ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 2073-9-рд


 
Проект рішення
№ 2073-9-рд
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА
Про затвердження Програми розвитку земельних відносин та використання і охорони земель в м. Черкаси на 2024-2028 роки
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України, Земельного кодексу України, Водного кодексу України, Законів України «Про охорону земель», «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державний контроль за використанням та охороною земель, «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», враховуючи Концепцію Загальнодержавної цільової програми використання та охорони земель,  схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19 січня 2022 р. № 70-р, рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 21.11.2023 № 1788, з метою подальшого розвитку земельних відносин та виконання заходів щодо раціонального використання земель у м Черкаси, керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Черкаська міська рада
 ВИРІШИЛА:
 
1. Затвердити звіт про виконання Програми розвитку земельних відносин та використання і охорони земель в м. Черкаси на 2019-2023 роки (додаток 1).
2. Затвердити Програму розвитку земельних відносин та використання і охорони земель в м. Черкаси на 2024-2028 роки (додаток 2).
3. Контроль за виконанням рішення покласти на директора департаменту архітектури та містобудування (Савін А.О.) та постійну комісію міської ради з питань земельних відносин та архітектури (Агапова О.М.).
 
 
Міський голова                                                                        Анатолій БОНДАРЕНКО
 
 
  
Пояснювальна записка до проекту рішення
«Про затвердження Програми розвитку земельних відносин та використання і охорони земель в м. Черкаси на 2024-2028 роки»
 
