ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1165-8-рд 

Проект рішення
№ 1165-8-рд 
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
Про затвердження  Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції
Відповідно до п. 22 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,  ст. 4 Закону України «Про органи  і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» та  п.5 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007    № 1068 «Про затвердження Типового положення про службу у справах дітей»,  Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
         1. Затвердити Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції (додається).
         2. Рішення Черкаської міської ради від 25.10.2016 № 2-1154 «Про затвердження Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції» вважати таким, що втратив чинність.
         3. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Ботнара Ю.А. та постійну комісію міської ради з питань охорони здоров’я, материнства, дитинства, сім’ї, соціального захисту, культури, фізкультури та спорту,
 
 
Міський голова А.В. Бондаренко
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                        ЗАТВЕРДЖЕНО
                                                                      рішення Черкаської міської ради
                                                     від ________ № ______
 
                                          ПОЛОЖЕННЯ
про службу у справах дітей Черкаської міської ради
                                             (нова редакція)
 
                                     1. Загальні положення
 
1.1. Служба у справах дітей Черкаської міської ради (далі - Cлужба) є виконавчим органом Черкаської міської ради.
Служба підзвітна і підконтрольна Черкаській міській раді, підпорядкована її виконавчому комітету та міському голові.
Служба утворена та діє на підставі рішення Черкаської міської ради,  та цього положення про Службу.
 
1.2. Служба має статус юридичної особи на правах управління, зареєстрованої у встановленому порядку, має самостійний баланс, розрахункові рахунки в установі Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України, штампи та відповідний бланк із своїм найменуванням, передбачені чинним законодавством України.
 
1.3. Служба, як виконавчий орган Черкаської міської ради, має повноваження органу опіки та піклування м. Черкаси в частині забезпечення контролю та надання дозволів на здійснення правочинів щодо майна та житла, співвласниками, власниками та користувачами якого є діти або їх батьки; розв’язання спору між батьками про визначення місця проживання малолітньої дитини та участі у вихованні дитини одного із батьків, що проживає окремо від дитини; встановлення і припинення опіки над майном  дитини, що має статус дитини-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування (далі - статусна дитина); збереження житлового приміщення за статусною дитиною; зміна договору найму житлового приміщення, що зберігається за статусною дитиною; приватизація житла за участю статусної дитини; передача в оренду майна, що належить на праві власності статусній дитині; реєстрація чи зміна місця реєстрації статусної дитини, відповідно до законодавства України.

1.4. Служба у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, розпорядженнями Черкаської обласної державної адміністрації, наказами служби у справах дітей Черкаської облдержадміністрації, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями Черкаського міського голови, цим Положенням та іншими законодавчими актами.
                  
                    2. Основні напрямки  діяльності Служби
 
2.1 Основними завданнями Служби є:
- реалізація на території міста державної політики з питань соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень;
- розроблення і здійснення самостійно або разом з відповідними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей;
- координація зусиль місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, в тому числі за місцем проживання;
- надання органам виконавчої влади, підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності, громадським організаціям, педагогічним працівникам, громадянам  практичної  та методичної допомоги, консультацій з питань соціального захисту дітей, запобігання вчиненню дітьми правопорушень;
          - ведення державної статистики щодо дітей;
- підготовка інформаційно-аналітичних і статистичних матеріалів, організація дослідження стану соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень;
- визначення пріоритетних напрямів поліпшення становища дітей міста, їх соціального захисту, сприяння фізичному, духовному та інтелектуальному розвиткові, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень;
          - виявлення та ведення обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, усиновлених, влаштованих до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу та соціально-реабілітаційного центру, дітей-переселенців з окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів;
- влаштування дітей-сиріт та дітей,  позбавлених  батьківського піклування,  під опіку, піклування, до дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей та патронатних сімей, сприяння усиновленню;
          - забезпечення додержання вимог законодавства щодо встановлення опіки та піклування над дітьми, їх усиновлення, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім'ї, патронатні сім’ї;
          - здійснення контролю за умовами утримання і виховання дітей у державних закладах, де виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, закладах соціального захисту для дітей усіх форм власності.
 
