ОПИС ДОКУМЕНТУ

Підготував:

Департамент житлово-комунального комплексу

Галузь:

Галузева

Статус:

Новий проєкт

Дата:

04.09.2019

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1412-8-рд
Про звернення Черкаської міської ради до Кабінету Міністрів України щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал» 


 
              Проект рішення
            1412-8-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
               
                 
Про звернення Черкаської міської ради до Кабінету Міністрів України щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал»           
               
                 
Відповідно до ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
  1. Звернутися до Кабінету міністрів України щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал» (звернення додається).
  2. Контроль за виконанням рішення покласти на департамент житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради (Панченко Ю.В.) та постійну комісію міської ради з питань житлово-комунального господарства, промисловості, транспорту, зв’язку, підприємництва, екології та охорони навколишнього середовища (Кіта І.М.).
 
 
                 
                 
Міський голова         А.В. Бондаренко
           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Кабінет Міністрів України
 
Звернення
Просимо Вашого сприяння Вашого сприяння щодо отримання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал».
На сьогодні КП «Черкасиводоканал» знаходиться у надзвичайно скрутному фінансовому становищі, до якого штучно доведене недолугою тарифною політикою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та не виконанням з боку держави в особі Міністерства фінансів України взятих на себе зобов’язань щодо повернення підприємству заборгованості з різниці в тарифах.
Діюча на сьогодні процедура встановлення тарифів Національним регуляторам (НКРЕКП) на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення створює для водопровідно-каналізаційних підприємств України фінансові проблеми.
Так, для встановлення тарифів на 2016 рік, КП «Черкасиводоканал» подано відповідну заяву до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) 06.11.2015. При цьому, з 01.01.2016 здійснено лише коригування тарифів 2015 року в частині витрат на електроенергію. Відповідно, 26.04.2016 підприємством подано чергову заяву щодо зміни тарифів на 2016 рік. Проте, тарифи на 2016 рік на економічно обґрунтованому рівні були встановлені НКРЕКП лише з 01.10.2016. Як наслідок, у 2016 році недоотримано необхідного для сплати основної суми субкредиту прибутку в сумі 21 527,8 тис. гривень.
Для встановлення тарифів на 2017 рік, КП «Черкасиводоканал» 09.08.2016 подано відповідну заяву до НКРЕКП. При цьому тарифи на 2017 рік на економічно обґрунтованому рівні були встановлені НКРЕКП лише з 01.07.2017, в результаті чого у 2017 році недоотримано необхідного для сплати основної суми субкредиту прибутку в сумі 3524,6  тис. гривень.
У 2018 році ситуація не покращилася. Подавши 12.07.2017 заяву для встановлення тарифів на 2018 рік, їх встановлення на економічно обґрунтованому рівні відбулося лише з 01.11.2018. До вказаної дати, з 01.02.2018 відбулося зменшення тарифів в частині виключення витрат на повірку засобів обліку (на базі тарифів, встановлених з 01.07.2017), а з 01.04.2018 їх коригування в частині витрат на електроенергію, очищення стічних вод та частково на реагенти і оплату праці. Як наслідок, у 2018 році недоотримано необхідного для сплати основної суми субкредиту прибутку в сумі 20294,9 тис. гривень.
Така ж ситуація і у 2019 році. Заяву для встановлення тарифів на 2019 рік підприємством подано 15.05.2018. При цьому встановлення тарифів на економічно обґрунтованому рівні не відбулося, а здійснено лише їх коригування в частині витрат на електроенергію, очищення стічних вод, реагенти (але не в об’ємі фактичного споживання) та інвестиційної складової, які введено в дію з 01.04.2019. Як наслідок, вже 27.04.2019 КП «Черкасиводоканал» подано до НКРЕКП відповідну заяву на зміну тарифів 2019 року.
Також варто зазначити, що відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302, базою для розрахунків тарифів є витрати попереднього звітного періоду та ціни на момент проведення розрахунків.
Зокрема, при формуванні тарифів на 2019 рік, враховано витрати 2017 року та ціни станом на травень 2018 року, які не є актуальними для 2019 року.
Тобто, вже навіть при формуванні тарифів, їх рівень не відповідає економічно обґрунтованому та не забезпечує відшкодування в повній мірі операційних витрат на провадження діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення.
Така тарифна політика державного регулятора (НКРЕКП) позбавляє підприємства водопровідно-каналізаційного господарства можливості отримувати необхідний рівень доходу для покриття існуючих зобов’язань.
Як наслідок, для забезпечення споживачів якісними комунальними послугами, КП «Черкасиводоканал» здійснює закупівлю необхідної кількості реагентів за цінами, які не відповідають передбаченим тарифами, сплачує за технічне обслуговування підкачуючих насосів холодної води на верхні поверхи, вчасно розраховується за електроенергію і з постачальниками необхідних матеріалів та послуг, виплачує заробітну плату.
Наслідком всього вище викладеного, є утворення заборгованості зокрема перед Черкаською міською радою за виконання гарантійних зобов’язань по сплаті основної суми субкредиту в рамках інвестиційного проекту «Розвиток міської інфраструктури» (Договір про субкредитування № 28010-02/144 від 29 грудня 2009 року).
Погашення субкредиту здійснюється за рахунок прибутку, передбаченого в тарифах на централізоване водопостачання та водовідведення. Проте, розміру отримуваного на сьогодні прибутку не достатньо для розрахунків по кредитним зобов’язанням в повній мірі.
