ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 2998-9-рд
Про розгляд електронної петиції від 14.11.2025 року №Че/2633-еп щодо створення муніципального притулку на базі одного з комунальних підприємств міста

| |
Проєкт рішення | |||||||
| № 2998-9-рд | ||||||||
| ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
| Про розгляд електронної петиції від 14.11.2025 року №Че/2633-еп щодо створення муніципального притулку на базі одного з комунальних підприємств міста | ||||||||
|
Керуючись ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян», відповідно до ст. 25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Черкаській міській раді, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 №2-143 (зі змінами), та з метою оприлюднення порушених в електронній петиції питань, Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
|
||||||||
| Міський голова | Анатолій | БОНДАРЕНКО | ||||||
Пояснювальна записка
до проєкту рішення
«Про розгляд електронної петиції від 14.11.2025 року №Че/2633-еп щодо створення муніципального притулку на базі одного з комунальних підприємств міста»
Електронною петицією пропонується створити муніципальний притулок на базі одного з комунальних підприємств міста, який буде системно опікуватись травмованими або загубленими тваринами та наділити його наступними функціями:
1. Прихисток і догляд – базова функція притулку: надання безпечного місця для тварин, годування, догляд, прилаштування.
2. Ветеринарна опіка – проведення стерилізації, вакцинації та лікування.
3. Правовий захист – реагування на випадки жорстокого поводження з тваринами, співпраця з поліцією та відповідними службами.
4. Перетримка тварин – тимчасове утримання знайдених або переданих тварин до моменту повернення власникам чи прилаштування в сім’ї.
5. Просвітницькі заходи та Puppy Yoga – організація відкритих заходів для соціалізації тварин, залучення громадськості, проведення лекцій про гуманне ставлення, а також збір донатів для утримання центру.
На момент розгляду електронної петиції в місті діє комунальний (муніципальний) притулок для тварин, який було створено в період 2009-2010 років на базі комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради.
Основою діяльності притулку є ряд нормативно-правових актів, які покладають на органи місцевого самоврядування (далі по тексту – ОМС) обов’язок по здійсненню заходів щодо зменшення кількості безпритульних тварин гуманними методами, поліпшення санітарно-естетичного стану міста, забезпечення безпечного та комфортного проживання мешканців та гостей міста, формування гуманного та етичного ставлення до безпритульних тварин у громади міста.
Для виконання покладеного обов’язку, Черкаською міською радою прийнята, діє та фінансується за кошти міського бюджету програма поводження з безпритульними тваринами у місті Черкаси на 2021-2025 роки (рішення Черкаської міської ради від 24.12.2020 року № 2-41) (далі по тексту - Програма).
Вказана Програма, керуючись законодавством про гуманне поводження з тваринами, визначає методи, якими здійснюється зменшення кількості безпритульних тварин, а саме:
- Метод ВСП (відлов-стерилізація-повернення). Згідно цього методу всі виловлені безпритульні тварини, які визнані безпечними, підлягають стерилізації, вакцинації від інфекційних захворювань та поверненню на місце свого вилову.
- Метод відлову та утримання. Передбачає відлов безпритульних тварин з подальшим постійним утриманням їх на території притулку. До такої категорії відносяться тварини великого розміру, з яскраво вираженими охоронними якостями, а також ті, що виловлені у місцях, де перебування тварин не допускається — територія дошкільних або навчальних закладів, медичних установ тощо.
Таким чином, безпритульні травмовані тварини так само підлягають відлову та проходженню процедур передбачених Програмою у випадку надходження відповідних заявок.
Аналогічно, собаки, незалежно від породи, належності та призначення, у тому числі й ті, що мають нашийники з номерними знаками і намордники, але знаходяться без власника (загублені) на вулицях, площах, ринках, у скверах, садах, на бульварах, пляжах, у громадському транспорті, дворах та інших громадських місцях, вважаються безпритульними і підлягають вилову.
В той же час, фізичні або юридичні особи (в тому числі громадські волонтерські організації), які підбирають (знаходять) тварин на вулиці, набувають відповідно до вимог цивільного законодавства статус добросовісного володільця. Одночасно, саме на них покладається обов’язок по утриманню тварини та забезпечення їй належного догляду (включаючи ветеринарну допомогу, лікування травм та годування).
Діюча Програма не передбачає потрапляння тварин до притулку іншим способом, аніж вилов працівниками притулку відповідно до заявок.
Це обґрунтовано запланованим розміром видатків з міського бюджету, які навіть в межах діючої Програми фінансуються не в повному обсязі. Наприклад, для виконання заходів поводження безпритульними тваринами Програмою було передбачено виділення у 2024 році 3 562,56 тис. грн. Натомість, фактично профінансовано лише 1 984,50 тис. грн., що складає 79% від запланованого.
Відповідно, безумовний та безоплатний прийом тварин від усіх фізичних або юридичних осіб (в тому числі громадських волонтерських організацій), призведе до неконтрольованого переповнення притулку, порушення санітарних норм, а також до перекладання приватних витрат на бюджет територіальної громади.
Щодо функцій, якими автор електронної петиції пропонує наділити притулок варто зауважити наступне.
Пропозиції, викладені у петиції, виходять за межі обов'язкових функцій ОМС, встановлених законодавством про благоустрій та захист тварин.
Публічні (обов'язкові) функції, що виконуються притулком:
- відлов і тимчасова ізоляція: забезпечення прихистку, догляду та годування тварин (відповідно до пунктів 1 та 4).
- ветеринарні послуги: проведення обов'язкової стерилізації, вакцинації та ідентифікації (відповідно пункту 2).
Здійснення правового захисту (Пункт 3).
Згідно з Кримінальним кодексом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення, розслідування випадків жорстокого поводження з тваринами є виключною функцією Національної поліції. ОМС не мають повноважень проводити дізнання, збирати докази, складати протоколи, що виходять за рамки адміністративних порушень благоустрою. Про всі випадки наявності ознак жорстокого поводження з виловленими безпритульними тваринами працівники притулку зобов’язані повідомляти правоохоронні органи.
Просвітницька діяльність та залучення коштів (Пункт 5).
Кошти, виділені комунальному підприємству з місцевого бюджету, призначені для виконання статутних (обов'язкових) функцій, таких як відлов, ветеринарія та утримання. Використання бюджетних ресурсів (робочий час персоналу, приміщення) для комерційної діяльності (Puppy Yoga) або організації заходів зі збору донатів не відповідає принципам цільового та ефективного використання публічних коштів.
Залучення донатів та організація просвітницьких кампаній є основною місією громадських організацій та волонтерів. ОМС мають сприяти подібній діяльності, але не заміщати їх.
Успішні міжнародні моделі управління безпритульними тваринами базуються на партнерстві: ОМС забезпечують законність та біологічну безпеку, а громадський сектор — соціалізацію та пошук домівок. В той же час, комунальний притулок має залишатися в рамках своїх адміністративно-господарських функцій та в межах наданого фінансування. Наразі, саме така модель поводження з безпритульними тваринами діє в місті Черкаси.
Виходячи з вищенаведеного, прошу депутатів Черкаської міської ради розглянути та прийняти проєкт рішення Черкаської міської ради «Про розгляд електроннї петиції від 14.11.2025 року № Че/2633-еп щодо створення муніципального притулку на базі одного з комунальних підприємств міста».
Директор департаменту Сергій ОТРЕШКО
ДОДАТКИ
| 1 | 2998-9-рд 24.11.25 петиція.pdf | Переглянути |
|---|