2.2. Служба відповідно до покладених на неї завдань:
- організовує розроблення і здійснення на території міста заходів та програм, спрямованих на поліпшення становища дітей, їх фізичного, інтелектуального і духовного розвитку, запобігання бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень;
- надає місцевим органам виконавчої влади, підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності, громадським організаціям, педагогічним працівникам, громадянам у межах своїх повноважень практичну, методичну та консультаційну допомогу у вирішенні питань щодо соціального захисту дітей і запобігання вчиненню дітьми правопорушень;
- подає пропозиції до проектів державних та регіональних програм, міських програм, планів і прогнозів у частині  соціального захисту, забезпечення  прав, свобод і законних інтересів дітей;
- забезпечує у межах своїх повноважень здійснення контролю за додержанням законодавства  щодо соціального захисту дітей і запобігання вчиненню ними правопорушень;
- веде облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усиновлених, влаштованих до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, дітей, які переміщені з окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів;
- здійснює контроль за умовами утримання і виховання дітей у сім'ях   опікунів, піклувальників, дитячих будинках сімейного типу, прийомних сім'ях, патронатних сім’ях та державних установах, де виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
- організовує і проводить разом з іншими структурними підрозділами Черкаської міської ради, Черкаським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області заходи щодо соціального захисту дітей, виявлення причин, що зумовлюють дитячу бездоглядність та безпритульність, запобігання вчиненню дітьми правопорушень;
- розробляє і подає на розгляд міської ради пропозиції стосовно бюджетних асигнувань на виконання програм і здійснення заходів щодо реалізації державної політики з питань дітей, спрямованої на подолання дитячої бездоглядності та безпритульності;
- оформляє документи на влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, під опіку, піклування, до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, в патронатну сім’ю, сприяє усиновленню;
- надає потенційним усиновлювачам, опікунам, піклувальникам, батькам-вихователям, прийомним батькам інформацію про дітей, які перебувають на обліку в Службі, і видає направлення на відвідування закладів з метою налагодження психологічного контакту з дитиною;
- готує акти обстеження умов проживання дітей, батьків, інших осіб, які бажають проживати з дитиною, брати участь у її вихованні, опис майна дитини, а також акти обстеження житлово-побутових умов потенційних опікунів, піклувальників;
- проводить перевірки умов проживання і виховання дітей у сім'ях опікунів, піклувальників за окремо складеним графіком, але не рідше ніж раз на рік, крім першої перевірки, яка проводиться через три місяці після встановлення опіки та піклування;
- готує звіти про стан виховання, утримання і розвитку дітей в прийомних сім'ях та дитячих будинках сімейного типу;
- бере участь у процесі вибуття дітей із закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та закладів соціального захисту для дітей у сім'ї усиновлювачів, опікунів, піклувальників, до дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей;
- готує проекти рішень органу опіки та піклування щодо надання статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, та влаштування їх до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, в патронатну сім’ю, до закладу соціального захисту для дітей усіх форм власності, встановлення опіки, піклування, над дитиною, надання дозволу на зміну прізвища дитини, та визначення прізвища новонародженої дитини,  затвердження висновку ССД про підтвердження  місця проживання дитини для тимчасового виїзду за межі України, надання неповнолітньому повної цивільної дієздатності, негайного відібрання дитини від батьків;
          - готує проекти висновку органу опіки та піклування та подає суду письмовий висновок щодо розв'язання спору щодо участі одного з батьків у вихованні дитини, місця проживання дитини, виселення дитини, зняття дитини з реєстрації місця проживання, визнання дитини такою, що втратила право користування житловим приміщенням, позбавлення та поновлення батьківських прав, побачення з дитиною матері, батька, які позбавлені батьківських прав, відібрання дитини від особи, яка тримає її у себе не на підставі закону або рішення суду, управління батьками майном дитини, скасування усиновлення та визнання його недійсним;
          - готує рішення служби у справах дітей, як органу опіки та піклування, щодо надання дозволів на вчинення правочинів щодо майна та житла, співвласниками, власниками та користувачами якого є діти або їх батьки;   
          - готує та подає в установленому порядку статистичну звітність;
- розглядає в установленому порядку звернення громадян;
          - розглядає звернення власників підприємств, установ або організацій усіх форм власності та надає дозвіл, або вмотивовану відмову,  щодо звільнення працівника,  молодшого 18 років, з роботи;
- розглядає звернення адміністрацій вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації щодо відрахування учнів, студентів молодших 18 років, з навчального закладу та надає погодження, або вмотивовану відмову;
         - проводить інформаційно-роз'яснювальну роботу з питань, що належать до її компетенції, через засоби масової інформації;
   - притягує до адміністративної відповідальності осіб, у справах про адміністративні правопорушення, які передбачені частиною п’ятою і шостою  статті 184  та  статті 188-50 КУпАП;
    - сприяє, у межах компетенції, веденню обліку дітей шкільного віку відповідно до чинного законодавства;
 