Так, зобов’язання по сплаті основної суми субкредиту за 2018 рік становили 22463,1 тис. грн., з яких сплачено КП «Черкасиводоканал» 8123,6 тис. грн., Гарантом (Черкаська міська рада) – 14 339,5 тис. гривень (із вказаної прогарантованої суми, 5471,5 тис. гривень включено до фінансової підтримки на погашення заборгованості по гарантійним зобов'язанням перед Черкаською міською радою в сумі 16 489,4 тис. грн, передбаченої рішенням Черкаської міської ради від 29.01.2018 № 2-2886 «Про міський бюджет на 2018 рік» (зі змінами)).
При цьому фактичні джерела для сплати основної суми субкредиту у 2018 році становили 2 168,2 тис. гривень (включає 1070,2 тис. грн. фактичного прибутку від централізованого водопостачання та водовідведення і 1 098,0 тис. грн. отриманої заборгованості з різниці в тарифах), що менше за потребу на 20 294,9 тис. гривень (20294,9 = 22463,1 – 2168,2).
Як наслідок, на сьогодні у нашого підприємства рахується заборгованість перед Черкаською міською радою в розмірі 12580,05 тис. грн (в т.ч. за виконання гарантійних зобов’язань по сплаті основної суми субкредиту МБРР за 2018 рік в розмірі 8867,96 тис.грн та пеня – 3712,09 тис. грн), джерела для погашення якої у підприємства відсутні.
В цілому за 2016-2018 роки, недоотримано необхідного для сплати основної суми субкредиту прибутку на загальну суму 45 347,3 тис. гривень.
Ситуацію можна було виправити завдяки відшкодуванню частини різниці в тарифах.
Так, Держава заборгувала КП “Черкасиводоканал” – 50 816,2 тис. грн. різниці в тарифах, з них 43337,0 тис. грн. за послуги з централізованого водопостачання та 7 479,2 тис. грн. за послуги з централізованого водовідведення.
Так як аналогічна ситуація склалася по всій комунальній галузі України, в Державному бюджеті на 2017 рік було передбачено відшкодування різниці в тарифах шляхом надання субвенції. На виконання Закону, 18 травня 2017 року Постановою Кабінету Міністрів України № 332 затверджено Порядок та умови надання у 2017 році субвенції державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці  між фактичною вартістю централізованого водопостачання та водовідведення ... та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування” (стаття 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік») ( передбачено оплату боргу з ПДВ та заборгованості за електроенергію за рахунок субвенції).
На виконання вище зазначеної Постанови у 2017 році було укладено договори  про організацію взаєморозрахунків за рахунок цільових субвенцій з Державного бюджету.
Сторонами, що беруть участь у проведенні взаєморозрахунків є:
Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області, далі – сторона перша)
Департамент фінансів Черкаської облдержадміністрації, (далі – сторона друга);
Департамент фінансової політики Черкаської міської ради, (далі – сторона третя);
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради, (далі – сторона остання)
Договори підписані вище переліченими сторонами. Загальна сума Договорів, укладених згідно постанови Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 - 15103,3 тис. грн., в тому числі: 8 929,7 тис. грн з погашення податкового боргу з податку на додану вартість згідно протоколів територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах № 20 від 06 липня 2017 року, № 26 від 10 серпня 2017 року та № 27 від 22 листопада 2017 року (договори: № 332/005 від 07.07.2017 на суму 4 080 964,00 грн.,  № 332/038 від 16.08.2017 на суму 544 721,00 грн. та № 332/040 від 23.11.2017 на суму 4 304 019,00 грн.); 6 173,6 тис. грн. з погашення заборгованості за електроенергію згідно протоколів територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах № 23 від 06 липня 2017 року, № 25 від 04 серпня 2017 року (договори: № 332/007 від 10.07.2017 на суму 4 526 935,00 грн.,  № 332/025 від 07.08.2017 на суму 1 646 651,00 грн.).
Предметом Договору є організація проведення сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з Державного бюджету місцевим бюджетам, передбаченою статтею 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (долі – субвенція), відповідно до Порядку та умов надання у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, які надають населенню такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332.
Згідно порядку проведення взаєморозрахунків:
Казначейство перераховує стороні першій кошти, залучені з єдиного казначейського рахунку на підставі рішення Мінфіну, що станом на 31.12.2017 залишилось не виконаним.
Як наслідок на протягом 2017 року у підприємства утворився борг з податку на додану вартість, та не здійснена реєстрація податкових накладних в єдиному державному реєстрі за період березень-грудень 2017 року.
У період з січня по червень 2018 року підприємство змушене було погасити борги, в сумі зобов’язань з ПДВ на 8 929,7 тис. грн. та штрафні санкції в сумі 1 785,9 тис. грн., які були нараховані за прострочення термінів сплати зобов’язань з податку на додану вартість. Реєстрація податкових накладних за вище вказаний період була здійснена після сплати боргових зобов’язань з ПДВ які не були сплачені  Міністерством фінансів України.
  Пунктом 200-1.3. Податкового кодексу передбачено що під час розрахунку показника реєстраційного ліміту враховується сума коштів у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах.
