ОПИС ДОКУМЕНТУ

Автор:

Департамент архітектури та містобудування

Доповідач:

Департамент архітектури та містобудування

Підготував:

Департамент архітектури та містобудування

Галузь:

Галузева

Статус:

Чинний

Дата:

01.10.2025

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 2933-9-рд
Про розгляд електронної петиції від 01.09.2025 № Че/2556-еп щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси

              Проект рішення
            № 2933-9-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
               
 
 
               
Про розгляд електронної петиції від 01.09.2025 № Че/2556-еп щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси          
               
Розглянувши електронну петицію від 01.09.2025 № Че/2556-еп щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», рішення Черкаської міської ради від 28.01.2016 № 2-143 «Про електронні петиції», керуючись статтею 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Черкаська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
1. Електронну петицію від 01.09.2025 № Че/2556-еп благоустрою
та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному
в м. Черкаси підтримати частково.
2. Департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради:
2.1. забезпечити регулярне прибирання узвозу Старособорного і площі на перетині вулиць Байди Вишневецького, Верхньої Горової та узвозу Старособорного;
2.2. надати пропозиції до бюджету Черкаської міської територіальної громади на 2026 рік щодо капітального ремонту узвозу Старособорного.
3. Результати розгляду електронної петиції оприлюднити на офіційному веб-сайті Черкаської міської ради.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на директора департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради Артура САВІНА та постійну комісію міської ради з питань земельних відносин та архітектури (Роман МОТОРНИЙ).
       
           
Міський голова                                                              Анатолій БОНДАРЕНКО
 
 
 
 
 
Пояснювальна записка
до проєкту рішення
 
«Про розгляд електронної петиції від 01.09.2025 № Че/2556-еп
щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси»
 
      Від мешканців міста надійшла електронна петиція щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси. Загальна кількість осіб, які підписали електронну петицію, ― 509 з 500 необхідних. Для повного та всебічного розгляду петиції повідомляємо наступне.
       Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон) об’єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов’язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об’єкти (об’єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об’єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.
Також для об’єкта культурної спадщини у понятті Закону визначається предмет охорони - характерна властивість об’єкта культурної спадщини, що становить його історико-культурну цінність, на підставі якої цей об’єкт визнається пам’яткою.
         Для ініціювання включення об’єкту культурної спадщини до переліку об’єктів культурної спадщини, відповідно до Порядку обліку об’єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060 (у редакції наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01 березня 2024 року № 158), він має відповідати критеріям - сукупність ознак об’єкта культурної спадщини, класифікації його за типами та видами, що визначені абзацами третім та четвертим частини першої статті 1 та статтею 2 Закону, яким він має відповідати для набуття правового статусу пам’ятки.
Наразі будь які документи оформлені належно до вимог пам’яткоохоронного законодавства з належним обґрунтуванням щодо ініціювання клопотання перед уповноваженим органом охорони культурної спадщини вищого рівня (Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації) не надходило. Саме до повноважень Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації відповідно до частини 1 статті 6 Закону належить прийняття рішення щодо надання статусу щойно виявленого об’єкта культурної спадщини.
         У разі внесення узвозу Старособорного до переліку щойно виявлених об’єктів культурної спадщини це не спричинить нові обмеження у його використанні, адже узвіз знаходиться у межах території пам’яток археології місцевого значення, «Культурний шар пізньосередньовічного міста (XIV–XVIII ст.)» (взята на державний облік розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.03.1996 № 129, реєстраційний номер 3966); «Городище XIV–XVII ст.» (взята на державний облік рішенням виконкому Черкаської обласної ради народних депутатів № 116 від 26.06.1990, реєстраційний номер 2217) «Могильник та поселення черняхівської культури» (взята на державний облік розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.03.1996, реєстраційний номер № 3961), що вже передбачає приналежність до статусу земель історико-культурного призначення та наявність охоронного статусу відповідно до пам’яткоохоронного законодавства.
          Відповідно до статті 141 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон) земляні роботи на території пам’ятки проводяться виключно за умови проведення попередніх археологічних розвідок.
Згідно з чинними нормами Закону не потребують обов’язкового проведення попередніх археологічних розвідок роботи з обстеження, ремонту, переукладання інженерних мереж; благоустрою (крім розміщення на території пам’яток археології нових елементів благоустрою, тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, засобів зовнішньої реклами, пов’язаних фундаментом із землею (ґрунтом), при закладанні фундаменту на глибині більше 0,5 метра у разі відсутності на таких територіях інженерних мереж).
Враховуючи зазначену норму Закону, у разі проведення робіт із благоустрою та упорядкування узвозу Старособорного – законодавчо відсутня вимога проведення археологічних досліджень та отримання погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Для проведення археологічних досліджень потрібна обґрунтована підстава та значний економічний ресурс.
Програмою охорони культурної спадщини міста Черкаси на 2023-2027 роки (далі - Програма) передбачено кошти на реалізацію заходів у сфері охорони культурної спадщини, зокрема і на проведення наукових археологічних досліджень. Фінансування Програми є вкрай обмеженим та недостатнім для виконання поставлених завдань у повному обсязі, проте виділені у 2025 році кошти, на цей вид заходів використано і профінансовано у повному обсязі.
         Встановлення пам’ятних знаків на пам’ятках регламентується Порядком встановлення та утримання охоронних дощок та охоронних знаків на нерухомих пам’ятках, затверджений наказом Міністерства культури і мистецтв України та Державним комітетом України з будівництва та архітектури від 27.01.2004 № 30/10 і застосовується виключно до об’єктів культурної спадщини.
         За інформацією наданою Департаментом дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради на сьогодні відповідним службам надано доручення провести санітарні роботи з прибирання території узвозу.
Відповідно до інформації наданої Комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів», дільницею з утримання об’єктів благоустрою, в межах повноважень, виконані роботи з прибирання та вивозу сміття, косіння та обрізки зелених насаджень (кущів) на узвозі Старособорному.
         Щодо прокладання нових мереж водопостачання та водовідведення по Узвозу Старособорному, за інформацією Департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради та КП «Черкасиводоканал», зважаючи на незадовільний фінансовий стан КП «Черкасиводоканал» пов’язаний з невідповідністю діючих на сьогоднішній день тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення фактичним витратам на матеріальні ресурси, електроенергію, реагенти та ПММ, а також відсутність необхідної чисельності працівників, підприємство не має можливості за власні кошти виконати роботи по заміні водопровідної мережі по Узвозу Старособорному. Розпорядникам коштів пропонується при плануванні реконструкції проїжджої частини Узвозу Старособорного передбачити в міському бюджеті фінансування робіт з реконструкції водопровідної мережі.
Враховуючи вищевикладене, відповідно до ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян», рішення Черкаської міської ради від 28.01.2016
№ 2-143 «Про електронні петиції», електронну петицію від 01.09.2025
№ Че/2556-еп щодо благоустрою та надання статусу об’єкта культурної спадщини узвозу Старособорному в м. Черкаси підтримати частково.
 
Директор департаменту                                                                   Артур САВІН
 

 
 
 
 

ДОДАТКИ

1 2933-9-рд 01.10.25 Петиція.pdf Переглянути