         - представляє у разі необхідності інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності;
- здійснює інші функції, які випливають з покладених на неї завдань, відповідно до законодавства.
 
                                     3. Права Служби

          3.1. Служба має право:
          - приймати з питань, що належать до її компетенції, рішення, які є обов'язковими для виконання місцевими органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, посадовими особами, громадянами;
          - отримувати повідомлення від місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій усіх форм власності, посадових осіб про заходи, вжиті на виконання прийнятих нею рішень;
          - отримувати в установленому порядку від інших структурних підрозділів Черкаської міської ради, підприємств, установ та організацій усіх форм власності інформацію, документи та інші матеріали з питань, що належать до її компетенції, а від місцевих органів державної статистики - статистичні дані, необхідні для виконання покладених на неї завдань;
          - звертатися до місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у разі порушення прав та інтересів дітей;
          - проводити роботу серед дітей з метою запобігання вчиненню правопорушень;
          - порушувати перед органами виконавчої влади питання про направлення до державних дитячих установ та навчальних закладів усіх форм власності дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
          - влаштовувати дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу, патронатні сім’ї,  передавати під опіку, піклування, на усиновлення;
          - вести справи з опіки, піклування над дітьми та усиновлення 

дітей;
          - перевіряти стан роботи із соціально-правового захисту дітей у державних дитячих закладах, де виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, стан виховної роботи з дітьми у навчальних закладах, в дитячих клубах за місцем проживання, а умови роботи працівників молодше 18 років на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності;
          - запрошувати для бесіди батьків або опікунів, піклувальників, посадових осіб з метою з'ясування причин та умов, які призвели до порушення прав дітей, бездоглядності та безпритульності, вчинення правопорушень, і вживати заходів до усунення таких причин;
          - порушувати перед органами виконавчої влади питання про накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб у разі невиконання ними рішень, прийнятих спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у справах сім'ї, дітей та молоді;
          - визначати потребу регіону в утворенні спеціальних установ і закладів соціального захисту для дітей;
          - розробляти і реалізовувати власні та підтримувати громадські програми соціального спрямування з метою забезпечення захисту прав, свобод і законних інтересів дітей;
          - укладати в установленому порядку угоди про співробітництво з науковими установами, жіночими, молодіжними, дитячими та іншими об'єднаннями громадян і благодійними організаціями;
          - скликати в установленому порядку наради, конференції, семінари з питань, що належать до її компетенції;
          - відвідувати дітей, які перебувають на обліку в Службі, або які потрапили у складні життєві обставинах, за місцем їх проживання, навчання і роботи, вживати заходів для соціального захисту дітей;
  - складати адміністративні протоколи відносно осіб, у справах про адміністративні правопорушення, які передбачені частиною п’ятою і шостою  статті 184  та  статті 188-50 КУпАП;
         - представляти у разі необхідності інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності;
        - відзначати  грамотами та подяками осіб за підсумками роботи по захисту соціальних прав дітей, а також дітей – учасників конкурсів та змагань.

