у 5-ти денний термін після виплати працівникам заробітної плати, перераховує на розрахунковий рахунок профспілкового комітету, утримані на пiдставi особистих письмових заяв членів профспілки, членські внески.
7.4. Підприємство перераховує кошти профспілковим комітетам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці, з віднесенням цих сум на валові витрати.
7.5. Підприємство поширює пільги i гарантії, що передбачені колективним договором, положенням про преміювання, в тому числі за результати господарської діяльності за рік, виплату винагород та інших матеріальних заохочень, а також право на майновий пай (акції ) у разі проведення приватизації основних засобів виробництва на виборних i штатних профспілкових працівників.
7.6. Підприємство забезпечує виборним профспілковим працівникам після закінчення терміну повноважень за виборною посадою попередню роботу (посаду), а в разі вiдсутностi такої - іншу рiвноцiнну роботу (посаду) крім випадків повної ліквідації підприємства або вчинення працівником винних дій.
7.7. Підприємство сприяє у навчанні профспілкових працівників з питань соціально-економічного захисту працюючих, охорони праці за рахунок власних коштів.
7.8. Згідно ст.251 КЗпП України,ст.28 Закону України “ Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності “, адміністрація на запит профкому в тижневий строк надає йому безоплатно інформацію щодо умов та оплати праці працівників, соціально-економічного розвитку підприємства та виконання колективного договору.
7.9. Підприємство забезпечує участь представників профспілкового комітету у нарадах, засіданнях з питань, що стосуються трудових i соціально-економічних інтересів працівників.
7.10.З метою вирішення питань у сфері соціальних, економічних та трудових відносин сторони визнають соціальний діалог як загальновизнану форму співпраці на засадах законності та обов’язковості дотримання досягнутих домовленостей.
7.11. Рішення, які обмежують права та повноваження профспілки згідно з її Статутом та цією Угодою, вважаються недійсними .
РОЗДIЛ VIII
Соціальне партнерство
8.1.Сторони зобов’язуються:
- сприяти підприємствам в проведенні заходів з реформування галузі, забезпечити додержання прав та інтересів трудящих, підвищенні їх життєвого рівня.
Конфліктні ситуації, спірні питання, що виникають на галузевому рівні, вирішувати шляхом переговорів, прийняттям компромісних рішень. У разі відмови роботодавців усунути порушення трудового законодавства ініціювати розгляд цих питань відповідними органами виконавчої влади, місцевого самоврядування з метою вжиття ними відповідних заходів реагування або звернення до суду.
- суворо дотримуватись встановленого законодавством порядку розгляду колективних трудових спорів (конфліктів) і здійснювати заходи, які сприятимуть зниженню соціальної напруги в трудових колективах;
- здійснювати заходи щодо поліпшення умов праці, побуту і оздоровлення трудящих;
- відстоювати інтереси трудових колективів під час проведення приватизації майна підприємств, об’єктів соцкультпобуту, житла.
8.2. Безкоштовно надавати консультації, розглядати скарги та заяви трудящих, надавати методичну і практичну допомогу з питань даної Угоди, укладення колективних договорів.
IХ. Заключні положення