У зв’язку з закінченням терміну дії Програми розвитку земельних відносин та використання і охорони земель м. Черкаси на 2019-2023 роки виникла необхідність розроблення вищезазначеної програми з метою проведення державної політики, спрямованої на збалансоване забезпечення потреб населення і галузей економіки у земельних ресурсах, раціональне використання та охорону земель.
На сьогодні   ситуація   щодо   володіння,   користування   і розпорядження землею залишається  складною  і  такою,  що  вимагає невідкладного поліпшення.    Найгострішими    проблемами    земельного фонду міста Черкаси є: невчасне оновлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в місті Черкаси, відсутність затвердженої та встановленої в натурі межі міста, незавершений процес щодо визначення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг вздовж частини річки Дніпро в адміністративних межах м. Черкаси, надання земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва учасникам бойових дій, незавершений процес інвентаризації земель на території міста Черкаси, непроведена інвентаризація земель сільськогосподарського призначення.
  • Норми статті 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлюють обов’язок органів місцевого самоврядування щодо проведення  нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у  межах  населених  пунктів  незалежно  від  їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка міста Черкаси була проведена станом на 01.01.2009 рік та затверджена у 2010 році. Після перегляду та оновлення нормативної грошової оцінки дозволить вирішити багато проблемних питань міста, а саме: забезпечити ефективне використання земельного фонду міста, об’єктивне оподаткування земельних ділянок, стимулювання розвитку ринку землі, виконання прибуткової частини бюджету Черкаської міської територіальної громади в частині плати за земельні ділянки для успішної реалізації програм соціально–економічного розвитку міста.
  • Існуючі межі міста були встановлені Розпорядженням Ради міністрів  УРСР від 09.07.1986 року і складають 7759,0 га. За минулий час вони зазнали значні зміни, які відбулися у процесі реалізації генеральних планів і не відповідають дійсності. Таке становище має негативний вплив на розвиток міста, управління земельними ресурсами, формування справедливої системи оподаткування та наповнення бюджету Черкаської міської територіальної громади за рахунок плати за землю. Обґрунтоване формування території і встановлення межі міста дасть можливість упорядкувати адміністративно-територіальний поділ, вирішити питання забудови, раціонального використання земель населених пунктів, справедливого оподаткування, контролю за використанням та охороною земель. Між Департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради та ДП «Черкаський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено Договір про надання послуг № 1-М від 14.07.2023 року, предметом якого є надання послуги зі встановлення (зміни) межі міста Черкаси. Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж, та затвердженню Верховною Радою України. Тому повне виконання даного договору буде в 2024 році.  Враховуючи потребу у фінансуванні ЗСУ департамент архітектури та містобудування надав пропозиції щодо зняття видатків загального фонду по напрямку  «Встановлення (зміна) межі міста Черкаси» у сумі 619000 грн.
  • Водоохоронні зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об’єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм. У межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання.
    • Визначення меж об’єктів природно-заповідного фонду на місцевості важливе для їх збереження. Зокрема, покарання за самовільне будівництво на самовільно зайнятій земельній ділянці особливо цінних земель, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель карається законом. Тому, у разі необхідності, з метою забезпечення режиму їх охорони та збереження та недопущення використання цінних земель в заборонених законом цілях, необхідно буде розробити та затвердити документації із землеустрою з організації та встановлення меж об’єктів природно-заповідного фонду.
  • На виконання протоколу наради робочої групи щодо виділення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва учасникам бойових дій м. Черкаси членами комісії  запропоновано замовити документації із землеустрою щодо надання земельних ділянок учасникам бойових дій. Після зняття заборони (на законодавчому рівні) безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі департаментом буде продовжуватися організовуватися робота щодо визначення місця розташування та замовлення документації із землеустрою щодо відведення земельних для учасникам бойових дій.
  • Відповідно до ст. 128 Земельного кодексу України ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб’єктами господарювання, які є суб’єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу. Продаж землі під об’єктами нерухомості вигідний не лише бізнесу, але й міській владі. Місто отримує кошти у спеціальний фонд – бюджет розвитку. Саме з цього фонду фінансуються роботи, які є важливими для міста.
  • Для забезпечення інформаційних потреб органів місцевого самоврядування, організацій, підприємств, громадських об'єднань і громадян на основі формування, інтегрування, постійного оновлення та ефективного використання інформаційних ресурсів про майнові та інші об’єкти міської території із застосуванням сучасних програмних сервісно-орієнтованих та  геоінформаційних технологій буде створений ПК ІАС «Комунальне майно м. Черкаси». Функціонально програмні модулі заплановано побудовати як єдине інформаційне середовище, в якому функціонально та інформаційно взаємодіють комплекси автоматизованих робочих місць окремих суб’єктів (департаментів, управлінь, відділів, центрів та комунальних підприємств). Модулі будуть забезпечувати реалізацію функціональностей автоматизованих робочих місць користувачів (АРМ). 
  • Підвищення кваліфікації і перепідготовка - це поглиблення, розширення й доповнення здобутої раніше кваліфікації. Причому підвищення кваліфікації - це освітні заходи з удосконалення професії, а перепідготовка - заходи з освоєння інших (суміжних) професій і навиків. Протягом всієї дії Програми, по мірі необхідності, буде організовуватися робота щодо направлення працівників департаменту на навчання та семінари для підвищення кваліфікації.
  • У громадах дедалі інтенсивніше розвивається ринок прав на землю. Перехід до електронних сервісів дає змогу осучаснити і спростити роботу працівників органів місцевого самоврядування, навіть у воєнний період. Великого значення набули аукціони з продажу прав власності та оренди на земельні ділянки. Продавати права на земельні ділянки найефективніше через земельні торги (аукціони), адже це, насамперед, прозорість, чесність, запобігання корупційним проявам, відкрита конкурентність і максимальне наповнення бюджетів територіальних громад. Відповідно до статті 136 Земельного кодексу України фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів, що в свою чергу передбачає покладення всіх функцій та обов’язків виконавця земельних торгів щодо підготовки лотів до аукціону на  організатора – Черкаську міську раду.
  • З метою забезпечення дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України на території міста Черкаси виконавчим органом Черкаської міської ради здійснюватиметься державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності та території міста Черкаси у порядку визначеному Земельним Кодексом України, Законами України «Про державний контроль за використанням та охороною земель, «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про охорону земель». Реалізація повноважень з державного контролю забезпечить зменшення кількості самовільно зайнятих земельних ділянок, дотримання вимог земельного законодавства України землевласниками та землекористувачами, а також збільшить надходження до бюджету Черкаської міської територіальної громади.
  • Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об’єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Це значно підвищить ефективність заходів із управління землями комунальної власності та дозволить оперативно діяти щодо залучення додаткових надходжень коштів до бюджету Черкаської міської територіальної громади.
 
 
Начальник управління земельних
ресурсів, землеустрою та інспектування                                                          Руслан ДОНЕЦЬ