          3.2. Служба під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з іншими виконавчими органами міської ради, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, об'єднаннями громадян і громадянами.

           3.3. Функції щодо проведення процедури усиновлення, влаштування  дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, під опіку, піклування, до дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, покладаються на  окремий  підрозділ, який утворений у складі Служби – відділ опіки, піклування та усиновлення дітей. Штатна чисельність такого підрозділу встановлюється залежно від кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, але не менше  двох осіб.

            3.4. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Cлужби в ній утворюються Координаційна рада та Рада профілактики склад яких затверджується. наказами начальника Служби. До складу цих рад входять начальник Служби (голова ради), його заступник, інші працівники Служби, представники виконавчих органів Черкаської міської ради, Черкаського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області, представники підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян та благодійних організацій, який.

            Прийняті рішення цих органів оформлюється рішеннями та наказами начальника Служби.

                                        4. Керівництво Служби

          4.1. Службу очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади міським головою, за погодженням з начальником служби у справах дітей Черкаської обласної державної адміністрації.

          4.2. Начальник Служби має заступника, який за його поданням призначається на посаду та звільняється з посади міським головою.

          4.3. Начальник Служби:
          - здійснює керівництво діяльністю Служби, несе персональну відповідальність за  виконання покладених на неї завдань та здійснення нею функцій і повноважень відповідно до цього Положення та законодавства України; 
          - видає у межах своєї компетенції розпорядчі документи (накази), організовує і контролює їх виконання;
- затверджує посадові інструкції всіх працівників Служби та положення про структурні підрозділи;
- вносить на розгляд міського голови пропозиції щодо призначення на посади, звільнення з посад працівників Служби, порушує питання про застосування заохочень та притягнення до відповідальності працівників Служби;
- подає на затвердження міському голові проект штатного розпису Служби з розрахунками видатків на її утримання;
- вносить пропозиції щодо уточнення кошторису витрат;
- організовує виконання рішень міської ради, виконавчого комітету та розпоряджень міського голови в межах повноважень;
- установлює щомісячний розмір преміювання працівникам  Служби;
- установлює щомісячно працівникам Служби надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, за складність та напруженість у роботі;
- надає працівникам Служби матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань за наявності коштів та матеріальну допомогу на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки;
- відкриває банківські рахунки, розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису витрат на утримання Служби та цільових фондів;
- виступає розпорядником коштів Служби у межах, затверджених бюджетом, та забезпечує їх використання за цільовим призначенням.
- організовує ведення бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну;
     - забезпечує підготовку проектів рішень на розгляд міської ради та її виконавчого комітету та їх виконання;
          - веде особистий прийом громадян;
          - здійснює інші повноваження відповідно до Положення, а також повноваження, покладені на Службу окремими рішеннями Черкаської міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови.

            4.4. Розподіл обов’язків між заступником начальника, керівниками структурних підрозділів та спеціалістами Служби визначається їх посадовими інструкціями.

            4.5. Начальник Служби, його заступник, керівники структурних підрозділів Служби та спеціалісти Служби отримують заробітну плату за рахунок місцевого бюджету та є посадовими особами місцевого самоврядування.

   5.З питань фінансового планування, бухгалтерського
обліку та звітності:
 
5.1. Служба має право:
- самостійно здійснювати бухгалтерський облік коштів та майна Служби, надавати відомості на вимогу органів, яким надано право контролю за її діяльністю;
 - вести облік і складання бухгалтерської звітності по використанню коштів державного та місцевих бюджетів всіх рівнів, інших коштів. Проводити аналіз фінансування та подавати звіти у відповідні інстанції;
 - проводити фінансування, аналізувати використання коштів та подавати відповідні звіти;
 
  5,2. Планування закупівель, складання та затвердження річного плану закупівель здійснюється тендерним комітетом Служби.