Згідно Акту документальної планової виїзної перевірки  КП «Черкасиводоканал» від 07.05.2018 до підприємства застосовані штрафні санкції за відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 Податкового кодексу України податкових накладних на суму 22 984 058,14 грн. (штраф у розмірі 50% - 11 492 026,09 грн.) та порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на загальну суму 4 894 553,67 грн. (штраф  у розмірі 1 209 814,17грн.) ППР № 0005041401 та № 0005031401Р від 29.05.2018 року. Крім того, ГУ ДФС в Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення №0008791401 від 17.08.2018 року, яким КП "Черкасиводоканал" були нараховані фінансові санкції (штраф), в розмірі 11 492 026,09грн. (50 % суми податкових зобов'язань з податку на додану вартість), як відповідальність за відсутність реєстрації протягом граничного строку податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за звітній період березень-грудень 2017 року на суму ПДВ - 22 984 058,14 грн., після отримання податкового повідомлення рішення №0005041401 від 29.05.2018 року. (10 календарних днів).
При цьому, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стабілізації розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України» від 09.11.2017 № 2198, який набрав чинності 03.12.2017, пункт 120-1.10 статті 120-1 абзацу п'ятого доповнено новим абзацом такого змісту: "50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".
Так як штраф нараховано за весь період, незважаючи, що в діючому на той час (до 01.12.17р) Податковому кодексі така норма відсутня, підприємство звернулось до Черкаського окружного суду. (справа № 2340/3534/18) для скасування податкових повідомлень рішень ППР № 0005041401  та № 0005031401Р від 29.05.2018 року та №0008791401 від 17.08.2018.
11.12.2018 року Черкаський окружний суд визнав протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнив.
28.03. 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд справі № 2340/3534/18
Вирішив: Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11.12.2018 скасувати в частині задоволених позовних вимог та відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
На цей час підприємство подало Касаційну скаргу до Верховного Суду  з проханням скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 2340/3534/18.
Крім того, КП «Черкасиводоканал» звернулось до Черкаського  окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Міністерства фінансів України, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та  житлово-комунального господарства України, в якому просило визнати протиправною  бездіяльність Міністерства  фінансів  України  при виконанні Державного бюджету України на 2017 рік в частині незабезпечення сплати ( перерахування) на  користь  КП «Черкасиводоканал»  субвенції з державного бюджету на погашення різниці в тарифах на загальну суму 8929704,00 грн. та стягнути з Міністерства фінансів України на користь КП  «Черкасиводоканал» суму завданої майнової шкоди (а саме, сплату штрафних санкцій ДФС України за несвоєчасну сплату боргових зобов’язань з ПДВ, у зв’язку з не виконанням Постанови від 18.05.2017 року № 332) в розмірі 710362, 45 грн.
Рішенням Черкаського окружного  адміністративного суду від 03 серпня 2018 року позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Міністерства  фінансів України при виконанні Державного бюджету України на 2017 рік в частині незабезпечення сплати  (перерахування) на користь комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради субвенції з державного бюджету на погашення різниці в тарифах, яка виникла та  залишилася не погашеною  станом на 01.01.2016 року на  загальну суму 8929 704,00 грн.
Зобов’язано Міністерство фінансів України прийняти рішення про перерахування субвенції згідно  з розподілом до постанови КМУ від 18.05.20117 № 332 та договорів про організацію взаєморозрахунків № 332/005 від 07.07.2017, № 332/038 від 16.08.2017 та  № 332/040 від 23.11.2017р.
Стягнуто з Міністерства  фінансів України на користь  КП «Черкасиводоканал» суму завданої матеріальної шкоди в розмірі 710 362, 45 грн.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням Міністерство фінансів України звернулося до Шостого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, якою просило рішення Черкаського окружного адміністративного суду   по справі скасувати та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.
Апеляційну скаргу Міністерства фінансів України залишили без задоволення. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду вступило в законну силу та  направлено на виконання до державної виконавчої служби.
Як наслідок, на сьогодні, при наявній заборгованості Держави перед підприємством по різниці в тарифах в сумі 50 816,2 тис. грн.,  в умовах коли державний регулятор не забезпечує своєчасного встановлення тарифів на економічно обґрунтованому рівні, держава не виконує своїх зобов’язань щодо компенсації заборгованості з різниці в тарифах, та перекладає свої зобов’язання на органи місцевого самоврядування.
Найімовірнішим джерелом для покриття операційних витрат, погашення заборгованості перед Черкаською міською радою за виконання гарантійних зобов’язань по сплаті основної суми субкредиту МБРР, є надання фінансової підтримки КП «Черкасиводоканал» за рахунок міського бюджету.
Загальна сума фінансової підтримки, необхідна КП «Черкасиводоканал»  становить очікувано 64855,2 тис. грн., з якої на 25000,0 тис. грн. прийнято рішення міської ради "Про міський бюджет на 2019 рік" від 24.01.2019 № 2-3735 (зі змінами від 05.03.2019 № 2-4026), згідно з яким у міському бюджеті передбачено надання фінансової підтримки КП «Черкасиводоканал».
У зв’язку із наявною заборгованістю існує реальна загроза припинення надання мешканцям міста Черкаси послуг з холодного водопостачання та водовідведення.
Враховуючи вищевикладене, просимо Вашого сприяння щодо погашення КП «Черкасиводоканал» заборгованості із різниці в тарифах. У разі погашення заборгованості з різниці в різниці в тарифах КП «Черкасиводоканал» зможе погасити податковий борг, розрахуватися за спожиту електроенергію та за послуги з очистки стічних вод.
 
Від імені Черкаської міської ради
 
            Міський голова А.В. Бондаренко
 
 
 
 
 
 
 
 
УКРАЇНА
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
ДЕПАРТАМЕНТ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ
18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького,36. тел. 36-11-35; 36-11-37
 
Від _____________ № ________
Депутатам Черкаської
міської ради
 
Пояснення до проекту рішення міської ради
«Про звернення Черкаської міської ради до Кабінету Міністрів України щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал»
 
Просимо розглянути та підтримати на сесії міської проект рішення «Про звернення Черкаської міської ради до Кабінету Міністрів України щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах для КП «Черкасиводоканал».
На сьогодні КП «Черкасиводоканал» знаходиться у надзвичайно скрутному фінансовому становищі, до якого штучно доведене недолугою тарифною політикою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та не виконанням з боку держави в особі Міністерства фінансів України взятих на себе зобов’язань щодо повернення підприємству заборгованості з різниці в тарифах.
У зв’язку із наявною заборгованістю існує реальна загроза припинення надання мешканцям міста Черкаси послуг з холодного водопостачання та водовідведення.
У разі погашення заборгованості з різниці в різниці в тарифах КП «Черкасиводоканал» зможе погасити податковий борг, розрахуватися за спожиту електроенергію та за послуги з очистки стічних вод.
 
 
 
 
В.о. директора департаменту                                                    Ю.В. Панченко