                                     6. Загальні положення
        
            6.1. Утримання Служби здійснюється з міського бюджету згідно з кошторисом. 
            Чисельність, фонд оплати праці працівників Служби затверджуються міською радою.
             Кошторис та штатний розпис Служби затверджуються у встановленому порядку міським головою в межах визначеної чисельності та фонду оплати праці її працівників. 

            6.2. Внесення змін та доповнень до цього положення, а також викладення в новій редакції здійснюється відповідно до рішення Черкаської міської ради.
            
                               
 
 
 
 
Пояснювальна записка
до проекту рішення: «Про затвердження  Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції»
 
         Відповідно до чинного законодавства  ст. 4 Закону України «Про органи  і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» та п.5 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1068 «Про затвердження Типового положення про службу у справах дітей», рекомендовано органам  місцевого самоврядування розробити положення про службу у справах дітей на основі Типового положення про службу у справах дітей.
         Рішенням Черкаської міської ради від 25.10.2016 № 2-1154  затверджено Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції.
        Протягом 2016-2018 років  на законодавчому рівні вносилися зміни та доповнення  до законів, які регламентують діяльність служби у справах дітей, а саме:
      - Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення економічних передумов для посилення захисту права дитини на належне утримання» від 03.07.2018  № 2475-VIII - до КУпАП;
      - Законом України «Про внесення зміни до статті 19 Сімейного кодексу України щодо забезпечення дотримання житлових прав дитини» від 17.05.2017 № 2038- VIII;
      - Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922–VIII в частині створення  тендерного комітету окремим структурним підрозділом.
      
        Прийняті постанови:
        - постанова Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 № 800 «Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю та  «Про внесення змін до постанови КМУ від 24.08.2008 № 866;
       - постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 620 «Про внесення змін до постанови КМУ від 24.08.2008 № 866 - «Про затвердження висновку про підтвердження місця проживання дитини для тимчасового виїзду за межі України»;
         - постанова Кабінету Міністрів України від 05.04.2018 № 268 «Про затвердження порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів» та «Про внесення змін до постанови КМУ від 24.08.2008  № 866;
         - постанова Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 694 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей шкільного віку та учнів»;
         - постанова Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 № 576 «Про внесення  змін до Типового положення про комісію з питань захисту прав дитини», затвердженого постановою КМУ від 24.08.2008 № 866;
        - постанова Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 148 «Про порядок створення та діяльності сім’ї патронатного вихователя, влаштування, перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя» та «Про внесення змін до постанови КМУ від 24.08.2008 № 866;
        - рішення Черкаської міської ради від 12.06.2018 № 2-3423 «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Черкаської міської ради від 34.09.2013    №4-18 «Про затвердження Порядку захисту прав дітей на території м. Черкаси».
 
          При створенні служби у справах дітей  рішенням Черкаської міської ради від 11.08.2011 № 3-4 «Про структуру, загальну чисельність апарату Черкаської міської ради та її виконавчих органів» та при затвердженні Положення про службу у справах дітей Черкаської міської ради в новій редакції рішенням Черкаської міської ради від 25.10.2016 № 2-1154 фінансування видатків з місцевого бюджету та матеріально-технічне забезпечення діяльності служби у справах дітей здійснюється по головному розпоряднику коштів – департаменту освіти та гуманітарної політики ЧМР.
         В даний час, служба у справах дітей має досвід самостійно вирішувати дані питання, крім того, в службі створений свій тендерний комітет для придбання товарів та послуг. Таким чином, вважаємо, що служба у справах дітей може бути головним розпорядником коштів при вирішенні питань фінансування служби, що відповідає чинному законодавству, а саме  п. 14 Типового положення про службу у справах дітей, затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1068  - Служба   є  юридичною  особою,  має  самостійний  баланс, рахунки  в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.
      З метою приведення  у відповідність Положення  про службу у справах дітей Черкаської міської ради до змін у законодавстві, необхідно затвердити Положення у новій редакції.
  
 
Начальник служби у  справах дітей С.О. Шишлюк
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Юрисконсульт
Дахновська Т.В.